Всеволод Нестайко - той, що дарує дитинство. Пригодницька повість «Тореодори з Васюківки».

Про матеріал
Мета : навчальна - ознайомити учнів з життям і творчістю письменника, розкрити поняття «повість» та «пригодницька повість», розкрити особливості твору ; розвивальна - розвити культуру зв*язного мовлення ,пам*ять ,логічне мислення; виховна- виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
Перегляд файлу

Слобоженюк Богдана УК-41

Тема. Всеволод Нестайко - той, що дарує дитинство. Пригодницька повість «Тореодори з Васюківки».

Мета :

навчальна - ознайомити учнів з життям і творчістю письменника, розкрити поняття «повість» та «пригодницька повість», розкрити особливості твору ;

розвивальна - розвити культуру зв*язного мовлення ,пам*ять ,логічне мислення;

виховна- виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку :

Правило уроку (Записано на дошці) :

Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе

(Народна мудрість)

1.Організаційний момент.

Доброго дня, діти. Усі ми любимо мріяти та нас завжди цікавлять пригоди, про які будемо пам*ятати все життя. Найбільше пригод з нами відбувається в дитинстві, адже саме тоді маємо багато ентузіазму та натхнення. Наша фантазія працює як вічний двигун ,з кожним днем подаючи нові та нові ідеї. І якщо кожен подумає про свої найвеселіші пригоди ,то скоріш за все ,пригадаєте, як бешкетували з друзями у дворі або їздили на відпочинок чи до бабусі.

Бесіда з учнями:

1. Тож пригадайте, які пригоди з вашого життя вам запам*ятались найбільше?

2. Як ви гадаєте, що називає добром, а що – злом?

3. Зачитайте правило нашого уроку. Як ви можете пояснити ці слова? Чи є вони актуальними для вас?

ІІ. Актуалізація опорних знань .

На попередніх уроках ми вивчали творчість письменниці та художниці ,пригадайте, якої та який її текст ми вивчали, який він за жанром ? Які картини вам запам*ятались?

Дякую за ваші відповіді.

Вдома ви мали ознайомитись зі ще однією казкою Еми Андієвської «Говорюща риба», це завдання на самостійне опрацювання, тому зараз перевіримо рівень ваших знань і напишемо літературний диктант. Я зачинаю запитання два рази ,перший раз ви слухаєте, а на другий обираєте відповідь. Одна ваша правильна відповідь-один бал.

Запитання:

1.«Говорюща риба» за жанром це-

а) казка ; б) повість ; в) казка-притча.

2. Де народилася говорюща риба ?

а) серед табунів мовчазної риби ; б)серед табунів говорющих риб ; в) серед людей.

3. Чим вона відрізнялася від інших риб?

а) гарно співала ; б) тим, що вміла говорити; в)вміла вишивати рушники.

4.Чому риба потрапила на берег ?

а) захотіла дізнатись ,чим життя на березі відрізнається від життя під водою ; б) її вигнали інші риби ; в) хотіла поговорити з людьми .

5.Що відбулося на березі з говорющою рибою ?
а) перестала говорити; б) познайомилась із дітьми; в) познайомилась із рибалкою.

6. Чи потоваришувала риба з кимось з людей ?

а) так ; б)ні.

7.Куди запросили говорющу рибу ?

а) на бал ;б)до дому до рибалки ; в) назад у воду .

8.Які були відносини у родині ,до якої завітала риба ?

а) чоловік та жінка слухали один одного ;б) чоловік жив без дружини ; в)чоловік та жінка мало говорили один з одним та не прислухались один до одного.

9. Чому жінка у селі не помітила говорющої риби?

а)бо жінка сама була дуже балакуча; б)бо жінка жінка була глуха; в) бо риба сховалася від жінки.

10. Що сталося з говорющою рибою?

а) вона повернулася в море; б) її засмажили; в) вона втратила голос.

11.Що сталося з рибалкою після того ,як риби не стало в його житті ?

а) його почали цуратися ; б) він став місцевою зіркою ;в) нікому не розповів,що знав говорющу рибу.

12. Хто в кінці веде дискусію ?

а)осел та кінь ; б) консервна бляшанка та шакал ; в)чоловік та жінка.

Перевіряймо та здавайте ваші бланки відповідей.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні з вами ми обзнайомимось з творчістю нового для вас письменника дитячих творів -  Всеволода Нестайка. Проте цей письменник писав для дітей не казки, до яких ви звикли, а повісті. Ми ознайомимось з його біографією та пригодницькою повістю «Тореодори з Васюківки».

ІV.Оголошення теми.

Розгорніть зошити ,запишіть число, класна робота та сьогоднішню тему : «Всеволод Нестайко - той, що дарує дитинство .Пригодницька повість «Тореодори з Васюківки».»

V.Сприйняття навчального матеріалу.

Зараз ви дізнаєтесь біографію письменника та подумайте, чому саме дитячі твори він обрав для своєї творчості.

Слова вчителя.

Чарівник із країни сонячних зайчиків, український Марк Твен — як тільки не називали автора найкращих українських дитячих романів та казок. Щоранку на вулиці Шовковичній, у самому центрі Києва, можна було зустріти високого сивого чоловіка з песиком на повідку. Час від часу він жартівливо свариться  на свого Дюка й усміхнено-замріяно крокує далі. На нього не полює зграя фотографів і телекамер, проте його книжками зачитуються мільйони дітей «від 2 до 102...», і якби зібрати воєдино всю їхню до нього любов - вона осяяла б всю Україну. Мова, звичайно ж, про найславнішого українського казкаря- автора знаменитих «Тореадорів з Васюківки» — чи не найкращого українського дитячого роману минулого століття.

І, як ви вже здогадались, - це Всеволод Нестайко. Погляньте на фотокартку відомого письменника в дитинстві. (Діти розглядають фотокартку письменника в дитинстві)

Тож 88  років тому 30 січня  в місті Бердичеві (Житомирська область) побачив світ майбутній письменник.

У сім'ї Всеволода існувала цікава легенда, що мама народила його якраз коли читала Ремарка (відомий зарубіжний письменник). Після пологів акушер жартівливо сказав їй: "Мадам! У вас, здається, з’явився письменник!" Цікаво також, що першою його домівкою був будинок по вулиці Пушкіна. Коли його зруйнували, на тому місці з’явився дитсадок. Збіг чи пророцтво? Сьогодні наша увага прикута до дитинства маленького руденького, худенького проте  мрійливого — чи не найменшого у першому класі хлопчика та прослідкуємо, як він зумів змінитися зовні, але внутрішньо так і залишився 88 річною дитиною.

 Його дідусь був відомим громадським діячем. Подейкують, що саме від нього, хлопець  успадкував чудове почуття гумору. Батько письменника загинув у концтаборі, коли сину було всього три роки. Мама викладала російську мову і літературу ще до війни, потім стала сестрою милосердя в російській армії. Коли почалась Перша світова, їх з батьком розділила лінія фронту. В часи Другої світової та німецької окупації, жінка відкрила підпільну школу, де її 11-літній син навчався з іншими дітлахами.

Тож маленький Всеволод повністю відчув жах війни на собі . І все ж, незважаючи на важке дитинство, Всеволоду якимось чином вдалось зберегти оптимізм і бажання дарувати посмішки. Як згадує сам письменник : «Страшенно хотів якнайшвидше вирости. За порадою однокласника Васі, такого ж, як і я, шпінгалета, я прив’язував до однієї ноги важку праску, до другої — цеглину, хапався за верхню планку одвірка і висів, поки вистачало сил, намагаючись витягти своє тіло. А ще той Вася мені сказав, що від дощу все росте. І я довго простоював під дощем, підставляючи струменям свою грішну руду голову. Мама дивувалася, чого в мене постійний нежить.»

Дуже любив читати пригодницькі шедеври Джека Лондона, Жюля Верна, Миколи Трублаїні й частенько мріяв про море, кар'єру капітана і мандрівки в далекі краї. Однак через проблеми із зором, нездатність розрізняти зелений та червоний кольори, мрії так і залишились мріями. По закінченню школи був філологічний факультет Університету ім. Тараса Шевченка.

Чому саме дитячі книги? Вочевидь, "серйозність" і рутина дорослого життя були не зовсім тим, чого прагнув письменник. Сам Всеволод про свій вибір казав так: "Коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись назад у дитинство — догратися, досміятися, добешкетувати. Вихід був один — стати дитячим письменником. Так я й зробив. І, пам'ятаючи своє невеселе дитинство, я намагався писати якомога веселіше".​

Всеволод Нестайко пропонує у школах ввести уроки сміху, адже діти мають зростати в аурі оптимізму. Діти ,а що ви думаєте з цього приводу ,чи хотіли б ви такі уроки у себе в школі ?

Чудовий дитячий письменник створив понад 50 книг для своїх діточок, яким від 2 до 102 років, саме так він називав своїх читці, найвідоміші вам «Тереодори з Васюківки»,«Пригоди Робінзона Кукурузо» і я певна ,що кожен з вас бодай тисячу разів посміхнувся, читаючи рядки цих чудових творів.

Час йтими, ви підростете і будете мати багато вельми важливих справ, проте ніколи не забувайте про маленького хлопчика або дівчинку ,яка все життя буде жити в душі кожного з вас та хотітиме бешкетувати та сміятися до болю в животику і звичайно ж знову і знову гортати сторінки творів Всеволода Нестайка.

Бесіда з учнями :

1. Діти, тож чому саме дитячі твори Всеволод Нестайко обрав для своєї творчості?

2. У якому віці варто читати його твори?

3. Після того, як ви дізнались біографію письменника чи виникло у вас бажання прочитати його твори?

Завдання.

(На дошці по вертикалі записане прізвище письменника.) Діти, вашим завданням буде записати асоціації стосовно особистості В. Нестайка, використовуючи кожну літеру його імені. ( Діти на дошці записують асоціації)

Н-новітній;
Е-ентузіаст;
С-сучасний;
Т-творчий;
А-активний;
Й-неЙмовірний;
К-корисний(письменник);
О-оригінальний.

Теорія літератури .

Перш ніж ознайомитись з пригодницькою повістю Всеволода  Нестайка потрібно дізнатись, що таке  «повість» та її різновид - «пригодницька повість».

Запишіть, будь ласка, у свої зошити терніми.

Повість –невеликий за обсягом ,розповідний прозовий твір , що має одну сюжетну лінію, головних та другорядних персонажів. Глибоко аналізується одна чи декілька проблем.

Пригодницька повість -це розповідний прозовий твір, у якому описуються незвичайні або небезпечні події, сюжет розвивається швидко, є інтрига, діють  яскраві персонажі.

Прочитайте про себе ці терміни та спробуйте їх розказати. (Деякі учні розповідають терміни.)

Маючи багаж знань з теорії літератури ми можемо перейти безпосередньо до ознайомлення з самим текстом .  Проте потребує пояснення й сама назва твору.​ Хто ж такі тореадори? Як ви думаєте? (Діти висловлюють свої припущення.) Дякую за ваші відповіді, а зараз дізнаймось, чи були ви праві.

Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор (від іспанського «тореадор») учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

Тепер ви підготовані та можете дізнатись більше про повість «Тореадори з Васюківки»

Слова вчителя.

Що стосується історії його написання, то письменник розповів таке: "Василь Євдокименко — художник, який оформляв мої книжки, одного разу розповів про школярів, які заблукали в кукурудзі й змогли вийти тільки тоді, як у селі на стовпі забалакало радіо. Так в оповіданні «Пригода в кукурудзі» вперше з'явилися Ява й Павлуша, герої всієї трилогії «Тореадори з Васюківки». Перший епізод автором було згодом значно перероблено. При цьому в наступних повістях залишилися згадки видалених при переробці сюжетних ліній. 1965 року оповідання «Тореадори з Васюківки» екранізувала Харківська студія телебачення і ви можете не тільки прочитати повість, але й переглянути кінофільм.

Повість складається з трьох частин (видавалися і як окремі повісті): «Пригоди Робінзона Кукурузо», «Незнайомець із тринадцятої квартири» та «Таємниця трьох невідомих». Це запишіть у зошити. (Діти записують у зошит з кількох частин складалась повість.)

Героями повістей є Ява Рень та Павлуша Завгородній (у ранніх редакціях — Криворотько). Кожен з епізодів має власний сюжет, пов'язаний з попереднім виключно за допомогою головних персонажів. Головними персонажами книги є прості школярі з села Васюківка. Шибайголову Яву та більш спокійного й розважливого Павлушу об'єднує щире бажання прославитися на весь світ. Для цього вони впродовж всієї трилогії намагаються стати тореадорами, зловити іноземних шпигунів зі свого села, підкорити Київ та багато іншого. Головне послання книги — справжня дружба, самопожертва, готовність прийти на допомогу нужденній людині.

На мою думку, коли ви прочитаєте цей твір ,то помітите усі ці деталі, про які ми зараз говорили.

Бесіда з учнями:

1. Яка подія слугувала задуму написати повість?

2. З яких частин складається повість?

3. Хто є головними персонажами?

4. Яким є головне посилання повісті?

Всеволод Нестайко ,не дивлячись на свій вік, вірив у дива та багато мріяв .Він завжди був сповнений позитиву та хотів нести його у світ. Тож нехай і ви завжди будете позитивними та кожен день приноситиме вам радість. Побільше посміхайтесь.

VІ. Узагальнення та систематизація.

1.Що сьогодні на уроці вам запам*яталось найбільше ?

2.Чи хотіли б ви, щоб ваше життя завжди було сповнене пригод ?

3. Які риси характеру переважали у Всеволода Нестайка?

Нехай повість подарує вам лише приємні відчуття та поглине вас у світ пригод.

VІІ. Домашнє завдання.
Прочитати «Тореодори з Васюківки ». За бажанням намалювати ілюстрацію  до будь –якого розділу чи портрет письменника.

Дякую за урок та приємного читання, до побачення.

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
4117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку