Я у світі. Громадяни України . Права і обов’язки громадян.

Про матеріал

Тема: Громадяни України . Права і обов'язки громадян.

Мета: познайомити учнів з поняттями : «громадянин», «права громадян», «обов'язки школярів»; вчити застосовувати права та обов'язки в повсякденному житті;

формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» ;Конституцією України;

Перегляд файлу

31.01
Тема: Громадяни  України . Права і обов’язки громадян.

Мета:  познайомити учнів з поняттями : «громадянин», «права громадян», «обов’язки школярів»; вчити застосовувати права та обов’язки в повсякденному житті;

формувати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, в доступній ігровій формі ознайомити з поняттями « право дитини» ;Конституцією України;


Хід уроку

І. Організація класу.  
1.1 Привітання

1.2 Перевірка готовності до уроку

2. Акуталізація опорних знань учнів 

 2.1 Вікторина «Україна»

 1.     Як називається наша держава?

2.     Яку назву має народ нашої держави?

3.     Яку назву має головне місто України

4.     Які символи нашої держави?

5.     Як до них слід ставитися?

6.     Яка мова є державною на території України?

7.     Хто керує нашою державою?

8.  Коли ми відзначаємо День  Незалежності  України ? (24 серпня)

 

Запам’ятай!  

1. У державі  має панувати мир і турбота  про кожного члена суспільства.

2. У колективі – взаєморозуміння, взаємопідтримка.

3. У сім ї  - любов, повага, турбота про кожного.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі,

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти…

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То прекрасна …( Україна)

Нашого народу дім.

 

- Що для кожного із вас означає слово « Україна»?


IV. Повідомлення теми і мети уроку

Таємничо-чарівна хвилина. 

  У  мене  в  руках  чарівна  скринька,  у  ній   найцінніший  скарб  планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого  він  там  побачив  і  мовчати  аж  доки  всі  найдопитливіші  та  найсміливіші  не зазирнуть на дно скриньки.

    То кого ви побачили у чарівній скриньці?(Діти називають себе, бо на дні скриньки — дзеркало).

  Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе.  Який висновок можете зробити? Людина — найцінніший скарб.

Відомий  поет  України  В.  Симоненко,  який  прожив  життя-спалах  (28  років), написав вірш «Ти знаєш, що ти — людина?».

Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

 Усмішка твоя — єдина,

Очі твої — одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди -

Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе:

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба —

Гляди ж, не проспи.

Бо ти на землі — Людина,

І хочеш того чи ні —

Усмішка твоя — єдина,

Мука твоя — єдина.

Очі твої — одні.

  Про що говорить поет у своєму вірші? ( Про неповторність кожної людини). Кожен  із  вас   особистість,  і  саме  такої  людини,  як  ви,  немає  на  землі  і  не може бути. 

- Скажіть, громадянами  якої країни ми є? 

- Громадяни, перебуваючи під захистом держави беруть на себе певні обов’язки, а держава гарантує їм права свободи, необхідні для нормального життя. Громадяни України - господарі своєї країни.

 

- Бути господарем країни - як ви це розумієте, діти?

- Але є такі правила, що є обов’язковими для всіх громадян  країни, хто б вони не були   дорослі  чи  діти.  Ці  правила  встановлюють  порядок  у  всій  державі, обов’язки кожного громадянина та його права. Називаються  вони  – державними законами.

- Головний закон?    Конституція України. Це невеличка книжка, що складається із  вступної  частини  і  161  статті,  де  сформульовані  права  і  обов’язки  громадян України.

 

V. Вивчення нового матеріалу

5. 1.  Знайомство з поняттями «право», «обов’язок».  

Якщо людина не лише користується наданими їй правами, а й виконує свої обов’язки, вона – справжній громадянин.

Перед  тим  ,  як  ми  розглянемо  права  і  обов’язки  дітей  як  громадян  нашої держави, з’ясуємо зміст цих понять. Допоможе нам в цьому тлумачний словник.

  А що таке право?

(Право    система  обов'язкових  для  всіх,  формально  визначених  правил

поведінки, які встановлюються або дозволяються державою).

   Навіщо нам потрібно знати права?  ( Щоб вміти себе захищати і не потрапити у біду).

– А що таке обов’язок?

(Обов'язок   це  сукупність  моральних  зобов'язань  людини  перед суспільством).


5. 2.Розповідь вчителя.  

Як громадяни України ми маємо права, які нам гарантовані Конституцією України. 

·       Кожна людина має право на життя. Ст. 27

·       Кожна людина має право на житло. Ст. 47

·       Кожен громадянин має право на вільну працю. Кожен може обирати труд, який йому до вподоби. Примусова праця заборонена. Ст. 43

·       Кожен громадянин має право на освіту. В залежності від віку він може відвідувати дитячий садок,  школу, коледж чи університет. Ст. 53

·       Кожен громадянин має право отримати медичну допомогу. Ст. 49

·       Громадяни України мають право на відпочинок. Ст. 45

·       Кожна людина має право на свободу світогляду та віросповідання. Ст. 35

- Але в усіх малих громадян є ще й своя Конституція. Вона називається «Декларація прав дитини».

- Чи чули ви про документ «Декларація прав дитини»?

- 10 грудня 1948 року проголосили Декларацію, завдяки якій запобігли 3-ій світовій війні. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції. У цьому документі вперше були зазначені права дитини, згідно Конвенції ООН про права дитини у світі.

Основні вимоги Конвенції: виживання, розвиток, активна участь у житті суспільства, захист прав дитини.

 

5.3 Інсценізація казки
Буратіно. Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна. О, Ви робите незвичайні успіхи, Буратіно!

Буратіно. А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна. Ну ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати». Як це робив, наприклад,  Карабас-Барабас.

Буратіно. Ух ти! Здорово! А ще!

Мальвіна. А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно. Подумаєш! А якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна. Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав, кожна дитина повинна пам'ятати і про свої обов'язки. Ходити у школу, Буратіно, — це Ваш обов'язок.

Буратіно. Я так і знав! Зразу палки у колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!

Мальвіна. Ви не маєте жодних здібностей до правознавства.

Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові достоїнства і права. Усі наділені розумом і повинні ставитися один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно. Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватися однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик — 2 з половиною...

Мальвіна. Послухай: народжуватися рівними — це не значить народжуватися однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить — народжуватися людьми. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з погонами!   

 

5.4. Гра «Подорож до казки».  

Презентація «Права дитини. Казка «Дюймовочка» 

§  Дитина має право на життя

Жила була на світі одна жінка. У неї не було дітей, а їй дуже хотілося мати дитинку. Чарівниця дала їй ячмінне зерно. Жінка посадила його і воно відразу ж проросло. Із землі з’явилися два листочки і ніжне стебельце. А на стеблинці з'явився велика чудова квіточка. Квітка розкрилася, а в її чашечці сиділа жива дівчинка

§ Дитина має право на ім'я

Вона була маленька-маленька, всього в дюйм ростом. Тому її так і прозвали - Дюймовочка.

§ Дитина має право на житло

Добра жінка облаштувала їй житло. Ошатна лакована шкаралупка волоського горіха була їй колискою, блакитні пелюстки фіалок - постіллю, а пелюстка троянди - ковдрою. У шкаралупі спала вона вночі, а вдень грала на столі. Жінка поставила на стіл тарілку з водою, поклала на краю тарілки вінок з квітів, так що стеблинки занурювалися у воду, а по воді плавала великий пелюстка тюльпана, на якому плавала Дюймовочка. Диво, та й годі!

§ Дитина має право на життя з батьками

Раз вночі лежить Дюймовочка у своєму ліжку, як раптом у вікно стрибнула потворна жаба. Схопила вона шкаралупу з Дюймовочкою і віднесла її на середину річки на лист латаття. Жаба хотіла, щоб Дюймовочка стала нареченою її сина. Прокинулася Дюймовочка, побачила, куди вона потрапила, і залилася гіркими сльозами: дуже їй захотілося до мами повернутися!

§  Дитина має право на захист життя

Маленькі рибки, що плавали в річці побачили таку гарненьку дівчинку, шкода їм стало її. Ні, цього не буде! Скупчилися рибки внизу біля стебла, на якому тримався лист, перегризли стебло, от і поплив лист вниз по річці разом з Дюймовочкою далеко-далеко. Гарний білий метелик весь час увивався навколо неї і нарешті всівся на лист - дуже вже сподобалася йому Дюймовочка. Зняла з себе пасок Дюймовочка і одним кінцем обв'язала метелика, а інший прив'язала до листа, ось лист і поплив ще швидше.

§ Дитина має право на відсутність дискримінації

Тут прилетів великий хрущ, обхопив її лапкою і забрав на дерево. Ах, як перелякалася бідолаха! А травневий жук нагодував її солодким квітковим пилком і сказав, що вона хороша, хоч зовсім і не схожа на інших хрущів. Але коли до них прийшли з візитом інші травневі жуки, вони презирливо топирчили вусики і говорили:

- У неї тільки дві ніжки! Дивитися шкода! У неї немає вусиків! Жук подумав, і не захотів більше тримати її у себе.

§       Дитина має право на захист здоров'я

Все літо прожила Дюймовочка одна в лісі. Але минуло літо і осінь, і настала зима - довга і холодна. Жахливо промерзла бідолаха, ось-ось захворіє.

У самого лісу було поле. Побрела Дюймовочка по полю і прийшла до дверей польової миші, маленькій нірці під стернею.

- Ах ти бідолахо! - сказала польова миша. По правді сказати, вона була добра стара миша .

- Ну, заходь до мене в тепло! А то захворієш.

§       Дитина має право на працю

Сподобалася Дюймовочка миші, ось та й каже: Можеш залишатися у мене на всю зиму, тільки прибирай гарненько мою кімнату та розповідай мені казки, я до них велика мисливиця. І Дюймовочка стала робити все, що веліла їй добра стара миша, і було їй дуже добре

§       Дитина має право на відпочинок

Незабаром до них у гості прийшов сусід кріт. Дюймовочка заспівала для нього пісеньку, і кріт закохався в неї з-за її прекрасного голосу. Зовсім недавно прорив кріт довгий хід від свого дому до дому польової миші і дозволив миші з Дюймовочкою гуляти по ньому скільки завгодно.

§       Дитина має право на свободу совісті

Саме тут знайшла Дюймовочка ластівку, яка заклякла від холоду. Дюймовочка всю зиму доглядала за нею, а коли настала весна і сонце пригріло землю, попрощалася з нею і відкрила дірку в стелі, яку зробив кріт. І ластівка полетіла.

§       Дитина має право на свободу слова

А стара добра миша задумала видати Дюймовочку заміж за старого крота. Все літо Дюймовочка готувала собі придане. Ось прийшла осінь і все було готове до весілля.

Заплакала Дюймовочка і сказала, що не хоче виходити заміж за нудного крота.

- Не думай вередувати, не те вкушу тебе своїм білим зубом!

§       Дитина має право на отримання інформації

Але тут з'явилася ластівка. Вона побачила Дюймовочку і сказала їй:

- Зима не за горами і я відлітаю далеко за теплі краї. Хочеш летіти зі мною? Ми полетимо з тобою від бридкого крота за далекі гори, в теплі краї, де сонце світить, де ніколи не закінчується літо і квітнуть чудові квіти. Летимо зі мною, мила Дюймовочка

§       Дитина має право на особисте життя

Так, я полечу з тобою! - відповіла Дюймовочка. І ластівка перенесла її в теплі краї. Дюймовочка спустилася на одну з квіток, щоб знайти собі будиночок. Але що то за диво! У чашці квітки сидів маленький чоловічок, біленький і прозорий, ніби зі скла. На голові у нього чудова золота корона, за плечима пара чудових світлих крилець. Це був король ельфів. Він був так зачарований Дюймовочкою, що відразу запропонував Дюймовочці стати його нареченою.

 «Ось це чоловік так чоловік!» - Подумала Дюймовочка і погодилася.

§       Дитина має право на громадянство

Тоді на спину Дюймовочці прикріпили крила. І країна ельфів стала її рідним домом.

 

VII. Узагальнення вивченого матеріалу

1.Дидактична гра «Спіймай правило».              

Повторили всі права,

А тепер в нас буде гра.

Якщо право є в законі –

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо його нема –

буде в класі тишина.

·       Усі діти мають право на любов і турботу. +

·       Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги. -

·       Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу увагу. -

·       Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче. -

·       Діти мають право вільно висловлювати свої думки. +

·       Усі діти мають право на ім’я. +

·       Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами. -

·       Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена. +

·       Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля. -

·       Усі діти мають право на вільне спілкування. +

·       Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу. -

·       Особлива турбота – дітям-інвалідам. +


 

VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.  

8.1.Гра « Підкажи словечко»

·       Нащо кращий клад, коли в сім ї …(лад)

·       Миротворця із мультфільму знає весь малий народ. Це, звичайно, дуже добрий і веселий …(Леопольд)

·       Завжди поруч з нами наша…(мама)

·       Сонце світить веселіше, яскравіше квітує луг, якщо поруч  добрий, щирий, вірний і хороший …(друг).

 

docx
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
1347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку