. Всеволод Зіновійович Нестайко – відомий у світі український письменник. Повість «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет твору

Про матеріал
завантажуйте онлайн презентацію за цим посиланням : https://view.genial.ly/620dfbc99c572500195e7a16/presentation-vsevolod-nestajko-toreadori-z-vasyukivki Мета уроку : ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Всеволода Нестайка; зацікавити повістю «Тореадори з Васюківки», поглибити знання про жанри епічного твору, вчити розуміти поняття пригодницького твору , аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, аналізувати моральний вибір головних героїв у різних життєвих ситуаціях, осмислювати авторський задум; розвивати монологічне мовлення, слухову та послідовну пам'ять, навички аналізу явищ, творчі здібності учнів; формувати активну життєву позицію, комунікативну компетенцію; виховувати повагу до друзів, вміння співпереживати, творити добро.
Перегляд файлу

Українська література 6 клас

ТЕМА. Всеволод Зіновійович Нестайко – відомий у світі український письменник. Повість «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет твору

Мета уроку : ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Всеволода Нестайка; зацікавити  повістю «Тореадори з Васюківки», поглибити знання  про жанри епічного твору, вчити розуміти поняття пригодницького твору , аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, аналізувати моральний вибір головних героїв у різних життєвих ситуаціях, осмислювати авторський задум;

розвивати монологічне мовлення, слухову та послідовну пам'ять, навички аналізу явищ, творчі здібності  учнів;

 формувати активну життєву позицію, комунікативну компетенцію;

 виховувати повагу до друзів, вміння співпереживати, творити добро.

Тип уроку : урок сприймання і засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети Всеволода Нестайка різних років життя, бібліотечка його пригодницьких творів, мультимедійний проектор, презентація, інтерактивні вправи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація знань учнів

Мікрофон

  • Чи любите ви пригоди?
  • А можна з них написати твір?
  • А ви хочете  швидше вирости , подорослішати  чи бути якнайдовше дитиною? Чому ?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми.

Вступне слово вчителя.Слайд1,2

Запрошую вас у світ дитячих мрій, пригод, дружби  сторінками творів Всеволода Нестайка.

  1. Тема сьогоднішнього уроку: Всеволод Нестайко – відомий у світі український дитячий письменник. Повість «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет

Всеволод Нестайко у дитинстві хотів скоріше вирости , у нього  були на це причини, але коли став дорослим, то дуже хотів повернутися у світ дитинства, але вороття немає. Та  Всеволод Зіновійович  знайшов шлях, щоб здійснити свою мрію – став дитячим  письменником Слайд2

Мета: ознайомимося із  відомостями про життя і творчість  письменника,навчимося розуміти поняття пригодницького твору,будемо вчитися аналізувати поведінку героїв, їх моральний вибір у різних життєвих ситуація.

Епіграфом нашого уроку будуть служить слова самого Всеволода Зіновійовича Нестайка: Слайд3

 

ДИТИНСТВО…Щаслива пора для кожної людини. У цей час ми пізнаємо багато цікавого, переживаємо хвилюючі миті пізнання, захоплення, радощів та невдач. Дитинство несе нам багато нових знайомств. Саме в цей період ми прагнемо до подорожей, до пригод, до чогось нового, маємо багато мрій.

ІV. Сприймання й усвідомлення  нового матеріалу.

  1. Слово вчителя

Всеволод Нестайко -  талановитий дитячий письменник Божою милістю . Який він ? Подивіться на портрет на дошці  та світлини і скажіть , яким ви його уявляєте , який у нього характер, які уподобання цієї людини?

- А який  він  насправді,  знають учні , які вивчали життєвий і творчий шлях Всеволода Нестайка

2. Розповідь про письменника. Індивідуальні  повідомлення учнів.

3. Слово вчителя 

Ось уже більше 60 років твори Всеволода Нестайка живуть поруч з нами. А почалося все з оповідання «Шурка і Шурко», що було надруковане у 1954 році у журналі «Барвінок».Цей журнал на довгі роки став рідним для письменника. У ньому довгий час друкувалися  твори Нестайка.

Сьогодні на книжковій полиці письменника понад 90 творів, що, крім українською, видані ще  двадцятьма  мовами  світу. За свої цікаві твори митець удостоєний літературних премій, в тому числі і премії імені Лесі Українки.

Усі герої Нестайка – веселі, розумні, жваві, дотепні маленькі сміливці, які в різних життєвих ситуаціях – іноді зовсім химерних, а часом і відверто драматичних – виявляють неабияку кмітливість, почуття гумору й людяність. Поряд з персонажами постійно присутній і сам автор.

Аналізуючи творчість письменника, літературний критик Любов Кіліченко сказала: «Над усім , що відбувається в повістях Нестайка, витає усмішка доброї людини, автора, який розуміє своїх героїв, любить їх.»

«Тореадори з Васюківки» — трилогія українського письменника Всеволода Нестайка. До того як трилогія була надрукована однією книгою, автор видав три повісті з трилогії окремими книгами: «Пригоди Робінзона Кукурузо» (1964), «Незнайомець з тринадцятої квартири» (1966) та «Таємниця трьох невідомих» (1970). Вперше всі три повісті разом однією книгою надруковано у 1972 році видавництвом «Веселка». 

Окреме місце у творчому доробку письменника займає пригодницька повість «Тореадори з Васюківки». За рішенням Міжнародної Ради з дитячої та юнацької літератури у 1979 році ця повість внесена до Особливого Почесного списку Ганса Крістіана Андерсена, як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури. А на сьогодні, за версією учителів  Євросоюзу, книга «Тореадори із Васюківки» стала найкращою українською книгою.У Британії – Гаррі Потер, у Франції – маленький принц, у Швеції – Пеппі Довга Панчоха, в Італії – Пригоди Піннокіо. А  в Україні – тореадори. Що ж це за твір, який так високо оцінений і читачами,  і глядачами?

Головними героями трилогії є Ява Рень та Павлуша Завгородній. Кожен з епізодів має власний сюжет, пов'язаний з попереднім виключно за допомогою основних персонажів. Головними героями книги є прості школярі з села Васюківка — Павлуша Завгородній (у ранніх редакціях — Криворотько) і Ява Рень. Шибайголову Яву та більш спокійного й розважливого Павлушу об'єднує щире бажання прославитися на весь світ. Для цього вони впродовж всієї трилогії намагаються стати тореадорами, провести метро, зловити іноземних шпигунів зі свого села, підкорити Київ та багато іншого.

Сьогодні на уроці ми і почнемо знайомитися з цим твором.Слайд8

- Від чийого імені ведеться розповідь на початку твору? 

- Назвіть головних героїв повісті.

 - Яку ідею прагнули втілити в життя двоє друзів?

 - Хто їм завадив виконати цю благородну місію? 

- Що вам видалося кумедним у цій ситуації?

 - Чому, на вашу думку , розділ повісті починається не зі знайомства з хлопцями, а зі сварки діда?

 - Як ви думаєте, для чого хлопцям треба було прославитися?

- Звідки походить ім’я Ява?

- Розкажіть, чим цікава сім’я Яви Реня?

Потребує пояснення й сама назва твору.Слайд9

  • Хто ж такі тореадори?
    Тлумачний словник української мови пояснює це слово так:

тореадор (від іспанського тореадор) — учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

 

  • Давайте пригадаємо, діти, що таке повість? (слайд №10)

 - З уроків зарубіжної літератури пригадайте ,  який твір називається пригодницьким?

(Пригодницький твір – це художній твір, зміст якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій у житті головного героя.)

4.  Повідомлення учня «Кінематографічна доля творів  В. З. Нестайка». слайд №11)

      За творами В.З. Нестайка знято кінофільми, які отримали міжнародні нагороди.

Телефільм «Тореадори з Васюківки» одержав на Міжнародному фестивалі у Мюнхені (Німеччина) у 1968 році Гран-прі. Цей же фільм на Міжнародному фестивалі у Алегзандрії (Австралія) у 1969 році завоював головний приз.

Кінофільм «Одиниця з обманом» премійований на Всесоюзному фестивалі у Києві у 1984 році, а також був нагороджений спеціальним призом на Міжнародному гумористичному кінофестивалі у Габрово(Болгарія) у 1985 році.

Пропоную переглянути уривок з кінофільму «Тореадори з Васюківки»

                     https://www.youtube.com/watch?v=AyArSTVciLE  

  • Про те, як здійснювали свою мрію Ява І Павлуша, дізнаємося переглянувши уривок з кінофільму «Тореадори з Васюківки», створеного у 1965 році.

Запитання перед переглядом : Про які риси характеру хлопців  можна сказати, переглянувши уривок?

V. Осмислення і систематизація знань.

Робота в зошиті Слайд12

У вигляді таблиці запишіть особливості твору «Комічне та смішне,сумне, мрія та дійсніть у творі»

2. Робота над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» - «Перша зустріч з героями».Слайд13

- Пропоную першу зустріч з героями твору Явою та Павлушою.

- Що можна сказати про їх характер з першої зустрічі?

-Якою була друга мрія хлопчиків, нам розкажуть ваші однокласники.

Запитання до класу: - Як ви думаєте, для чого хлопцям треба було прославитися?

- Звідки походить ім’я Ява?

- Розкажіть, чим цікава сім’я Яви Реня?

Слово вчителя.У тексті І розділу зустрічаються незрозумілі, маловживані слова. Нам треба з’ясувати значення цих слів.

- Підберіть синонім до цього слова.

Буцегарня – приміщення для тимчасовогоув’язнення порушників.

Гангстер – розбійник.

Баналюки (діалект.) – небилиці.

Калабаня (діалект.) – величезна калюжа з багнюкою.

Реманент – сукупність предметів, необхідних для якої-небудь діяльності та інші.

«Загадкова торбина»  (учні дістають запитання з торбини)

  •  Як сам автор ставиться до витівок друзів?
  • Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці?
  • Чим частував Ява свою корову після кориди?
  •  Як Ваня з Павлом ставляться до навчання? Як говорить про це автор?

 («І хто вигадав оті екза­мени. Та ще навесні, коли повітря пахне футболом і цурками — палка­ми... Як добре було ще торік у четвертому класі! Ніяких тобі екзаме­нів. Краще було б і не переходити в п’ятий ... Краще двадцять «метро» засипать, ніж один екзамен»)

  • Що свідчить про реакцію хлопців на скімлення щеняти в колодязі? Як би повели себе ви в такій ситуації?
  •  Як поставилися хлопці до людини, яка кинула щеня до колодязя?
  1. Інтерактивна вправа «Знайди пару»    (слайд №14)

Отже, ми ознайомилися уже з усіма героями твору. Тому зараз гра «Знайди пару» .

https://learningapps.org/display?v=p67x7ds1j18

- У повісті звучить думка , що Павлусь і Ява – це хулігани, гангстери, а не хлопці. Чи можете ви захистити Яву і Павлушу  і довести, що хлопці хороші?

VІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення результатів навчальної діяльності учнів. (слайд №15)

  1. Метод «Кольорові капелюшки » (слайд №16)

Виберіть капелюшок, який вам найбільше сподобався,  дайте відповідь на питання , яке вміщено на ньому.

Білий «Тема твору - …»

Синій «Мені ці хлопці подобаються тим, що … … »

Жовтий « Письменнику В. Нестайку я хочу подякувати за… …»

Червоний  « Для себе я зробив такі висновки … … …»

Зелений «Я б порадив Яві і Павлуші…»

  1. Заключне слово вчителя. Презентація книжкової виставки

У вмінні зацікавити, правдиво відтворити життя, глибоко проникнути в душі своїх героїв, які сповнені мрій, фантазій, різноманітних почуттів, полягає художня майстерність Всеволода Нестайка. Ви маєте змогу прочитати повість «Тореадори з Васюківки» у повному обсязі, а також поринути у світ героїв відомого письменника, прочитавши твори,  рекомендовані до додаткового читання, звернувшись до шкільної і сільської  бібліотек.

VІ. Пояснення домашнього завдання. (диференційне) (слайд №17)

1. Прочитати уривки повісті, що вміщені в підручнику, стор.157 – 161.

2. Підготувати розповідь про одного з головних героїв повісті, який найбільше сподобався.

3. Дослідницьке завдання (для бажаючих)

Взяти інтерв’ю у членів родини про їх дитинство і пригоди, які з ними траплялися.

Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики. (слайд №18)

docx
Додав(-ла)
Яценко Наталия
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку