Вулканізм і вулкани,гейзери. Сейсмічні пояси Землі.

Про матеріал
Надра землі майже недоступні людині, і тому вони є для нас загадками. Але людина завжди хотіла їх розгадати. Є на Землі місця, де можна заглянути у середину землі і навіть доторкнутися до речовини, яка щойно піднялася з надр Землі. Урок дасть можливість знайомства з процесами, що відбуваються в земній корі - це заочна подорож у "внутрішній світ" Землі. Головна мета уроку - це сформувати уявлення в учнів про явище магматизму, зꞌясувати райони поширення вулканів, виявити причини цих явищ, вияснити, що таке гейзер?.
Перегляд файлу

Тема:  Вулканізм і вулкани. Гейзери.Сейсмічні пояси Землі.

Мета. Сформувати в учнів знання  про вулкани та гейзери природу їх діяльності, поглибити знання  про внутрішні процеси Землі. Розвивати логічне мислення,  навички та вміння працювати з картами атласу та схемами підручника, за допомогою яких визначати райони поширення вулканів.  Розвивати спостережливість, образну пам'ять.  Виховувати навички співпраці на уроці,  дбайливе ставлення до  природи та навколишнього світу,пізнавальний  інтерес до професії вулканолога.

Тип  уроку:  урок засвоєння нових знань з використанням ІКТ.

Опорні поняття: літосферні плити, внутрішні сили Землі, землетруси, сейсмічні хвилі, сейсмічні пояси.

Базові  поняття: вулкан, вулканізм, магма,  жерло, кратер, лава, вулканічні бомби, вулканічний попіл, гейзери, вулканолог.

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи для 6 класу,  фотографії та малюнки, на яких зображені  вулкани з краєвидами  місцевості, де вони зустрічаються.

                                       Хід уроку:

І. Організаційний момент. Привітання, звіт чергових.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Цифровий диктант

На дошці записані географічні терміни або назви явищ під певними цифрами для одного варіату; учитель зачитує пояснення термінів або явищ, а учні повинні дати відповідь за допомогою цифри.

1. літосфера

2. літосферні плити

3. землетруси

4.гіпоцентр

5 епіцентр

6. сейсмічні хвилі

Запитання

1.Осередок землетрусу.

2. Підземні поштовхи і коливання земної кори.

3. Великі блоки літосфери, обмеженні глибинними розломами.

4. Ділянка земної поверхні, розташована над гіпоцентром землетрусу.

5. Тверда оболонка Землі.

6. Згасаючі коливання земної кори внаслідок землетрусів, вибухів тощо.

Ключ:  4,3,2,5,1,6

1.Учитель  пропонує учням  інтелектуальну розминку «Продовж  фразу».

Наприклад:

- найстрашнійші лиха природи  для людини – це землетруси, тому що…

- потужні землетруси називають…

- для оцінювання сили землетрусів користуються…

- щороку  на землі відбувається  близько …

- землетруси вивчає наука…

- важливим  завданням сейсмології є…

- землетруси виникають на…

2. Географічна гра «Світлофор».

Учень, який підготовлений  заздалегідь, показує на карті певні місця на літосферних плитах. Учні повинні визначитися та за допомогою різнокольорових карток ( червоних або чорних) довести свої міркування  про можливості виникнення  землетрусів у позначених районах, а  також пояснити причини їх виникнення.

3. Прийом «Проблемне питання».

 Поясніть, чому Японія є «чемпіоном» за кількістю землетрусів?

 Чи бувають землетруси в Україні? Де і чому?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

  • Перегляд фрагменту фільму «Внутрішня будова Землі»

https://www.google.com/search?q=%D1%84%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BC+%D0%B2%D0%BD%D1%83%D1%82%D1%80%D1%96%D1%88%

 

Робота над термінами, які були використані у фільмі.

Навіювання образів (сугестопедичний метод)

На рубежі І-ІІст. До н.е. поет,імя якого для нас залишилося невідомим, написав поему « Етна».

Послухайте уривок з неї:

« Одного разу розверзлися етнейські печери,запалилася велика гора,виплеснулися їїпалаючі безодні, і потоки вогняної лави понеслися широкими хвилями, заливаючи все. Блискавки розгніваного Юпітера борознили ефір, блискавки темних хмар закрили світле небо.

Усе горіло - і луки,і ліс, і пагорби,і гладкі ниви,і навіть люди. Вогонь поглинав усе на своєму шляху. Селища загорялися одне за одним. Кожний рятував своє добро, скільки вистачало сил і витримки. Усякий хапав, що було цінного, і кидався навтьоки».

Яке явище описав поет?

Мозковий штурм

Що вам відомо про вулкани?

Прийом «Машина часу».

Учитель. Сьогодні на уроці ви ознайомитись з одним із найнебезпечніших явищ природи – виверженням вулканів.  Історія людства пам’ятає багато таких  прикладів. Уявіть собі,що  ви сіли в  «Машину часу» та відправились в глибину тисячоліть до Італії. Близько години дня 24 серпня 79 року н.е. мешканці невеликих римських міст Помпеї і Геркуланум, розташованих біля підніжжя гори Везувій, - могутнього сплячого вулкану на схід від Неаполя в Південній Італії, почули жахливий рев. Розповіді того часу дозволяють припустити, що люди були налякані, але вважали свої будинки надійним притулком. Відбувся вибух, який перетворив розплавлений камінь у пемзу і попіл, які почали сипатися на містечка густонаселеного узбережжя.

   До півночі вулканічна активність посилилася, і люди з Геркуланума, що знаходився на узбережжі в кількох милях на захід від вулкана, стали сім'ями залишати свої будинки, обравши єдиний шлях, що залишився до порятунку, - море. Раптом величезна хмара пилу вирвалося з жерла вулкана і понеслася до містечка, а за ним потягнувся вогняний язик розплавленої лави. Прекрасно збережені людські останки, знайдені в будинках біля гавані, дозволяють припустити, що люди ледве встигли зрозуміти, що відбувається: хтось кинувся перед смертю в обійми, хтось намагався втекти. Біля однієї з груп останків була знайдена лампа - люди взяли її з собою, щоб освітлювати дорогу. Наступні викиди поховали містечко під товстим шаром попелу та лави, від якого їх звільнили тільки розкопки, що ведуться й до цього дня.

   Мешканців Помпеї стихія пощадила до наступного дня, коли нове виверження Везувію зметнулося клубами смертоносного попелу та газу. постійно змінюється, тому що археологи знаходять останки все нових жертв.

На планеті в наш час відбуваються такі самі процеси, як і в далекому минулому. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, чому і де саме на Землі виникають такі катастрофічні, але дуже цікаві природні явища, як виверження вулканів.

ІV. Оголошення теми, мети уроку

Розповідь учителя

Ви вже знаєте про існування астеносфери,саме тут відбувається утворення магми.  Високий тиск призводить до того, що магма тріщинами піднімається до земної поверхні й може тверднути в товщі земної кори або на її поверхні.

Робота з підручником

Що таке вулканізм?

Порівняйте внутрішній і зовнішній магматизм.

Рубрика « Пригадай.

 У якому стані перебуває речовина мантії?

 У яких місцях земної поверхні виникають  тріщини, за допомогою яких магма потрапляє на поверхню землі?

Учитель. Вулканізм – це  сукупність явищ, пов’язаних із підняттям магми з надр  землі та виливанням її на поверхню.

Свою назву вулкани дістали за і менем бога вогню у давніх римлян – Вулькано. Це не дивно- вогненна лава,що надходить із глибин Землі під час вивержень,заворожує спостерігачів своєю міццю і неприборканістю. Для більшості людей вулкан-це вогнедишна гора. Проте він може мати різний вигляд.Але всі вулкани схожі за будовою.

Робота з підручником (у парах)

Дайте визначення складовим вулкана.

Розповідь вчителя

На Землі налічується понад 850 діючих вулканів. Щорічно на планеті відбувається понад 30 вулканічних вивержень. Лише у XX-XІ ст. на Землі зареєстровано понад 1600 вивержень.

Про що це свідчить?

Є вулкани, про виверження яких не збереглося яких відомостей. Про їхнє активне життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори та  кратер на вершині. Це згаслі вулкани.

Чи можна вулкани вважати згаслими?

Один із найвідоміших вулканів – Везувій, розташований він в Італії.

Але найбільш знаменитим є вулкан Кракатау, розташований у Зондській протоці.

Випереджальне завдання учня

Розповідь учня про виверження вулкана Кракатау.

 Прийом «Теоретичні відомості».

Робота зі схемою підручника «Внутрішня будова вулкана» або  можна  використати матеріал презентації «Вулканізмі вулкани». 

Учні знайомляться з новими термінами: конус вулкана, жерло, кратер, магма, магматизм (внутрішній та зовнішній), лава, вулканічний попіл, вулканічні бомби, вулканолог.

Робота з картами атласу, відпрацювання географічної номенклатури. Прийом «Де знаходяться?»

Учні за допомогою тексту підручника та фізичної карти півкуль повинні знайти  вулкани в межах програми шостого класу, які зустрічаються на Землі.

Гра» Знайди адресата» (робота в парах)

Завдання. За заданими координатами треба відшукати вулкан на фізичній карті світу.

Як позначаються вулкани на фізичній карті.?

36'пн. ш. та 138ꞌ сх. д. ( Фудзіяма)

55ꞌпн. ш. та 160ꞌсх. д. (Ключевська Сопка)

37ꞌпн. ш. та13ꞌсх.д.(Етна)

3ꞌпд.ш. та 38ꞌсх. д. (Кіліманджаро)

Учні показують вулкани на карті, а вчитель супроводжує цю роботу компꞌютерної презентації та короткою розповідю про вулкани.

Практична робота

Позначення  на контурній карті вулканів: Ключевська Сопка, Етна, Кракатау, Кіліманжар, Фудзіяма.

Робота в групах. Поствулканічні  явища.

І група вивчає поняття «Гарячі джерела»;

ІІ група – «Гейзери»;

ІІІ група – «Грязьові вулкани».

Представники груп протягом 2-3 хвилин доповідають про ці явища в природі.

ІV. Закріплення  вивченого матеріалу. Прийом «Чому і від чого?»

 Чому в земній корі виникають тріщини?

 Від чого на поверхні землі утворюються конусоподібні ( або іншої  форми) гори?             

 Від чого утворюється лава?

 Чому поряд з діючими вулканами зустрічаються гарячі джерела?

 Від чого підвищується  температура  гірських порід з  глибиною?

 Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу?

Географічний тренінг

Порівняйте гейзер і чайник,що закипає на плиті.

VІ. Підведення підсумків уроку. Прийом «Ланцюжок думок».

Учні висловлюють свої думки з приводу того, чому вулкани називають «вікнами» в надра Землі.

Прийом « Вільний мікрофон». Учням пропонується відповісти на питання.

Повторіть складові вулкану.

Що нового ви дізналися про вулкани?

Які відкриття для себе ви зробили під час сьогоднішнього заняття?

Яку ви бачите перспективу застосування інформації, отриманої на уроці     у своєму житті?

Учитель виставляє та коментує оцінки.

VІІ. Домашнє завдання: опрацювати параграф підручника, скласти стислий опис мандрівки в якості вулканолога до обраного вулкана. Можлива реалізація роботи у вигляді малюнка, плаката.

 Виверження Кракатау

Кракатау, Індонезія

27 серпня 1883 року о 10 годині ранку за місцевим часом на індонезійському острові Кракатау почалось найбільше, із коли-небудь задокументованих, виверження вулкану. Його потужність була в 13 тисяч разів більшою, ніж потужність вибуху атомної бомби "Малюк", скинутої в 1945 році на Хіросіму.На обкладинці: Виверження Кракатау

Вулканічна активність Кракатау, розташованого на маленькому безлюдному острові між Явою і Суматрою, почалася ще 20 травня і значно посилилась 26 серпня. Вранці наступного дня сталися чотири потужних вулканічних викиди-вибухи, в результаті котрих кам'яна порода піднімалася на висоту до 50 кілометрів, а попіл — до 80 кілометрів і випадав протягом наступних 10 днів в радіусі до 5 тисяч кілометрів. Сила вибухів була настільки значною, що вони були чутні в Австралії та на Маврикії (3-4,8 тисяч кілометрів), де вони були сприйняті як постріли з корабельних гармат.

Під час третього викиду вулкану відколось дві третини острова і утворились хвилі заввишки до 40 метрів, які зруйнували на Яві і Суматрі 162 селища і привели до загибелі 36 417 осіб; вони зійшли на нівець, сім разів обійшовши земну кулю.

Потік гарячих вулканічних газів та скельних уламків, вулканічного потоку і цунамі мало катастрофічні наслідки — загинули всі 3 тисячі мешканців острова Себесі, за 12 кілометрів на північ від Кракатау, і ще тисяча — на узбережжі Суматри (40 кілометрів від вулкану); загальна кількість жертв оцінюється у 120 тисяч чоловік, що втричі перевищує офіційну статистику того часу.

Сам острів, на якому знаходиться Кракатау, розколовся і його дві третину пішли під воду, а сусідні дві мілини стали островами (які згодом були розмиті океанічними водами). Пил і попіл від виверження Кракатау оповив Землю і привів до пониження загальної температури на планеті на 1,2° С, а вміст сірки в атмосфері став настільки великим, що протягом кількох десятиліть на Землі відбувались опади кислотних дощів. Хмари попелу, що розійшлись по планеті, привели до незвичних оптичних ефектів, коли захід сонця здавався криваво червоним, а місячне сяйво — зелено-синім.

Крім Кракатау, котрий до сих пір зберігає активність, в Індонезії є ще 130 активних вулканів, більше, ніж в будь-якій іншій країні світу.

 

ГОРА ФУДЗІ: ЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ, ЛЕГЕНДИ

Легенди і міфи

У японських літописах відсутні згадки про те, що вулкан проявив свою активність всього лише три століття тому. Місцеві жителі воліють промовчати про гніву цієї священної гори і не пам 'ятати про це. На підсвідомому рівні вони вважають Фудзіяму давним-давно згаслим вулканом.

Загальна інформація

Фудзі сміливо можна внести в список найкрасивіших пам 'яток Японії. Втім, Фудзіяма є ще й одним з найкрасивіших вулканів на планеті. Тому Фудзі, її околиці і легендарні озера включені владою держави в Національний парк під назвою Фудзі-Хаконе-Ідзу, заснований в 1936 році. Площа його дорівнює приблизно 1 230 км2.

Цікавим є той факт, що цей стратовулкан належить до гірського хребта, що має назву "" Японські Альпи "". І що ж може бути спільного у Фудзіями з Альпами Європи? Таку назву дали не японці, а Вільям Гоуланд (англієць). Саме він написав спеціально для туристів відомий "Путівник Японією".

Фудзіяма - візитна картка Японії

Там, де гора Фудзі красується у всій своїй величі, часто бувають туристи, які приїжджають з усіх кінців планети. Це місце є священним і для буддистів, і для представників синтоїзму.

Сучасні дослідники вулканів і геологи стверджують, що побоюватися виверження Фудзіями незабаром не варто. Вулкан, надра якого зберігають душі мертвих, згідно з найдавнішими повір 'ями, спить з 1708 року.

З найдавніших часів Фудзіяма часто зображувалася на картинах багатьох відомих художників. Унікальна, майже ідеальна конічна форма, завжди привертала і привертає увагу живописців.

Легенди і міфи

Гора Фудзі є найважливішою святинею Японії протягом багатьох століть. У давні часи аборигени племені айну, що живуть і понині на самому північному острові архіпелагу - Хоккайдо, обожнювали цю велику гору. Вважається, що вони перші дали назву цій горі на честь богині вогню Фудзі.

Згідно з поширеним синтоїстським вченням в Японії, божественний намір або вищий духовний початок присутні в усіх створіннях природи, але гори є особливо священними. А Фудзіямі, шанованій більше інших природних чудес, поклоняються через те, що вона пов 'язує земне життя з Небесами.

Під найгіршою вершиною знаходиться синтоїстський храм, побудований за наказом імператора в період інтенсивної активності вулкана. Це було зроблено з метою примилостивити богів.

Згідно з однією з легенд, гора Фудзі виникла ще до нашої ери, в 285 році. У уривку з "" Хітаті фудоки "" початку VIII століття йдеться про таке: Міоя-камі але Мікото (первородний бог, міфічний правитель) в період своїх мандрів прибув на гору Фудзі на заході сонця, і став просити у духу Фудзі про нічліг, але той йому відмовив, так як саме в ту ніч планувалося святкування Ніінаме (свято осінньої подяки). Тобто, божеству було не до мандрівника. Тоді Дух Фудзі був проклятий Великим Предком, який оголосив, що відтепер і навіки вершина Фудзі буде встелена сніговим покривом, щоб більше ніхто не зумів на неї зійти для служіння Духу Гори

Гарячі джерела та гейзери

Гарячі джерела та гейзери — виходи на земну поверхню підземних вод, пов’язані з вулканізмом.

Вони нагріваються від розпеченої магми, яка підходить близько до поверхні. Зазвичай температура води у них сягає

50-90^{\circ}С50−90С

. Найбільше гарячих джерел і гейзерів в Ісландії — близько 700. Є вони у Росії (на Камчатці) та у США (Єллоустонський національний парк).

Гарячі джерела — спокійне витікання води з тріщин земної кори.

Гейзери — це джерела, які під тиском пари викидають фонтани гарячої води.

 Цікаві факти про гейзери

Гейзер – гаряче джерело, періодично викидає фонтани гарячої води і пари під тиском.

1. Гейзер – це один із проявів пізніх стадій вулканізму, який поширений в областях сучасної вулканічної діяльності.

2. Вода, що викидається гейзером, відносно чиста і також слабо мінералізована.

3. Гейзер «Steamboat» є найбільшим чинним гейзером в світі (під час виверження, гейзер викидає воду на висоту до 90 метрів).

4. Потужний і найкрасивіший гейзер Нової Зеландії – Тетарата, зник c лиця Землі під час виверження вулкана Таравера в 1886 році.

5. У 1899-1904 роках, найбільшим і найпотужнішим на Землі гейзером був – Ваймангу (або Уаімангу), який при кожному виверженні викидав близько 800 тонн води і захоплені струменем камені піднімалися до висоти 457 метрів. Відомий принаймні один нещасний випадок, який стався 31 серпня 1903 року, коли четверо туристів ігноруючи попередження гіда наблизилися на небезпечну відстань до краю цього гейзера, в результаті чого всі четверо загинули від раптово стався потужного викиду грязьових мас.

6. У світі існує понад 1 тисяча відомих гейзерів.

 7. Гейзери існують не тільки на Землі а й на інших планетах Сонячної системи.

8. Найбільша кількість гейзерів знаходиться в Єллоустонському національному парку (США). Саме тут знаходиться половина гейзерів світу.

9. Гейзери використовуються для виробництва електроенергії, опалення та залучення туристів.

10. В Ісландії діє близько 30 гейзерів, серед яких виділяється Стрибаюча Відьма (гриль), що викидає пароводяну суміш на висоту 15 метрів приблизно через кожні 2 години. На острові також розташований один з найактивніших гейзерів світу – Строккур, що вивергається кожні 5-10 хвилин, і Гейсір (Старий Гейсір), найбільш відомий гейзер, що дав найменування явищу

Джерело: https://dovidka.biz.ua/tsikavi-fakti-pro-geyzeri

Грязьовий вулкан — приклад прояву діяльності підземних вод, виражений надходженням на поверхню рідкої глини, газу, іноді викидами уламків, плівки нафти. Грязьові викиди утворюють невеликий конус; зовні цей процес нагадує вулканічне виверження, звідки і пішла назва структури, що має звичайно висоту перших метрів. У грязьових водах таких вулканів містяться йод, бром, бор. Вони іноді використовуються в лікувальних цілях. Споруди ці цікаві тим, що вони формуються в місцях, перспективних на нафту і газ; це важливий показник геологічних умов регіону.

 

doc
Додано
25 січня 2023
Переглядів
463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку