Що необхідно для гри. Для проведення шашкової партії буде потрібно ігровий набір – дошка з фішками. Якщо планується гра з обмеженням часу кожного ходу, як у справжніх турнірних партіях, то потрібно шаховий таймер. Замість нього можна використовувати годинник з секундоміром.
Номер слайду 3
Кількість гравців. У грі завжди беруть участь 2 людини, які знаходяться на рівних стартових позиціях. Якщо ворога немає, можна провести партію з комп’ютерною програмою. Скільки фігур у шашках. В російських шашках використовують комплект з 24 бойові одиниць – 12 світлих і 12 темних. Колір фішок для кожного гравця вибирається з допомогою жереба або за попередньою домовленістю. Як правило, завжди проводиться парна кількість партій, щоб кожен учасник міг провести гру і білими, і чорними фігурами.
Номер слайду 4
Як правильно розставляти шашки -Насамперед, необхідно розмістити дошку правильно, щоб кутова темна клітина знаходилася зліва щодо гравця. Потім кожен учасник повинен розставити свої шашки на темних клітинах найближчих до нього 3 рядів – по 4 штуки в кожному. При цьому між арміями суперників залишається 2 незайнятих горизонтальних ряди, які і створюють простір для початку розгортання тактичних операцій.
Номер слайду 5
Як ходять і б’ють шашки. В початку гри всі шашки на дошці прийнято вважати простими. Кожна фігура пересувається виключно по темних полях, здійснюючи діагональне рух вперед на найближчу клітку. При цьому здійснюється хід може бути тихим або ударним. У першому випадку шашка переміщається на вільне сусіднє поле, а в другому здійснює взяття фігури супротивника, перескакуючи через неї на вільну клітину. При цьому можна рубати і назад. По закінченні ходу биті фігури знімаються з дошки. Якщо гравець торкнувся шашки, він повинен нею походити. Якщо учасник доторкнувся до фігури, то зобов’язаний ходити їй. При цьому хід шашки вважається вчиненим, якщо гравець зробив переміщення і відпустив руку. Хто ходить перший. Перше рух робить гравець, якому належать світлі фігури. Потім ходи здійснюються суперниками по черзі.
Номер слайду 6
Обов’язково бити шашки. Коли шашка супротивної сторони потрапляє під удар вашої, її необхідно бити. У ситуації, коли існує більше двох варіантів рубати фігури, вибір робиться на розсуд гравця, якому належить хід. Якщо супротивник не помітив можливості, що дозволяє зрубати ворожу шаблю, йому необхідно повідомити про це і повернути хід назад. Правда, в народі існує правило, згідно з яким у цій ситуації можна видалити фігуру суперника з поля, – «взяти за фук». Але в класичній грі таких вказівок не існує.
Номер слайду 7
як ходить і б’є дамка у шашках. Коли проста фігура доходить до чорного поля останнього ряду на протиборчої сторони, вона перетворюються в дамку – саму сильну фігуру. Як правило, даний статус позначається її перевертанням, в рідкісних випадках – сдваиванием шашок. Дійшовши до кінця дошки, шашка перетворюється в дамку. Дамка набуває здатність пересуватися діагонально на будь-яку відстань і в якому напрямку. Точно так само вона б’є фігури суперника, навіть коли вони віддалені на відстань в один або кілька вільних полів. Взявши ворожу бойову одиницю, дамка може зайняти будь-яку вільну клітину за нею.
Номер слайду 8
Що робити, якщо ходити нікуди. На завершальному етапі партії часто складається ситуація, коли неможливо зробити хід, оскільки всі шляхи заблоковані противником. Гравець, який потрапив у подібну пастку, оголошується переможеним.
Номер слайду 9
Запис кожне поле є точкою перетину вертикального і горизонтального рядів, яким присвоєні власні позначення:вертикаль позначається буквою латинського алфавіту з діапазону a, b, c, d, e, f, g, h;горизонталь позначається номером з діапазону: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Таким чином, кожне поле може бути ідентифікована за допомогою короткого запису, що складається з адреси вертикалі і горизонталі. Наприклад, в залежності від положення дошки, кутова темна клітина для граючого може мати позначення a1 або h8.
Номер слайду 10
ШАШКОВА НОТАЦІЯ і запис партії Здійснюючи ходи, учасник орієнтується на поля. В російському варіанті гри позиції бойових одиниць прийнято позначати з допомогою алгебраїчних позначення – запису. З цією метою використовується метод координат, введений французьким математиком і філософом Рене Декартом.
Номер слайду 11
Як робити запис. Запам’ятайте позначення всіх клітин. При веденні партії слід записувати кожен хід, дотримуючись наступного покроковий алгоритм: Вказати порядковий номер кроку. Позначити поле, на якому стояла фішка. При вчиненні тихого ходу поставити тире, а при ударної атаки – двокрапка. Позначити місце, на яку переміщена фігура. Записати відповідь хід, повторивши дії пунктів 2-4.
Номер слайду 12
Наприклад стандартний запис ходу може виглядати наступним чином:3) a3-b4 c5:a3 Наведена нотація означає, що гравець зробив тихий хід з позиції a3 у b4, а суперник в свою чергу відповів ударом з поля c5 a3. При записі партії можуть використовуватися додаткові типи позначень. Найбільш часто застосовують такі:! – сильний хід;!! – сильний хід, який важко знайти;? – легкий перебіг;?? – хід, який веде до ураження;!? – хід з неясною оцінкою;Х – перемога;= – нічия.