Вплив стресових чинників на організм людини

Про матеріал
Презентація, що містить цікаві матеріали до теми уроку " Вплив стресових чинників на організм людини". Мета: сформувати в учнів поняття про стрес, стресові чинники та вплив стресорів на організм людини
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Вплив стресових факторів на організм людини

Номер слайду 2

Поміркуйте!!!Ми звикли вважати, що стрес – реакція організму на дію неприємного або шкідливого чинника. Фізичні навантаження й заняття спортом – це чинники, що мають корисне значення для організму людини. Чому і за яких умов ці чинники стають стресовими?

Номер слайду 3

За природою впливу чинники стресу людини поділяють на групи: Фізичні (спека, холод, вітер)хімічні (впливи вуглекислого газу, токсинів, солей),біологічні (інфекційні захворювання, нестача або надлишок їжі, води, вплив паразитів)соціальні (страх, небезпека, конфлікти).

Номер слайду 4

За вихідним джерелом впливу стресориможуть бутизовнішніми (екзогенними) (наприклад, травми)внутрішніми (ендогенними) (наприклад, біль).

Номер слайду 5

стрес. Має значення інтенсивність стресу його тривалість, фізичний та психологічний стан організму.

Номер слайду 6

стресори. СТРЕСОВІ ЧИННИКИ, або стресори, – це будь-які достатньосильні впливи подразників середовища, що можуть спричинити порушення гомеостазу.

Номер слайду 7

механізм впливу стресових чинників. Дія стресорів починається з порушення гомеостазу, що є сигналом для активації вищих регуляторних центрів, які, в свою чергу, активують регуляторну стрес-систему. Стрес-система забезпечує неспецифічну адаптивну відповідь. Основним результатом активації стрес-системи є збільшення секреції глюкокортикоїдів і катехоламінів (адреналін і норадреналін) – головних стрес-гормонів, що сприяють мобілізації адаптивних функцій органів і забезпечують збільшення їх енергозабезпечення. Одночасно спостерігається й збільшення секреції соматотропіну, що активує анаболічні процеси в тканинах.

Номер слайду 8

одночасно запускається й функціональна система, що поєднує органи різних фізіологічних систем та відповідає за специфічну адаптивну відповідь на дію конкретного стресора. Стресовий стан охоплює функціональні системи, що забезпечують своєю саморегулювальною діяльністю різні показники гомеостазу й поведінки.

Номер слайду 9

Схема. Вплив стресорів на організм людини

Номер слайду 10

вплив на роботу внутрішніх систем підвищення рівня глюкози в крові (глюкоза потрібна як джерело енергії, яка, у свою чергу потрібна для активізації захисних сил організму); за три­валих стресів може розвинутися цукровий діабет;

Номер слайду 11

вплив на роботу внутрішніх систем різке стимулювання тимусу (загрудинної залози) — частини імунної сис­теми людини — заважає дозріванню Т-лімфоцитів, що знижує рівень при­родного захисту організму;

Номер слайду 12

вплив на роботу внутрішніх систем мимовільно напружуються м’язи; за тривалих скорочень, що не чергують­ся із розслабленням, можливе руйнування м’язової тканини і тканин вну­трішніх органів

Номер слайду 13

вплив на роботу внутрішніх систем збільшується діаметр капілярів, відбувається їх розширення, за сильного стресу вони можуть лопатися, спричиняючи появу гематом та порушення кровообігу у тканинах та органах;

Номер слайду 14

вплив на роботу внутрішніх систем порушуються обмінні процеси в клітинах; токсичні продукти обміну не ви­водяться, а накопичуються, отруюючи організм.

Номер слайду 15

За системами органів. Нервова система. Змінює звичайний настрій на гнів та дратівливість — на­віть до депресії. Спричиняє дефіцит енергії, проблеми з концентрацію, по­рушення сну, головний біль та психічні розлади (від тривожних розладів до панічних атак).

Номер слайду 16

За системами органів. Серцево-судинна система. Підвищує кров’яний тиск, посилює частоту сер­цебиття, рівень холестерину та значно збільшує ризик серцевих нападів.Імунна система. Зменшує здатність знешкоджувати інфекції та захищати організм від хвороб.

Номер слайду 17

За системами органів. Травна система. Спричиняє болі у шлунку, рефлюкс (закид вмісту шлунка у стравохід), нудоту та блювання. Сечостатева система. Знижується статевий потяг, починаються розлади ре­продуктивної системи у чоловіків та жінок.

Номер слайду 18

За системами органів. Опорно-рухова система. Спричиняє біль та неприємні відчуття у суглобах. Зменшує щільність кісткової тканини.

Номер слайду 19

Загальний адаптаційний синдром. Загальний адаптаційний синдром – сукупність адаптивних реакцій, що виникають в організмі людини під дією стресорів і спрямовані на підтримання гомеостазу.

Номер слайду 20

п'ять адаптивних ефектів1) збільшення концентрації в цитоплазмі універсального мобілізатора функцій - Кальцію Ca2+ та активації ключових регуляторних ферментів - протеїнкіназ; 2) активація мембранних білків завдяки збільшенню активності ліпаз і фосфоліпаз; 3) мобілізація енергетичних і структурних ресурсів організму, що виражається в збільшенні в крові концентрації глюкози, жирних кислот, амінокислот; 4) спрямована передача енергетичних і структурних ресурсів у функціональну систему, що здійснює дану адаптаційну реакцію; 5) активація синтезу нуклеїнових кислот і білків у різних органах.

Номер слайду 21

Адаптаційний синдром відбувається в три стадіїСтадія тривоги (аларм-реакція, короткочасна адаптація) забезпечує негайну мобілізацію захисних сил організму. Так, під дією гормонів у людини збільшуються частота і сила скорочень серця, підвищуються артеріальний тиск

Номер слайду 22

Стадія опірностіСтадія опірності (довгострокова адаптація) характеризується відновленням порушеного гомеостазу і підвищенням стійкості не лише до дії вихідного стресора, а й до інших стресових чинників (перехресна стійкість). Синтезуються білки м’язів, утворюються еритроцити для забезпечення додаткових потреб у кисні, збільшується кількість ферментів для синтезу білків у робочих органах, зростає кількість антитіл, що підвищує імунітет тощо.

Номер слайду 23

Стадія виснаження Стадія виснаження призводить до вичерпання резервних можливостей організму. На цій стадії стрес із мобілізуючого корисного еустресу перетворюється на шкідливий виснажувальний дистрес. Дистреси супроводжуються типовими змінами в організмі, які називають тріадою Сельє: 1) розростання кори надниркових залоз;2) зменшення тимусу; 3) поява крововиливів у слизовій оболонці травного каналу

Номер слайду 24

Стадії стресу за Г. Сельє

Номер слайду 25

Найпоширенішими негативними наслідками стресу єнапади агресії, гніву, дратівливості;перепади настрою;занепад сил, втрата інтересу до життя;зниження уваги, розуміння, здатності навчатися, запам’ятовувати, ви­словлювати думки;порушення сну;втрата впевненості у собі, неврози;постійний головний біль;порушення серцевого ритму; загострення хронічних хвороб;гормональні розлади;зниження працездатності;зростання ризику появи онкології;постійно пригнічений емоційний стан.

Номер слайду 26

позитивний вплив стресу на організм людинизбільшується секреція адреналіну і відбувається емоційний струс, що може змусити людину на короткочасні активні, продуктивні дії, які направлені на усунення причини стресу;прагнення позбутися неприємного емоційного стану може сприяти налаго­дженню більш близьких стосунків з оточуючими, до яких людина зверта­ється по допомогу;якщо людина успішно долає стрес, це підвищує її самооцінку і допомагає набути впевненості в собі.

Номер слайду 27

повторення. Поясніть значення поняття «стресові фактори». Наведіть власні приклади стресових ситуацій. Якими є наслідки дії стресових факторів на організм людини?

Номер слайду 28

Розгляньте ілюстрацію, зробіть переклад та поясніть загальний механізм формування адаптивної відповіді на дію стресових чинників

Номер слайду 29

Одними із проявів стресового стану людини є тривога і страх, що виконують захисну функцію для організму й пов'язані з потребою самозбереження. Ще В. Шекспір у своєму творі «Гамлет, принц данський» писав: по росі, ще на весні життя,Найбільше слід хвороби стерегтися. Обачна будь; найліпший сторож - страх;Бо ж навіть як напасть її не б'є,Сама на себе юність повстає. Що таке страх? Застосуйте знання про стадії стресу й поясніть, чому страх є найліпшим сторожем організму? У якому випадку страх матиме негативне значення?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мітіна Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
28 листопада 2019
Переглядів
27185
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку