Як допомогти дитині адаптуватися до дитячого садка?
Багатьом із нас знайома ситуація: малюк починає відвідувати дитячий садок, і ця подія стає справжнім випробуванням для всієї родини. Дитина плаче, вередує, відмовляється їсти й залишатися в групі.
Як полегшити адаптацію малюка до дошкільного закладу? У якому віці дитина готова ходити в дитсадок? Яких фраз варто уникати в розмові з дошкільником, аби звикання до нових умов відбулося легко й безболісно?
Пропонуємо розібратися разом.
Як почувається дитина в процесі адаптації до дитячого садка?
В період звикання до нових обставин психіка та організм малюка перебувають у сильному напруженні. Дитина переживає стрес, що проявляється у вигляді:
До того ж, у період адаптації до садочка, як правило, в дітей виникає багато страхів. Найбільш поширеними є:
1. Страх розлучатися з мамою.
2. Тривога й дискомфорт від перебування в нових умовах.
3. Страх залишатися з незнайомими, чужими людьми.
4. Тривога, що батьки можуть не прийти.
Ці страхи дитини є обґрунтованими, але ресурс на подолання тривог — у кожного дошкільника різний.
Скільки триває адаптаційний період?
Тривалість адаптаційного періоду залежить від багатьох факторів:
1. Підготовки до відвідування садка (розповіді про нього, знайомство з вихователями тощо).
2. Фізичного здоров’я (відсутність хронічних хвороб, схильності до застуд).
3. Навичок самостійності (одягання, ходіння «на горщик», володіння виделкою).
4. Режиму дня.
Та в середньому терміни звикання становлять:
Однак варто пам’ятати, що кожна дитина — унікальна, й штучно вводити її в заздалегідь встановлені рамки непотрібно. Можливо, вашій дитині знадобиться більше часу, аби звикнути до умов садочка. Якщо ж адаптаційний період затягнувся (триває більше трьох місяців), варто звернутися до дитячого психолога.
Коли дитина стає готовою йти в дитсадок?
Це питання постійно викликає дискусії між батьками, психологами та педагогами.
Практичний психолог Ольга Корбут в інтерв’ю сайту «Мой ребенок» зазначає: «Будь-яка дитина унікальна, та в середньому, вік, найменш травматичний для знайомства з садком, — це від 2,5-3 років.»
Саме в цей віковий період змінюється ставлення дитини до батьків: вона стає менш залежною від матері та готова її відпустити. Дитина прагне до відділення (криза 3-х років) як чергового кроку в своєму розвитку. Якщо у малюка є позитивний досвід взаємостосунків з мамою (і, відповідно, в психіці дитини сформувався образ надійної приймаючої матері), процес відпускання відбувається природно й безболісно.
Крім того, в цьому віці дошкільник здебільшого вже володіє мовою, здатний розповісти про свої потреби й взаємодіяти з однолітками.
З чим пов’язані труднощі в адаптації дитини до умов дошкільного закладу?
Олеся Осадько, провідний науковий співробітник Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, стверджує, що ускладнити адаптацію до нових умов можуть:
1. Невідповідність психологічного й хронологічного віку. Дитині може бути й чотири роки, а за рівнем розвитку самостійності вона ще не переросла період повної психологічної залежності від матері.
2. Надмірна чутливість нервової системи дитини, що зумовлює вразливість, хворобливі реакції на будь-які невизначені ситуації. Часто ці реакції набувають психосоматичного характеру: дитина погано себе почуває, починає часто хворіти.
3. Ускладненість здатності дитини змінювати звичний ритм і спосіб життя. Підготовку до дитячого садка таких дітей варто розпочинати заздалегідь: ходити «в гості» до групи на кілька годин, знайомитися з дітками тощо. До того ж, таким дітям не рекомендується без особливої потреби змінювати групу або вихователя.
4. Невдалі педагогічні впливи. Такі проблеми варто попереджати або розв’язувати, спілкуючись з вихователями.
5. Неврахування дорослими егоцентричної пізнавальної позиції малюка, яка зумовлює високу навіюваність дошкільника. Так само як дитина приписує свої думки іншим, вона може «заряджатися» чужими оцінками, ставленнями, почуттями. Якщо батьки тривожаться через ходіння до дитсадка, дитина перейматиме їхній стан.
6. Ігнорування потреби в любові дитини. У дошкільника вона має свою специфіку: «мене люблять, якщо я хороший». І садочок дитина може полюбити лише тоді, коли її вважають там хорошою. А якщо нею не задоволені, роблять зауваження, то значить «не люблять». До того ж, критика зовсім не спонукає дитину виправитися, адже через вікові особливості свого мислення дошкільник ще не здатний її проаналізувати і сприймає цілісно.
Які помилки роблять батьки під час адаптації дитини?
До найпоширеніших помилок можна віднести:
Як полегшити адаптацію дитини до садочка?
Саме від батьків залежить те, як дитина буде сприймати дошкільний заклад і наскільки швидко пройде адаптація до нього. Рекомендуємо вам такі кроки:
1. Насамперед вгамуйте власну тривогу й докори сумління через рішення вийти на роботу. Якщо мама впевнена, що з її дитиною в дитсадку все буде гаразд, — так і буде.
2. Поясніть дитині, що таке дитячий садочок і навіщо туди ходять діти:
3. Познайомте дитину з обраним дитячим садком під час прогулянки. Можна спочатку ненадовго заходити з малюком на територію закладу, в групу, щоб він поступово звикав до садочка.
4. Завчасно ознайомтеся з розпорядком дня в дитсадку й поступово вводьте цей режим дня вдома, а також навчайте дитину тому, що може знадобитися в садочку (самостійно одягатися, умиватися, їсти).
5. Заздалегідь познайомте дитину з вихователем групи, до якої ходитиме ваш малюк. Повідомте лікаря й вихователів про особливості стану його здоров’я та характеру.
6. У перші два-три тижні залишайте дитину лише на кілька годин в дитячому садочку, поступово збільшуючи цей час. Якщо у вас є така можливість, перші кілька днів ви можете разом з дитиною ходити в дошкільний заклад (залишайтеся там на 2-3 години).
7. Дайте малюку із собою «талісман»: улюблену іграшку тощо. Вигадайте ритуали прощання (адже все, що відбувається регулярно, — заспокоює). Поцілуйте в кожну щічку, обійміть, дайте «п’ять» чи вигадайте щось особливе й тільки ваше.
8. На честь важливої події в житті дитини (першого походу в садочок) влаштуйте домашнє свято, дозвольте їй відчути радість від дорослішання.
9. Щовечора запитуйте в дитини про те, як пройшов день, що сталося нового й цікавого. Обговорюйте з нею останні події в садочку, розпитуйте про друзів, ігри, заняття, екскурсії.
10. У період адаптації проводьте більше часу разом з малюком, намагайтеся після дитсадка погуляти, почитати книгу разом. Дитина отримає нові враження й зможе відволіктися від негативних переживань. Дуже важливо обіймати дитину (тісний контакт в період адаптації є обов’язковим), говорити, як ви її любите й сумуєте під час розлуки
Що не можна говорити дитині, яка йде в дитячий садок?