Використання елементів технології розвитку критичного мислення на уроці математики у 1 класі . Вправи на розвиток критичного мислення для учнів 1 класу.
вчителя початкових класів
Старобільської гімназії
Мірошникової Наталії Геннадіївни
Пропоную декілька вправ на розвиток критичного мислення учнів 1 класу на уроці математики на повторення вивченого з теми «Додавання і віднімання в межах 10. На такому уроці діти згадують, повторюють, навчаються аналізувати власні знання та уявлення. А вчителю це надає змогу повторити, визначити обсяг набутих знань в учнів та залучити їх до нових.
Тема: Повторення вивченого. Весела подорож від 1до10
Складання рівностей за малюнками. Обчислення виразів і задач.
Клас: 1
Під час вступної частини уроку вважаю доречним поряд з відомими вправами, такими як «Кластер», «Мозковий штурм» використовувати також такі як:
1.Гра « Пригадай та впізнай цифру»
- Вчитель називає цифри за їх ознаками чи місцем у числовому ряду, а дитина за допомогою чарівних долоньок відповідає «Так» чи «Ні». Наприклад: 1, 1, 1 – це 3? Цифра 5 знаходиться перед цифрою 6?...
2. Робота в групах «Посади казкового героя у вагончик» (Див. додаток №2)
Група 1 - Порахуй вираз та посади кожного у свій вагончик. (У звірів знаходяться цифри з відповідями)
Група 2 - Посади зайчика другим, ведмедика перед зайчиком, а вовчика позаду зайчика.
– У якому він опинився вагончику?
Група 3 – Порахуй і покажи хто сидить у 3 вагоні за допомогою рухів? (Діти визначають характерні ознаки тваринок і показують їх. Всі інші повинні здогадатися хто це).
3. Робота в парі з планшетом. Гра «Порівняй предмети»
- Учитель пропонує порівняти предмети за поняттями «вище-нижче», «більше-менше-однаково»
4. Пальчикова гімнастика «Всі ми разом»
- Після закінчення гри пропоную 1-й групі дітей порахувати всіх членів родини, 2-й –скільки разів ми побажали доброго ранку нашій родині.
2. Усвідомлення змісту
Основна частина - це пошук та обмін ідеями в групах чи загальному колі. Тому ефективними вправами під час основної частини уроку вважаю:
1. Склади і розв’яжи задачі за малюнком-схемою;
на 6 більше * + *=
__ __ = * - * - * = 4
2. Гра «Допоможи мишенятам знайти свою нірку»
2 7 8 10
3 + О=5 О - 4=6
10 - О=2 10 - О=3
3. «Розв’яжи віршовані задачі»
- Потрібно скласти вирази за малюнками й віршованими текстами
Наприклад:
Залетіло шість сорок.
Дві пізніше прибуло
Скільки всіх птахів було? (6+2=8)
Дві цукерки мамі дав.
Дві малій сестричці Олі.
А зосталось скільки в Толі?(7-2-2=3)
4. Гра «Порівняй за малюнками»
- Учитель пропонує самостійну роботу в групах. (Див. додаток №2)
5. Цікава геометрія. Подорож «Кумедні фігурки» (Див. додаток №2)
- Дітям пропонується назвати з яких фігур складені фігурки, на що вони схожі; скласти подібні, порахувати скільки і які використали для цього фігури. Потім діти складають власні фігурки або предмети з геометричних фігур.
3.Рефлексія
Впевнена, що третій етап уроку – найважливіший для розвитку критичного мислення в учнів. Діти співвідносять інформацію, пов’язують нове з відомим. Дієвими методами на цьому етапі з мого погляду є :
1. Обговорення в загальному колі . Гра «Мудра сова»
- Діти відповідають на запитання (правильна відповідь відмічається зірочкою), а підготовлені діти доповнюють знання «математичними цікавинками».
2. Гра у групах «Передай предмет» (групи змінюються)
- Надаю предмети, що є етапами роботи на уроці.
Наприклад :
–Викласти числа від 1 до 10 та від 10 до 1.
(Треба скласти або відновити числовий ряд цих чисел. При цьому кожен викладає по черзі);
- Діти розв’язують вирази по черзі та намагаються уникнути помилок.
Потім за звуковим сигналом групи змінюються. Вчитель контролює роботу в групах за допомогою смайликів.
3. Аркуш самооцінки
Тепер я можу: |
Смайлики |
1. Складати вираз за малюнком |
|
2. Знаю склад чисел: 3________________________________ 4________________________________ 5________________________________ 6________________________________ 7________________________________ 8________________________________ 9________________________________ 10 |
________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ ________________________________ |
3. Порівнювати числа |
|
4. Виконувати геометричні завдання |
|
Такі види роботи на уроці дійсно дієві, бо не тільки навчають , а й допомагають розвитку пізнавальної активності учнів, роблять урок більш цікавим і продуктивним, створюють на уроці атмосферу співпраці, додають гарний настрій. Таким чином перетворюють математику на улюблений предмет.
Додаток №1
Додаток №2
Презентація «Весела подорож від 1 до 10»