Як птахи зустрічають весну

Про матеріал
Учні вчаться розпізнавати птахів, дізнаються про них цікаві факти, відгадують загадки, з’ясовують, які зміни відбуваються у птахів з настанням весни;вчаться бачити красу рідної природи, цінувати її і берегти; розвивають вміння знаходити взаємозв’язки в природі.
Перегляд файлу

Тема. Як птахи зустрічають весну

Мета: формувати уявлення учнів про птахів, ознайомити з птахами, які прилітають першими; розвивати пізнавальний інтерес, мислення, пам’ять, зв’язне мовлення учнів; виховувати повагу до природи, любов і дбайливе ставлення до птахів.

Обладнання: комп’ютерна презентація, зображення пташок.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкриєм.

Навчимось його красу не руйнувати,

А примножувати, любити, оберігати. ( О. Крижанівська )

2)  Налаштування на урок

  Працювати на уроці будемо під таким девізом…

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати

  1. Бесіда за змінами в живій та неживій природі.
  1.     Вправа «Синоптик»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць, день, число?

— Який сьогодні стан неба? ( Ясно, хмарно, похмуро )

— Чи були зранку опади?

— Чи є сьогодні вітер? ( Слабкий, помірний, сильний )

— Яка температура повітря?

— Яка погода переважала протягом тижня? ( Морозна, сонячна погода )

— Діти, так чому ж відбулися такі зміни в природі?

  1.     Робота за репродукцією картини О. Саврасова «Граки прилетіли»

  Подивіться уважно на репродукцію картини Олексія Саврасова «Граки прилетіли» і уявіть себе  художниками, а ще подумайте для чого ж ми розглядаємо цю картину.

— Що ви бачите на картині? ( Ми бачимо село з невеликою церквою, дерев'яними будиночками, з березами, що не розпустилися. Прилетіли перші вісники весни − граки. 3 весняними криками вони літають над деревами, клопочуть про житло. )

 У чому проявляється краса природи? ( Форма, величина, пропорція,

гармонія. )

  Скажіть, чи подобається вам картина? Що саме подобається?

  Як би ви назвали цю картину?

  Яка пора року зображена? ( Кінець зими)

— Які кольори переважають на картині?

— Які ознаки зими видно?

   За якими ознаками можна сказати, що на картині зображена рання весна?

— Отже, діти, як ви вважаєте для чого ми розглядали цю картину?

               3)  Робота над віршем.

   Діти, зараз я зачитаю вам вірш, а ви слухайте уважно і подумайте, для чого  я вам його  зачитала.

Кінець зими

Зима кінчає свій шалений біг,

Коротша ніч і довше день ясніє.

Пригріло сонце і підтанув сніг,

А де-не-де вже й пролісок синіє.

Ще трохи і потягнуться ключі,

Веселики повернуться додому.

Зима покине землю уночі

І полетить в країну невідому.

І завесніє веселковий світ,

Розкриють квіти пелюстки чудові.

А сонечко пошле усім привіт

І всі зрадіють весняній обнові.

     Діти, тож як ви гадаєте, чому я зачитала цей вірш?

 Про що розповідається у вірші?

 Які образи ви побачили в явищах природи?

 Про які ознаки весни, йде мова в вірші?

 Про що хоче повідомити природа таким красивим віршем?

  1. Перевірка домашнього завдвння
  1.     Прийом «М’ячик» ( Вчитель показує м’ячик )                                              

М’ячик, діти, не простий,

М’ячик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

— Уважно! Зараз ми проаналізуємо завдання “ Чарівного м’ячика ” про життя риб навесні. Кому потрапляє м’ячик у руки той дає відповідь на питання, Давши відповідь на питання -поверніть його назад мені.

— Коли починається період розмноження у риб? ( Коли на водоймах скресне крига, прогріється вода, риби піднімуться із дна водойм до поверхні )

— Що таке нерест? (Це період розмноження у риб)

— Що залежить від періоду нересту у риб? ( Залежить чисельність риби )

— В яких місцях водойми риби нерестяться?

(У місцях де немає бурхливої води, у заплавах під берегами,  або в заростях водяної рослинності).

— Яка небезпека може підстерігати мальків у водоймі? ( Пересихання, забруднення водойм, полювання на них хижих риб )

— Чи можна ловити риб під час нересту? ( Ні, тому що під час нересту вилов риби заборонено! )

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів. 

  Зверніть увагу на нашу табличку. В кінці уроку нам потрібно буде її заповнити. Якщо ви гарно працюватимете на уроці, уважно слухатимете, будете активними, то ви з легкістю впорараєтесь з цим завданням.

 

Знати

 

Уміти

 

Розвивати

 

Виховувати

 

 

V.   Повідомлення теми і мети уроку 

  Птахи повертаються із зимівель. Так ось сьогодні ви дізнаєтеся про повернення із вирію перелітних птахів і їхнє весняне життя.

VІ.   Вивчення нового матеріалу

  1.   Робота за підручникам (с.75-76) Опрацювання першої частини тексту.
  2.     Бесіда за змістом прочитаного матеріалу.

— Ще буде лежати сніг, а зимуючі птахи відчуватимуть наближення весни. Синиці заспівають, як ніби задзвенять в срібні дзвіночки. Весело зачирикають горобці. А дятел у лісі почне стукати у свій барабан. Дятел стукає по сухому сучку дзьобом, і звук розноситься далеко по лісу. Цей звук замінює дятлу весняну пісню. На кінець зими особливу активність виявляють граки та сірі ворони — ґави. Вони відновлюють старі й будують нові гнізда, готуючись весну-красну зустрічати. Ніби повідомляють нам, що повертатимуться з теплих країв перелітні птахи.

 Шпак є одним із перших вісників весни. У березні – квітні вже чути бадьору пісню птаха. Шпак – відомий і  популярний із «артистів» серед птахів. Шпаки – чудові пересмішники. Вони відтворюють голоси інших птахів: цвірінькають, щебечуть, каркають, наслідують навіть квакання жаби.

— Які птахи одними з перших повертаються із теплих країв на батьківщину? ( Жайворонки )

 Жайворонки майже одночасно прилітають із шпаками.

— Що ви дізналися про білих плисок? ( Що вони вміють кумедно потріпувати своїми хвостиками. )

— Біла плиска – це невеличкий птах з довгим хвостом. Гніздо будує в заглибленнях, наприклад, в тріщинах стін, дуплах дерев, під дахом будівель, в складах дров.

  Запам’ятайте приказку! Плиска біла своїм довгим хвостом кригу розбила.

  Які птахи прилітають у березні?  ( Шуліки, мартини, дикі качки, білі лелеки, зяблики )

 Шуліки ( або рябці )  — хижий птах з довгими крилами і слабкими ногами, що проводять більшу частину часу ширяючи в небі. Загалом вони харчуються дрібними тваринами.

 Мартини – це птахи-водолюби, що мешкають біля морів.

  Як тільки зазеленіють листочки на древах, у сади повертаються горихвістки, їх із іншими птахами сплутати важко: лоб у них білий, горло чорне, а хвіст і нижній бік тіла  червоно - оранжеві.

 Зяблик – розміром зяблик з горобця (довжина близько 17 см). Мешкає в лісах і парках, часто біля самого житла людини. Гнізда будує на деревах, маскуючи їх мохом. Живляться насінням і зеленими частинами рослин, влітку — також комахами.

  1.     Продовження роботи за підручником. Опрацювання другої частини тексту

 А тепер прочитайте самостійно, які птахи прилітають у кінці квітня, і чи всі птахи прилітають одночасно? Діти, прочитавши цю частину сформулюйте, хоча б по два запитання до свого товариша по парті, або просто до однокласника.

  Які птахи прилітають у кінці квітня?

 Ластівка – невтомна трудівниця. Більшу частину життя вона проводить у повітрі. В неї короткі ніжки, і їй важко ходити по землі.  У повітрі ця пташка здійснює ніби цікаві акробатичні трюки.

— Соловей повертається із місць зимування в середині квітня. Самці прилітають на декілька днів раніше, ніж самки. Вони відшукують зарості чагарників. Поводяться солов’ї дуже тихо, тому їх важко помітити. Обов’язкова умова для проживання солов’їв -це наявність води. По землі пересуваються великими стрибками.

 Зозуля – це птах середнього зросту. Вона підкидає яйця в чужі гнізда. Їх користь надзвичайно велика вона поїдає багато шкідливих комах, гусінь.

  Чи всі птахи прилітають водночас? ( Ні )

 Чому?

  Чому самці прилітають навесні раніше за самок?( Займають гніздову територію і знаходять собі пару )

  1.     Фізкультхвилинка

VІІ.  Узагальнення і систематизація знань

Узагальнення вчитель проводить з опорою на дошку.

  1.     Робота в парах.

 Виберіть правильні відповіді на питання: «Які турботи бувають у птахів, коли вони повернуться додому із вирію?


висиджують пташенят 

будують хатки

будують гнізда

лягають в сплячку

сушать гриби і ягоди 

відкладають яйця

знищують шкідливих комах 

готуються до відльоту


3)Гра «Злови перелітного птаха»

— Діти, а зараз давайте пограємо з вами в гру на увагу «Злови перелітного птаха» . Я буду називати птахів, а ви слухайте уважно . Коли почуєте перелітного птаха- плескайте в долоні.

Шпак, галка,  ворона, лелека, плиска, снігур,  жайворонок, соловей, сорока, зозуля, зяблик, ластівка, синичка, горобець, голуб, дятел, омелюх.

4)  Аукціон “ Хто знає більше назв птахів? ”

5)  Гра “ Віднайди птаха за його описом ”

— Я читає опис птаха, а ви якщо упізнали його підіймаєте руку і називаєте.

  1. Кожен заслухається співом цього малесенького сіренького співця.

( Соловей )

  1. Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. ( Дятел )
  2. Високо піднімаються ці невеличкі сіренькі пташки в прозоре блакитне небо і заливаються там чудовим співом. ( Жайворонок )
  3. Цей птах з приходом весни летить до лісу. ( Синичка )
  4. Птах, який першим прилітає на батьківщину з вирію, вісник весни.

( Шпак )

  1. Птахи, що селяться у своїх минулорічних квартирках під дахом.

( Ластівки )

  1. Гра «Так чи ні»

— Що може зробити людина для птахів і чого вона не повинен робити?  У вас на столах, лежить картинка із зображенням пташки. Я буду читати вам речення, якщо це потрібно робити для птахів, ви піднімаєте пташку.  А якщо ні, не піднімаєте .

1. Вивішувати шпаківні навесні.

2. Стріляти з рогатки по птахах.

3. Допомагати хворій або пораненої птиці.

4. Розбивати пташині гнізда.

5. Підгодовувати птахів ранньою весною.

6. Нести додому здорових пташенят.

7. Підходити близько до гнізд птахів.

8. Вивчати птахів.

VIIІ. Домашнє завдання

  •                С. 75-77 читати.
  •                А ще, діти, для кожного ряду буде індивідуальне завдання. І ряд -потрібно скласти розповідь про весняне життя птахів. ІІ ряд- знайти цікаву інформацію про птахів, які першими повертаються у наш рідний край. А ІІІ ряд- на наступний урок складе пам’ятку про те, що потрібно підготувати для зустрічі птахів.
  •                ІХ . Підсумок уроку 
  •    А чи всі птахи прилітають водночас?

       Які пташки повертаються найпершими?

  •    Чому самці повертаються раніше за самок?
  •    Яка пташка першою повідомляє про наближення весни?

  1. Гра «Вихваляночки»

Я навчився (лася)…

Мені було цікаво…

Мені сподобалось…

Мене здивувало…                                                                                

Х. Рефлексія

— Якщо урок сподобався, то ви піднімаєтесь і махаєте руками, як пташка крилами. Не сподобався – присядьте, як засмучена пташка.

  •   Ви всі сьогодні гарно попрацювали на уроці, тому, я думаю, що ви легко заповните нашу таблицю.

Дізналися

 

Умієте  

 

Розвинули

 

Виховали

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Холіна Олена
Додано
20 листопада
Переглядів
93
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку