сформувати поняття «дерева, кущі, трав'янисті рослини», учити виділяти спільні та відмінні ознаки будови дерев, кущів та трав'янистих рослин; розпізнавати рослини в природі.Розвивати уміння учнів порівнювати різні рослини за будовою. Виховувати естетичні почуття й шанобливе ставлення до рослин найближчого оточення.
Тема:Як розрізняти дерева, кущі, трав’янисті рослини.
Мета:сформувати поняття «дерева, кущі, трав’янисті рослини», учити виділяти спільні та відмінні ознаки будови дерев, кущів та трав’янистих рослин; розпізнавати рослини в природі.Розвивати уміння учнів порівнювати різні рослини за будовою. Виховувати естетичні почуття й шанобливе ставлення до рослин найближчого оточення.
Очікувані результати: учні повинні знати ознаки дерев, кущів і трав’янистих рослин; учні повинні розпізнавати їх на практиці.
Обладнання: підручник «Природознавство» 1 клас, мультимедійна презентація, ілюстрації,предметні малюнки, таблиця «Дерева, кущі, трав’янисті рослини», музичний супровід.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Проспівав дзвінок -
Починається урок.
З ласки, маминої казки,
З щирого старання, гомінких пісень…
Добрий день вам, діти,
Добрий день!
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно – гарно.
Зараз сядуть лиш дівчатка,
А за ними – і хлоп'ята.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, почнемо наш урок, як завжди, з бесіди про погоду і природу. Отже, зараз – хвилинка спостережень.
- Ось і дочекалися ми зими. Розпочався перший зимовий місяць.
- А як він називається?(Грудень).
- Місяць грудень наші предки називали – «лютень», «хмурень», «стужайло», «мостовик».
- А відякого слова походить назвамісяця? (Грудка.)
- Грудень – то змерзлі грудки доріг.
Народне прислів’я говорить:«Грудень землю грудить, а не встудить» або «Грудень – кінець року, а початок - зими».
У наш час грудень завершує календарний рік.
А тепер послухайте повідомлення синоптика про погоду.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яке число?
- Тепло чи холодно на дворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні протягом дня опади?
2. Вправа «Мікрофон».
- Щотаке природа?
- Якою буває природа?
- Які тіла належать до живої природи?
У природі є багато рослин. Кожна рослина складається з частин, які називаються органами.
- З яких органів складається рослина ?
- Яке значення мають для рослин ці органи?
- Діти, сьогодні до нас в гості завітав казковий герой. А хто це, ви скажете мені, відгадавши загадку .
Хто утік від баби з дідом
І не всидів на вікні,
Зустрів в лісі різних звірів
Й кожному співав пісні?
Колобок (Слайд №3)
По стежинці він скакав,
В клас до нас він завітав.
Від звірят приніс завдання
Для забави і навчання. (слайд № 4)
- Кого першого в лісі зустрів колобок?
Колобочок покотився,
в лісізайчика зустрів,
Той загадки вам, малятам,
Загадатьвелів:(Слайд №5)
- Відгадайте загадки: (Слайд №6)
кожному шапочку справляє.(Дуб)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Втік від зайця колобок,
Аж тут назустріч сірий вовк.
Ось його завдання
Для нашого навчання. (Слайд №7)
- Розгляньте зображені рослини.(Слайд №8)
- Чим вони відрізняються?
-Порівняйте стебла дерев і кущів
(Слайд №12)
Всі рослини які нас оточують - живі організми і виконують важливу роль в нашому житті. Вони очищають повітря, виробляють кисень, який потрібен всім нам для дихання, ми використовуємо рослини в їжу або їх плоди, вони є окрасою наших міст і сіл. Тому ми повинні оберігати їх.
Колобок від вовка втік,
Коли глядь – іде ведмідь.
Колобку допоможіть
Його завдання розв’яжіть.(Слайд №13, 14)
Які ви молодці!
І цю перешкоду ми подолали.
Фізкультхвилинка
По доріжці, по доріжці
Скачемо на правій ніжці
І по цій же по доріжці
Скачемо на лівій ніжці.
По стежиночці побігли,
До галявини добігли.
На полянці, на полянці
Ми стрибаємо як зайці.
Стоп. Ось трішки відпочинем.
І додому пішки йдем.
Ведмедянаш герой перехитрив
Аж раптом лисичкувін зустрів..
Колобочка виручайте
Завдання хитрунки виконайте. (Слайд №15)
- Давайте ознайомимось із матеріалом підручника, де є дуже цікаві завдання.
Ознайомлення з текстом (вчителем).
Діти визначають групи рослин за малюнками.
Бесіда «Де ростуть рослини?»
Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград.
Горіхи, сливи, яблука та груші …
А все це разом зветься … (сад)(слайд № 16)
(Діти дають відповіді)
(Дають відповіді)
ІV.Узагальнення і систематизація набутих учнями знань
Але хитрунка не здається
І ще одне завдання
Від неї передається (Слайд № 19)
Дидактична гра «Хто більше назве рослин, які ростуть … (на городі, на полі, у лісі, в саду)»
Мета: перевірити знання учнів про рослини та місця їх росту.
Перевіримо, чи добре ви знаєте, які рослини де ростуть.
Робота в парах.
Технологія «Метод Прес»
Попрацюємо парами.
(Кожна пара отримує малюнок, на якому зображено рослину).
Вам потрібно визначити, до якої групи належить ця рослина. Відповідати будемо за взірцем.
Я вважаю, що …
… наприклад …
Таким чином …
Наприклад:
Я вважаю, що сосна – дерево, тому що у дерев один стовбур, у сосни – один стовбур. Таким чином, сосна – дерево.
(Учні виконують це завдання)
- Молодці! І цю перешкоду подолано.
Хвилинка-цікавинка
Дерева — це великі рослини з багаторічними дерев’янистими стеблами. Кожне дерево має стовбур, численні гілки дерев утворюють крону.
Усі ви знаєте, як виглядають тополя, берізка, каштан, клен… Серед дерев є справжні велетні, наприклад евкаліпти, які ростуть у висоту до 100 м. (Слайд № 18)
А баобаби до того ж — довгожителі. Живуть вони 1000 і більше років! Баобаб може виростати до 30 м. Це найтовстіше дерево. Стовбур може сягати 11—14 м. В Африці у стовбурах цього дерева роблять житло, комори, навіть є ресторан. (Слайд № 19)
Чи знаєте ви, що банан і ананас — це також трав’янисті рослини. Банан досягає у висоту 7 м. Ананас — це трава з коротким стеблом. Його батьківщина — Бразилія, де й зараз він зустрічається в дикій природі. Люди навчилися вирощувати ананас у теплицях або у відкритому ґрунті в теплих країнах. Плід ананаса зовні нагадує шишку з чубчиком. Коли ви з’їсте ананас, то чубчик можна посадити в горщик із землею. Він пустить корінчики. (Слайд № 20)
Найменша із трав’янистих рослин — річкова ряска: лише 0,5 см. (Слайд № 21)
VПідсумок уроку
Всі завдання розв’язали,
Перешкоди подолали.
Тож мерщій, часу не гайте,
Що робили – пригадайте.
Чи був цікавим урок?
Що вам найбільше сподобалось?
То на які групи поділяються рослини?
Чим відрізняються між собою ці групи рослин?
Вправа «Мікрофон»
Я-повторив…
Я-дізнався…
Я-запамятав…
Я-зацікавився…
Послухайте загадку.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім, стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Слайд № 20)
До якої групи належить рослина – відгадка?