Урок Я досліджую світ "Природа океанів. Тихий океан"

Про матеріал

Цілі уроку:

Учні повинні знати:

Визначення океану як частини Світового океану.

Учні повинні вміти:

Знаходити зображення океанів на глобусі, на картах.

Наносити назви океанів на контурну карту.

Класифікувати отримані знання.

Працювати в групі.

Учні повинні розуміти:

Значення океану в житті людини.

Важливість зберігання природи.

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Природа океанів. Тихий океан.

Мета:

Навчальна:

Формувати предметні компетентності:

ціннісно-світоглядну – формувати уяву і розширити знання про особливості Тихого  океану, використання його  багатств людиною, продовжити формувати в учнів уяву про взаємозв’язок в природі;

комунікативну – удосконалювати уміння висловлювати власні думки про значення водного простору  на Землі;

творчо-діяльну – формувати пошуковий інтерес до досліджуваного матеріалу;

інтелектуальну – вміння працювати в умовах пошуку, розширювати кругозір;

особистісну – розвивати вміння виявляти самостійність, організовувати особисту діяльність, дотримуватися правил етики.

Розвивальна:

Розвивати ключові компетентності:

соціальну – розвивати вміння спілкуватися в групах, діалогічне і монологічне мовлення учнів, навички висловлювати власні думки;

інформаційно-пізнавальну – розвивати вміння володіти інформацією;

самоосвіти і саморозвитку – продовжити розвивати вміння працювати з картою, підручниками, додатковими джерелами знань;

Виховна:

виховувати захоплення красою планети Земля, неповторністю та величчю її природи; розуміння важливості зберігання природи; спостережливість.

Цілі уроку:

Учні повинні знати:

Визначення океану як частини Світового океану.

Учні повинні вміти:

Знаходити зображення океанів на глобусі, на картах.

Наносити назви океанів на контурну карту.

Класифікувати отримані знання.

Працювати в групі.

Учні повинні розуміти:

Значення океану в житті людини.

Важливість зберігання природи.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки:  історія.

Внутрішньопредметні зв’язки: екологія.

Обладнання: глобус, фізична карта півкуль, презентація на електронному носії, підручники, робочі зошити, кульки - пропозиції щодо позитивного і негативного впливу океану та баночки для них, індивідуальні картки з контурними картами, смужка «Водний простір планети Земля»,сигнальні картки для кожного, пляшка із завданням, малюнок та запис прикмети про осінь, звукозапис мелодії морських хвиль, мікрофон.

Інтерактивна технологія:

«Навчаючи - вчуся».

Методи, форми і прийоми роботи:

методи: бесіда, виступ підготовленого учня, робота з книгою, частково

пошуковий, фронтальне опитування;

форми і прийоми роботи:  психоформула «Усмішка», вправи «Очікування», «Мікрофон», «Завдання в  пляшці», «Незакінчене речення», рольова гра «Судовий процес», гра «Так чи ні».

 форми роботи: групова, колективна.

 

ХІД УРОКУ

І. Орієнтація діяльності учнів

1. Організаційний  момент

(Психоформула «Усмішка»)

-         Діти, привітайтеся з нашими гостями. Подивіться у віконечко. Посміхніться

природі, посміхніться мені, своїм товаришам. Сядьте, будь ласка, всі рівненько.              

                  

Настрій в подорож візьмемо,

Й мандрувати розпочнемо.

 

- Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок - подорож. До наших послуг цей чудовий корабель. (Слайд 1)

 

- На уроці ми будемо працювати за таким планом. (Слайд 2)

 

На початку уроку Синоптику слово.

Домашнє завдання у нас завжди готове.

Потім вивчаємо світ таємничий.

У скриньку цікавинок заглянемо як зазвичай.

Побуваємо на острові Відпочинку,

Виконаємо фізкультхвилинку.

У кінці уроку підсумок підведемо,

Що дізналися про нову тему.

 

- Чого ви очікуєте від уроку? (Відповіді учнів). А я очікую, що на цьому уроці ви будете активними, наш урок буде творчим і креативним. Діти, я бажаю вам успіхів на цьому уроці!

2. Спостереження за погодою

 -  Яка пора року господарює?

 - Як називається місяць?

 - Листопад – 11 місяць в григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок.

 

Прошу Синоптика оголосити прогноз погоди на сьогодні. (Виступ Синоптика за допомогою слайда 3).

 - На цьому прогноз погоди закінчено. А я бажаю вам: нехай проблеми та незгоди не роблять на уроці вам погоди. Хай щастить.

Дякую нашому Синоптику.

Висновок: Перший пункт плану виконано. В народі говорять: «В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, крутить, мутить, припікає, поливає». Восени так воно і є. (Малюнок та запис прикмети на дошці).

 

ІІ. Цілепокладання

1. Перевірка домашнього завдання

Яка прекрасна і незвичайна наша Земля. (Слайд4). Скільки цікавого і таємничого є в ній. Ми повинні навчитися берегти її, жити в гармонії з природою. А для цього нам потрібні знання про поверхню планети, процеси, які відбуваються на ній. Які знання про нашу планету ми маємо?

Отже, повторимо домашнє завдання.

 Фронтальне опитування.

-  Скільки материків є на Землі?

-  Який колір переважає на глобусі?

-  Як на карті позначають глибину морів і океанів?

-   Пригадайте! Що таке Світовий океан? (Водний простір всієї Землі)

-   Які океани є на Землі?

-  Чим схожі всі океани? Чим вони можуть відрізнятися?

2. Мотивація навчальної діяльності.

1) «Завдання в  пляшці»

- Діти, цю пляшку мені передали мореплавці, але не повідомили звідки. Лише сказали, що плавала вона на хвилях найбільшого океану. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті.

 - Ви здогадалися?

- Дітки, тут ще дещо є, але ми вияснимо це в кінці уроку. Тож давайте гарно працювати, щоб мати для того час.

2) Проблемне запитання (запис на дошці)

Як ви думаєте, яке значення  океану в житті людства та всієї планети? Виникла проблема. Щоб дати відповідь на це запитання, нам необхідні знання.

 

3. Повідомлення теми, мети і задач уроку

Отже, тема нашого уроку «Природа океанів. Тихий океан». (Слайд 5)

Ми здійснимо з вами мандрівку синіми водами  Тихого океану, в якій дізнаємось більше про нього, вивчемо особливості рослинного і тваринного світу.

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

 

1)Розповідь вчителя з елементами бесіди.

-  Космонавти розповідають, що навколо земної орбіти наша планета здається зеленувато-блакитною.  Це колір морської води. (Слайд 6)

-  Що утворює вся водна поверхня Землі ( Світовий океан).

Розповім сьогодні вам ,

Я про диво-океан

Він для вас іще новий

Має назву - Світовий.

Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою, але в наш час зайнято лише 70 % поверхні Землі. (Показати на смужці).

Саме Світовий океан створює погоду планети. З поверхні океанів випаровується велика кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром в різні місця Землі і випадають там дощем. Окрім всього Світовий океан – це джерело їжі: океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають бром, йод, солі калію, одержують добрива.

(Слайд 7). З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди.

Прокладають довгий шлях моряки на кораблях.

Океан дуже корисний - він дає повітрю кисень. Адже в ньому живе близько 10тис. видів рослин.

-  Як ви вважаєте: чого на суходолі більше рослин чи тварин?

 А у морі?(Слайд 8)

В океанах організми живуть на глибині 100м, де достатньо сонячних променів.

Тут трапляються дрібні рослинні і тваринні організми (бактерії, водорості, дрібні тварини). (Слайди 9 – 12 ) Вони слугують кормом для великих морських тварин. У водах океанів мешкають  різноманітні молюски, риби, черепахи, морські змії, а також морські ссавці. До активно плаваючих організмів належать насамперед риби, кити, дельфіни.

Що далі в глибину,  то стає темніше, менше рослинності,  яка згодом взагалі зникає. В океанах на глибині, нижчій від 200 метрів, панують сутінки, а ще нижче -  вічна темінь. На таких великих глибинах живуть лише тварини. Вони живляться відмерлими рештками морських організмів. Це донні організми.

2. Осмислення, первинна перевірка розуміння і корекція засвоєних нових знань

1) Розгляд малюнку 33 у підручнику, с. 48

2) Розповідь підготовленого учня

Відкриття Тихого океану Фернаном Магелланом. (Слайд 13)

Португальський мореплавець Фернан Магеллан, очолюючи експедицію з 5 кораблів вирушив у першу навколосвітню подорож, заходячи у всі бухти Південної Америки.  Потім, обігнувши Південну Америку, вони перетнули великий водний простір і пропливали понад Філіпінськими островами. Тут відбулася сутичка з місцевим населенням, і Магеллан  загинув. Він був дуже близько  до здійснення мрії свого життя. З 265 чоловік, що складали первинну команду, всього 18 повернулися додому. Фернан Магеллан дав назву Тихому океану. Це найнеспокійніший океан на Землі, йому властиві часті шторми та урагани.  Але за час експедиції  мореплавці бачили  його спокійним, тому і дали йому таку назву.

Тихий океан є справжнім рекордсменом.  Він найбільший, найглибший, має 25 морів, омиває 50 країн,  а це половина населення Землі.

3)Розповідь вчителя

Дослідження глибин океану. (Слайд 14)

Ще мореплавці експедиції Магеллана намагалися визначити його глибину. Вони опускали мотузку довжиною 750 метрів, але не торкнулися дна. Лише через 400 років сучасний батискаф  зміг спуститися  до дна Маріанської западини (слайд 15) -  найглибшого місця у світовому океані. Занурення тривало 5,5 годин,   а підйом 3 години. Тоді була зафіксована глибина 11022 метри.  Цікаво: як здивувалися коли, у світлі прожектора побачили, що за ними спостерігає плоска риба – доказ того, що життя може існувати на  будь-яких глибинах.

Ось, що було виявлено дослідниками протягом багатьох років. (Перегляд слайдів зі «скриньки цікавинок» 16 -20)

4) Робота в групах.  Технологія «Навчаючи - вчуся»

Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. (Малюнки на дошці). На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин. Для того, щоб більше узнати, ми будемо працювати за маршрутами в групах, відправимося у цікаву подорож до світу Тихого океану. Мета експедиції: скласти презентацію про найбільший  з океанів

Учні поділені на 3 групи. Кожна група отримує завдання.

-  Користуючись підручником визначте:

І група  -  рослинний світ океану;

ІІ група -  тваринний світ океану;

ІІІ група – значення океану.

Рослини Тихого океану

Тихий океан. Найбільшим і найглибшим океаном на Землі є ТИХИЙ. Його рослинний і тваринний світ дуже різноманітний. У водах океану біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60-см. На півночі і півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють «підводні ліси», росте також ламінарія,яку ще називають   морською капустою.

До глибини 100м ростуть зелені водорості. А глибше, із зменшенням кількості світла, - бурі та червоні водорості.

 

Тварини  Тихого океану

У водах океану водиться різноманітна риба: тунець, скумбрія, тріска, камбала, палтус, акули. Серед акул трапляються акули – велетні. Їхня довжина сягає 20м, а маса – 20 т. більшість часу ці акули проводять на великих глибинах океану. Живляться вони пасивно, проціджуючи їжу – маленьких рачків, дрібних молюсків, а іноді і мальків риб – через широко відкритий рот. Плавають вони повільно.

У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, морські котики, кити. Трапляються кити-кашалоти. Переміщаються вони зграями. На чолі кожної зграї – найбільший самець.

Тут мешкають різні види молюсків – устриці, мідії гребінці, кальмари, каракатиці.

Значення океану

У Тихому океані виловлюють найбільше у світі риби, а також інші морепродукти – кальмари, креветки, устриці, краби. На спеціальних морських фермах вирощують морські водорості. Їх використовують для виробництва ліків, як корм домашнім тваринам. З бурих і червоних водоростей одержують добрива.

У великих водах океану росте достатньо водоростей. Вони, як і інші рослини, збагачують повітря киснем.

У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.

 

Фізкультхвилинка « Океанські хвилі »:

Ми сіли, розслабились. Відчуваємо спокій,  відпочинок, добрий настрій. Ми з вами на березі океану. Сидимо у зручному  шезлонгу ( кріслі ), дивимося на море …, Чуємо плескання морських хвиль, гомін чайок, запах морської водички, водоростей…, краплинки води на своєму обличчі …, смак солоної водички на губах… Дивимося  на небо …воно чисте, прозоре, тільки де-не-де легкі білі хмаринки пливуть над нами… Море трохи хвилюється… невеличкі хвильки рухаються до берега одна за одною… Хвилька набігає на берег… та відлинує…, ми сидимо і відчуваємо, що хвильки навіть торкаються наших ніг… Вода чиста, тепла, приємна…Кожного разу, як тільки вода торкається наших ніг…, ми відчуваємо легкість, спокій, впевненість…

           Ми добре відпочили, потягнулися, дихаємо на повні груди… та повертаємося у клас…

           Раз – ми вже у класі… Два – сидимо на стільці… Три – потягнулися, посміхнулися, повернулися.

           Покажіть, які ви стали здорові та красиві, які ваші руки сильні та ніжні, яка спинка струнка та міцна.

 

3. Узагальнення і систематизація знань

1)Робота у зошиті. Гра «Так чи ні». (Слайд 22)

- Виконайте завдання на сторінці 22 самостійно. Скільки відповідей «так» у вас вийшло? (Має бути 6).

Прочитай твердження. Які з них правильні (істинні). А які неправильні (хибні)? Обведи «Так» або «Ні».

1)     У Світовому океані проживає більше тварин, ніж на суходолі.          Так/Ні

2)    На суходолі переважають тваринні організми.                                     Так/Ні

3)     Дрібні тваринні організми є кормом для морських тварин.                 Так/Ні

4)    Рослин і тварин на суходолі й в океані порівну.                                    Так/Ні

5)     На великих глибинах океану росте багато водоростей.                        Так/Ні

6)      До активно плаваючих організмів належать риби, кити й дельфіни. Так/Ні

7)    Із зростанням солоності води збільшується кількість у ній організмів.                                   Так/Ні

8)     До морських ссавців належать дельфіни, тюлені, моржі, котики.        Так/Ні

9)     Тихий океан – найбільший і найглибший на Землі.                               Так/Ні

10)З водоростей виготовляють ліки, паливо, добрива.                      Так/Ні

 

Учням пропонується просигналізувати свої відповіді за допомогою карточок.

 

2)Робота з контурними картами.

- Позначте на контурній карті межі Тихого океану.

- Які материки омиває Тихий океан?

3)Рольова гра «Судовий процес»

 Я пропоную вам взяти участь в рольовій  грі «Судовий процес».

У мене є кульки - пропозиції щодо позитивного і негативного впливу океану на планету Земля. Розділіть їх на 2 групи: «за» (позитивний вплив), «проти» (негативний).

-         «За»

-         1. Впливає  на клімат і визначення погоди.

-         2. Зігріває планету.

-         3. Збагачує повітря киснем.

-         4. Годує населення планети.

-         5. Домівка для багатьох морських тварин.

-          «Проти»

-         1. Над океанами утворюються циклони.

-         2. Несе шторми, смерчі, цунамі.

- Діти, подивіться на кількість цих пропозицій. Чи  можемо ми тепер дати відповідь на наше проблемне запитання: чи можливе життя на Землі без океанів?

Висновок. Океан має велике значення для всього живого на Землі: океан приносить більше користі, тому без океану життя неможливе. Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно, якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати й охороняти свій дім – планету Земля! До речі, настав час подивитися, що залишилося у пляшці! (Зачитується прохання від мешканців океану: «Ми мешканці  океану. Просимо вас: почуйте! Господарська діяльність людини призводить до негативних наслідків: виснаження рибних запасів, забруднення великих районів океану. На межі зникнення деякі види китів, черепах, сардин, небезпеку становить нафтове забруднення. Люди, зупиніться! Адже океан є колискою людства!» ). Діти, що ми скажемо у відповідь?

(Слайд 23)

Бережімо ріки, бережімо води.

Бережімо океани: чистоту їх і природу.

Бережімо їх рослинки і найменшії тваринки,

Бо ми всі – природи рідної частинки.

 

IV.Підсумок  уроку.

Настав час нам повертатися із подорожі. Отже, діти, на уроці нам все вдалося завдяки вашому бажанню і наполегливості у здобутті знань. Дякую вам за співпрацю, я вами пишаюся.

Давайте подивимося, чому ми навчилися. 

 

Поєднання вправ  «Незакінчені речення» та «Мікрофон».

 

Продовжити речення «На сьогоднішньому уроці…»

 

V. Домашнє завдання. (Слайд 24)

1.     Опрацювати в підручнику ст. 47 -50

2.     Для допитливих:

-         Чому у морі вода солона?

-         Корали тварини чи рослини?

-         Яких птахів можна зустріти в океані?

-         Як намагалися виміряти глибину океану ще до появи батискафів?

 

-         На яку глибину може спуститися водолаз?

docx
Додав(-ла)
Устичук Ірина
Додано
7 січня
Переглядів
23
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку