Тема : «Впровадження STEМ-освіти в освітній процес»
Семенюта Наталія Анатоліївна
вчитель біології і екології
ВСП «Технолого-економічногий фаховий коледж
Білоцерківського НАУ»
Одним із напрямків інноваційного розвитку природничої освіти є система навчання STEM, завдяки якій здобувачі освіти розвивають логічне мислення та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, STEМ-освіта дозволить зміцнити та вирішити найбільш актуальні проблеми майбутнього
Головна мета впровадження STEM-освіти полягає у реалізації державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх рівнях.
У віддаленому майбутньому з’являться професії, всі вони будуть пов’язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Здобуття сучасних професій потребує всебічної підготовки та отримання знань із різних освітніх областей природничих наук, інженерії, технологій та програмування, напрямів які охоплює STEM-освіта.
STEM- освіта сьогодні – важливий і перспективний напрямок інноваційної освіти в усьому світі, ціль якої підготовка здобувачів освіти до більш ефективного застосування отриманих знань для розв’язання професійних завдань і проблем.
Впровадження в Україні STEM- навчання сприятиме:
- переходу до освітнього процесу, який передбачає розвиток особистості,практичної підготовки майбутніх викладачів природничих дисциплін та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.
- підготовці викладачів природничих дисциплін до впровадження нових підходів до навчання та сучасних ІКТ;
- налагодженню видавництва методичної, науково-популярної, довідкової літератури та створенню інформаційно-методичних комплексів з природничих предметів;
Головна мета STEM - освіти – полягає у формуванні і розвитку розумово – пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на ринку праці; удосконаленні науково-дослідної та інженерної освіти в навчальних закладах.
Основним завданням STEM – освіти є:формування найбільш затребуваних компетенцій і навичок:
- готовність до розв’язання складних та практичних проблем;
- критичне мислення – уміння розуміти логічні зв’язки між ідеями, визначати, будувати й оцінювати аргументи, виявляти невідповідності ;
- креативність – готовність і здатність до творчості, яка виявляється як і в продуктах діяльності, так і у мисленні, спілкуванні, почуттях;
- організаційні здібності ;
- уміння працювати в команді;
- емоційний інтелект – здатність ідентифікувати та управляти своїми власними емоціями та емоціями інших людей;
- оцінювати проблеми і приймати рішення – здатність до визначення проблеми, множини можливих шляхів її вирішення, оцінювання витрат;
- здатність до ефективної взаємодії, уміння спілкуватися з різними людьми;
- уміння домовлятися;
- когнітивна гнучкість – розумова здатність до швидкого переходу від однієї думки до іншої, одночасне розглядання конкретного об’єкта або складної проблеми в декількох аспектах;
- різнобічний розвиток індивідуальності здобувача освіти на основі виявлення її задатків і здібностей у природничій сфері, формування ціннісних орієнтацій, задоволень і потреб;
- становлення у підростаючого покоління цілісного наукового світогляду, загальнонаукової, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетентностей на основі засвоєння системи знань про природу, людину, суспільство, виробництво;
- формування соціально-компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різноманітних життєвих ситуаціях;
- виховання в особистості любові до праці, забезпечення умов для її життєвого і професійного самовизначення, формування готовності до оволодіння майбутньою професією.
STEM - освіта – це творчий простір світогляду студента, де вона не тільки готується до дорослого життя, а й повноцінно реалізує свої потреби. Тому вся діяльність щодо впровадження STEM-освіти вибудовується так, щоб сприяти становленню особистості.
STEM-освіта – як спеціалізований освітній напрямок
Особливої уваги набуває на сьогодення проблема формування самостійності студентів, спроможності отримувати, аналізувати інформацію та приймати оптимальні рішення, використовувати в практичній діяльності нові інформаційні технології. З кожним роком об’єм інформації збільшується, на перше місце виступає не здобуття суми знань, а вміння знайти потрібну інформацію та практично її використовувати.
Цілями STEM-освіти є:
- збільшення кількості студентів що виявляють інтерес до технічної творчості, нових технологій, досліджень у міжпредметних суміжних галузях;
- розвиток умінь і формування навичок у молодих інноваторів (креативність, уміння бачити і розв’язувати проблеми.
- підтримка наукової, технічної та інженерної складових в додатковій освіті здобувачів освіти та розширення можливостей доручення їх до роботи у природничо-наукових та інженерних лабораторіях;
- мотивація студентів до продовження освіти в науково-технічній та інженерній сферах, ознайомлення їх з новими технологіями;
- популяризація винахідницької та науково-дослідницької діяльності;
-проектно-орієнтоване навчання під керівництвом молодих вчених та інженерів ;
- створення умов для адаптації і впровадження інноваційних програм, створених за участі провідних промислових і конструюючи підприємств або організацій, пов’язаних з програмами додаткової освіти для здобувачів освіти.
ВИСНОВКИ
STEM-освіта-це:
- один із головних трендів у світовій освіті;
- інтеграція чотирьох дисциплін (природничі науки, технологія, інжиніринг, математика) в єдину схему навчання, проєктне та інтегроване навчання;
- освіта, яка закладає інтерес до дослідницької діяльності та готує учнів до життя у технологічно розвиненому житті;
- урок, побудований на реалізації конкретного проєкту, застосуванні науково-технічних знань у реальному житті;
- набуття знань через гру та конструювання пристроїв і механізмів;
- не запам’ятовування фактів, а розуміння і формування практичних навичок і умінь;
- підготовка майбутніх фахівців у галузі високих технологій і комунікацій;
В процесі дослідження доведено, що раннє залучення в STEM може підтримати не лише розвиток креативного мислення та формування компетентності дослідника, а й сприяти кращій соціалізації особистості, оскільки розвиває такі навички, як співробітництво, комунікативність і творчість [1].
Використання STEM-освіти на практиці це прекрасна можливість навчити студентів мислити та знаходити необхідну інформацію, вирішувати складні завдання, приймати рішення, організовувати співпрацю з іншими учнями та викладачем.
Впровадження STEM- освіти в загальноосвітніх навчальних закладах дає принципово нову модель природничої освіти з новими можливостями.
Сьогодні Україна знаходиться на шляху інтенсивного розвитку і потребує значної кількості висококваліфікованих спеціалістів в інноваційній сфері, які стануть запорукою успішного економічного розвитку та конкурентоспроможності нашої держави в найближчому майбутньому.
Підсумовуючи вище викладене, варто зазначити, що сучасний тренд «STEM-освіта» сприяє підготовці компетентних фахівців для високотехнологічних виробництв і забезпечує високий науковий потенціал будь-якої держави.
STEM- освіта є мостом, що об’єднує навчання та кар’єру. Його концепція готує дітей до технологічно розвинутого світу. Спеціалістам майбутнього потрібні всебічна підготовка та знання з самих різних навчальних областей природничих наук, інженерії, технології, математики тощо[6].
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бондаренко С. Ю. Формування в учнів ключових компетенцій у процесі науково-дослідної та проектної діяльності ./С.Ю. Бондаренко//Педагогічна майстерня.-2012-№9(21)-с.2-7.
2. Вольянська С.Є. STEM-освіта/С.Є.Вольянська//Довідник сучасного педагога.-Х.: Вид.група «Основа», 2016-с.124-125.
3. Карпова Л.Б. Навчальні та інноваційні навички ХХІ століття. /Л.Б.Карпова//.-2013-№7-с.22-24.
4. Коваленко О. STEM-освіта: досвідупровадження в країнах ЄС таСША ./О.Коваленко, О.Сапрунова.//Рідна школа.-2016-№4-с.46-49.
5. Методичні рекомендації щодо впровадження STEM-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2020-2021 навчальний рік.(Лист ІЗМО № 22. 1/10-1646 від 19,08. 2020 року).