Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет твору, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне у творі.

Про матеріал
Цікавий, детально продуманий урок для творчих та креативних учителів. Розробка містить цікаві технології та матеріали.
Перегляд файлу

 Тема. Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки» (скорочено). Пригодницький захоплюючий сюжет твору, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне у творі.

 

 Мета: продовжити аналізувати твір В.Нестайка «Тореадори з Васюківки», виявити особливості смішного, комічного та романтичного пригодницькому творі; характеризувати вчинки героїв, пов’язуючи з життєвими ситуаціями учнів; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, спостереження, виділяти суттєве; виховувати у школярів позитивні риси характеру, прищеплювати інтерес до пригодницького літературного жанру.

 

 Тип уроку: комбінований.

 

 Обладнання: портрет В.Нестайка, пам’ятка з теорії літератури, картки із поясненням незрозумілих слів з тексту, епіграф, картка із запитаннями для інтерв’ю з літературними героями, матеріал для заповнення таблиці, текст твору.

 

Хід уроку

* Організаційний момент

 

Створення позитивного настрою

 

- Доброго дня, діти! Використовуючи кубики, які є на ваших партах, покажіть, який у вас настрій.

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

 

  • Діти, сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати твір В.Нестайка, визначимо елементи  комічного, смішного та романтичного в пригодницькій повісті, охарактеризуємо вчинки героїв Яви та Павлуші, попрацюємо із текстом.

 

  • Епіграфом до уроку я взяла слова письменника Костянтина Паустовського

 

  Коли людина сміється, вона зла не робить.

Костянтин Паустовський.

 

- Як ви думаєте, яких героїв твору стосується сказане в епіграфі? (Яви і Павлуші)

- Чи хотіли б ви з ними познайомитись?

- Знайомтесь — Ява і Павлуша!

 

- Хлопці(до Яви і Павла), чи можемо ми поставити вам декілька запитань?

 

ІІ. Сприйняття нового матеріалу.

 

1. Робота з текстом.

 

- А тепер давайте попрацюємо зі змістом твору. Для цього використаємо вправу “Так чи ні”.

1. Хлопці хотіли прорити метро під клунею. (так)
2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови.(ні, з учительки математики)
3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад.(так)
4. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому.(ні, відв’язали козу, яка гуляла поряд з колодязем)
5. Кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій, бо він був з одним рогом.(так)
6. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л».(ні, літеру Р)

 

- А тепер скажіть, про кого або про що йде мова.

1) «Противна й плямиста, як географічна карта» (Контрибуція)
2) «Мисливець завзятий, на полюванні коли стріляє, ліве око онучею зав’язує» (дід Варава) Подивіться на дошку. Що таке онуча?
3) «Депутат райради, ланкова кукурудзоводів» (Мама яви)
4) «Замість того, щоб заплакати, раптом як закричить: 
— Опозогив! — Вона букву “р” не вимовляє.— Загаза чогтова!» (Оришка)
5) «Бігала навколо калабані і мукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони. В калабаню лізти вона не хотіла» (Контрибуція) Зверніть увагу, що на справді означає слово “контрибуція”.

 

2. Словникова робота.

 

- Вивчення нового матеріалу починаємо зі словникової роботи.

- Пригадаємо, що таке пригодницька повість.

Романтик - людина, схильна до мрійності.

Романтичниймрійний, емоційно піднесений.

Комічнеявища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією та наслідками, між метою та засобами досягнення її.

 

3. Пояснення вчителя.

 

- Комічне буває різне за емоційним забарвленням: від добродушного гумору до нищівного сміху. Комічне може досягатися різними засобами:

  1. Неграмотна дитяча мова (неправильне вживання звуків). (Яришині «загаза чогтова», «так тобі і тгеба», «щоб ти гозбив свою погану могду»).
  2. Несподівані порівняння.(«Очі – наче тракторні фари», «Землю гребе ногами, як екскаватор», «Ми заклякли, мов курчата перед шулікою»).

 

4. Проблемне запитання.

 

- ***Що, на вашу думку, у творі В.Нестайка є смішним, а що комічним?

 (Смішне – засоби втілення мрій.      Комічне – реальні ситуації, в яких опинялися герої та люди навколо внаслідок втілення мрій.)

 

- Зачитайте та поясніть, що є смішним, а що комічним в уривках, які ви читали вдома.

с.159 — спроба Яви наловити риби.

с. 163 — Ява неспеціально викрав годинника.

- Яка пригода хлопців, на вашу думку, була найсмішнішою? (Бій биків)

 

5. Відеоролик.

 

- ДИВИМОСЬ (перегляд відеоролика)

 

ІІІ. Узагальнення, систематизація і закріплення знань учнів.

- Чи можемо хлопців назвати романтиками, давайте аргументуємо цю думку.

1. Таблиця «Чи можна Яву і Павлушу назвати романтиками?»

                     Так                                                              Ні

  • У хлопців добрі наміри.
  • У буденному бачать незвичайне.
  • Заради мети готові на випробування, не шукають легких шляхів.
  • Готові надати допомогу.
  • Цінують дружбу.
  • Витівки  обертаються проти них.
  • Не замислюються над наслідками.
  • Створюють навколо проблеми.

 

 2. Висновок за таблицею.

- Отже, в який бік схиляються наші терези: хлопці романтики чи ні?

- Ким є один для одного Ява і Павлуша (справжні друзі)

 

ІV. Підсумки, оцінки уроку.

 

1. Складання асоціативного куща «Справжній друг».

 

2. Рефлексія

- Як ви працювали? Добре чи ні.

- Який вид роботи сподобався?

- Про що нове довідались.

 

3. Домашнє завдання з інструктажем.

Обов’язково!

Дочитати твір до кінця с. 167-176.

На вибір!

Створити власну версію однієї з пригод хлопців.

АБО створити комікс до одного з епізодів (показати приклад)

АБО написати листа одному із персонажів твору (зачитати приклад)

 

4. Оцінювання.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ботнарь Марія Юріївна
    Спасибі за чудову розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Філіпська Ганна Анатолiiвна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
10209
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку