ТЕМА: Й.В. ҐЕТЕ. «ВІЛЬШАНИЙ КОРОЛЬ».
Мета: ознайомити учнів із творчістю німецького поета Й.В. Ґете на прикладі його балади «Вільшаний король»; поглибити знання учнів про жанр балади; проаналізувати особливості композиції, образної системи, поетичної мови твору; розвивати навички порівняльного аналізу творів, виразного читання, абстрактного та логічного мислення; виховувати оптимізм світосприйняття, гармонійного ставлення до природи і світу.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Зв’язна розповідь про Й.В.Гете за поданою опорною схемою
У творчому доробку Ґете значне місце займають балади.
Як стверджують учені-літературознавці, в основі балад Ґете обов’язково лежить якась легенда, народне повір’я. Особливим є те, що авторська мова практично не представлена. Вона тільки пояснює читачеві зовнішні обставини дії. Самі події розкриваються через репліки персонажів і мають надзвичайно концентрований характер.
Драматична кульмінація, як правило, настає у розв’язці й обов’язково виражає якийсь перелом — у подіях, переживаннях, свідомості тощо.
Проблемне питання. Який зв'язок, на вашу думку, існує між людиною і природою ? (Використання методу Коло ідей)
Балада «Вільшаний король» була спочатку написана як вставна пісня до п’єси «Рибалка» за мотивами однойменної балади, однак згодом набула самостійного значення.
Ґете надихнула датська народна пісня «Дочка короля ельфів», опублікована у збірнику Г.Й. Гердера «Голоси народів у їхніх піснях»
Ельфи — це духи повітря, природи, що можуть жити на деревах, люблять танцювати й заворожувати людей. Є ельфи світлі (добрі) й темні (злі), у них є свої королі, свої володіння, межу яких не можна порушувати.
Яке враження справила на вас балада Гете?
1. «Змалюйте» усно пейзаж, де відбувається дія. Які кольори ви підібрали? Чому?
Спробуйте під час читання голосом передати психологічний стан героїв.
1. Як побудована балада?
2. Що, на вашу думку, є причиною загибелі дитини?
9. Світ очима батька і світ очима сина
Біг коня- рух вперед ;
верба –таємнича сила;
вітер-символ змін, непостійності;
туман – символ невідомості
ніч- страху
Коментар учителя до балади Й.-В. Ґете «Вільшаний король»
У баладі переплітаються реальний та ірреальний світи.
У баладі спостерігається драматичне зіткнення двох начал: реального і фантастичного, життя і смерті, відчаю й надії, буденного та інтуїтивного. У цьому конфлікті беруть участь дитина і дорослий.
Батько й син по-різному сприймають світ. Дорослий чоловік не вірить у дива, його світосприйняття відзначається врівноваженістю, поміркованістю, раціоналізмом. Він любить сина й усіляко намагається розвіяти його страхи. Дитина, навпаки, сповнена хвилювання, страху, інтуїтивного відчуття впливу якихось невідомих сил. Смерть хлопчика ніби підтверджує його правоту.
Символічним є й образ дитини. Із тексту відомо, що в душі хлопчика існує конфлікт: його вабить невідома й таємнича сила природи і разом із тим жахає. Дитина уособлює людство, у якого немає гармонії з природою, зі світом, із самим собою. Цим і пояснюється трагічний кінець балади.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Підсумкова бесіда
1. Поділіться своїми враженнями про баладу «Вільшаний король».
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Охарактеризуйте спільне та відмінне між світами у баладі за допомогою Кола Вена