Впровадження інноваційних технологій. Сенсорна інтеграція.

Про матеріал
ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ. Виконали: вчитель-логопед: Тарасенко Ю.В. вчитель-дефектолог: Кшемінська Д.В. Маріупольська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів № 21 Донецької обласної ради. 2018-2019 навчальний рік. Слайд 1 Навчання кожної дитини починається ще задовго до школи – з дитячого садочка, де малюки не лише весело проводять час під наглядом дорослих, а й отримують перші знання, розвиваються фізично, починають розкривати свою особистість, виховуються, виявляють творчі здібності. Слайд 2 Інноваційні технології - це впроваджені, нові, що володіють підвищеною ефективністю методи і інструменти, прийоми, які є кінцевим результатом інтелектуальної діяльності педагога. Стосовно до педагогічного процесу, інновація означає введення нового в цілі, зміст, методи і форми освіти, організацію спільної діяльності педагога і дитини. Основним критерієм «інноваційності» технології є підвищення ефективності освітнього процесу за рахунок її застосування. Слайд 3 Одним з напрямків інноваційних технологій є Сенсорна інтеграція яка зараз набула надзвичайної популярності в усьому світі. Сенсорна інтеграція (сенсорна інтеграційна терапія) - процес, під час якого нервова система людини отримує інформацію від рецепторів всіх відчуттів (дотик, вестибулярний апарат, відчуття тіла або пропріоцепція, нюх, зір, слух, смак), потім організовує їх і інтерпретує так, щоб вони могли бути використані в цілеспрямованій діяльності. Іншими словами, це адаптаційна реакція, що служить для виконання певної дії, прийняття відповідного положення тіла, і т. п. Метою терапії сенсорної інтеграції є посилення, балансування і розвиток обробки сенсорних стимулів центральною нервовою системою. Впровадження елементів сенсорної інтеграції в педагогічну роботу пов'язано, перш за все, з тим, що в останні роки значно зросла кількість дітей зі складними дефектами розвитку, які мають свої специфічні особливості - високу чутливість, слабкість нервової системи і високу емоційну лабільність, низький рівень уваги і пам'яті. Більш детальне обговорення почнемо з зорового розвитку. Слайд 4 Зоровий розвиток дітей має величезне значення для формування всіх психічних процесів. Це відточування всіх властивостей сприйняття, завдяки яким дитина вчиться розуміти і відчувати навколишній світ. Таким чином, малюк формує перші поняття, які в подальшому буде використовувати для складання картини світу. Перекручування в сприйнятті навколишньої дійсності можуть спричинити порушення у розвитку логічного мислення та уяви. Від того, наскільки багатий зорово- сенсорний досвід дитина отримає в перші роки життя, залежить здатність до узагальнення, до засвоєння нової інформації, а також розвиток усіх видів пам'яті. Виховання дітей дошкільного віку обов'язково має включати розвиваючі ігри для гармонійного формування всіх сенсорних систем. Всім відомо, що ми сприймаємо світ за допомогою органів почуттів. Найбільше інформації ми отримуємо за допомогою зору і слуху, так як ці аналізатори є для людини ведучими. Однак, проводячи розвиваючі ігри з дітьми, потрібно робити упор на рівнозначний розвиток всіх систем. Існує багато вправ на розвиток зору. Ось наприклад такі як: «Хто втік із картинки?» Дидактичне завдання цієї гри : вчити визначати за контуром, чого і кого немає на картинці. «Поклади на своє місце» Дидактичне зав¬дання гри: вчити добирати вкладки різ¬ної форми і вкладати їх у відповідні вирізи. Закріпити знання про кольори. «Знайди таке саме за формою» Дидактичне завдання: вчити виби¬рати об’єкт з двох або кількох (як ускладнення) за зразком. «Зроби доріжку» Дидактич¬не завдання: вчити групувати геометричні фігури на дві групи, відмінні за формою. «Зроби за заразком» Дидактич¬не завдання: вчити викладати фігури або візерунок за зразком Слайд 5 Нюх — відчуття запаху. Орган нюху — це контактний аналізатор, що сприяє пізнанню навколишнього середовища, впливає на працездатність, дає можливість одержувати естетичну насолоду. Кожна людина сприймає запахи індивідуально. Особа здатна розрізняти більше 3000 запахів завдяки рецепторам, які посилають сигнали в мозок і пов’язують сприйняття запаху з пам’яттю. Вправи на розвиток нюху дуже прості та доступні: Майже для кожної гри знадобляться «нюхові» пляшечки або коробочки з різними групами ароматів: -косметичні – шампуні, креми, парфуми, різне мило; -продуктові – фрукти, овочі, зелень, ягоди, спеції; -творчі – клей, папір, фарби, пластилін; -медичні – краплі, мазь, олії, спирт, бальзам, стерильні вата та бинти. Краще, якщо це будуть темні непрозорі баночки/пляшечки/ коробочки – тоді з ними легше й цікавіше грати в ігри на відгадування чи підбір аромату. Для початку поступово знайомте малюка з кожним ароматом з колекції. Дайте відчути аромат, назвавши при цьому, хто чи що є його власником. Познайомивши з 5-8 різними запахами, можете переходити до наступних ігор: «Ароматне лото». Гра буде доречною на етапі вивчення ароматів. Підготуйте картки із зображеннями фруктів, овочів чи косметики. Нанесіть на них справжні запахи – наприклад, зображення лимона натріть справжньою цедрою, а на малюнок з парфумами крапніть кілька крапель своїх парфумів. Показуйте дитині картку, даючи відчути аромат. Таким чином ви активізуєте нюх, зір та пам'ять. «Вгадай за запахом». Найпростіша з ігор, коли дитина із заплющеними очима нюхає запропонований предмет й називає його. Почніть з простих і знайомих запахів – фруктів, хліба, улюбленої страви, шампуні або мила. Потім можете урізноманітнити гру, використовуючи заздалегідь підготовлену «колекцію» ароматних зразків. «Відшукай пару». Знадобляться парні зразки запахів – реальних предметів або пляшечок з ароматами. Якщо використовуєте справжні предмети, знайомі дитині, вона має заплющувати очі. Оберіть один предмет/пляшечку й дайте понюхати дитині. Запитайте, чи запам'ятала вона запах. Потім скажіть, що потрібно знайти такий самий аромат. По черзі дайте понюхати ще 2-3 зразки, серед яких буде пара до першого. «Їстівне чи ні». Підготуйте по 2-3 зразки різних груп ароматів – продуктів, косметики, канцтоварів тощо. Дитина за запахом повинна визначити, їстівний це предмет чи ні. Граючи в ці або ж подібні ігри, обов'язково розповідайте дітям, яка роль в нашому житті належить запахам й для чого потрібен нюх. Запропонуйте дитині намалювати чи зліпити запах, що сподобався найбільше – таким чином ви посилите ефект від сенсорних занять й збагатите чуттєві відчуття Слайд 6 Мо́ва — система звукових і графічних знаків, що виникла на певному рівні розвитку людства, розвивається і має соціальне призначення; правила мови нормалізують використання знаків та їх функціонування як засобів людського спілкування. Мова — це найважливіший засіб спілкування і пізнання. Порушення сенсорної інтеграції у дітей, що проявляється дефектами мови, логопеди і дефектологи успішно коригують за допомогою методу сенсорної інтеграції. Для цього використовуються цікаві планшети і решітки з картинками. Логопед просить дитину знайти серед картинок пари відповідностей, назвати в голос, або знайти тварин в назві яких зустрічається заданий звук. Використання сенсорного матеріалу сприятливо позначається на дитині викликаючи у нього інтерес і є профілактикою вторинних сенсорних порушень. Наведемо деякі приклади вправ «У ДВОРІ» у цій грі Розвивається мовний слух і здатність до звуконаслідування. Гра «Заспівай пісню» Мета якої: Закріплювати правильну звуковимову. Розвивати мовний слух і мовну активність, вміння вимовляти звуки і звукосполучення по наслідуванню. Слайд 7 Ще одне важливе зовнішне почуття – це слух, що дає можливість сприймати звуки, мову за допомогою спеціального органа — вуха. Звуки змушують коливатися барабанну перетинку, яка передає коливання у внутрішнє вухо. Слух це найцінніший дар! Наші вуха являють собою складний орган. Вони можуть сприймати повітряні хвилі і перетворювати їх в "звуки" в нашому мозку, вони контролюють рівновагу, і багато в чому визначають наше ставлення до навколишнього світу. Наша здатність - чи нездатність - чути впливає майже на всі аспекти нашого життя. Наведемо приклади вправ для розвитку слуху: - вистукування ритму (дорослий стукає, дитина повторює), можна використовувати дерев'яні ложки, фломастери, пластикові пляшки; - приспівування мелодії, починаючи з простих і знайомих дитині, дорослий співає невеликий уривок пісні, дитина повторює. Гра «Магазин» Дорослий готує невеличкі коробочки і разом із дитиною засипає в них цукор-рафінад, квасолю, манку. Дитина намагається на слух з'ясувати, що де лежить. Дорослому необхідно пам'ятати, що з дитиною потрібно грати. Він має стати «продавцем», а вона — «покупцем». Дитина прийшла до магазину купити цукор, а дорослий «забув», у якій коробочці він лежить, тому нехай малюк підкаже. Гра Що звучить? Дорослий демонструє, які звуки відтворюють музичні інструменти: піаніно, бубен, сопілка, гармошка. Потім ховає всі інструменти, грає на одному з них. Чи здогадається малюк, що саме зараз опинилося у руках дорослого? Доречно почати із двох-трьох музичних інструментів, поступово збільшуючи їх кількість. Що з них зараз звучить? Ще складнішим завданням буде розрізнення звуків, що відтворює один і той самий предмет (наприклад, у бубен можна вдарити, а можна подзвонити). Слайд 8 І останнє на чому ми хочемо зупинитися – це тактильна сенсорна система яка дозволяє отримувати і обробляти інформацію про контакти з шкірою: тиск, вібрація, рух, температура. Ми отримуємо тактильну інформацію від тактильних рецепторів, розташованих в шкірі. Вони грають найважливішу роль в отриманні тактильної інформації про зовнішнє середовище, що в свою чергу дозволяє реагувати на небезпечні подразники діями охоронної спрямованості. Тактильні відчуття добре розвиваються в іграх з кінетичним піском, які здатні надовго зайняти дитину, адже він м’який, пористий, так легко ліпиться. Насправді, ігор можна придумати безліч, політ фантазії нічим не обмежений. Існують, як прості, розважальні ігри, так і розвиваючі, за допомогою яких можна непомітно, граючи, розвивати дитину. Розвивальні-сенсорні книги - це чудові помічники для педагогів та батьків. Залежно від конструкції та наповнення, такі книжки сприяють розвитку уяви, мовлення, дрібної моторики та сенсорного сприйняття, збагаченню словникового запасу малюка. М’яка книжка навчить дитину розрізняти кольори, форми, текстури, предмети, цифри, властивості матеріалів тощо. Ігри з крупами (манкою, рисом, квасолею) також важливі Крупи – не лише цінний харчовий продукт в арсеналі хазяєчки, це ще й хороший ігровий матеріал, який розвиває кинеститичні відчуття. Нескладно організувати ігри з гречаної, манної, рисової крупами, чечевицею або квасолею, макаронними виробами. Бажано поступово знайомити дітей з кожним із сипких матеріалів. Вони мають різний колір, форму, ступінь твердості, що забезпечує багатство вражень і відчуттів. Слайд 9 Цілком очевидно, що використання сенсорного матеріалу на заняттях має ряд переваг, які роблять їх використання максимально затребуваним: - вчитель- має можливість зацікавити дітей, пробудити в них допитливість, завоювати їх довіру, і знайти такий кут зору, при якому навіть буденне стає дивовижним; - різноманіття матеріалів дозволяє активізувати відчуття, сприйняття, зорово - рухову координацію; - кожне заняття з використанням елементів сенсорної інтеграції викликає у дітей емоційний підйом, навіть малоактивні діти беруть активну участь в занятті. Використання сенсорного обладнання дозволяє розкрити резервні можливості кожної дитини, є дієвим засобом профілактики вторинних дефектів. Коротко узагальнивши все вищесказане, ми бачимо, що не можна розвинути мову, якщо не сформована база для її розвитку, якої і є сенсорна інтеграція. Дякуємо за увагу!
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯ. Виконали:вчитель-логопед: Тарасенко Ю. В.вчитель-дефектолог: Кшемінська Д. В. Маріупольська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів № 21 Донецької обласної ради.2018-2019 навчальний рік.

Номер слайду 2

Інноваційні технології - це впроваджені, нові, що володіють підвищеною ефективністю методи і інструменти, прийоми, які є кінцевим результатом інтелектуальної діяльності педагога. Стосовно до педагогічного процесу, інновація означає введення нового в цілі, зміст, методи і форми освіти, організацію спільної діяльності педагога і дитини. Основним критерієм «інноваційності» технології є підвищення ефективності освітнього процесу за рахунок її застосування.

Номер слайду 3

СЕНСОРНА ІНТЕГРАЦІЯзірслухнюхдотиксмаквестибулярна системапропрі-орецепція

Номер слайду 4

Сенсорна інтеграція - вправи на розвиток зору

Номер слайду 5

Сенсорна інтеграція – вправи на розвиток нюху

Номер слайду 6

Сенсорна інтеграція і мова

Номер слайду 7

Сенсорна інтеграція – вправи для розвитку слуху

Номер слайду 8

Сенсорна інтеграція – вправи на розвиток тактильних відчуттів

Номер слайду 9

pptx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
4154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку