Впровадження універсалу в початковій

Про матеріал
Впровадження універсалу в початковій школі може означати інтеграцію універсальних знань, підходів і методів у навчальний процес, що відповідають вимогам сучасної освіти
Перегляд файлу

Впровадження універсалу в початковій

Впровадження універсалу в початковій школі може означати інтеграцію універсальних знань, підходів і методів у навчальний процес, що відповідають вимогам сучасної освіти. У цьому контексті, «універсал» може трактуватися як інструмент або підхід, який допомагає учням розвивати основні навички для подальшого навчання і розвитку. Зазвичай це включає наступні аспекти:

  1. Інтеграція міжпредметного навчання. Важливо поєднувати різні предмети таким чином, щоб учні могли бачити зв'язок між ними. Наприклад, інтегровані уроки де  математика , природознавство,  мистецтво, мови вивчаються через спільні проєкти.
  2. Формування ключових компетентностей. Згідно з Державним стандартом початкової освіти України, важливим є формування у дітей таких компетентностей, як:
    • Уміння вчитися.
    • Соціальні та громадянські компетентності.
    • Здоров’язбережувальна компетентність.
  3. Розвиток критичного мислення і творчості. Навчання повинно включати завдання, які стимулюють учнів до аналізу, розв'язання проблем і пошуку креативних рішень.
  4. Диференціація навчання. Урахування різного рівня підготовки учнів, їхніх здібностей, стилів навчання та інтересів. Універсальний підхід дозволяє адаптувати завдання для кожного. Забезпечення рівних можливостей для всіх учнів, незалежно від їхніх можливостей чи соціального статусу, є важливою складовою успішної освітньої програми
  5.  Використання цифрових технологій. Залучення учнів до сучасних технологій для розвитку їхніх навичок у роботі з інформацією, що є важливою частиною їхнього навчального досвіду.

  Активні методики, такі як проєктна діяльність, інтерактивні ігри, використання технологій (інтерактивні дошки, освітні платформи), що стимулюють цікавість та залученість учнів.

6. Формування соціальних і емоційних навичок. Спільна робота в групах, розвиток комунікаційних навичок, а також здатність до емоційної саморегуляції є важливими складовими особистісного розвитку учнів.

7. Створення сприятливого середовища.

-Фізичний простір (меблі, зони відпочинку, куточки для самостійного навчання).

 -Емоційна підтримка від учителя, спрямована на заохочення та розвиток позитивного ставлення до навчання.

Це дає можливість учням розвиватися всебічно, адаптуватися до різних умов навчання і життя, а також забезпечує основу для розвитку гнучкості та адаптивності в майбутньому.

8. Партнерство із сім’єю та громадою

Включення батьків у навчальний процес, організація спільних заходів, екскурсій, майстер-класів.

Виклики впровадження:

  • Потреба у перепідготовці вчителів для використання універсального підходу.
  • Обмеження у фінансуванні для придбання сучасних засобів навчання.
  • Складність в організації індивідуального підходу через велику кількість учнів.

Ось конкретні аспекти для впровадження універсального підходу в початковій школі:

Методика впровадження універсалу

  1. Інтегровані уроки
    Приклад:
    • Тема: «Весна»
      • Українська мова: Написання невеликого твору-опису природи.
      • Математика: Задачі на додавання та віднімання, пов’язані із сезонними явищами.
      • Природознавство: Дослідження змін у природі навесні.
      • Малювання: Малюнок квітучих дерев чи пейзажу.
  2. Метод проєктів
    Учні працюють над спільним проєктом, який інтегрує різні предмети.
    • Проєкт: «Моє місто»
      • Географія: Дослідження географічного розташування міста.
      • Історія: Вивчення історії заснування міста.
      • Математика: Вимірювання відстаней між районами.
      • Трудове навчання: Створення макету міста.
  3. Групова робота
    Діти поділяються на групи, кожна з яких виконує своє завдання:
    • Наприклад, вивчення тварин певної зони України. Одна група досліджує птахів, інша — ссавців, третя — риб. Результати обговорюються разом.
  4. Рольові ігри
    Розігрування сценаріїв, які інтегрують знання з різних дисциплін.
    • Тема: «Подорож у космос»
      • Діти виконують ролі астронавтів, учених, інженерів, розв’язуючи завдання наукового характеру.
  5. STEM-освіта
    Включення елементів науки, технологій, інженерії та математики у навчальний процес.
    • Наприклад, створення моделей мостів, аналіз їхньої стійкості.

Приклади уроків

  1. Українська мова + Природознавство (1 клас)
    • Тема: «Весняні квіти»
      • Мета: Вивчити нові слова, скласти опис весняної квітки.
      • Завдання:
        • Ознайомлення із сезонними квітами.
        • Написання кількох речень про квітку.
        • Малювання квітки.
  2. Математика + Трудове навчання (2 клас)
    • Тема: «Будуємо будинок»
      • Мета: Навчитися вимірювати довжину, ширину, висоту.
      • Завдання:
        • Розрахунок розмірів кімнат.
        • Створення макета з паперу або картону.
  3. Читання + Інформатика (3 клас)
    • Тема: «Казковий світ»

Завдання:

  • Придумати казку.
  • Намалювати ілюстрацію у графічному редакторі.
  • Презентувати казку у формі презентації.

Нормативна база в Україні

  1. Державний стандарт початкової освіти
    • Оновлений стандарт (2018 р.) підкреслює необхідність формування ключових компетентностей учнів, інтеграції навчальних предметів та використання інноваційних методик.
  2. Концепція Нової української школи (НУШ)
    • Орієнтована на дитиноцентризм, інтеграцію знань, розвиток критичного мислення.
  3. Типові освітні програми для 1–4 класів
    • Визначають базові вимоги та обсяг матеріалу, включають інтеграцію навчальних предметів.

 

Розробка інтегрованого уроку

Клас: 2 клас
Предмети: Українська мова + Природознавство + Мистецтво
Тема уроку: «Весняні квіти»
Мета:

  • Розширити знання учнів про весняні квіти.
  • Формувати навички побудови опису.
  • Розвивати естетичний смак через малювання.

Очікувані результати:

  • Учні називають весняні квіти.
  • Складання усного та письмового опису квітки.
  • Створення ілюстрації до тексту.

Структура уроку:

  1. Організаційний момент (3 хвилини)
    • Привітання.
    • Перевірка готовності до уроку.
  2. Мотивація до навчання (5 хвилин)
    • Читання загадки.
      Обговорення відповіді.
  3. Основна частина (20 хвилин)
    • Природознавство:
      • Показ зображень весняних квітів (пролісок, крокус, підсніжник).
      • Обговорення, де вони ростуть, їх зовнішній вигляд.
    • Українська мова:
      • Складання колективного опису квітки.
      • Індивідуальна робота. Написання короткого опису (3–4 речення).
    • Мистецтво:
      • Малювання весняної квітки (аквареллю або олівцями).
  4. Підсумок уроку (7 хвилин)
    • Презентація робіт учнів.
    • Узагальнення: Чому весняні квіти важливі для природи?
  5. Домашнє завдання (2 хвилини)

Дослідити, які весняні квіти ростуть поблизу дому, і створити їхній опис.

  Розробка інтегрованого уроку на тему "Весняні квіти" для 2 класу за програмою НУШ (Нова українська школа) може включати елементи різних навчальних предметів, таких як природознавство, мистецтво, літературне читання та математика.

    Можливий план інтегрованого уроку уроку:

Тема уроку: Весняні квіти

Мета уроку:

  • Ознайомити учнів з різноманіттям весняних квітів, їх особливостями, значенням для природи та людини.
  • Розвивати вміння спостерігати, описувати, порівнювати.
  • Формувати вміння малювати квіти та створювати їх образи через мистецтво.
  • Закріпити знання з природознавства, розвивати мовленнєві навички.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент (5 хв)
    Привітання, налаштування на урок, коротка бесіда про весну.
  2. Вступна частина:
    • Бесіда про весняні квіти. Показ картинок або відео з весняними квітами (тюльпани, проліски, нарциси, підсніжники).
    • Визначення основних видів квітів, їх особливості.
    • Розповідь вчителя про значення квітів для природи та людини: як вони допомагають комахам, як їх використовують в медицині, в культурі та побуті.
  3. Інтеграція з природознавством:
    • Опис різних видів квітів. Діти мають визначити, які квіти можна побачити в Україні навесні.
    • Вивчення та порівняння форм і кольорів квітів.
    • Групова робота: кожна група готує інформацію про одну весняну квітку, використовуючи карти, малюнки або книги.
  4. Інтеграція з мистецтвом:
    • Малювання весняних квітів. Учні отримують аркуші та фарби (або кольорові олівці) і малюють один з весняних квітів, використовуючи техніку, яку вони освоїли на уроках образотворчого мистецтва.
    • Обговорення малюнків: що вдалося, що можна покращити.
  5. Інтеграція з математикою:
    • Робота з квітами як з геометричними фігурами. Наприклад, створення малюнків, використовуючи кола, трикутники та інші геометричні форми для створення простих образів квітів.
    • Завдання на порівняння кількості пелюсток у різних квітів: який з них має більше пелюсток, а який менше?
  6. Інтеграція з літературним читанням:
    • Читання вірша або короткої історії про весняні квіти.
    • Обговорення прочитаного тексту. Як квіти впливають на людину і природу? Як автор описує квіти?
  7. Підсумок уроку:
    • Обговорення того, що діти дізналися про весняні квіти.
    • Оцінювання робіт учнів (малюнки, участь в обговореннях, відповіді на запитання).
    • Завдання для дому: намалювати свою улюблену весняну квітку або знайти цікаву інформацію про весняні квіти.

Матеріали:

  • Картки з зображеннями весняних квітів.
  • Карти, малюнки, книги.
  • Олівці, фарби, кисті, папір.
  1. Такий урок допоможе не лише поглибити знання учнів про весняні квіти, але й розвивати їхні творчі здібності, математичні навички та здатність до спостереження.
  2.  Дослідження природи (природознавство):
    • Провести "експедицію" по класу або на природі (якщо є можливість), щоб виявити весняні квіти. Учні можуть створювати міні-дослідження про кожну знайдену квітку, зазначаючи її особливості.
    • Завдання: "Які квіти ви зустріли? Як вони виглядають? Що ви знаєте про ці квіти?"
  3. Мовна діяльність (українська мова):
    • Створення віршів чи загадок про весняні квіти. Учні можуть скласти власні вірші або відповісти на загадки, описуючи квіти.
    • Завдання: "Напишіть загадку про квітку, яку ви любите. Чи можете ви придумати вірш про неї?"
  4. Математичні вправи (математика):
    • Створення "квітки" з чисел. Наприклад, кожен пелюсток квітки має певне число, і учні повинні скласти або відняти числа для отримання правильного результату.
    • Завдання: "Розфарбуйте квітку, де кожен пелюсток має своє число. Яка відповідь на задачу: 4 + 3, 6 – 2?"
  5. Творчість (образотворче мистецтво):
    • Малювання квітів, використовуючи різні техніки (акварель, гуаш, фломастери). Учні можуть малювати не лише знайомі квіти, а й фантастичні.
    • Завдання: "Намалюйте вашу улюблену квітку. Виберіть кольори та техніку, яку ви хочете використати."
  6. Музична діяльність (музика):
    • Прослуховування пісень про весну та квіти, вивчення пісень. Можна провести міні-концерт у класі.
    • Завдання: "Послухайте пісню про квіти. Як ви думаєте, чому вони такі важливі для нас?"
  7. Літературне читання:
    • Читання оповідань або віршів про весняні квіти, таких як "Цвітуть квіти" (Наталія Мельник), або інші твори, що описують природу весни.
    • Завдання: "Прочитайте вірш. Які квіти згадуються у ньому? Що вам сподобалося найбільше?"

Ці завдання можуть бути адаптовані в залежності від рівня учнів і використовуваних навчальних матеріалів. Важливо, щоб учні не лише здобували нові знання, а й мали можливість застосувати їх у практичній діяльності.Конец формы

Нормативна база

  1. Державний стандарт початкової освіти (затверджений постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 87)
    • Визначає основні компетентності: екологічну грамотність, мовну, естетичну.
  2. Типова освітня програма для 1–2 класів (затверджена наказом МОН №268 від 21 березня 2018 року)
    • Включає інтегровані уроки та проєктну діяльність.
  3. Концепція Нової української школи (затверджена рішенням Колегії МОН у 2016 році)
    • Описує необхідність впровадження компетентнісного підходу.
  4. Наказ МОН № 1222 від 21 серпня 2020 року
    • Рекомендації щодо інтегрованого навчання в початкових класах.

Детальна інформація про нормативну базу та адаптація уроку

Нормативна база: деталі та посилання

  1. Державний стандарт початкової освіти (2018 р.)
    • Основні компетентності, які мають бути сформовані:
      • Мовна (уміння висловлювати думки усно та письмово).
      • Екологічна грамотність (розуміння природи як системи).
      • Соціальні та громадянські компетентності (уміння працювати в команді).
    • Документ доступний на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.
  2. Типова освітня програма для 1–2 класів
    • Передбачає можливість інтеграції уроків для формування міждисциплінарних зв’язків.
    • Наприклад, у розділі «Природознавство» пропонується тематика сезонних змін, що може бути основою для інтеграції з мистецтвом та мовою.
  3. Концепція Нової української школи (НУШ)
    • Основний принцип — дитиноцентризм.
    • Уроки мають бути цікавими, практичними та інтегрованими.
    • Документ доступний у відкритих джерелах на сайті МОН.
  4. Методичні рекомендації щодо інтегрованого навчання (Наказ МОН № 1222, 2020 р.)
    • Містять поради щодо створення інтегрованих програм, вибору тем і реалізації проєктів.

Адаптація уроку під потреби різних учнів

  1. Для учнів з високим рівнем навчальних здібностей:
    • Завдання: Написати власний міні-твір про подорож у поле весняних квітів.
    • Додаткове завдання: Дослідити в Інтернеті легенди чи цікаві факти про обрану квітку.
  2. Для учнів, які потребують підтримки:
    • Завдання спрощується:
      • Використати готові описи квітів як шаблон.
      • Намалювати квітку за прикладом учителя.
  3. Для роботи в інклюзивному класі:
    • Забезпечення додаткових матеріалів (об’ємні моделі квітів, відео).
    • Створення завдань для розвитку моторики (аплікація замість малювання).
  4. Групова робота:
    • Створення колажу на тему «Весняний луг». Кожен учень додає свій елемент (квітку, траву, небо).

    Інтегрований урок для 2 класу на тему "Подорож до лісу" може об'єднувати кілька предметів, таких як природознавство, українська мова, мистецтво та математика.

   План уроку, який охоплює ці напрямки:

Тема уроку: Подорож до лісу

Мета:

  1. Ознайомити учнів з різноманіттям живої природи лісу.
  2. Розвивати мовленнєві навички, уміння описувати природу.
  3. Формувати вміння створювати малюнки на основі вражень від природи.
  4. Використовувати математичні навички для вирішення завдань на основі теми.

Обладнання:

  • Ілюстрації лісових тварин та рослин.
  • Картки з математичними завданнями.
  • Листи для малювання та кольорові олівці.

1. Організаційний момент

  • Вітання, перевірка підготовки до уроку.
  • Психологічна розминка: коротка бесіда про ліс, його мешканців та пісні птахів/прослуховування/

2. Вступна частина (Природознавство)

  • Бесіда: Розповідь вчителя про ліс і його мешканців (дерева, кущі, квіти, тварини, птахи).
    • Які дерева ростуть у лісі?
    • Хто живе в лісі (тварини, птахи, комахи)?
    • Робота з кросвордами.
    • Як ми можемо зберегти ліс?
  • Ілюстрації: Показати дітям картки з малюнками тварин і рослин лісу, обговорити, які звуки можна почути в лісі, що там росте.

3. Завдання на розвиток мовлення (Українська мова)

  • Творче завдання: Діти повинні описати ліс, використовуючи прикметники, порівняння та дієслова.
    • "У лісі ростуть високі дерева, на яких живуть різні птахи. Я чую, як шелестить листя…"
  • Групова робота: Створення спільної розповіді про подорож у ліс. Кожен учень додає своє речення.

4. Математика (Підрахунок і порівняння)

  • Завдання на рахунок: Скільки тварин і птахів можна зустріти в лісі?
    • Роздати картки з зображеннями тварин, а учні повинні порахувати їх.
    • Порівняти кількість дерев різних видів.
  • Математичні задачі:
    • У лісі 5 оленів, 3 зайці, 4 білки. Скільки всього тварин у лісі?
    • У лісі росте 7 дубів і 6 сосен. Скільки всього дерев?

5. Мистецтво (Малювання)

  • Малювання: Діти малюють свій ліс. На малюнку можуть бути дерева, квіти, тварини та птахи.
    • Кожен учень вибирає, що саме хоче зобразити.

6. Підсумок уроку

  • Огляд малюнків дітей, обговорення, що вони зобразили на своїх картинах.
  • Повторення основних моментів уроку: ліс, його мешканці, як ми можемо допомогти зберігати природу.

Домашнє завдання:

  • Написати короткий твір про те, як можна доглядати за лісом, або скласти загадку про тварину лісу.

Цей інтегрований урок дозволяє дітям не лише пізнавати природу, але й розвивати навички мовлення, мислення і творчості.

 

 

 

 

 

 

Конец формыКонец формыКонец формы 

 

 

 

 

 

 

 

Я українець: гордість, культура, єдність"

Мета:

  1. Формувати в учнів національну самосвідомість та гордість за своє походження.
  2. Ознайомити учнів з основними положеннями універсалу "Я українець" та важливістю національної єдності.
  3. Розвивати вміння висловлювати свою думку про роль української культури та мови в суспільстві.
  4. Виховувати патріотичні почуття через знання історії, культури та традицій України.

Обладнання:

  1. Текст універсалу "Я українець".
  2. Ілюстрації та відеоматеріали, які відображають українську культуру (фото природи, пам'яток, видатних постатей).
  3. Презентація або інші мультимедійні засоби.

Хід виховної години:

  1. Вступ (5 хвилин)
    Учитель вітає учнів, коротко знайомить з темою заняття та важливістю питання національної самосвідомості.
  2. Вивчення тексту універсалу "Я українець" (15 хвилин)
    • Учитель ознайомлює учнів із змістом універсалу, пояснюючи його важливість.
    • Обговорення основних положень універсалу:
      • Права та обов'язки українців.
      • Гордий та відповідальний шлях українського народу.
      • Підкреслення значення мови, культури та традицій.
    • Питання для обговорення:
      • Чому важливо знати і цінувати свою національну приналежність?
      • Що для вас означає бути українцем?
      • Як ми можемо показати свою любов до рідної країни в повсякденному житті?
  3. Практичне завдання (10 хвилин)
    Учні обирають один аспект української культури або історії (мова, традиції, історичні постаті, природа) та готують коротке повідомлення або розповідь, яку презентують однокласникам.
  4. Перегляд відео (5 хвилин)
    Демонстрація відео, яке показує красу українських міст, природи, культурних пам'яток, або життя видатних українців.
  5. Рефлексія (5 хвилин)
    • Обговорення: Що нового дізналися про свою національність та культуру? Як це допомогло вам зрозуміти важливість національної ідентичності?
    • Учні діляться своїми думками про те, як вони можуть виявляти свою любов до України в щоденному житті.
  6. Підсумок (5 хвилин)
    Учитель підсумовує виховну годину, наголошує на важливості поваги до своєї країни та підтримки національних традицій. Заохочує учнів активно брати участь у збереженні культурної спадщини.

Домашнє завдання:

  • Написати есе на тему "Що для мене означає бути українцем".
  • Дослідити і представити інформацію про одну українську традицію або святкування.

Це може бути відмінний спосіб поглибити знання учнів про Україну та сприяти формуванню почуття гордості за свою країну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
6 січня
Переглядів
13
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку