Вправи з використанням рецепторів

Про матеріал

В матеріалі підібрані вправи з використанням рецепторів (слуху, нюху, зору, смаку, дотику) до тематичного тижню "Осінь". Для кожного дня тижня дібрані вправи згідно теми дня. Вправи дозволять дітям розвинути можливості своїх рецепторів.

Перегляд файлу

Розробка вправ з використанням рецепторів (слух, зір, нюх, смак, дотик) з прив’язкою до тематичних тижнів

  Найбільше інформації ми отримуємо за допомогою зору і слуху, так як ці аналізатори є для людини ведучими. Однак, проводячи розвиваючі ігри з дітьми, потрібно робити наголос на рівнозначний розвиток всіх систем. Смак і нюх тісно пов'язані з емоційною сферою. Коли дитина вчиться розрізняти предмети на дотик, називати смак їжі, знаходити імена різним відчуттям, він вчиться керувати своїми емоціями, освоює їх різноманіття і контрастність через тілесні відчуття. Крім того, щоб сенсорний розвиток дітей  молодшого шкільного віку йшов правильно, потрібно щоб обов'язково був пройдений етап формування так званих сенсорних еталонів - загальноприйнятого розуміння властивостей різних предметів. Це дуже важлива характеристика, яка допоможе дитині в соціалізації.

           Смак і запах .Для  дітей будуть корисні вправи на позначення словами смакових відчуттів. Це сприятиме розвитку нових понять і навчить дитину концентруватися. Гра «Назви смак». Запитайте дитину: «Який смак у апельсина?». Нехай дитина спробує описати його як можна докладніше. Задавайте питання про смаки відомих йому продуктів, поступово ускладнюючи завдання. Вдома можна грати прямо під час їжі. Також можна побавитися і з запахами. Обов'язково потрібно проводити заняття, на яких всі основні сенсорні системи будуть працювати в комплексі. Наприклад, взяти дзвіночок, описати його форму, колір, який він на дотик, як звучить. Можна влаштувати змагання на те, хто більше ознак назве. Тільки не треба пробувати його на смак! Сенсорний розвиток дітей будь-якого віку дуже важливий, тому що є основою для формування емоційної і вольової сфери, а також для створення розумного образу світу.

 

 

 

 

 

 

   ТЕМА ТИЖНЯ №5. «ОСІНЬ»

ДЕНЬ .1   Як впізнати осінь?

 Ранкова зустріч 

Слухове сприйняття .Такі заняття одночасно будуть корисні для навчання концентрації. Гра «Що ми чуємо?» Закрити очі і перерахувати звуки, які чути в кімнаті. Порахувати їх. Ця гра дуже корисна для гіперактивних дітей, так як змушує їх заспокоїтися і стати тихими, щоб прислухатися до того, що відбувається навколо.

 

Я досліджую світ

 Слух.

Слухаємо музичні твори про осінь (В.Косенко «Дощик», М.Парцхаладзе «Осінній дощик»)

-Визначи знайомі вам ознаки дощу (голосом)

Моторика.

-Виконай пальцями «танок дощику»

Зір.

Вибрати кольори для розфарбування кожного осіннього місяця.

 Елемент кольоротерапії.

Мета.  Стимулювати  й розвивати вміння  співвідносити колір  з настроєм, розвивати мислення й уяву.

Хід. Діти спостерігають  за  змінами кольору  води й розповідають який настрій викликає  той або інший кольор, як міняється його настрій після спостереження за кольорами води.

Слух.

Під час екскурсії в парк прислухайтеся до музики «листопаду»

Рух    Пройдіть відстань від … до … на пальцях (на п’ятах, на зовнішньому боці  стопи. На внутрішньому боці), але щоб ми чули лише шурхіт листочків.

 

 

Імітативні руханки

 

Раз, два - дерева.

встати

Три, чотири - вийшли звірі,

ходьба на місці

Пять, шість - пада лист.

нагнутися

Сім, вісім - птахи в лісі.

помахи руками, як крилами

Дев'ять, десять - це сунички

Підняли червоні личка.

підняти руки і голови догори

 

 

            ДЕНЬ 2. Як живуть рослини восени?       

Вправи на розвиток фізіологічного та мовного дихання

Піддування папірців: кальку або тоненький  папір нарізати дрібненькими шматочками ( у вигляді пелюсток) і запропонувати дитині дмухати на них.

 

Гра «Пелюстки». Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюстки злетіли з її долоні.

 

Моторика         

Скласти осінню квітку з пазлів . Кожна дитина отримує частинку і шукає свою пару, складає пазл і розпізнає квітку, розповідає про неї.

Нюх

3-4 квітки/ фрукта/овочів з характерним запахом понюхати, запам’ятати , впізнати із закритими очами, спробувати описати словами запах.

 

  Гра  «Коробочки із запахами»

 

      Матеріал: коробочки або банки, наповнені  пахучими речовинами, наприклад сухим листям,гілочкою ялинки, квітами.

    Хід.  Педагог бере коробочку або банку, відгвинчує кришку і чітко показує, як потрібно нюхати, вдихаючи через ніс. Дитина повторює цю дію. Педагог називає вміст всіх банок, дає їх понюхати. Потім діти із зав'язаними очима самостійно визначають по запаху вміст всіх банок.

Дотик

Розпізнай рослину за листком і плодом.

Роздати на кожну групу листя дерев (дуб, каштан, клен, горіх) та їхні плоди (жолуді, крилатки, каштани, горіх). Поєднай  пари. Прокоментуй відчуття на дотик( жорстке і м'яке, гладке і шорстке, за формою, розміром).

Пальчикова вправа

«Дерево»

Підняти руку долонею до себе, широко розвести пальці. Поворушити пальцями – вітерець колише гілочки.

Рух

Імітативні руханки

Трава - низенька-низенька,

присісти

Дерева - високі-високі.

потягнутися

Вітер дерева колише, гойдає

нахили тулуба

То вправо, то вліво хитає,

нахили тулуба

То вперед, то назад,

нахили тулуба

То вниз пригинає.

нахили тулуба

Птахи летять, відлітають

помахати руками, як крилами

А учні тихенько за парти сідають

сісти за парти

І (назва предмету) вивчають.

 

 

 

 

    ДЕНЬ 3. Як живуть тварини восени?   

Слух.

 Гра «Слухаємо слова»

     Домовтеся з учнями, що ви будете вимовляти різні слова. Дітям треба плеснути в долоні тоді, коли зустрінеться слово, що позначає, тварину. І гра починається: називаються різні слова: стілець, дерево, тарілка, ручка, лисиця, картопля, вилка. Дитина повинна встигнути вчасно плеснути в долоні.
     Коли діти починають справлятися, завдання можна ускладнити, об'єднавши їх по два, а потім і по три. Наприклад, дитині треба плеснути в долоні, коли чує слова, що називають рослини, і стрибнути на слова-тварини.
Дотик

«Чарівний мішечок»

Впізнай тваринку за формою тіла (в мішечку лежать м’які  іграшки тваринок – лисичка , ведмедик, зайчик, їжачок).

Зір.

Вгадай тваринку за силуетом.

Вправи на розвиток фізіологічного та мовного дихання

Фарбою зробити пляму, подути в соломинку і надати плямі силуету якоїсь тваринки.

 Слух

 Гра «Лелеки - жаби»

           Домовтеся з дітьми, що зараз вони будуть ходити по колу і перетворюватися в лелек або жаб. Якщо ви плескаєте в долоні один раз, діти мають перетворитися в лелек: встати на одну ногу, руки в сторони. Якщо ви плескаєте в долоні два рази, діти перетворюються в жаб: сідають навпочіпки, руки опускають на підлогу між ногами. Якщо ви плескаєте три рази, діти продовжують ходьбу по колу.
     Починайте гру: спочатку привчайте дітей до певної зміни рухів, а потім намагайтеся їх заплутати.

 Рух (мова тіла)

За допомогою рухів тіла (пантомімою) показати відому тваринку.

«Добра тварина»

Хід вправи: діти стоять, тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих – усі роблять два кроки назад. Вдих - два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її велике, добре серце. Стук - крок уперед, стук - крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми – єдине ціле».


     ДЕНЬ 4. Що нам дарує осінь? 

Рух (мова тіла)

Театралізація  дитячої пісеньки «Ходить гарбуз по городу»  - використання голосу (тембр, темп, інтонація) і мови тіла.

 

«Подаруй» сусідові – покажи подарунок за допомогою міміки та жестів.

«Подарунок»

Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучо­го, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.

 

Нюх

Гра «Пригадай, як вони пахнуть»

      Дітям пропонують по малюнкам  із зображенням різних предметів і явищ ( ялинова  гілка, сильний дощ, диня, кава, огірок, буряк, яблуко) пригадати, як вони пахнуть, і пояснити словами.

 

Нюх та смак

Відгадай овоч/фрукт із заплющеними очима: скуштувати кілька плодів, спробувати визначити що то за плід, назвати найхарактерніші ознаки смаку.(кисле, гірке, солодке)

 Моторика         

Скласти малюнок овочів/фруктів з пазлів. Кожна дитина отримує частинку і шукає свою пару, складає пазл і розпізнає овоч/фрукт, розповідає про нього.

 

Учитель початкових класів Подзолкова Юлія Валеріївна

Маріупольський НВК «гімназія-школа»№1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Примаченко Свiтлана Володимирiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Горбачова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Степаненко Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
19 грудня 2018
Переглядів
3583
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку