Впровадження інноваційних технологій навчання як важливий фактор модернізації процесу фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів

Про матеріал
У даній статті наведені систематизовані факти о необхідності та особливостях використання інноваційних технологій у процесі фізичного виховання студентської молоді
Перегляд файлу

УДК 378.1

 

Тимошенко В.В. (Відокремлений структурний підрозділ «Краматорський фаховий коледж Донецького національного університету економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановскього»)

 

 

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ФАКТОР МОДЕРНІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

 

Анотація. У даній статті наведені систематизовані факти о необхідності та особливостях використання інноваційних технологій у процесі фізичного виховання студентської молоді. Було розглянуто перспективні напрямки використання оздоровчих технологій у фізичному вихованні студентів та шляхи їх впровадження у освітній процес навчального закладу.  Виявлено фактори, що негативно впливають на гармонійний розвиток сучасної студентської молоді. Визначена важливість використання новітніх технологій, як одного з напрямків удосконалення процесу фізичного виховання.

Ключевые слова: інноваційні технології, фізичне виховання, освітній процес

Abstract. This article presents systematized facts about the necessity and features of the innovative technologies using at the process of student youth physical education.  There were considered perspective directions of health-improving technologies using at physical education of students and ways of their introduction into educational process of educational institution. It has been identified factors that have negatively affected at the harmonious development of modern student youth. It was determined the importance of using the innovating technologies as one of the directions of improving the process of physical education.

Keywords: innovative technologies, physical education, educational process.

 

 

ВСТУП

Найбільш актуальною проблемою у сучасному суспільстві є низький рівень фізичного здоров’я і фізичної підготовленості молоді. Окрім вроджених захворювань, генетичних захворювань, придбаних захворювань тощо у молоді спостерігається негативне ставлення до покращення власного стану здоров’я. Згідно з багатьма дослідженнями, студенти часто виражають негативне ставлення до заняття фізичною культурою та спортом. Це свідчить про те, що фізична культура як частина загальної культури особистості у студентів не сформована. Практика свідчить, що не усі студенти основної групи виконують нормативи робочої програми, частина студентів відноситься до спеціальної медичної групи, частина взагалі звільнена від практичних занять за станом здоров’я. Все більше студентів сприймають заняття з фізичного виховання та фізичної культури як «необов’язковий» предмет, за рахунок якого можна вирішити власні проблеми та звільнити собі час.

Низький рівень якості процесу фізичного виховання, відсутність інтересу у студентів пов’язана з недостатнім професіоналізмом викладачів фізичної культури, яким необхідно володіти сучасними педагогічними інтерактивними технологіями, що дозволять модернізувати освітній процес та змусять студентів відвідувати практичні заняття з більшим інтересом задля покращення стану власного здоров’я. Все це сприятиме  комплексному впливу на формування особистості майбутнього фахівця та його професійної компетенції.

Аналіз останній досліджень та публікацій. Практика показує, що проголошення нових принципів в освіті саме по собі ще не забезпечує його інноваційного розвитку, хоча і служить важливою передумовою цього. Потрібні нові моделі і педагогічні технології, побудовані на основі сучасних підходів в освіті і конкретизовані відповідно до особливостей фізичної культури як учбової дисципліни вищого навчального закладу.

Багато сучасних науковців Н.Чекмарьова, В.Дюндин, М. Євтух, М. Курильова, А.Олійник, С.Тарасенко  розглядають у своїх роботах провідні інноваційні технології у фізичному вихованні та їх роль і місце в сучасному суспільстві.

Зміст та головні напрями інноваційного розвитку освіти представлено в роботах таких вчених, як В. Андрущенко,  Г. Волинка, В. Журавський, І. Зязюн, В. Кремень, В. Курило, В. Луговий, М. Михальченко, С. Ніколаєнко, В. Огнев’юк, І. Прокопенко, О. Савченко.

Одним з видів інноваційних технологій у навчанні є мультимедійні технології, які у даній епідеміологічній ситуації набувають все більшого розвитку. У цьому напрямку працюють такі науковці як І. Косенко, О.Смолянинова, А.Тумальова, І. Беліцин, В.Касторнова, С. Кравцов,  Н.Анісімова, Ю.Браун, Н. Клемешева.

По мірі накопичення науково-педагогічного досвіду, знань в області фізичної культури, вдосконалення спортивного інвентаря і устаткування, вивчення технічних інновацій з’являються нові ідеї перетворення спортивно-тренувального і учбового-виховного процесів.

Таким чином, мета дослідження – поглиблене дослідження інноваційних методів фізичного виховання у вищому закладі освіти та аналіз необхідності їх впровадження.

Результати дослідження. Теоретичний та практичний аналіз системи фізичного виховання визначив, що у існуючій практиці викладання фізичного виховання  у недостатній мірі розроблені методи оптимізації використання інноваційних технологій. Поняття впровадження фізкультурно-оздоровчих інноваційних  технологій повинно поєднувати застосування різноманітних засобів фізичного виховання і інформаційних технологій навчання.

Технології у фізичному вихованні – це сукупність оптимальних ефективних засобів, методів, що спрямовані на забезпечення планує мого спортивного результату або показника фізичної підготованості. Та на сьогоднішній день поняття технології тісно пов’язане з поняттям інновації.

Інноваційні процеси у фізичному вихованні є затребуваними для сучасного суспільства унаслідок стійкого зменшення фізичних здібностей студентів, відмови від регулярного відвідування занять. Ці процеси знаходяться у прямій залежності від реформування системи освіти в цілому, впровадження  комп’ютерних технологій, якості спортивних споруд та оздоблення.

Завдяки застосуванню інноваційних технологій виховується стійкий інтерес і позитивне емоційно-ціннісне ставлення до занять фізичною культурою, фізкультурно-оздоровчою і спортивною діяльністю, що в епоху високих технологій дуже важливо. Ці технології дозволяють розширювати функціональні можливості організму, набувати вміння і навички у фізкультурно-оздоровчій діяльності, формувати культуру рухів, здобувати знання про фізичну культуру і спорт, їх історії в сучасному розвитку. Розуміти цінність ролі здорового способу життя та стійких здорових звичок, і поряд з цим формувати свідоме ставлення до власного здоров’я.

На сьогодні провідними інноваційними технологіями у фізичному вихованні є:

- технологія спортивно-орієнтованого фізичного виховання, що має в основі використання певного виду спорту. Студенти при цьому вільно обирають вид спорту, який їм подобається, та який є доступним. Використання цього методу впливає як на фізичний, так і на особистісний розвиток студентської молоді;

- технологія олімпійської освіти, що має у основі ідеї олімпізму, та впливає на свідомість почуття, духовно-моральний розвиток студентів, тому що під час навчального процесу використовуються не тільки спортивні заняття, а ще й пізнавальні бесіди у рамках навчальної дисципліни;

- здоров’язаощаджуюча технологія, що має в основі не тільки заняття фізичними вправами, а ще й націлена на подальше піклування про стан власного здоров’я шляхом здобутих знань та вмінь;

Але на даний момент в умовах пандемії набуває актуальності впровадження мультимедійної технології освіти. Використання мультимедійних технологій активізує пізнавальну сферу, розвиває творчі здібності студентів, дозволяє студентам поглибити власні знання та сформувати навички самонавчання та самоорганізації. При цьому завданням викладача є не тільки передача знань, але й формування здібностей у студентів використати ці знання з користю для власного здоров’я. Впровадження в освітній процес мультимедійної технології навчання дає змогу розвиватися не тільки студентам, а й викладачам, які можуть здобути нові знання та навички при створення учбового матеріалу.

ВИСНОВКИ

Таким чином, згідно з проаналізованими даними можна зробити висновок, що сучасна система навчання у вищому навчальному закладі характеризується дуже високою інтенсивністю освітнього процесу та інформаційною насиченістю.  Студенти багато часу проводять в аудиторіях, комп’ютерних класах, за навчальними заняттями вдома. І це не може не впливати на стан організму. Тому саме зараз необхідним є пошук нових форм та методів навчання саме у області фізичного виховання, що дозволить:

- оптимізувати процес навчання;

- викликати інтерес у студентів до обов’язкових спортивних занять;

- посилити мотивацію до ведення здорового способу життя у поза навчальний час.

Таким чином, проблема впровадження інноваційних технологій у процес фізичного виховання потребує подальшого поглибленого вивчення для досягнення ефективності використання  у освітньому просторі навчальних закладів.

 

ЛІТЕРАТУРА

1. Бальсевич В.К. Основные положения «Концепции интенсивного инновационного преобразования национальной системы физического воспитания детей, подростков и молодежи / Теория и практика физической культуры. – 2012. – №3. – С.2

2. Гуслова М. Н. Инновационные педагогические технологии : учеб. пособие для студ. учреждений сред. проф. образования / М. Н. Гуслова. - 4-е изд., испр. -М. : Академия, 2013. – 263-288 с.

3. Євтух М. Б. Забезпечення якості вищої освіти - важлива умова інноваційного розвитку держави і суспільства / М. Б. Євтух, І. С. Волощук // Педагогіка і психологія. – 2008. – № 1. – С. 70-74.

4. Олійник А. Поняття й реальність процесу інноваційного розвитку освіти в Україні в контексті Болонських декларацій / А. Олійник // Вища освіта України, 2007. – № 1. – С. 42-49.

5. Фирсин С. А. Инновационные формы и методы современного физического воспитания. М. : ФГБОУ ВПО «Моск. гос. ун-т путей сообщ.», Межднар. ж-л прикладных и фундаментальных исследований. – 2013. –  № 12. – С. 132–136

6. Чекмарьова Н.Г., Черкасов І.С. Використання інноваційних технологій фізичного виховання у внз/ Чекмарьова Н.Г., Черкасов І.С.// Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. –  2017.  – Вип.1. – С. 121-124

-

docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
1307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку