Тема. ВСТУП. ПОНЯТТЯ ПРО ТЕХНОЛОГІЮ. ПРАВИЛА ВНУТРІШНЬОГО РОЗПОРЯДКУ ТА БЕЗПЕЧНОЇ ПРАЦІ В НАВЧАЛЬНІЙ МАЙСТЕРНІ
Лабораторно-практична робота «Ознайомлення з видами технологічної діяльності»
Мета уроку:
навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про технологію, основні види технологічної діяльності в побуті, правила внутрішнього розпорядку та безпеки в шкільній майстерні, формувати вміння розрізняти види технологічної діяльності;
розвивальна: розвивати інтерес до технологічної діяльності в побуті;
виховна: виховувати основи культури праці.
Обладнання, матеріали та наочність: інструкційні карти з техніки безпеки, зразки об'єктів технологічної діяльності, зразки виробів, виготовлених учнями.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, створення позитивного емоційного настрою.
Доброго ранку!
Всі мерщій сідайте, діти,
Домовляйтесь не шуміти,
На уроці не дрімати,
Дуже гарно працювати,
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
Вправа «Знайомство» (див. додаток 1).
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
У п’ятому класі уроки трудового навчання проводитимуть окремо для груп хлопців і дівчат. Дівчата будуть займатися в кабінеті (майстерні) обслуговуючої праці.
Бесіда за питаннями
1. Як ви розумієте слово «праця» ? Поясніть поняття «обслуговуюча праця».
2. Якими видами праці зазвичай займаються в побуті?
3. Чи допомагаєте ви дорослим у цьому? Як саме?
4. Пригадайте українські прислів’я про працю, склавши відповідні пари з наданих фраз:
Робота учить дні пройдуть немарно
Працюй ударно — а лінь мучить
Хто не любить працювати, це честь
Праця — любить пліткувати
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Саме завдяки праці люди мають все необхідне для життя: будинки, транспорт, різноманітну техніку, одяг і взуття, продукти харчування, засоби зв'язку та багато інших речей. Здавна у народі казали: «Чим більше науки, тим розумніші руки». Як ви розумієте це прислів’я? (Щоб праця була успішною, треба використовувати наукові досягнення.) Існує багато різних наук. Серед них є й наука, що безпосередньо пов’язана з процесом праці. Назва цієї науки — технологія.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Саме про цю науку ви дізнаєтесь сьогодні, адже тема нашого уроку «Поняття про технологію».
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з текстом підручника
• Що називають «технологією» ? Знайдіть відповідь на це питання на с. 4 підручника.
• Що називають «технологічною діяльністю» ?
• Які існують основні види технологічної діяльності? (Виробнича й побутова)
• Які види технологічної діяльності зустрічаються у побуті? (с. 6 підручника) До побутових видів технологічної діяльності належить й рукоділля. (Запропонувати дітям ознайомитися з експозиціями в майстерні, де представлені кращі об’єкти праці, виготовлені учнями основної та старшої школи. Запитати, чи хочуть дівчата виготовляти такі речі. Якщо так, то цього необхідно навчатися.) Успіх занять залежить від чіткої організації робочого місця, роботи й дотримання правил внутрішнього розпорядку. У шкільних майстернях учні повинні дотримувати встановлених правил безпечної праці.
2. Первинний інструктаж з БЖ в кабінеті обслуговуючої праці (див. додаток 2)
VI. ЛАБОРАТОРНО-ПРАКТИЧНА РОБОТА «ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ВИДАМИ ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ» (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 7)
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками
3. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
4. Підбиття підсумків практичної роботи
VII. РЕФЛЕКСІЯ
1. Що нового ви дізналися на уроці?
2. Де й за яких умов можна скористатися знаннями, здобутими на сьогоднішньому уроці?
3. Чи відповідає результат меті й завданням уроку?
VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Прочитати с. 4-6, 8-11 підручника, записати свої сподівання на новий навчальний рік стосовно уроків трудового навчання.
• Високий рівень: розпитати дорослих, які працюють на виробництві, про їхню технологічну діяльність. Які вироби та з яких матеріалів вони виготовляють?
X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ