Тема: Я вірю в силу доброти
Мета: Формувати почуття доброти, чуйності, толерантності, милосердя, взаємодопомоги, співпереживання. Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе. Викликати бажання в дітей іти дорогою добра. Розвивати вміння відрізняти погане від доброго. Виховувати дружній дитячий колектив. Виховувати кращі людські якості.
Обладання: плакат, листочки; маски для інсценізації казки (блискавка, сонечко та чарівна паличка); квітка та будячок; будячок як гарна квітка; Квіточка Доброти.
Хід виховного заходу
І. Вступна частина
(На дошці висить плакат із зображенням дерева. В ході бесіди дерево наповнюється листочками добра.)
- Дорогі діти! Сьогодні у нас відбудеться розмова про найцінніше, вічний людський скарб – доброту. Погляньте на дошку. На дошці прикріплений плакат з зображенням дерева, але дерево наше зовсім голе, без листочків. Нашим завданням буде наповнити його листочками добра.
- Як ви гадаєте, у чому вона виявляється?
- Як ви ставитеся до тих людей, котрі з вами добрі, лагідні?
- Наведіть приклади доброти до вас?
- Наведіть приклади доброго відношення до інших?
- Є доброта. А протилежне доброті?
- Як ви гадаєте чи корисна це звичка?
- А з якими людьми ви хотіли жити – з добрими чи жорстокими? Чому?
- Отже, доброта це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.
(Вчитель прикріпляє на дерево 2 листочки.)
ІІ. Основна частина
- Діти, а зараз послухайте казку та подумайте чи правильно вчинив Миколка.
Казка
Одного літнього ранку двоє хлопчиків – Миколка та Петрик – вирішили піти до лісу та назбирати ягід. Прийшовши до лісу, хлопчику дуже швидко назбирали повен кошик ягід та вже вирішили йти додому, як Миколка говорить:
- А я ще зірву оту чудову квітку та подарую її мамі.
На що Петрик сказав:
- Ні, не рви її. Вона частинка живої природи. Вона прагне жити, дарувати радість людям.
Подумав Миколка та й вирішив залишити квітку в спокої. А коли хлопчики виходили з лісу Миколка обернувся та поглянув на квітку, а та у відповідь за врятоване життя помахала листочком.
- Про кого іде мова у казці? (Про Миколку, Петрика і квітку)
- Чи правильно вчинив Миколка?
- А якби ви вчинили на місці Миколки?
- Можливо хтось вважає, що треба було зірвати квітку?
- Яким словом можна назвати вчинок Миколки? (Добрий, гарний, дбайливий)
- Як добра людина ставиться до природи? (Дбайливо)
- Отже, якщо людина добра, то вона гарно та дбайливо ставиться до природи.
(Вчитель прикріпляє на дерево 2 листочки.)
Гра. Робота в парах.
- Діти, давайте пограємо в гру. У вас на партах є по два елементи – квітка та будячок. Зараз я вам говоритиму фрази. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви підіймаєте квітку, а якщо ні – то підіймаєте будячок. Але спочатку домовтесь між собою, хто саме буде піднімати квітку чи будячок. Не забувайте радитися між собою та прислухатися до думки один одного. Слухайте уважно:
- Я бачу, всі ви прагнете чинити добро. Доброта, як чарівні ліки, здатні вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Навіть наший будячок не захотів бути жорстоким і тому перетворився у гарну квітку.
(Вчитель говорить 2 риси про добро: допомагати другові в біді і допомагати старшим та прикріпляє 2 листочки на дерево.)
- А зараз ми трішки відпочинемо.
Фізхвилинка
Роби добро усім на світі.
Від цього буде веселіше.
Всміхнись до Таї, всміхнись до Колі.
Скажи всім: «Хмуритись доволі!».
Давай стрибати, давай дружити,
Без сміху й дружби не можна нам жити.
- Молодці! Трішки відпочили. Тепер перейдемо до роботи.
Гра «Гарячий стрілець»
- Діти, зараз я вам говоритиму ситуацію, а ви маєте подумати як би ви вчинили у такому випадку.
- Молодці! Я бачу, якщо ви потрапите до таких ситуацій, то вчините добре.
(Вчитель говорить 2 риси про добро: треба вступати місце в автобусі старшим і жаліти менших та прикріпляє 2 листочки на дерево.)
Гра «Продовж речення»
(Гра проводиться по рядах.)
- А зараз я вам говоритиму початок речення, а ви маєте його закінчити. В нас буде три речення: кожне речення я говоритиму кожному ряду. А ви по черзі будете відповідати.
1. Доброта – це …
2. Добра людина – це …
3. Добрий вчинок – це …
- Молодці!
(Вчитель прикріпляє на дерево 2 листочки.)
- А тепер ми подивимося інсценізацію казки стосовно нашої теми. А ви дивіться уважно та подумайте: кому ви більше симпатизуєте та чому саме.
Інсценізація казки
Чарівник. Якось зустрілись на небі Блискавка та Сонце.
Блискавка (звертаючись до Сонця). Скажи, Сонечко, чому люди тебе люблять, а мене ні? Твоїй появі радіють, а моєї лякаються? Адже я така ж яскрава, як і ти.
Сонце. Хіба ти не знаєш, що і тварина, і людина тепло любить та ласку.
Блискавка. Якщо я вдарю у сухе дерево і воно спалахне, людям також буде тепло від полум'я. Та це їх не влаштовує.
Сонце. Річ у тім, Блискавко, що твого тепла вистачає лише на короткий спалах, та й він більше лиха приносить, ніж користі. А моє тепло тривале і від нього усе квітує і радіє.
- Кому ви симпатизуєте: Блискавці чи Сонцю? Чому?
(Вчитель прикріпляє на дерево 2 листочки.)
ІІІ. Заключна частина
- Отже, про що ми говорили?
Яка ж це добра людина?
- Що ж ви взяли для себе з виховної години?
- Діти, погляньте на наше деревце – яке воно у нас гарне та різнобарвне, а найголовніше – наповнене добрими словами-листочками.
- А зараз, наостанок, я кожному з вас роздам Квіточку Доброти. Ви цю квіточку розфарбуєте та подаруєте тій людині, яку вважаєте найдобрішою.