Образи и символи повісті. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання. Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю.
10 клас Українська література 14.02.2019
Образи и символи повісті. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання. Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю
Мета: підсумувати, узагальнити знання учнів про твір письменника;
проаналізувати образи, допомогти усвідомити вагу справжніх духовних цінностей у житті людини; розвивати творчі здібності, уміння працювати в групах, усне мовлення, уміння аналізувати прозові твори, пізнавальні здібності; викликати й закріпити інтерес учнів до художньої літератури; виховувати кращі людські якості, бажання глибше вивчати духовний світ українців.
Тип уроку: урок розвитку компетентностей.
Обладнання: мультимедійна презентація, текст повісті, ілюстрації до образів, діаграма Венна, уривок із фільму С. Параджанова «Тіні забутих предків».
Гуцульщині «Тінями забутих предків»
Коцюбинський поставив в українському
письменстві віковічний пам'ятник.
Антон Крушельницький
Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
«Тіні забутих предків» - лебедина пісня кохання ненадуманого, природного, чистого, щирого, прекрасного. Михайло Коцюбинський дуже вдало поєднав українську міфологію з реальним життям. У повісті письменник торкається таких проблем : життя і смерть, людина і природа, кохання і ненависть, язичництво і християнство. У творі понад життя поставлений ідеал кохання, який пронизує усе існування людини.
Проблеми вічні та скороминущі, втілені в образах героїв повісті М. Коцюбинського, ми й будемо розглядати на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з епігрофом.
Прокоментуйте висловлювання поета, журналіста, критика Антона Крушельницького, який сказав, що «Гуцульщині «Тінями забутих предків» Коцюбинський поставив в українському письменстві віковічний пам'ятник».
Упродовж уроку ми дізнаємося що для нас, українців, означає цей твір? Чи актуальний він наразі?
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу .
Давайте ж пригадаємо відомості про твір і складемо його паспорт.
Назвіть тему, ідею та основну думку твору за поданою схемою.
2.Евристична бесіда за змістом твору
3.Робота з таблицею.
Завдання: схарактеризуйте систему образів твору, заповнивши таблицю.
Образи-персонажі |
Міфічні образи |
Образи-символи |
Іван |
Чугайстир |
Ватра |
Марічка |
Щезник |
Трембіта |
Палагна |
Арідник |
Співанки |
|
нявка |
|
4.Випереджальне завдання (метод групового дослідження).
Характеристика образів повісті відповідно до виділених у таблиці категорій.
Учні характеризують образи повісті, наводячи також цитати з тексту
І група. Образи-персонажі
Іван — з багатодітної родини; через неспокійний характер родичі не любили його, тому змалку належав сам собі. Рано почав самостійно спілкуватися з природою і розуміти її. Мав потяг до музики, гри на флоярі, самостійно хотів «піймати» мелодії лісу. Наслідуючи дорослих, кинувся бити дівчинку з ворожого роду, але був зупинений і вражений її добротою. Мав щирі та вірні почуття до дівчини, незважаючи на давню ворожнечу родів. Працьовитий. У коханні був увесь сенс його життя, і коли Марічка загинула, цей сенс був утрачений назавжди. Усе інше — лише животіння та спогади, сум, журба. І винних тут не знайти — це саме життя.
Марічка — поетична, цільна натура, що співанками «засіяла гори». Щира, віддана. Інтуїтивно, серцем відчула, як побороти зло — тільки своєю безмежною добротою. Але доля виявилася немилосердною.
Палагна — дівчина з багацького роду. Жила природним життям, приземлена. Робила, як споконвіку робили її предки, як заведено здавна, дбала про дім, господарство, худобу, захищала їх від лихого ворожінням та осторогами. Можливо, не дуже й приваблива як людина. Але не її вина, що Іван її не любив. Цілком природно, їй хотілося кохання, сильного чоловіка поруч. Зведення ж Івана, бажання йому зла — то вже її з Юрою великий гріх.
II група. Міфічні образи
Міфологічні образи в повісті особливі, карпатські, але їхнє значення, характер відповідають відомим лісовикові, чортові, русалкам лісовим (мавкам) та ін.
Це сили переважно ворожі людині, бо людина своєю діяльністю, навіть своєю присутністю порушує спокій, гармонію в лісі. Лісові сили інколи ворожі й щодо одне одного, як Чугайстир і нявки. Особливо прикметною рисою гуцульських міфологічних образів є їхня любов до музики, танцю.
Люди-чарівники
Мольфар Юра — людина, наділена надприродними здібностями, ворожбит. Йому під силу відігнати градову хмару чи, навпаки, викликати дощ, урятувати худобу чи звести людину — залежно від обставин та уподобань.
IІІ група. Образи-символи
Ватра — це символ життя, незнищенності, символ одвічної вівчарської праці, що годує й підтримує людину.
Трембіта — особливий музичний інструмент (довга труба), характерний для гуцулів. її протяжний сумний звук, як правило, сповіщає про нещастя.
Співанки, коломийки — це теж притаманні лише карпатському краєві фольклорні твори — короткі, часто імпровізовані, легкі, з танцювальним ритмом — про все в житті.
5.Інтермедіальна форма роботи
Слово вчителя. Іван і Марічка — герої твору — це справжні діти природи, яку вони сприймають, як живу істоту, чарівну і загадкову. Обоє вони щедро обдаровані люди, їм властиве тонке відчуття природи, щирість сердець і доброта, любов до пісні і музики, здатність самим творити веселі і сумні співаночки. З дитячої дружби маленьких пастушків у пору юності Івана й Марічки розквітло їх ніжне і глибоке кохання, яке спалахнуло, як блискавка, і трагічно обірвалося.
За повістю М. Коцюбинського кінорежисер Сергій Параджанов разом з І. Миколайчуком створив чудовий фільм, який приніс всесвітню славу українському кіномистецтву.
(Перегляд уривку кінофільму С.Параджанова "Тіні забутих предків")
Ізгадай мні, мій миленький,
Два рази на днину,
А я тебе ізгадаю
Сім раз на годину.
Прийом «Обери позицію»
Запитання: Поміркуйте над перевагами та недоліками кінострічки та книги
Цілісний образ картини життя і кохання гуцулів краще розкривається через текст чи фільм?
(Діти роблять висновок, що коли до тексту долучаються зорові, слухові образи, то це дозволяє створити в уяві цілісний образ. Але текст (слово) повинно бути першим при знайомстві з твором письменника. Це допоможе створити в нашій уяві образ. І лише потім перегляд фільму увиразнить його).
6.Компаративістський аналіз
Порівняльний аналіз
Слово вчителя. В українській та світовій літературі до теми вічного кохання зверталися багато письменників і поетів.
Скажіть, з героями якого твору світової літератури можемо провести паралель? ( В. Шекспір « Ромео і Джульєтта»).
З якими творами української літератури повість «Тіні забутих предків» має зв'язок?
Проблемне завдання
Зараз я пропоную вам таке завдання – відшукайте та поєднайте половинки сердець відомих закоханих, вірних одне одному людей.
Адам – Єва
Ромео – Джульєтта
Тетяна – Онєгін
Наталка – Петро
Мавка – Лукаш
Іван – Марічка
Повість «Тіні забутих предків» має багато спільного з написаною в той же час «Лісовою піснею» Лесі Українки. Зокрема, є подібні риси в образах Івана й Лукаша, Марічки й Мавки.
Також можна провести паралель із романом у віршах Олександра Пушкіна «Євгєній Онєгін», із «Наталкою Полтавкою» І. Котляревського.
Завдання з елементами компаративістики.
Сюжет повісті перегукується з трагедією Шекспіра «Ромео і Джульєтта». У них чимало спільних рис, але є й певні відмінності.
Завдання: знайти спільні та відмінні риси у долі героїв п’єси В. Шекспіра і повісті М. Коцюбинського за допомогою діаграми Венна
Робота в групах
Чи можливе кохання в ранньому віці та чи може воно завершитися щасливо? Оберіть власну позицію.
Група 1 аргументує, що дійсно таке кохання можливе.
Група 2 засвідчуватиме, що ні, таке кохання не може існувати.
Група 3 – від імені батьків.
VІ. Закріплення знань учнів
Підготовка до ЗНО
Слово вчителя. Задля якісної підготовки до ЗНО, пропоную вам проаналізувати тести ЗНО з цієї теми:
50. Щезник, мольфар, Чугайстир є персонажами твору
А) «Повість минулих літ»;
Б) «Камінний хрест»;
В) «Тіні забутих предків»;
Г) «Лісова пісня»;
Д) «Тигролови».
Установіть відповідність між автором і персонажем твору
1. Іван Багряний
2. Тарас Шевченко
3. Іван Карпенко-Карий
4. Михайло Коцюбинський
А) Палагна
Б) Феноген
В) Мавка
Г) Многогрішний
Д) Ярема Галайда
Прадавні гуцульські звичаї й обряди у своєму творі описав
А) Михайло Коцюбинський;
Б) Іван Котляревський;
В) Панас Мирний;
Г) Іван Багряний;
Д) Іван Нечуй-Левицький.
Карпатськими Ромео і Джульєттою називають героїв твору
А) Ольги Кобилянської;
Б) Марка Вовчка;
В) Григора Тютюнника;
Г) Михайла Коцюбинського;
Д) Олеся Гончара.
Установіть відповідність між назвою та жанром (жанровим різновидом) твору
Назва
1. «Мина Мазайло»
2. «Маруся Чурай»
3. «Тіні забутих предків»
4. «Лісова пісня»
Жанр твору
А) роман у віршах
Б) повість
В) драма-феєрія
Г) роман у новелах
Д) комедія
Слово вчителя.
Звернемося до епіграфа уроку.
VІ. Рефлексивно- оцінювальний етап.
Твір змусив задуматися над…
Мене здивувало, що…
VІІ. Оцінювання навчальної діяльності учнів.
VІІІ. Домашнє завдання.
Тривимірне – до наступного уроку, до кінця семестру, на все життя:
Вправа «так» чи «ні».