ЯДС 4 клас "Членистоногі та молюски"

Про матеріал
Конспект уроку з курсу "Я досліджую світ" на тему "Членистоногі та молюски" за підручником Т. Воронцової 4 клас за Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О.Я. Савченко
Перегляд файлу

Тема уроку. Членистоногі та молюски

Мета

Ознайомити учнів із різноманітністю та значенням членистоногих і молюсків.

 

Результати навчання

Наприкінці заняття учні:

описують ознаки і властивості членистоногих та молюсків;

наводять приклади їх представників.

 

Обладнання і матеріали

Класна дошка ,фліпчарт і фломастери.

Комп’ютер, доступ до інтернету, презентація.

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ

Мотиваційна частина  3 хв

Повторення вивченого матеріалу 3хв

Перегляд відео «Членистоногі» 2хв

Руханка «Бджілка» 2 хв

Перегляд відео «Молюски» 3хв

Виступ групи «Молюски» 4хв

Підсумкові завдання 3 хв

Усього тривалість 40 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)

  1. Привітання.

Встаньте ,діти, всі рівненько

Посміхніться веселенько,

Гарний настрій ми візьмем,

          І урок з ЯДС розпочнем.

Інтелектуальна гра «Якщо хочеш»

- Якщо ви хочете бути добрими і розумними – погладьте себе по голівці.

- Якщо ви хочете бути працелюбними – підніміть руки вгору.

- Якщо хочете допомагати один одному – візьміть товариша за  руку.

- Якщо хочете бути веселими і здоровими – поплескайте в долоні.

2. Зворотний зв’язок із минулим уроком.

Пригадаємо вивчений матеріал.

  • Які відомі класифікації тварин?(хребетні, безхребетні; теплокровні, холоднокровні; дихають легенями чи зябрами і шкірою)
  • Чому групу назвали хребетні тварини?
  • Які класи відносимо до хребетних тварин?
  • Які спільні ознаки у риб , земноводних і плазунів?
  • Відмінні ознаки риб, плазунів, земноводних?
  • Ссавець, який живе у воді? Птах, який не літає , але вміє добре плавати? Плазун, який губить хвіст , якщо його спіймати? Які земноводні народжуються з хвостами, а в дорослому віці його не стає?

Оцініть себе , поставивши відповідну букву у першу графу листочка.

 

- Яку групу тварин ми вже вивчили?

- З якою групою будемо знайомитися на сьогоднішньому уроці?

ІІ.  Оголошення теми уроку:

 Сьогодні ми розпочинаємо вивчати групу безхребетних тварин. А саме будемо знайомитися із класами членистоногі та молюски.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя:
  • Серед усіх безхребетних тварин саме членистоногі та молюски є найбільш різноманітними і пристосованими до різних умов існування. Їх можна зустріти в горах, лісах, пустелях, ґрунті, у різних водоймах, навіть у дуже солоних чи в гарячих джерелах .
  1. Перегляд відео «Членистоногі» https://drive.google.com/drive/folders/1F1QXMV7gi8A0CsBtckj1OdSlT3-RP4Lq
  2.  
  • Запитання для обговорення:
  • На які класи поділяють членистоногих?
  • за якою ознакою їх поділили саме так?
  • Скільки ніг у комах, павукоподібних, ракоподібних, багатоніжок ?

• Яку назву має зовнішній скелет членистоногих? (екзоскелет)

  1. Розповіді груп про класи тварин: комахи, павукоподібні, ракоподібні, багатоніжки.

1 група «Комахи»

1 учень

Комахи водяться на всіх материках, навіть за полярним колом. У них добре розвинені слух, нюх, деякі можуть відчути запах на відстані одного кілометра. До комах ми відносимо бджіл, комарів, мух, сонечок, хрущів та багато інших.

2 учень

Я досліджувала  бджолу і дізналася, що водиться вона на всіх континентах, крім Антарктиди. Тривалість життя від 25 до 60 днів. Бджола здатна тягнути вантаж, який у 320 разів більший її маси. Для отримання ложки меду 200 бджоли повинні збирати нектар цілий день.

3 учень

Метелики водяться на всій земній кулі. Живуть 2 – 3 тижні, лише метелик Монарх може жити до шести місяців. Ці комахи розрізняють колір і форму предметів. Найбільший у світі – нічний метелик, якого часто вважають за птаха, бо розмах крил більше 30 сантиметрів.

4 учень

Серед комах саме мурах налічується найбільше видів. Не всі мурахи працелюбні, серед них є і ледарі, яким інші придумали покарання. Якщо мураха кілька разів повертається  в мурашник ні з чим, то її вбивають і з’їдають, але якщо мураха не працює, бо покалічилася або постаріла, то її годують до смерті. Ці комахи ніколи не сплять. В Африці є войовничі мурахи, яких бояться навіть леви.

5 учень

Комахи можуть людям приносити як користь, так і шкоду. Бджоли дають мед, розводячи шовкопрядів людина отримує шовк. Мурахи захищають ліс від шкідників, багато комах є запилювачами рослин. Є комахи, які зменшують урожай, псують продукти і переносять збудників хвороб. Це хрущі, комарі, мухи, колорадські жуки.

2 група «Павукоподібні»

1 учень

Павуки живуть по всьому світі, крім Антарктиди. У павукоподібних 8 ніг, 6 або 8 очей і прядильники на черевці, які виробляють павутиння, а також вони не мають зубів. Найбільш міцну павутину пряде павук Дарвіна. Вона міцніша за матеріал з якого роблять бронежилети.

2 учень

Найбільший у світі павук - голіаф, він може досягти 30 сантиметрів. Найкрасивіший павук  - павич, його забарвлення переливається всіма кольорами райдуги.

3 учень

Серед павуків є і небезпечні, отруйні. Це павук-банан, тарантула, павук – хрестовик.

4 учень

Але є і корисні. Павуки з’їдають більше комах, ніж птахи і кажани разом узяті. Павутину павука - хрестовика використовують для лікування і знезараження ран. В Азії павуків готують і вживають в їжу.

3 група «Ракоподібні»

1 учень

Ракоподібні можуть жити лише в чистій воді на глибині до 3 м до 20 – 30 років. Деякі дуже великі, а інші такі малі, що їх потрібно розглядати під лупою.

2 учень.

Для ракоподібних характерна линька. Коли тварина підростає,  то панцир стає тісним і він лопається на спині і скидається. Тоді тіло швидко росте, доки не з’явиться новий панцир.

Японський краб – павук – найбільше ракоподібне у світі.

3 учень

Ракоподібні поїдають падаль, мертву рибу, тому є справжніми санітарами водойм. А ще з них готують смачні страви.

4 група «Багатоніжки»

1 учень

Багатоніжки пристосувались до риття і живуть у ґрунті чи підстилці листя , під корою дерев або під камінням.

2 учень

Багатоніжки називають часто стоногами, хоча ніг може бути менше або більше ніж 100. Якщо багатоніжка опиняється в роті якогось хижака чи птаха, вона може врятуватися пожертвувавши кількома ногами, які через деякий час відростуть.

3 учень

Багатоніжки - хижі тварини, бо вони поїдають  комах, молюсків,інших стоніжок і навіть дрібних  птахів, перед цим паралізувавши жертву отрутою.

4учень

Багатоніжок деякі люди тримають, як домашніх тварин у тераріумах. Але потрібно бути дуже обережним, бо вони можуть бути агресивні, отруйні , небезпечні для людини, їх укуси можуть спричинити синці, пухирці, отруєння.

Оцініть групу цеглинками лего.

 

4. Руханка «Бджілка» https://www.youtube.com/watch?v=KAXXwQKBql8

1. Слово вчителя: «Бджоли, які роблять мед, також відносяться до членистоногих тварин, адже вони є комахами. Це один з небагатьох видів комах, яких

людина одомашнила».

 

5.Перегляд відео «Молюски» https://tinyurl.com/4fh28wcc

 

Давайте переглянемо відео про молюсків, 

На які класи поділяють тип молюсків.

Запитання для обговорення:

• Яка ознака є спільною для всіх молюсків? яке тіло, іноді захищене мушлею)

• На які класи поділяють тип молюсків?(черевоногі, головоногі, двостулкові молюски)

• Хто з молюсків пересувається за допомогою мускулистої ноги? (черевоногі молюски)

• Які молюски зазвичай прикріплюються до каменю чи піску? (двостулкові молюски)

• Хто з молюсків має довгі щупальця?(головоногі молюски)

Підсумуємо: «Молюски мешкають у прісних та солоних водоймах або на зволожених ділянках суходолу».

6. Виступ у групі «Молюски»

  1. учень

Тіло в більшості молюсків вкрите мушлею, на якій є кільця, за якими можна визначити вік тварини. Найстаріший спійманий людиною молюск мав 405 років. Найбільший у світі двостулковий молюск - гігантська тридакна. Її вага майже 333 кілограми і раковина до двох метрів.

  1. учень

Двостулкові молюски такі як мідії, устриці, гребінці використовують в кулінарії. Деякі використовують для очищення води і виготовлення тканини.

У найбільшого черевоногого молюска раковина довжиною 80 сантиметрів, а маса тіла 18 кілограм. Черевоногі молюски використовують у медицині, а деякі можуть запилювати рослини.

  1. учень

Головоногі молюски, до яких відносимо восьминогів, каракатиць, кальмарів – це хижі морські тварини, які мають три серця та блакитну кров. Вони всі мають мозок і дуже розумні. Найбільший гігантський кальмар з довжиною тіла 18 метрів жив у Тихому океані. А нині в музеї Англії є 9 метровий екземпляр.

Оцініть за допомогою лего роботу групи.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в групах

  1. Розділити тварин по  вивчених класах

Можете скористатися підручником с. 115

Перевірка роботи.

2. Робота в інтерактивному зошиті.

Спочатку розфарбуйте, потім виріжте і вклейте в інтерактивний зошит.

Вклейте у правильному порядку назви етапів життєвого циклу метелика та стрілочки між ними. Зображення етапів зігнути по пунктирній лінії. Вужчу частину зображення намастити клеєм і наклеїти над відповідними назвами етапів.

3. Після того, як діти у групах завершили виконання завдань, групи обмінюються отриманими знаннями.

4. Виконати завдання про ту групу тварин, яку не аналізували

V. Рефлексія

Підсумкові завдання

1. Вправа «Відкритий мікрофон». А зараз по черзі поділіться враженнями від уроку, розкажіть, що вам найбільше сподобалося.

2. Домашнє завдання: цікавинки про червів, жалких, голкошкірих та губок

3. Стати у коло, взятися за руки і разом промовити фразу:

«Ми сьогодні — молодці!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Картка «Членистоногі і молюски»

           Розподіліть членистоногих та молюсків по класах.

Павук–голіаф, хрущ, кальмар, равлик, мідія,  павук-банан, краб-павук, комар,   рак,  восьминіг, устриця, багатоніжка.

                                       Членистоногі

Комахи

Павукоподібні

Ракоподібні

Багатоніжки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Двостулкові молюски

Черевоногі молюски

Головоногі молюски

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2023
Переглядів
805
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку