Вулкани і вулканізм.Джерела і гейзери

Про матеріал
Розробка уроку для 6-го класу. Мета уроку: Освітня: сформувати в учнів уявлення про будову вулкана, типи вулканів, гейзери і гарячі джерела, розкрити причини вулканізму та райони їх поширення. Виховна: розвивати інтелектуальне мислення (здатність порівнювати, аналізувати, робити висновки) пам'ять, комунікативні навички і здібності учнів сприяти розвитку творчих здібностей учнів. Розвиваюча: сприяти естетичному вихованню школярів, виховувати пізнавальні інтереси до професії вулканолога і здатність співпрацювати.
Перегляд файлу

Тема: «Вулканізм і вулкани. Джерела і гейзери»

Мета уроку:

Освітня: сформувати  в учнів уявлення про будову вулкана, типи вулканів, гейзери і гарячі джерела, розкрити причини вулканізму та райони їх поширення.

Виховна: розвивати інтелектуальне мислення (здатність порівнювати, аналізувати, робити висновки) пам'ять, комунікативні навички і здібності учнів сприяти  розвитку творчих здібностей учнів.

Розвиваюча: сприяти естетичному вихованню школярів, виховувати пізнавальні інтереси до професії вулканолога і здатність співпрацювати.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація підручник, атлас, контурні карти, схема  «Будова вулкана», макет вулкана, «Будова гейзера», рельєфна карта «Кавказ», фізична карта півкуль.

Ключові терміни і поняття: вулкан, лава ,кратер, вулканічний конус, джерело, магма, гейзер, гарячі джерела.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня діти! Сьогодні наш урок пройде у незвичайній формі. Я хочу запросити всіх  присутніх здійснити подорож у глибини літосфери. 

Давайте посміхнемося один одному  налаштуємось на пошук і творчість і розпочнемо урок,на якому я пропоную  всім працювати  під таким девізом:

«Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати.»

ІІ. Активізація опорних знань та умінь учнів

Але перед тим, як відправитись у подорож,ми  зберемо  весь багаж знань, який обов’язково  знадобиться нам у дорозі.

Учені, вивчаючи нашу планету, дійшли висновку, що вона складається з кількох оболонок,які відрізняються  своїми властивостями. Сьогодні мова йде у нас про літосферу.

 

(До класу заходить учениця, в  імпровізованому костюмі Літосфери)

Літосфера: Я - Літосфера, верхня, тверда оболонка Землі, на моїй поверхні людина будує міста, дороги, вирощує рослини,з надр добуває корисні копалини. Заглибини земної кори заповнені водами морів,океанів,озер. А підвищені частини утворюють гірські хребти, острови, материки. На материках і океанічних днах відбуваються землетруси і виверження вулканів. Сподіваюсь на  ваше доброзичливе ставлення до мене.

 

Діти,ми розпочали вивчення теми «Літосфера» і я вам пропоную вправу «Ерудит»

  1. Літосфера – це тверда, кам’яна оболонка оболонка Землі, що включає (земну кору та верхню частину мантії – астеносферу)
  2. Основні складові внутрішньої будови Землі (ядро,мантія,земна кора)
  3. Найбільша за обсягом  частина у внутрішній будові нашої Землі (мантія)
  4. Материк південних півкуль,що утворюється в результаті розкладу материка Пангея (Гондвана)
  5. Шар мантій розташований на глибині 150  км від поверхні  Землі (астеносфера)
  6. Що є в центрі землі? (ядро)
  7. Ядро Землі складається з  двох частин (внутрішнє, зовнішнє).
  8. Гігантські блоки, з яких складається літосфера  (тектонічні плити)
  9. Швидкість з  якою рухаються літосфери плити (1-6 см на рік)
  10.  Розривні рухи літосфери,що зумовлюють  коливання земної кори? (землетруси)
  11. Сили землетрусів вимірюються в…(балах за шкалою  Ріхтера)
  12. Межі літосферних плит – це (сейсмічні пояси)
  13. Назвіть найбільш літосферні плити? (Північноамериканська, Південноамериканська, Тихоокеанська, Євразійська, Африканська, Індо-Австралійська, Антарктична.)
  14. Температура ядра становить ( + 5000оС , Тем. Сонця + 6000о С)
  15. Стійкі ділянки літосферних плит це? (платформи)
  16. Межі літосферних плит – це (сейсмічні пояси)

 

За прикладом письменника-фантаста сядемо в машину часу і вирушимо в глибину тисячоліть … Що ж постане перед нашими очима? А зараз ми прослухаємо повідомлення учнів про вулкани.

1 – учень.  У стародавніх римлян дуже шановним був Бог вогню,його називали Вулканом. Цей  бог,вважали вони,жив під землею, а коли дуже сердився,гнів його виявлявся у формі сильних потрясінь земної поверхні,з розколин якої летіли вогонь та дим. Тому вогняні гори,які час від часу вивергаються вогнем,пилом,газами, камінням здавна почали називати вулканами. Назва ця збереглася дотепер.

 

2 -  учень. Є чимало відомостей про виверження вулканів. Зокрема ще в 79 році до нашої ери вулкан Везувій знищив разом з населенням три міста  Стародавнього Риму: Помпей, Стабію, Геркуланум. (Демонструю репродукцію картини К  Брюлова «Загибель Помпеї») Під час вибуху вулкана Кракатау  в 1883 році в Індонезії загинуло  36 тис. людей. Більша частина острова була зруйнована і зникла на дні Зондської протоки,  вибухова хвиля від цього виверження тричі обігнула  земну кулю.

 

 

3 - учень. У Південній  Америці, на березі Тихого океану, є вулкан Ісалько. Цікаво,що з часу його відкриття (більш ніж 200 років тому) він неприривно діє. Через кожні 8 хвилин викидаючи стовп пари,каміння пилу на висоту 3000 метрів, а з кратера  виливається магма. Це вулкан для мореплавців є своєрідним природнім маяком  у темні тропічні ночі,оскільки світло,що виходить з лави, видно на великі відстані.

 

 

4 - учень. Часто вулкани піднімаються з водних глибин, утворюючі вулканічні острови. Відомо, що на початку ХVІІІ ст. в результаті виверження вулкану утворився вулканічний острів Середземному морі. Італійці  назвали його Юлія, англійці- Грехем, а іспанці- Фернандес. Поки між цими державами йшла суперечка про те,кому належить острів,він зник у водній стихії. У 1950 році з’явився знову , але через деякий час знову  зник. Річ у тому,що вулканічні гори  складені значною мірою з попелу,неміцні,швидко розмиваються. Іншою причиною зникнення підводних гір-вулканів може бути опускання морського дна.

 

Перегляд відео сюжету «Загибель Помпеї»

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Багаж зібраний вирушаємо в подорож

«Надра гір, дно океанів -

це домівка для вулканів.

Ляжуть,вмостяться зручніше,

І дрімають в повній тиші.

Бачать віщі сни вулкани,

як крізь гори, океани

Увірвуться на простори- розхитають небо й гори»

 

Зупинка №1

Уявлення про вулкани

Слово  «Вулкан» походить від латинського «Вулканус», що означає «вогонь, полум’я». Людей завжди цікавило питання - чому на землі відбувається виверження вулканів?

У Тірренському морі (частина Середземного моря між островами Корсика  і Сардинія та Італією) є невеликий острів Вулкано. На ньому височить, здавалося  би,  нічим непримітна гора. Але вона здавна час від часу нагадує про себе. Спочатку було чути сильний гул від якого здригався весь острів, потім з її вершини виривався чорний дим,яскраво червоне полум’я,вилітали рожеві камені. Це дуже лякало місцевих жителів. Спостерігаючи за страшним видовищем, вони вважали, що там, глибоко в надрах Землі, знаходяться володіння бога вогню і ковальської справи. Тоді вогнедишні гори  давні римляни прозвали вулканами. Назва ця дійшла і до наших днів,хоча вчені давно установили справжні причини виверження вулканів.

 

Зупинка №2

Як утворюються вулкани

Розповідь учителя: Магматизм. У верхній частині мантії є шар астеносфери,речовина якої знаходиться у тягучому стані і має високу температуру. Тут утворюється магма-розплавлена речовина мантії,насичена газами. Під тиском магма може підніматися угору по  тріщинах у земній корі. Це явище  дістало назву магматизм. Отже магматизм – це утворення та рух магми від шару астеносфери до поверхні Землі.

 

                                                         Магматизм

 

                              

                    Внутрішній                                                 Зовнішній       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вулкани – це гори конічної форми, складені продуктами виверження.

 

У повітрі  попіл змішується з дощовими краплями і падає на Землю у вигляді липкого бруду. Хмари з гарячого попелу, осідаючи, вкривають землю товстим шаром. У багатьох місцях виливається лава. ЇЇ розжарені потоки,що яскраво світяться в темноті,охолоджуючись, будують вулканічні конуси,які утворюють цілі гірські хребти. З вузьких тріщин земної кори підносяться стовпи диму,чути вибухи,вивергається каміння  різної речовини і попіл.

Діючі- вулкани  періодично вивергаються нині, або хоч один раз  за останні 10 тис. років. На земній кулі нараховується близько 850 діючих вулканів,хоча  ці  цифри в різних джерелах інформування відрізняються. Діючі вулкани є на всіх материках крім Австралії. Найвищий вулкан розташований на материку Євразія – Ключевська  Сопка 4750 м)  діючі вулкани Кракатау(Індонезія), Фудзіяма(о. Токіо). Майже половина діючих вулканів розташована в районах сейсмічних поясів. Наприклад в районі Тихоокеанського сейсмічного поясу.

 

 

 

Згаслі – не вивергаються 25 тис.років. є вулкани,  про виверження яких не збереглося  жодних відомостей. Про їх активне життя в минулому свідчать  конусоподібна форма гори  і кратер на вершині. До них відноситься вулкан Ельбрус в  гірській системі  Кавказу, вулкан Кенія,  на материку Африка

Сплячі – вулкани,що жодного разу не вивергаються від 10 тис. років до 25 тис. років. Сплячі це ті, які вважалися згаслими,але знову почали вивергатися. Вулкани утворюються  не тільки на суші, а і на дні океанів. Якщо вулкан підноситься над поверхнею води то він утворює острів вулканічного походження (наприклад Гавайські, Курильські острови).

 

Зупинка №3

              Будова вулкана

Перед вами внутрішня будова вулкана (робота з підручником с 89 мал. 54.) Давайте спробуємо встановити відповідність між моїми визначеннями  і назвами малюнку. (фото малюнку вулкан)

 

Місце, де знаходиться і формується магма? ( вогнище магматизму)

Канал по якому магма піднімається на поверхню? (жерло)

Отвір ,через який виливається лава? (кратер)

Магма,що виливається на поверхню ? (лава)

 

Перегляд відео сюжету «Вулкан»

 

Зупинка №4

«Відгдай»

 За географічною адресою знайти місцезнаходження вулканів.

Відшукайте на карті вулкани за координатами

  1. 25 гр пд.. ш, 67 гр. зх..д. (вул Льюльяйльяко)
  2. 55 гр пн.ш,160 гр сх..д. (вул.Ключевська Сапка)
  3. 38 гр.пн.ш,13 гр сх..д (вул Етна)
  4. 3 гр пд..ш 38 гр сх..д  (вул Кіліманджаро)
  5. 36 гр пн. Ш, 140 сх.д (вул Фудзіяма)
  6. 41 гр пн. Ш. 15 гр сх..д (вул.Везувій)

Інформація «Це цікаво» (доповідають учні)

Льюльяйльяко  - це  найвищий діючий вулкан., розміщений в Південій Амеріці на кордоні Чилі й Аргентини його висота 6723 м.

Ключевська  Сопка – найвищий вулкан Євразії (4750 м) Розміщення на півострові Камчатка. Він дуже активний вивергається  кожні 6-7 років.

Етна - найвищий діючий вулкан Європи. Розміщений на о. Сицілія в Італії. Це справжня природна  копальня  під час виверження 1983 року щодня з надр  землі находило 2,5 кг. золота і 9 кг  срібла, а також багато ртуті. Останнє виверження спостерігали 1 травня 2007 року.

На Франківщині в селі Старуня Богородчанського району є діючий вулкан, який є єдиним і неповторним у своєму складі в цілому світі. Цей   вулкан - вивергає не лаву, а лікувальні грязі і нафту. Це диво займає ділянку 1,5 км, має 8 кратерів,  «лава» вулкана складається з газа, солей  розведеного водою  озокерита. Дослідження доводять,що в грязях, які виділяє вулкан, можна знайти майже всі елементи таблиці Мєндєлєєва.

Перегляд відео про вулкан Старуню

 

Зупинка №5

Практичне завдання

Нанесення на контурну карту вулканів: Льюльяйльяко, Ключевська Сопка, Етна, Кіліманджаро, Фудзіяма, Везувій.

 

                                  Зупинка №6

Демонстрація  моделі вулкану та процесу виверження

(дослід проводимо в класі)

1.Зазделегідь налити в пробірку розчин соди,підфарбованою червоною фарбою.

2.Пробірку з усіх боків обсипати піском, щоб її не було видно.

3.Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою й оцтом,на поверхню виливається потік лави

Зупинка №7

« Гарячі гейзери і гейзери»

(робота з підручником ст 89-90)

У районах діючих і згаслих вулканів зустрічаються гарячі джерела, гейзери.

У місцях, де на невеликій глибині до не застиглої магми підходить підземна вода,утворюються гарячі джерела та гейзери.

 Гарячі джерела  спокійно витікають на поверхню з тріщин у земній корі. Гейзери б’ють фонтаном з – під землі з певною періодичністю. Чим же пояснити цю загадку природи? Працює гейзер за принципом чайника. В підземних пустотах вода нагрівається до 100о С, закипає і під тиском з шумом викидається нагору, як виривається пара з носика чайника.  Ці фонтанчики іноді досягають висоти 40-90 м потім з охолодженням води виверження припиняється до нового її нагрівання та утворення пари. Кожний гейзер має свій режим дії (від хвилини до кількох діб).

Багато  гейзерів є на острові Ісландія в Європі,на острові Нова Зеландія (біля Австралії) на заході північної Америки – в Єллоустонському національному парку, на Камчатці ( Долина Гейзерів). Багато гарячих джерел на Курильських островах, у Новій Зеландії.

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Зупинка №8

Розв’язування кросворда (QR-code)

 

Зупинка №9

Географічний диктант (робота в зошиті)

  1. Дайте визначення  магма? (розплавлена речовина мантії насичена газами)
  2. Що називають магматизмом ? (процес утворення магми та переміщення її в земній корі)
  3. Що називають внутрішнім магматизмом ? (піднімаючись тріщинами вгору магма може заповнювати порожнини в земній корі й там застигати)
  4. Дайте визначення вулканізм? (це сукупність явищ пов’язаних  з підняттям магми з  надр землі та виливають її на поверхню)
  5. Що таке лава? (магма, яка виливається на зовні)
  6. Скільки відомо діючих вулканів на Землі ?  (1343)

 

 

V. Підсумок уроку

Оцінювання роботи учнів на уроці. Подорож від вулкана до вулкану на нашому уроці добігає до кінця . Я хочу подякувати за плідну роботу на уроці  та бажаю безмежної наснаги, успішного навчання. Успіхи і прагнення до знань будуть вашими постійними супутниками.

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати §20, робота з атласом. Підготувати кросворд з ключовим словом вулкан.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
1646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку