Тема уроку. Членистоногі та молюски
Мета
Ознайомити учнів із різноманітністю та значенням членистоногих і молюсків.
Результати навчання
Наприкінці заняття учні:
описують ознаки і властивості членистоногих та молюсків;
наводять приклади їх представників.
Обладнання і матеріали
Класна дошка ,фліпчарт і фломастери.
Комп’ютер, доступ до інтернету, презентація.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ
Мотиваційна частина 3 хв
Повторення вивченого матеріалу 3хв
Перегляд відео «Членистоногі» 2хв
Руханка «Бджілка» 2 хв
Перегляд відео «Молюски» 3хв
Виступ групи «Молюски» 4хв
Підсумкові завдання 3 хв
Усього тривалість 40 хв
І. Ранкове коло (зворотний зв’язок, вступ до теми, знайомство)
Встаньте ,діти, всі рівненько
Посміхніться веселенько,
Гарний настрій ми візьмем,
І урок з ЯДС розпочнем.
Інтелектуальна гра «Якщо хочеш»
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними – погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете бути працелюбними – підніміть руки вгору.
- Якщо хочете допомагати один одному – візьміть товариша за руку.
- Якщо хочете бути веселими і здоровими – поплескайте в долоні.
2. Зворотний зв’язок із минулим уроком.
Пригадаємо вивчений матеріал.
Оцініть себе , поставивши відповідну букву у першу графу листочка.
- Яку групу тварин ми вже вивчили?
- З якою групою будемо знайомитися на сьогоднішньому уроці?
ІІ. Оголошення теми уроку:
Сьогодні ми розпочинаємо вивчати групу безхребетних тварин. А саме будемо знайомитися із класами членистоногі та молюски.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
• Яку назву має зовнішній скелет членистоногих? (екзоскелет)
1 група «Комахи»
1 учень
Комахи водяться на всіх материках, навіть за полярним колом. У них добре розвинені слух, нюх, деякі можуть відчути запах на відстані одного кілометра. До комах ми відносимо бджіл, комарів, мух, сонечок, хрущів та багато інших.
2 учень
Я досліджувала бджолу і дізналася, що водиться вона на всіх континентах, крім Антарктиди. Тривалість життя від 25 до 60 днів. Бджола здатна тягнути вантаж, який у 320 разів більший її маси. Для отримання ложки меду 200 бджоли повинні збирати нектар цілий день.
3 учень
Метелики водяться на всій земній кулі. Живуть 2 – 3 тижні, лише метелик Монарх може жити до шести місяців. Ці комахи розрізняють колір і форму предметів. Найбільший у світі – нічний метелик, якого часто вважають за птаха, бо розмах крил більше 30 сантиметрів.
4 учень
Серед комах саме мурах налічується найбільше видів. Не всі мурахи працелюбні, серед них є і ледарі, яким інші придумали покарання. Якщо мураха кілька разів повертається в мурашник ні з чим, то її вбивають і з’їдають, але якщо мураха не працює, бо покалічилася або постаріла, то її годують до смерті. Ці комахи ніколи не сплять. В Африці є войовничі мурахи, яких бояться навіть леви.
5 учень
Комахи можуть людям приносити як користь, так і шкоду. Бджоли дають мед, розводячи шовкопрядів людина отримує шовк. Мурахи захищають ліс від шкідників, багато комах є запилювачами рослин. Є комахи, які зменшують урожай, псують продукти і переносять збудників хвороб. Це хрущі, комарі, мухи, колорадські жуки.
2 група «Павукоподібні»
1 учень
Павуки живуть по всьому світі, крім Антарктиди. У павукоподібних 8 ніг, 6 або 8 очей і прядильники на черевці, які виробляють павутиння, а також вони не мають зубів. Найбільш міцну павутину пряде павук Дарвіна. Вона міцніша за матеріал з якого роблять бронежилети.
2 учень
Найбільший у світі павук - голіаф, він може досягти 30 сантиметрів. Найкрасивіший павук - павич, його забарвлення переливається всіма кольорами райдуги.
3 учень
Серед павуків є і небезпечні, отруйні. Це павук-банан, тарантула, павук – хрестовик.
4 учень
Але є і корисні. Павуки з’їдають більше комах, ніж птахи і кажани разом узяті. Павутину павука - хрестовика використовують для лікування і знезараження ран. В Азії павуків готують і вживають в їжу.
3 група «Ракоподібні»
1 учень
Ракоподібні можуть жити лише в чистій воді на глибині до 3 м до 20 – 30 років. Деякі дуже великі, а інші такі малі, що їх потрібно розглядати під лупою.
2 учень.
Для ракоподібних характерна линька. Коли тварина підростає, то панцир стає тісним і він лопається на спині і скидається. Тоді тіло швидко росте, доки не з’явиться новий панцир.
Японський краб – павук – найбільше ракоподібне у світі.
3 учень
Ракоподібні поїдають падаль, мертву рибу, тому є справжніми санітарами водойм. А ще з них готують смачні страви.
4 група «Багатоніжки»
1 учень
Багатоніжки пристосувались до риття і живуть у ґрунті чи підстилці листя , під корою дерев або під камінням.
2 учень
Багатоніжки називають часто стоногами, хоча ніг може бути менше або більше ніж 100. Якщо багатоніжка опиняється в роті якогось хижака чи птаха, вона може врятуватися пожертвувавши кількома ногами, які через деякий час відростуть.
3 учень
Багатоніжки - хижі тварини, бо вони поїдають комах, молюсків,інших стоніжок і навіть дрібних птахів, перед цим паралізувавши жертву отрутою.
4учень
Багатоніжок деякі люди тримають, як домашніх тварин у тераріумах. Але потрібно бути дуже обережним, бо вони можуть бути агресивні, отруйні , небезпечні для людини, їх укуси можуть спричинити синці, пухирці, отруєння.
Оцініть групу цеглинками лего.
4. Руханка «Бджілка» https://www.youtube.com/watch?v=KAXXwQKBql8
1. Слово вчителя: «Бджоли, які роблять мед, також відносяться до членистоногих тварин, адже вони є комахами. Це один з небагатьох видів комах, яких
людина одомашнила».
5.Перегляд відео «Молюски» https://tinyurl.com/4fh28wcc
Давайте переглянемо відео про молюсків,
На які класи поділяють тип молюсків.
Запитання для обговорення:
• Яка ознака є спільною для всіх молюсків? (м’яке тіло, іноді захищене мушлею)
• На які класи поділяють тип молюсків?(черевоногі, головоногі, двостулкові молюски)
• Хто з молюсків пересувається за допомогою мускулистої ноги? (черевоногі молюски)
• Які молюски зазвичай прикріплюються до каменю чи піску? (двостулкові молюски)
• Хто з молюсків має довгі щупальця?(головоногі молюски)
Підсумуємо: «Молюски мешкають у прісних та солоних водоймах або на зволожених ділянках суходолу».
6. Виступ у групі «Молюски»
Тіло в більшості молюсків вкрите мушлею, на якій є кільця, за якими можна визначити вік тварини. Найстаріший спійманий людиною молюск мав 405 років. Найбільший у світі двостулковий молюск - гігантська тридакна. Її вага майже 333 кілограми і раковина до двох метрів.
Двостулкові молюски такі як мідії, устриці, гребінці використовують в кулінарії. Деякі використовують для очищення води і виготовлення тканини.
У найбільшого черевоногого молюска раковина довжиною 80 сантиметрів, а маса тіла 18 кілограм. Черевоногі молюски використовують у медицині, а деякі можуть запилювати рослини.
Головоногі молюски, до яких відносимо восьминогів, каракатиць, кальмарів – це хижі морські тварини, які мають три серця та блакитну кров. Вони всі мають мозок і дуже розумні. Найбільший гігантський кальмар з довжиною тіла 18 метрів жив у Тихому океані. А нині в музеї Англії є 9 метровий екземпляр.
Оцініть за допомогою лего роботу групи.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в групах
Можете скористатися підручником с. 115
Перевірка роботи.
2. Робота в інтерактивному зошиті.
Спочатку розфарбуйте, потім виріжте і вклейте в інтерактивний зошит.
Вклейте у правильному порядку назви етапів життєвого циклу метелика та стрілочки між ними. Зображення етапів зігнути по пунктирній лінії. Вужчу частину зображення намастити клеєм і наклеїти над відповідними назвами етапів.
3. Після того, як діти у групах завершили виконання завдань, групи обмінюються отриманими знаннями.
4. Виконати завдання про ту групу тварин, яку не аналізували
V. Рефлексія
Підсумкові завдання
1. Вправа «Відкритий мікрофон». А зараз по черзі поділіться враженнями від уроку, розкажіть, що вам найбільше сподобалося.
2. Домашнє завдання: цікавинки про червів, жалких, голкошкірих та губок
3. Стати у коло, взятися за руки і разом промовити фразу:
«Ми сьогодні — молодці!
Картка «Членистоногі і молюски»
Розподіліть членистоногих та молюсків по класах.
Павук–голіаф, хрущ, кальмар, равлик, мідія, павук-банан, краб-павук, комар, рак, восьминіг, устриця, багатоніжка.
Членистоногі |
|||
Комахи |
Павукоподібні |
Ракоподібні |
Багатоніжки |
|
|
|
|
|
|
|
|
Двостулкові молюски |
Черевоногі молюски |
Головоногі молюски |
|
|
|
|
|
|