Впровадження ключових компетентностей у вивчення фізики і астрономії

Про матеріал
Відповідно до Концепції нової української школи , компетентність є динамічною комбінацією знань,способів мислення , поглядів, цінностей ,що визначають здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність. Сутнісною ознакою запровадження компетентнісного підходу в освіті є : - Формування і розвиток компетентностей. - Можливість побачити результат освітнього процесу з позиції запитів суспільства , потребу ринку праці. - Цільова орієнтація освіти. - Націленість на результат у діяльному вимірі. - Активізація суб’єктивності у навчанні . - Технологічність ( створення умов для активної соціальної дії , проектної, дослідницької діяльності). - Компетентністний підхід повністю узгоджується із фундаментальними цілями освіти , сформульованими ЮНЕСКО. - Навчати здобувати знання ( учити вчитися). - Працювати та заробляти (навчання для праці). - Жити ( навчання для здорового цікавого, достойного життя). - Жити разом ( навчання для спільного життя ). Засобами навчального предмету «Фізика і астрономія», незалежно від рівня його опанування здійснюється формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для її життєдіяльності.
Перегляд файлу

 

 

       Впровадження ключових компетентностей у                          вивчення фізики і астрономії.             

                          ВСТУП

 

 Вдосконалення професійної підготовки  в умовах оновлення  , модернізації освіти  України й адаптації до вимог  Європейської освітньої  системи як ніколи є досить актуальною проблемою . Саме тому сучасна концепція професійно – технічної системи  освіти  в Україні орієнтується на світові тенденції  розвитку освітньої системи й передбачає підвищення її ефективності.

         Одним з головних завдань державної політики щодо розвитку освіти є підготовка кваліфікованих кадрів , здатних до освоєння та впровадження новітніх інформаційних технологій у виробництво та конкурентоспроможних на ринку праці.

 Сучасному кваліфікованому робітнику  знання основ наук необхідні як для загального розвитку, так і для того, щоб успішно володіти новою технікою і технологією ,  теоретично осмислювати виробничі процеси й операції , вільно орієнтуватися у інноваціях , вміти застосовувати  ці знання та вміння . Знання з фізики  і астрономії потрібні не тільки як база для оволодіння спеціальними  знаннями . Вони стають важливою кваліфікаційною вимогою до робітників багатьох сучасних професій.

        Професійна спрямованість викладання фізики і астрономії , а також забезпечення міжпредметних зв’язків у навчальному процесі , тобто взаємна узгодженість змісту навчальних дисциплін , зумовлена системою наук і навчально – фаховими цілями.

         Робітничі  кадри мають  бути освіченими , конкурентоспроможними , самостійними у прийнятті рішень , відповідальними за результати своєї діяльності, а найголовніше – володіти  знаннями про природничо – науковий світ .

      Фізика і астрономія“ у професійних закладах  покликана навчити здобувачів освіти розуміти сутність і зв’язок його майбутньої професії з фізичними властивостями виробничих матеріалів й передбачувати їх видозміни ,використовувати навчально – пізнавальні  й професійні завдання у тісному зв'язку з основними фізичними явищами, законами фізики і фізичними теоріями та передбачувати їх наслідки.  

       Фізика і астрономія є фундаментальними науками , що вивчають загальні закономірності перебігу природних явищ, закладають основи світорозуміння на різних рівнях пізнання природи і дають загальне обґрунтування природничо-наукової картини світу.

        Професійно  значущий матеріал у кожному конкретному випадку мають добирати самі викладачі , базуючись на власному педагогічному досвіді.

                    ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ.

    Відповідно до Концепції нової української школи , компетентність є динамічною комбінацією знань,способів мислення , поглядів, цінностей ,що визначають здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.

       Сутнісною ознакою запровадження компетентнісного підходу в освіті є :

  •          Формування і розвиток компетентностей.
  •          Можливість побачити результат освітнього процесу з позиції запитів суспільства , потребу ринку праці.
  •          Цільова орієнтація освіти.
  •          Націленість на результат у діяльному вимірі.
  •          Активізація суб’єктивності у навчанні .
  •          Технологічність ( створення умов для активної соціальної дії , проектної, дослідницької діяльності).
  •          Компетентністний підхід повністю узгоджується із фундаментальними цілями освіти , сформульованими ЮНЕСКО.
  •          Навчати  здобувати знання ( учити вчитися).
  •          Працювати та заробляти (навчання для праці).
  •          Жити ( навчання для здорового цікавого, достойного життя).
  •          Жити разом ( навчання для спільного життя ).

 

 

 

Засобами навчального предмету «Фізика і астрономія», незалежно від рівня його опанування здійснюється формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для її життєдіяльності.

            При створенні структури уроку , необхідно прописувати ключові компетентності ( згідно з « Рекомендаціями Європейського Парламенту та Ради Європи щодо формування ключових компетентностей  освіти  впродовж  життя») виокремлено 10 ключових компетентностей , а саме:

  •          Спілкування державною/рідною мовою
  •          Спілкування іноземними мовами
  •          Математична компетентність
  •          Основні компетентності у природничих науках і технологіях
  •          Інформаційно-цифрова
  •          Уміння вчитися впродовж  життя
  •          Ініціативність і підприємливість
  •          Соціальна і громадянська
  •          Обізнаність та самовираження у сфері культури
  •          Екологічна грамотність і здорове життя

У будь-якому разі головне завдання продемонструвати здобувачам освіти   наскільки важливо ( а також цікаво) не просто отримувати знання , а й використовувати їх на практиці.

          В нашому центрі здійснюється викладання предмета з урахуванням галузевих напрямків. Заклад  готує здобувачів освіти  будівельного, сільсько- господарчого, автотранспортного напрямків.

           Робітничі  кадри мають  бути освіченими , конкурентоспроможними , самостійними у прийнятті рішень , відповідальними за результати своєї діяльності, а найголовніше – володіти знаннями про природничо – науковий світ .

          Вважаю актуальним використання компетентностей на уроках фізики і астрономії для практичного використання знань в житті та побуті, та максимальної адаптованості до всіляких життєвих ситуацій, особливо в період воєнного часу.  На кожному уроці ми використовуємо деякі компетентності в залежності від теми та мети уроку.

                ПРИКЛАДИ ЗАВДАНЬ, СПРЯМОВАНИХ НА ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ  КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ БАЗОВОГО КУРСУ ФІЗИКИ і АСТРОНОМІЇ.

 

Ключова компетентність :   Спілкування державною/рідною мовою.

 

               Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів). Здатність реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ – у навчанні, на роботі, вдома, у вільний час. Усвідомлення ролі ефективного спілкування.

 

Формування предметної компетентності здобувачів освіти засобами мотивації:

А тепер послухайте легенду і подумайте: чого вона нас навчає? «Колись у давньому Китаї жив дуже розумний, але пихатий мандарин. Весь день він приміряв одяг та теревенив зі слугами про свій розум, згадував давню зустріч з імператором. Так минали дні, роки... Аж ось пішла по всій країні чутка, що неподалік кордону з'явився мудрець, розумніший від усіх на світі. Дійшло це і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: «Хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?!» Але вигляду нікому не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам надумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках: живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе - я роздушу метелика, а якщо мертве - я випущу його...» І ось день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися на двобій найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і нетерпляче чекав ченця. Аж ось двері прочинилися, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він прямував до мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь - яке його запитання. І тоді, криво посміхаючись, мандарин промовив: «Скажи-но мені, що я тримаю у руках: живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика, і той полетів, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями».

   Фізика в прислів'ях”.

Завдяки цьому прийому повторення навчального матеріалу  відбувається невимушено ; активізується розумова діяльність учнів особливо слабо встигаючих та учнів з ознаками тривожності ,  реалізується принцип теорії та практики .

        Тема    Тертя “Поясни вираз :    Йде як по маслу   .   Не змастивши  - не поїдеш”. ( Змащення зменшує силу тертя ).

         Тема      Теплові явища       Куй залізо , доки гаряче”.   ( При збільшенні температури легше мити форму твердого тіла , оскільки зміщуються  молекулярні сили взаємодії).

Тема        Механіка та Динаміка “          Проти лому немає прийому  “.      ( Ломом називають важіль , за допомогою важеля  , навіть при малій силі, можна отримати велику силу дії , головне щоб було відповідне плече сили  ).

   Щоб води напитися журавель згодиться  “.       (  Тут”  журавель” є важелем).

Тема     Сила  тяжіння “       Скільки б не скакали до землі впадеш  “.     (Діє сила тяжіння на всі тіла).

Тема”  Сили “  “ Гуртом і слона можна  подолати”.      ( Рівнодійна  сила дорівнює  геометричній сумі  всіх прикладених сил ).

Ключова компетентність :    Математична компетентність.

Математична компетентність. Уміння застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності. Здатність до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем.

 

Доречним є розв’язання задач під час закріплення вивченого матеріалу чи під час актуалізації опорних знань або ж такі задачі можна задавати для виконання вдома. Одним із прикладів є те, що під час проведення уроку «Рідини. Поверхневий натяг. Змочування» .

 

193 У групах за спеціальністю «Слюсар-ремонтник, електрозварник  ручного зварювання» можна поставити серію проблемних питань професійного змісту, відповіді на які будуть надані протягом певного уроку:

  • Під час ремонту машин руки часто витирають ганчіркою з бавовняної тканини. Чому не користуються ганчіркою з вовняної тканини?
  • Чи повинні змащувальні матеріали змочувати деталі, що труться? Відповідь обґрунтуйте.
  • Навіщо для миття деталей використовують синтетичні мийні препарати, нагріті до 80–90°C?
  • Назвіть переваги застосування полімерних матеріалів для відновлення деталей.
  • Чому під час паяння застосовують легкоплавкі метали (олово, свинець) та їхні сплави?
  • Чому як змащувальні матеріали для металевих поверхонь, що труться, використовують рідини?

            На закріплення матеріалу, а також для домашнього завдання можна запропонувати задачі професійного змісту, які навчать застосовувати здобуті знання про властивості рідини, поверхневий натяг та розкриють деякі професійно-теоретичні аспекти. Наприклад:

     1.Діаметр отвору кінчика крапельної маслянки для змащування шпинделів шліфувальних станків становить 1,4 мм. Скільки крапель рідкого мастила можна отримати з маслянки, щоб виділити 3,4 г мастила? (Поверхневий натяг мастила — 60 мН/м.)

2.Яка маса краплі мастила, що витікає з крапельної маслянки, якщо діаметр отвору маслянки — 2 мм? (Поверхневий натяг мастила — 60 мН/м.)

3.Важкі станки, гідравлічні системи з поршневими регулювальними насосами змащують індустріальним мастилом І-30А. Визначте поверхневий натяг мастила, якщо з круглої дірочки маслянки діаметром 2 мм вилилося 150 крапель масою 6 г.

 

                

 

 

 

300px-SMAW Під час проведення уроків у групах  Арматурник, Електрогазозварник“  , можна  використовувати комплекс  тестових завдань і розрахункових  та  якісних задач  професійно- спрямованого змісту .

     Приклади тестових завдань:

  1. Процес зварювання –  це електризація тіл, сила струму ,  напруга ,поняття електрона та позитивного йона .  При зварювальному  струмі 200 А  яка допустима напруга :

а) 10 В                 б) 70 В                 в) 100 В        

  1.  Дефект зварювального шва  можна визначити візуально , використовуючи лупу. Цю проблему вивчає розділ фізики :

а)” Оптика”             б)” Механіка”           в)” Динаміка”

  1. Які фізичні явища пов’язані з визначенням внутрішніх дефектів та   магнітного контроля якості  ?

а) дифракція , дисперсія   б) поляризація, інтерференція

в) магнетизм, електровипромінювання.

  1. Розділ “ Електродинаміка” дає  поняття про електричний струм,електричне коло, джерела струму ,коротке замикання. Коли потрібні ці знання? :

а) на початку зварювання    б) по завершенні роботи

в) зовсім не потрібні

   5. Нерухомою частиною електродвигуна є:

           а) щитки    б) ротор  в) статор

6) Виділення кількості теплоти при зварюванні. Гаряче зварювання чавуну передбачає попередній нагрів деталей до температури :

а) 600 С …700С   б) 400С … 500 С  в) 300 С … 600 С

7) Складовою частиною якого джерела живлення  є осердя  з первинною і вторинною обмотками ?

а) трансформатора         б) перетворювача              в) двигуна

8) Вкажіть вид енергії, що використовується у всіх видах зварювання механічного класу :

а) теплова енергія й тиск        б) механічна енергія й тиск

в) теплова

9). Який  спосіб контролю зварних швів  використовують без руйнуванння ?

а) вакуумний контроль       б) визначенням макроструктури

в) рентгенівським випромінюванням

10). Чому зварювальні кабелі мають великий переріз?

а) щоб мати великий опір      б) щоб передавати велику силу струму

в) щоб витримати велику напругу струму

Розвязування компетентнісно орієнтованих розрахункових задач.

Задача 1 . Яка внутрішня  енергія аргону у балоні об”ємом  50  л , якщо тиск газу дорівнює 1 МПа ?

Задача2..  Балон з гелієм  внесли з морозу в тепле приміщення . Клапан на балоні автоматично відкривається , коли тиск усередині перевищує зовнішній  на 6 атм. Уперше він відкрився при температурі гелію  - 3 °С  .

 Скільки  разів змінеться після цього  внутрішня енергія гелію в балоні, коли його температура  досягне  27 °С ?

Задача 3. Через мікроскопічні щілини з балона зі стиснутим повітрям щосекунди “йдуть” 5 мільярдів молекул . За який час маса  балона  з повітрям  зменшиться на 1 мг ?

Задача 4. В одній посудині об’ємом 3 л міститься газ під тиском 300 кПа, а в другій посудині  об’ємом  6 л міститься газ під тиском 150 кПа. Посудини поєднані між собою трубкою з краном. Який тиск установиться в посудинах,якщо відкрити кран ?Процес відбувається за сталою температурою.

 Задача 5. У балоні  ємністю 80 л міститься 1,96 кг вуглекислого газу. Балон може витримати тиск , не більше за 3 МПА. За якої температури виникає загроза вибуху?

   Задача 6.  Який електричний заряд пройде через виток опором 0,03 Ом у разі зменшення магнітного потоку  через виток на 12 мВ?

Задача 7. У провіднику з електричним опором 2 Ом, підключеному до джерела струму з ЕРС 1,1 В, сила струму має значення  0,5 А. Визначте струм короткого  замикання.

Задача 8. Кабель складається  з двох  сталевих жил площею поперечного перерізу 0,6 мм2 кожна із чотирьох мідних жил площею поперечного перерізу 0,85 мм2 кожна. Яке падіння напруги  на кожному кілометрі кабеля при силі струму 0,5 А ?

Задача 9. Трансформатор , що містить у первинній обмотці 840 витків,підвищує напругу з 220 до 600 В. Який коєфіцієнт трансформації ? Скільки витків у первинній і вторинній обмотках ?

Задача 10. Людське око сприймає як видиме світло електромагнітне випромінювання  з довжиною хвилі у вакуумі від 400 нм до 780 нм . Який діапазон частот видимого випромінювання ?

Приклади якісних задач.

Задача 1. Чому при холодному зварюванні деяких деталей  поверхні їх сильно стискають ?

Задача 2. Чому місце паяння ретельно очищують від бруду  , жиру ,окислів ?

 Задача 3. Чому при паянні використовують легкоплавкі метали  ( олово, свинець) та їх сплави ?Який фізичний процес лежить в основі паяння ?

Задача 4. При роботі зварювальної дуги предмети , які знаходяться за нею ,ніби коливаються . Поясніть це явище.

Задача 5. Чому  при електрозварюванні необхідно закривати очі захисними окулярами ?

Задача 6. Який із видів зварювання оснований на зміні внутрішньої енергії ?

Задача 7.  Синє світло , що діє на поверхню металу , вириває з неї фотоелектрони . Якщо інтенсивність світлового потоку збільшити  у 2 рази,то що буде відбуватися ?

Задача 8. Рушник вбирає в себе воду коли ним витирають руки; у гноті лампи гас безперервно піднімається по капілярах угору , де і згоряє – усе це приклади  единого  явища . Яке це явище ?.

Задача 9. Чому при недбалому поводженні з зошитом, кутики аркушів загинаються  і їм неможливо  надати початкової форми?

Задача 10. Як підвищена вологість повітря впливає на організм людини ?

Задача 11.При дифузійному зварюванні  деталі  притискають одну до одної , нагрівають до певної температури  і витримують деякий час   ( дифузійне зварювання  дозволяє міцно з'єднувати деталі з різних металів  і навіть металеві деталі  з керамічними). Яку ( приблизно ) температуру слід підтримувати при зварюванні .

 

Приклади  задач  професійного змісту пов’язані з фізичними  явищами:

 

  1. Процес зварювання – електризація тіл,сила струму , напруга , поняття електрона та позитивного йона : це розділ  “Електродинаміка”. 
  2. Визначення дефекту зварювального шва , можна визначити візуально , використовуючи лупу – це:  розділ “ Оптика”.
  3. Внутрішні дефекти визначають магнітним контролем якості  або УФ – променем – це : розділ “ Магнетизм,  Електровипромінювання”.

       4.Початок зварювання – електричне коло, джерело струму ,коротке замикання – це: розділ “.Електродинаміка”.

       5.Розріз металу  -   сила струму  ( до  1000А ), напруга  - це: розділ “Електродинаміка” .

       6.Зварювання  і залежність   струму  зварювання від опору  зварювальних  деталей – це : розділ “ Електродинаміка”.

        7.Виділення кількості теплоти при зварюванні  - це: розділ “ Теплова  дія електричного струму “.

         8.Магнітний контроль якості та   метод дефектоскопії  зварювальних швів- це : розділ  “ Магнітне поле струмів”.

9.При нагріванні виникає розширення металу . Змінюються  властивості і структура металу, його кристалічна решітка при нагріванні – це:  розділ    “МКТ”.

   10. Чому частинки пилу рухаються хаотично – це: розділ “ МКТ”.

 

     Під час проведення уроків в групах  ''Слюсар з  ремонту автомобілей, водій’’   можна використовувати  якісні та розрахункові  задачі професійно- спрямованого  змісту .

            Якісні  задачі як засіб формування емоційно-цінісного складника  предметної компетентності .( Розв’язуємо разом).

  1. Чи можна різко гальмувати  переднім гальмом , коли ви швидко їдете на велосіпеді й перелетіти через руль? ( Ні , “ зберігаючи швидкість “ , ви можете вилитіти із сідла й перелитіти через руль ).
  2. Коли автомобіль розганяється ,куди напрямлене його прискорення по відношенню до швидкості ? ( В той бік ,що і швидкість ).
  3.  Який прилад в автомобілі дає  наочне уявлення  про миттєву швидкість?  ( Спідометр ).

      4.Як замірити напругу на клемах акумулятора, якщо в  наявності тільки вольтметри зі шкалою до 2 В, а напруга в акумуляторних клемах  близько 10 – 12 В. (З'єднати вольтметри послідовно, тоді загальна напруга дорівнюватиме сумі спадів напруг на них ).

 5.Як за звуком можна визначити частоту обертів двигуна ? ( Зі збільшенням обертів двигуна звук стає більшим ).

      6.Чому для роботи радіоприймача в кабіні трактора чи  автомашини  потрібна зовнішня антена ?   (Металева кабіна трактора  є екраном для радіохвиль ).

      7.Як пояснити , що гайку виготовлену навіть із нержавіючої сталі , важко відкрутити , якщо вона була  тривалий час міцно  закручена.  (Діють сили міжмолекулярного зчеплення ).

      8.Як можна  збільшити ККД ідеальної теплової машини ?  ( Збільшити температуру нагрівника і зменшити температуру  холодильника).

      9.При натиранні скла автомобіля  шовком скло отримує позитивний заряд .      Що відбувається при цьому ?  (  Електрони переходять зі скла на шовк ).

      10. При освітленні сонячним світлом бензинової плівки на поверхні води видно райдужні плями. Внаслідок чого вони виникають ?   ( Виникає явище інтерференції світла).

 Приклади розрахункових задач .

Задача 1.  З автомобільної шини  через невеликий отвір  витікає повітря . На скільки підвищилася температура  лише під час руху автомобіля , якщо після витікання  10 % повітря  тиск у шині не змінився ? Початкова температура дорівнює 10 °С.

Задача 2. Який ККД  теплового двигуна , якщо робоче тіло , одержало від нагрівача  кількість теплоти 1,6 МДж , виконало роботу 400Дж ? Яку кількість теплоти передано холодильнику?

Задача 3. Потяг через 10 с після початку руху  набуває швидкості 0,6 м/с. Через який час від початку руху  швидкість потяга дорівнюватиме 3 м/с ?

Задача 4.За який час автомобіль, рухаючись із стану спокою з прискоренням 0,6 м/с2, пройде 30 м ?

Задача 5. Порожній вантажний автомобіль  масою 4 т почав рух з прискореням 0,3 м/с2. Яка маса вантажу , прийнятого автомобілем , якщо за тієї ж  сили тяги  він рушає з місця  з прискоренням 0,2 м/с2 ?

Задача 6. Автомобіль  масою 2т   проходить по опуклому мосту , який має радіус кривизни 40 м  , із швидкістю  36 км/год . З якою силою автомобіль  давить на  міст на його середині ?

Задача 7. У циліндрі дизельного двигуна  автомобіля КамАЗ-5320 температура повітря на початку такту стиску була 50 С. Знайти температуру повітря наприкінці  такту , якщо його об’єм  зменшується  в 17 разів , а тиск зростає  у 50 разів ?

Задача 8. Під час обробки  деталей, слюсар зробив 46 рухів сталевим напилком, докладаючи середню силу 40 Н і переміщуючи на 8 см при кожному русі . На скільки підвищилася температура напилка , якщо він має масу 100 г і на збільшення його внутрішньої енергії пішло  50% виконаної роботи ? Вважати , що сила спрямована за рухом напилка .

Задача 9. Електродвигун підйомного крана працює під напругою 380 В , при цьому сила струму в його обмотці дорівнює 20 А. Який ККД установки , якщо вантаж  масою 1 т  кран піднімає на висоту 19 м за 50 с ?

Задача 10. Маса спокою космічного корабля 9 т . На скільки збільшується маса корабля при його русі зі швидкісю 8 км/с ?

Задача 11. Вантаж масою 18 т підйомний кран підняв на висоту 5м. На скільки змінилася маса вантажу ?

                 Отже, без перебільшення можна сказати, що розв’язання задач професійного змісту під час вивчення фізики і астрономії в навчальних закладах є однією з умов підвищення актуалізації пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує ефективність навчально-виховного процесу, створює умови для подальшої практичної діяльності, усебічного розвитку особистості, сприяє кращій підготовці майбутніх фахівців для сучасного виробництва, зростання продуктивності праці.

 

 

Ключова компетентність : Екологічна грамотність і здорове  життя.

 

 

 Екологічна грамотність і здорове життя. Уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя.

 

Картинки по запросу картинки про здоров'язбереження

           Використання здоров’язберігаючих  технологій має велику роль у житті кожного здобувача освіти , дозволяє легше й успішніше опановувати необхідні знанні на уроці та здолати труднощі.

                 Приклади використання  оздоровчіх моментів на уроках фізики і астрономії:

--- фізкультхвилинки, динамічні паузи;

--- хвилинки релаксації;

--- гімнастика для очей;

--- масаж активних точок;

--- музичний супровід . 

           Музика стимулює роботу мозку, підвищує засвоєнню матеріалу,сприяє системному вихованню. Звук – це енергія . Залежно від частоти коливання , рівня голосності,ритму,звук впливає на людину. Правильно підібрані мелодії здатні активізувати людські резерви.

          Приклади рубриків-мінімумів здоров’язбереження до уроків  з фізики і астрономії в усіх групах різних професій .

     В курс фізики вписалася програма – мінімум по боротьбі з курінням.

До  уроку : “ Дифузія” .   Рубрика “  Маму не підведеш.”

Як батьки можуть дізнатися , чи палять їхні діти ?

       Це тютюновий запах від курців . Цей чинник добре узгоджується  з темою: “Дифузія”.

        Дифузія – це фізичне явище, завдяки якому, тютюновий дим добре змішується з повітрям і проникає усюди : в одяг,волосся,легені,живі тканини,кров,лімфу,мозок,розсіюється в повітрі.

Якщо п’явка присмоктуватиметься до шкіри пристрасного курця вона негайно відвалиться і в судомах помре від отруєння.

Якщо в приміщенні багато тютюнового диму ,в акваріумах зі штучним продуванням повітря  спостерігаються випадки отруєння рибок,винуватиць нікотин.

До  уроку : “ Атмосфера й атмосферний тиск.”

Рубрика     Хто псує атмосферу й оточуюче середовище.”

Треба знати такі відомості : Курці щорічно викурюють ,тобто викидають в атмосферу 720 т синильної кислоти,384000 т нікотину,600000т дьогтю і понад 550000т чадного газу; загальна маса недопалків на Землі за рік складає 2520000т; тютюновий дим , що іде у повітря , затримує ультрафіолетове випромінювання.

До уроку : “ Теплове розширення тіл.”

Рубрика “ Зубний біль “

Чому зубні лікарі не рекомендують їсти , або пити холодне після гарячого, або навпаки ?

   Температура тютюнового диму на 35 -40 С вище за температуру повітря , яке потрапляє в рот при курінні, це спричиняє в роті досить різкий перепад температур.

   Під час куріння однієї сигарети відбувається 15 – 20 таких перепадів , що погано позначається на стані зубної емалі : вона тріскається. Ось тому зуби починають руйнуватися раніше і швидше у людей курців , ніж у тих , що не палять.

    До  уроку : “ Агрегатні перетворення речовин.”

Рубрика   “ Ступінь ризику.”

Чому курці мають забарвлені зуби,пальці?

    Фізичним явищем є конденсація. В газовій фракції тютюнового диму міститься газоподібний дьоготь, який при охолодженні переходить у рідкий стан, тобто конденсується. При цьому він осідає на пальцях рук,зубах,стінках повітряних шляхів, легенях , потрапляє у шлунок. При викурюванні однієї пачки сигарет , курець споживає близько 1 г рідкого дьогтю.

       До  уроку : “  Теплові двигуни.”

   Рубрика : “ Сигарета і вихлопні гази несправного авто.”

Чи схожі тютюновий дим з вихлопними газами ?

     При вивчені теплових двигунів треба знати про охорону навколишнього середовища і визначати , що більше половини всіх забруднень атмосфери створює транспорт своїми вихлопними газами. При спалюванні рідких видів палива з вихлопними газами в атмосферне повітря потрапляють азотні сполуки, чадний газ, свинець,газоподібні і тверді продукти неповного згоряння палива.

Чадний газ небезпечний для життя . Проходячи через легені ,він всмоктується в кров ,потім вступає в реакцію з гемоглобіном . Як тільки чадний газ з’єднується з гемоглобіном ,кров’яні клітини вже незгодні  виконувати свої функції з транспортування по організму кисню , настає кисневе голодування, киснева недостатність. При великих надходженнях в організм чадного газу людина вмирає.

До складу тютюнового диму входить чадний газ. Загальний показник токсичності тютюнового диму в 4,5рази перевищує токсичність вихлопних газів автомобіля. Викурювання тільки однієї сигарети за дією на організм  приблизно дорівнює знаходженню поблизу крупної автомагістралі протягом 16 годин. Перебування людини ,що не курить , протягом 1 години в закритому накуреному  приміщенні рівносильне 4 викуреним сигаретам.

Чим ви пояснити, що справжні спортсмени не палять ? А тепер слухайте цікаві відомості.

   Систематичне куріння викликає звуження капілярних судин, у тому числі в серці: останнє порушує нормальне живлення серцевого м’яза , а це , у свою чергу, спричиняє розвиток ішемічної хвороби . Що це за захворювання,допомагає зрозуміти словник :    Ішемія   - грецьке слово ,що означає  -  той , що затримує кров  ; куріння віднімає 8-10 років життя.

До уроку : “Механічні хвилі та їхні властивості”.

  Рубрика : “ Прокурений голос і поганий слух.”

    Чому про людину говорять , що у неї прокурений голос  , тим самим вже припускають , що причина цієї особливості -  куріння , а може у вас буде інша думка ?

   Хронічне подразнення зв'язок тютюновим димом веде до того , що голосова щілина звужується, голос втрачає чистоту і звучність , стає хриплим , міняється тембр , що створює відповідне забарвлення словам . При перевірці слуху новітньою електронною апаратурою з’ясувалося , що у курців слух значно гірший ,ніж у тих , хто не палить. І ось чому , під дією нікотину барабанна перетинка товщає і втягується у середину , рухливість слухових кісточок зменшується.

         До  уроку : “ Струми в газі.”

    Рубрика : “ Коронний розряд  викриває.”

         Коронний розряд використовують у ряді виробництв для очищення промислових газів від твердих і рідких домішок . Це очищення здійснюють за допомогою електрофільтру .

        Тютюновий дим складається з повітря і зважених в ньому продуктів горіння , що перебувають у вигляді твердих частинок і капельок рідини, розміри яких в межах від 0,1 мм до 1 мм. Число частинок і крапельок від однієї викуреної цигарки вимірюються десятками і сотнями тисяч мільярдів .

     А куди витрачається величезна кількість частинок від тютюнового диму  , який вдихає людина – курець?

    Осідає на легенях і там ніби фільтрується . У бронхах і легенях залишається близько 50 % твердих частинок тютюнового диму.

   До уроку: “ Отримання штучних речовин.”

    Рубрика : “ Надчисті матеріали не виробляють курці .”

    Чи можуть курці працювати над створенням штучних речовин?

Надчисті метали і напівпровідникові матеріали одержують на основі ряду складних фізико – хімічних процесів за умови дотримання абсолютної стерильності. У лабораторія і цехах де налагоджено виготовлення цих матеріалів працюють тільки ті , що не палять , оскільки щонайменше забруднювання виробничого середовища, хай навіть декількома атомами інших домішок, може призвести до порушення технологічного циклу, що природно знизить якість цих матеріалів і виготовлених потім з них приладів мікроелектроніки.

    До уроку:” Про радіоактивні випромінювання .”

    Рубрика   :    “ Свій Чорнобиль.”

     Чи одержує опромінювання людина яка палить?

         Гранично допустима доза загального опромінювання для людини 0,05 Грей у рік. Якщо людина одержить загальну дозу опромінення 2 Гр. ,то це спричинить променеву хворобу,а дозу 7 – 8 Гр. і приводить до смерті. Порівняйте такі факти при одному рентгенівському обстеженні людини методом флюорографії , доза опромінювання складає 0,076Гр. Той що викурює за день 20 сигарет , одержує опромінювання такого рівня , ніби йому зробили 200 рентгенівських знімків. Куріння небезпечне джерело внутрішнього радіоактивного опромінювання.

   До уроку: “ Рентгенівське проміння.”

       Рубрика  : “ Краще один раз побачити , ніж сто разів почути.”

   Рентгенівські знімки , на яких є переломи кісток , відкладення солей, а потім – негативи легенів людини, що не курять і курця з багаторічним стажем. Губчаста тканина легенів курця забита чужорідними частинками . Коментувати ці знімки не доводиться. Недаремно говорять :” Краще один раз побачить , ніж сто разів почути”.

     До уроку : “  Оптичні прилади очей.”

   Рубрика  : “  Червоний , жовтий , зелений !”

   Чи сльозяться у курців очі ? Чому ? Очі людини – курця часто сльозяться . Нікотин діючи на здоровий нерв , викликає його хронічне запалення , в наслідок чого знижується гострота зору. При курінні звужуються судини , змінюється сітківка ока , що спричиняє часткову втрату світловідчуття  спочатку на зелене світло , а надалі на червоне і жовте . Ще, у свою чергу, знижує швидкість реакції людини в середньому на 24 %. Дану інформацію завжди треба мати перш за все фахівцям таких професій як пілот, зварювальник , водій транспорту,оператор пультів управління.

   До уроку : “ Виробництво і споживання електричної енергії.”

   Рубрика  : “ Не паліть – економте електроенергію.”

Якщо в приміщенні курять , які пристрої треба використовувати для покращення стану повітря ? За оцінками зарубіжних інженерів, якщо заборонити в суспільних установах курити , то витрату енергії на вентиляцію можна бути зменшити в 2 рази або більше,що жодною мірою не позначиться на чистоті повітря в кабінетах.

Рубрика :”  Не паліть - економте папір.”

Як ви думаєте : Скільки паперу за рік спалює один курець ? Підраховано ,що один курець ,щодня викурюючи 20 сигарет , а за рік спалює 117000 квадратних  сантиметрів паперу, якого вистачило б на видання 300 сторінок. Якщо ви відмовитися на цілий рік від шкідливої звички палити , то цим ви заощадити папір на випуск  дуже солідної за об’ємом книги , а якщо це зробить 10 чоловік , то із збереженого паперу можна зробити міні бібліотеку.

      Знання з екології сприяють формуванню в молоді дбайливого ставлення до природи, розвитку екологічної культури. Екологічні проблеми сучасності вимагають від системи освіти приділяти більше уваги формуванню екологічної свідомості, розуміння навколишнього світу і місця людини в ньому.

 

 

 

               Ключова компетентність : Обізнаність та самовираження у сфері культури.

 Загальнокультурна грамотність. Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

 

  Оздоблювачам приміщень про психофізіологічний вплив кольору. Колірні гармонії.

               Психофізіологічний вплив кольору на людину в емоційному відношенні великий. Колір здатний викликати різні емоційні реакції і думки: він може заспокоювати і хвилювати, радувати і засмучувати, гнітити і веселити. Колір може викликати почуття теплоти і холоду, бадьорості й утомі, легкості і вазі, розширювати і звужувати простір, стимулювати зір, мозок, нерви; він може, нарешті, сприяти і допомагати лікуванню хворих. В естетиці колір серед інших естетичних факторів займає одне з важливих місць. Сучасні висловлення і судження вчених і художників про психофізіологічний вплив кольору на людину зводяться до наступного.

Червоний колір - збудливий, гарячий, енергійний і життєрадісний. Він має саму довгу хвилю, стимулююче впливає на мозок і викликає емоційні реакції; сприяє збільшенню мускульної напруги, підвищенню тиску крові і ритму подиху; сильно впливає на настрій людей.

 

oboi

 

Жовтогарячий колір - яскрава, зухвала радість. У фізіологічному відношенні він сприяє поліпшенню травлення і прискоренню струму крові.

Жовтий колір стимулює зір, мозок і нерви, заспокоює деякі нервові стани, створює веселість, сприяє товариськості.

 

img03

 

 

Зелений колір - колір природи, спокою і свіжості, заспокійливо діє на нервову систему. Він сприяє зниженню тиску крові за рахунок розширення капілярів.

 

Малахіт

 

Блакитний колір - світлий, свіжий і прозорий. Він впливає приблизно так само, як і зелений, заспокійливо, створює враження небесної далечіні. У фізіологічному відношенні він відноситься до лікувальних кольорів і полегшує хворобливий стан більше, ніж зелений.

Фіолетовий колір - пишний і шляхетний; він позитивно діє на серце і легені і збільшує їхню витривалість. Колір стомленості і суму.

Коричневий колір - теплий, він створює спокійний настрій, виражає міцність і стійкість предметів. Коричневий колір із сірим відтінком подавляючи діє на психіку.

Сірий колір - холодний, діловий і сумовитий. Він викликає апатію і нудьгу. У виробничій обстановці потрібно застосовувати його як можна рідше.

Білий колір - легкий, холодний і шляхетний, але у великій кількості викликає відблиски . Він - символ чистоти, дуже добре сполучається з іншими кольорами.

rulonoboev

Чорний колір - похмурий, важкий, різко знижує настрій. Він дуже красивий, у невеликій кількості застосовується для контрасту.

Найбільший фахівець з кольору на виробництві Жан Вьено (1893 -1959), засновник Інституту технічної естетики у Франції, писав, що колір здатний на все і що від нього можна вимагати світла, чи розрядки порушення, гармонії і різкий вплив, очікувати чудес, але він може викликати компетентність : “Обізнаність та самовираження у сфері культури”.

            Культура – це засіб вираження творчості, формування індивідуальної самобутності та зміцнення відчуття себе в суспільстві. Культурний досвід – це можливості для дозвілля, розваг, навчання й обміну досвідом з іншими.

 

 

  Приклади  інших видів компетентностей які нобхідно  планувати при підготовці до уроків.

 Загальнокультурна компетентність .

             Здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

 

 Компетентності в природничих науках і технологіях.

              Наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати його в практичній діяльності. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результати.

 

               Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні. Інформаційна й медіа-грамотність, основи програмування, алгоритмічне мислення, роботи з базами даних, навички безпеки в Інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).

 Компетентність : Уміння навчатися впродовж життя.

              Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу (власного і колективного), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, вибудовувати свою навчальну траєкторію, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

 Соціальні і громадянські компетентності.

             Усі форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, на роботі. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів.

 Підприємливість.

             Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Здатність до підприємницького ризику.

 

 

       Пріоритетні методи навчання з позицій компетентнісного підходу.

Методи , які орієнтовані на активну діяльність здобувачів освіти:

  •          Продуктивні ( вивчений матеріал застосовується  в практиці ).
  •          Евристичні або частково-пошукові ( окремі елементи нових знань здобувач освіти знаходить завдяки розв’язанню пізнавальних завдань).
  •          Проблемні ( здобувач освіти усвідомлює проблему і знаходить шляхи її вирішення).
  •          Інтерактивні ( активна взаємодія всіх здобувачів освіти , під час якої кожен здобувач освіти осмислює свою діяльність , відчуває свою успішність).

      Очікувані результати  реалізації компетентнісного підходу на уроках фізики і астрономії.

  •          Знаннєвий компонент ( знання, предметний результат).
  •          Діяльний компонент ( здатність здобувачів освіти застосовувати знання, уміння . навички, способи діяльності до розв’язання проблем, реальних (життєвих ) ситуацій.
  •          Ціннісний компонент ( емоційно-ціннісне ставлення здобувачів освіти щодо об’єктів навчальної діяльності, сукупність ціннісних орієнтацій, мотивація , інтерес , готовність до навчання.

 

Література.

  1. Мельник Ю.С., Сіпій В.В. , Методичний посібник : «Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики»      Формування предметної компетентності старшокласників у процесі навчання фізики», Київ, КОНВІ ПРІНТ, 2018

 

                 2. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.– [Електронний ресурс].– http://mon.gov.ua/content/Освіта/postderzh-stan-(1).pdf 2. Головко М.В. Дидактичні основи побудови державного стандартку загальної середньої освіти // Особистість в єдиному освітньому просторі. Збірник наукових тез. Т.1.– Запоріжжя : ТОВ «Фінвей», 2012.– С. 123 –128.

                  3. Засєкіна Т.М. Проблеми вдосконалення змісту шкільної фізичної освіти / Вісник Чернігівського національного педагогічного університету (Серія: Педагогічні науки). Вип. 89.– Чернігів: ЧНПУ, 2011.– С75 – 78.

                4.  Засєкіна Т.М. Підручник з фізики як засіб формування предметної компетентності учнів / Т.М. Засєкіна // Проблеми сучасного підручника: зб. наук. праць / [ред. кол.; наук. ред. – О.М. Топузов]. – К.: Педагогічна думка, 2014. – Вип. 14. – С. 197–296.

                 5. Пінчук О.П. Формування предметних компетентностей учнів основної школи в процесі навчання фізики засобами мультимедійних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук / О.П. Пінчук ; Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. - К., 2011. - 20 с.

docx
Пов’язані теми
Фізика, Матеріали до уроків
Інкл
Додано
22 грудня 2024
Переглядів
52
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку