1
Урок: № 90
Тема: Ольга Кобилянська. «Людина» - перший твір в українській літературі з розкриття ідей емансипації.
Мета:
Теорія літератури: повість.
Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок.
Обладнання: портрет Ольги Кобилянської, ілюстрації до твору «Людина».
Епіграф: Біда ломить і залізо, а ви лиш людина…
О. Кобилянська
План уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1.1. Літературний диктант
1.2. Робота з епіграфом
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
2.2. Робота в зошитах
2.3. Повідомлення мети уроку
2.4. Постановка проблемного запитання
ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток та їх основі умінь і навичок.
3.1. Довідка учня
3.2. Історія створення повісті «Людина»
3.3. Робота над заголовком
3.4 Перегляд буктрейлера до повісті «Людина»
3.5. Бесіда за змістом твору
3.6. Робота в групах
3.7. Літературознавчі коментарі
3.8. Усне малювання
3.9. Асоціативний кущ
IV. Підсумок уроку.
4.1. Узагальнююча бесіда
4.2. Ров́ язання проблемного запитання
4.3. Робота з епіграфом
4.4. Заключне слово вчителя
4.4. Оцінювання з мотивацією
V. Оголошення і коментар домашнього завдання.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1.1. Літературний диктант
На минулому уроці ми вивчали новелу Ольги Кобилянської «Valse melancolique», тож давайте перевіримо наскільки добре ви його засвоїли.
1. Ким мріяла стати головна героїня твору? (Музикантом);
2. Чому дівчата вирішили взяти до себе ще одну компаньйонку? (Було скрутне становище з грошима);
3. Яке враження справила на дівчат Софія Дорошенко? (Дівчата були зачаровані нею);
4. Який художній засіб вжила письменниця, описуючи Софію Дорошенко: «Була дуже мила в обходженні, легка, ледве замітна собою, але мовчалива і дуже поважна»?
( Епітет);
5. В один момент в Софіїних очах з’явилася ненависть і злоба. Що стало причиною?
(Поява нових сусідів);
6. Хто був автором «Valse melancolique»? (Софія);
7. Яку звістку жахливу отримала Софія від дядька? (Що не зможе вчити її в консерваторії);
8. Що сталося з інструментом Софії? (Тріснула струна);
9. Що стало причиною смерті Софії? (Серцевий удар);
10. Ганнуся повернулася з Італії… (З дворічним сином);
11. Синтез яких мистецв є характерним для твору? (Живопис, музика і слово);
12. Назвіть проблеми, порушені у творі (Кохання, людина і мистецтво, емансипація жінки).
1.2. Робота з епіграфом
Епіграфом до нашого уроку стали слова Ольги Кобилянської «Біда ломить і залізо, а ви лиш людина…».
— Прокоментуйте ці слова. Як ви їх розумієте? Остаточні коментарі подамо на підсумковому етапі уроку.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
2.1. Оголошення теми уроку
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість Ольги Кобилянської. Тема нашого уроку: «Ольга Кобилянська. «Людина» - перший твір в українській літературі з розкриття ідей емансипації».
2.2. Робота в зошитах
- У зошитах запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.
2.3. Повідомлення мети уроку
- Сьогодні на уроці ми розглянемо повість О. Кобилянської «Людина» та розкриємо ідейно-художній зміст цієї повісті.
2.4. Постановка проблемного запитання
- Протягом уроку ми повинні дати відповідь на проблемне запитання: яке місце посідала жінка у тогочасному суспільстві та які права вона мала?
ІІІ. Засвоєння нових знань і розвиток та їх основі умінь і навичок.
3.1. Довідка учня
Повість «Людина» є літературною демонстрацією поглядів О. Кобилянської на проблему становища української жінки в тогочасному суспільстві. Це перший в українській літературі твір, в якому порушено проблему емансипації жінки. Устами свої героїні Олени Ляуфлер письменниця заявляє протест проти традиційного трактування ролі жінки в суспільстві, обмеження її інтересів трикутником «діти – церква – кухня», знеособлення людини взагалі та висловлює сміливі погляди нової жінки на питання вільного життєвого вибору та рівноправності жінки в суспільстві.
- А чи знаєте ви, що означає слово «емансипація» та «фемінізм»?
ІСТОРИЧНА ДОВІДКА
Емансипація (від лат. emancipatio) – звільнення від будь-якої залежності, скасування будь-яких обмежень, зрівняння у правах. Емансипація жінок в європейській культурі відбувається протягом XIX ст. й радикально змінює систему суспільних відносин.
Фемінізм розглядається як соціально-політична теорія, у якій осмислюються шляхи подолання соціальної чоловічої переваги над жінками, і соціальний рух за рівність прав і можливостей для представників обох статей.
Український літературний фемінізм кінця XIX – початку XX століття пов’язується з іменами Н. Кобринської, Є. Ярошинської, О. Кобилянської, Дніпрової Чайки, Грицька Григоренка, Н. Кибальчич, Н. Романович-Ткаченко, Л. Яновської, У. Кравченко, X. Алчевської, Л. Старицької-Черняхівської, К. Гриневичевої, Олени Пчілки.
3.2. Історія створення повісті «Людина»
Повість написана під безпосереднім впливом Наталі Кобринської. Саме їй письменниця присвятила цей твір. Спочатку він був меншим за обсягом, за жанром належав до оповідання й називався «Вона вийшла заміж». У цьому первісному варіанті Н. Кобринська хотіла вмістити його до жіночого альманаху «Перший вінок» (1887), проте редактор видання, І. Франко, відмовив їй через слабкість твору. Згодом О. Кобилянська переробила його на повість і під заголовком «Людина» відіслала до німецького часопису «An der schőner blauen Donau». Редактор часопису оцінив твір позитивно, але порадив його скоротити. У 1894 р. повість вийшла в журналі «Зоря».
3.3. Робота над заголовком
Тлумачення заголовку повісті Ольга Кобилянська подає в одному зі своїх записів. Йдеться не про стать, а про право жінки самій заробляти собі на прожиття, про індивідуальну свободу жінки, про повагу до неї.
Повість «Людина» — це сміливий протест розумної мислячої людини проти пригнобленого становища жінки в родині й суспільстві.
3.4 Перегляд буктрейлера до повісті «Людина»
- Пропоную вам пригадати зміст повісті та переглянути буктрейлер до повісті Ольги Кобилянської «Людина».
3.5. Бесіда за змістом твору
1) Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня твору. На підтвердження думок зачитайте цитати з твору.
2) Хто був улюбленою дитиною в родині Ляуфлерів і чому?
3) Яке майбутнє планували батьки для Олени?
4) Які погляди дівчини вирізняють її серед оточуючих? Чому вони дратують батька, матір, знайомих? Знайдіть у тексті цитати.
5) Яку роль відігравала жінка у родині Ляуфлерів?
6) Якими були погляди Олени на кохання? Зачитайте цитати.
7) Чому героїня віддала перевагу С. Лієвичу перед доктором юриспруденції? Що визначило симпатії Олени?
8) Хто захищав Олену від матері? І як саме?
9) Як склалася доля Германа-Евгена-Сидора? Знайдіть у тексті цитати на підтвердження думок.
10) Що зумовило матеріальну скруту в родині ще недавно добре забезпеченого Австрійського чиновника Епамінондаса Ляуфлера?
11) Хто взяв на себе відповідальність за сімʹю, що залишилася без засобів для існування, і який він знайшов вихід?
12) Які якості характеру виявляє героїня в найтяжчі для родини часи? Зачитайте.
13) Чим було викликане рішення Олени закохати в себе лісничого Фельса і вийти за нього заміж?
14) Як характеризує Олена Фельса? Зачитайте.
15) Чому на весіллі сестра Ірина почувається, немов на похоронах, і від хвилювання майже «дзвонить зубами»?
16) Як ви розумієте слова «і залізо ломиться»?
17) Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письменниці, для вас особисто?
18) Якою є авторська позиція у творі?
Давайте визначимо тему та ідею твору.
Тема: зображення життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку. Мрії Олени постійно розбиваються об мур обивательських уявлень: усі доводять, що жінка має бути тільки придатком і прикрасою чоловіка.
Ідея необхідності боротьби жіноцтва за свої права на освіту, працю, рівноправність знайшла відображення у творі. Але ця ідея значно глибша — проблема емансипації жінки розглядається в аспекті становища людини в суспільстві взагалі.
Які проблеми порушує письменниця у повісті «Людина»?
3.6. Робота в групах
І група – охарактеризуйте міщанський світ у повісті, образ радника, спосіб їхнього життя.
ІІ група – охарактеризуйте погляди міщанського світу на подружнє життя, на Олену Ляуфлер.
3.7. Літературознавчі коментарі
Прочитайте вислови відомих людей та прокоментуйте їх.
«Ми маємо в своїй літературі Марусь, Катрусь, Ганнусь, як добре йде, і Оксанок. Але чи не сягнути нам іще й по інші типи? Чи не придались би нам у розвою нашої суспільності жінки світової освіти або жінки геройських характерів… Ідеал хоч би й найкращих і найпобожніших серцем, найгарячиших Марусь, Ганнусь і ін. нам уже не вистачає. Ми мусимо оглянутися й на інші ідеали і типи… шукати гарних моделів жіночих, шукати характерів, особистостей, що впливали б на ситуацію і окруження своє не полом своїм, а прекрасними, великими, примірними характерами».
О. Кобилянська
«Коли б Ольга Кобилянська в оповіданню («Людина») була перевела психологію справді вищої жіночої духовності, справді живучий характер того жіночого Спартака, який… намагається розірвати окови суспільно-товариських умовностей, то Олена рятувала б горде право своєї душі без огляду на інтереси родини та без огляду на безхарактерну раду старої учительки музики, мала б залишитися самотньою. Олена, одначе, виходить все ж таки заміж, робить те, що «випадає».
Остап Грицай
«Серед головних цілей українських феміністок на межі XIX-XX ст. було, звичайно, й прагнення з’ясувати умови, за яких живуть жінки в українському суспільстві. Адже, щоб обстоювати зміни, спершу слід довести потребу в них. Звісно, література, надто мала проза, була корисним інструментом зображення наявних соціальних умов».
М. Тарнавський
«Недаремно могутньо й голосно – з глибини жіночої душі – прозвучить (а потім чи не навмисно буде притлумлене) оте вперте, несамовите почуття ненависті до Чоловіка, з яким Вона не може стати “царівною” (випростатись духом), ота жіноча зневага, виструнчена у вселенське бажання вбивати, проклинати, затоптувати «як ту гадюку» недостойного її мужа – в повісті Кобилянської «Людина».
С. Павличко
«О. Кобилянська відходить від дослідження людського життя у вимірі соціальному і намагається розглянути життєві явища з різних позицій: біологічних, морально-етичних, психологічних тощо. Нарівні структури тексту це виявляється в розмитості зображення життєвих позицій, у фабульній неврівноваженості (зміна настроїв героїні подієво майже не обгрунтована), в ескізності психологічного малюнку, що є новаторським досягненням Ольги Кобилянської в рамках традиційної повісті української літератури кінця XIX – поч. XX ст.»
Л. Жижченко
3.8. Усне малювання
Уявіть себе на місці Олени Ляуфлер. Охарактеризуйте оточення, у якому вона жила. Чи можливо розвиватися жінці як індивідуальності у такому суспільстві? Як би ви вчинили на місці Олени?
3.9. Асоціативний кущ
Давайте ж дослідимо, який зміст вкладає авторка в слово «людина».
ЛЮДИНА
Отже, яке місце посідала жінка у тогочасному суспільстві та які права вона мала?
IV. Підсумок уроку.
4.1. Узагальнююча бесіда
- У яких іще творах О. Кобилянської йдеться про нових жінок-інтелектуалок?
- Чи є повість «Людина» актуальною і в нащ час?
- Яке значення ви вкладаєте в слово «людина»?
- Декілька разів у творі Олена каже: «Бо я – людина». Який зміст вона вкладає у цю фразу?
Прокоментуйте зміст рядків Ліни Костенко:
А що таке життя ?
Чи те, що переждалось ?
Чи все-таки життя –
Це те, що відбулось ?
4.2. Ров́ язання проблемного запитання
- Тож яким є ставлення Ольги Кобилянської до жінок?
4.3. Робота з епіграфом
Давайте ще раз повернемося до епіграфа. Прочитайте його. Чи відповідає він змісту повісті «Людина»?
4.4. Заключне слово вчителя
Іван Франко сказав: «Ольга Кобилянська талановита буковинська письменниця, внесла в наше письменство новий тон, новий спосіб писання, взятий з новішої німецької літератури та філософії.
….Оповідання Кобилянської визначаються дуже великою ніжністю та делікатністю рисунку та щирим почуттям і являються найкращим свідоцтвом культурної нашої інтелігентної женщини».
4.4. Оцінювання з мотивацією
V. Оголошення і коментар домашнього завдання.
1) Прочитати статтю у підручнику с. 220-222.
2) Підготувати цитати до характеристики образу Олени Ляуфлер.
3) Скласти анкету головної героїні повісті «Людина».*