Як зменшити витрати тепла у квартирі та будинку: поради від Теплинки

Про матеріал

Конспект уроку "Як зменшити витрати тепла у квартирі та будинку: поради від Теплинки"розроблені відповідно програми курсу за вибором "Мій енергоефективний будинок"

Перегляд файлу

 

Конспект уроку за темою «Як зменшити витрати тепла у квартирі та будинку: поради від Теплинки» 4 клас

Місяць проведення: лютий

Вчитель: Полтавець Ірина Миколаївна

Мета:  навчати учнів заходам, спрямованим на збереження тепла в оселях; дослідити, як можна зменшити втрати тепла в оселях; активізувати пізнавальну діяльність дітей; збагачувати активний словник відповідно до теми; розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, критичне мислення, навички вільного спілкування; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, пізнавальний інтерес, естетичний смак.

Обладнання: посібник  «Таємниці енергоефективного будинку» картки із завданнями, ілюстрації.

Очікувані результати: дитина висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень; підтримує діалоги з тем, пов’язаних із важливими життєвими ситуаціями; зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези; ставить запитання  щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою; використовує різні стратегії розв’язування проблемної ситуації; порівнює здобутий результат із припущенням, вміння застосовувати заходи, спрямовані на збереження тепла в оселях.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

 

Хід уроку

І Емоційне налаштування

1.1 Діти, давайте візьмемось за руки і станемо в коло…

А зараз - привітаємось своїми долоньками.

-Що ви відчули, коли доторкнулися до руки свого товариша?

 -Так, ви  відчули  долоньками тепло рук своїх товаришів, тож передайте їм все своє тепло, яке є у вашому серці.

 - Ось і подарували ми один одному тепло наших сердець. У класі стало тепліше, то ж розпочнемо роботу!

1.2 Вправа «Ранкові  враження»

– Розкажіть  про свої  ранкові  враження  за  опорою:

Вранці  мене  здивувало…

Сьогодні  я  помітив/помітила …..

Дорогою  до  школи  я  почував/почувала…

Я звернув/звернула  увагу на

Мене  засмутило…

ІІ Актуалізація опорних знань

2.1 - Народна мудрість говорить: «Погода: один день блисне, а сім день кисне.» Для кожної пори року характерна своя погода.

Давайте зробимо підсумок наших спостережень за   лютий місяць. (Третій місяць  зими, холодний,  температура  повітря  низька, більшість днів було похмурих, а тому  всі  приміщення  потребують  опалення).

–Так, коли  надворі  холодно,  кожен  з  нас прагне вдома   зігрітися. Тож  давайте  пригадаємо,  поміркуємо,  звідки  береться тепло в будинках?

2.2 Мозковий  штурм.

–Що  саме ми  використовуємо  для  отримання теплової  енергії  для  своїх  будинків?  (природний  газ,  кам’яне  вугілля,  нафту, дрова…)

–До  яких  джерел  енергії  ми  відносимо  природний  газ,  кам’яне  вугілля,  нафту, (До  невідновлюваних).                                                                                                              

–Що  це  значить? (Що  прийде  час  і  вони  закінчаться).

 –Чи  має  наша  держава  великі  запаси  цих  корисних  копалин?(Ні,  Україна  купує  природний  газ  та  нафту  за  кордоном,  а  більшість  запасів вугілля, через  війну  на  сході,  стали  важкодоступними.)

–Але  ж  взимку    ми  всі  хочемо, щоб  в  наших  домівках,  школах,  дитсадках,  лікарнях  було  тепло. 

2.3 Постановка  проблеми. 

–Виникає  проблема:  чи  є  таке  рішення  цього  питання,  щоб  і  в  домівках  було  тепло  і  паливо  витрачали  ми  економно?

(Треба  навчитися  зберігати  тепло  в будинках).

ІІІ Мотивація пізнавальної  діяльності

3.1-Отже.  сьогодні  ми  дізнаємося,  що  саме  треба  робити,  щоб  зберегти тепло  в  своїх  будинках, економно  витрачати  паливо  та  електроенергію. Сьогодні ми поговоримо про необхідність створення комфортних умов життя в наших домівках. Чому в деяких будинках прохолодно? Чому втрачається тепло?  Як його зберегти? Що саме ми можемо зробити , щоб зменшити витрати палива?

3.2 Вправа « Очікування»

- Що ви очікуєте від нашого уроку?

(діти приклеюють стікери)

- Я , діти,  очікую від вас:

У – уваги

Р – роботи

О – організованості

К – кмітливості

ІV Вивчення нового матеріалу

4.1 Сьогодні працювати над проблемою збереження ви будете в групах. Назвами вашої групи будуть слова-відгадки запропонованих ребусів. А допомагати вам буде дівчинка-Теплинка.

(Виходить дівчинка):

Я – Теплинка –веселинка

Бережу  тепло в будинку.

Щоб у наших всіх оселях нам комфортно всім було,

Я сьогодні на уроці розповім вам про тепло.

- Сьогодні Теплинка буде спостерігати за вашою роботою.

-Через що може витрачатися теплова енергія, ви дізнаєтеся, відгадавши ребуси.

4.2 Робота в групах  (Додаток 1)

-Отже, тепло втрачається у наших будинках через різні конструкції: вікна, стіни, дах, підвал, вхідні двері, вентиляцію. 

На рівень тепла в наших будинках також  впливають два фактори: різниця температури в домі і на вулиці; теплопровідність конструкцій.

–За відгаданими словами ребусів(вікно, двері, стіни, підлога, дах, вентиляція, підлога, підвал) в своїй групі порівняйте витрати в індивідуальному та багатоповерховому будинку за поданим малюнком.(Додаток 2)

–Давайте тепер зробимо висновки: через вікна та підлогу втрати тепла однакові. В індивідуальному будинку порівняно з багатоквартирним, втрати тепла більші через вентиляцію на горище, а менші через стіни.

–Де більш за все в будинку витрачається тепла?

–Що робити, щоб зменшити втрати тепла через стіни?

Що треба зробити для економії тепла вдома  ми дізнаємося зі статті «Як зменшити витрати тепла у квартирі та будинку: поради від Теплинки» посібника, і допомагати нам в цьому буде Теплинка.[1, с.42 – 47]

Робота в групах за назвами частин будинку. Вибір інформації з тексту .              

Доповіді  груп:

І група «Вікна, двері »

Утеплені вікна підвищують температуру в квартирі на 4о-5оС.  Однак простим обклеюванням такого результату можна й не добитися. Оптимальний варіант - герметичні склопакети (пластикові або дерев'яні). Тепловтрати при утепленні вікон знизяться до 35%.

Пояснення  значення слова «герметичний»

Оскільки склопакети  герметичні, приміщення необхідно 2-3рази на день провітрювати. Постійно відкрита кватирка охолоджує, а не провітрює. Якщо ж провітрювати кімнату «залпом», на короткий час широко відкривши вікна, то повітря в кімнаті встигне змінитися, але при цьому не встигне охолодити кімнату – поверхні у приміщенні залишаться теплими.

Чим товщі і масивніші двері, тим більше тепла збережеться у квартирі. Старі двері можна оббити шкірозамінником з поролоновою прокладкою. Треба слідкувати, щоб вхідні двері у під’їзд завжди були зачиненими. Для цього потрібно встановити на них пружину.

Якщо всі ці заходи з утеплення у будинку будуть виконані, то температура у помешканнях може збільшитися на 5о-7оС порівняно з нормованою. У житловій кімнаті нормована температура +20оС, у кухні – +18оС.

ІІ група «Стіни, підлога, підвал»

Для зменшення втрат тепла, для зведення нових будівель використовують матеріали з високим коефіцієнтом теплового опору, а для вже існуючих конструкцій виконують теплоізоляцію стін різноманітними теплоізоляційними матеріалами . Утеплення зовнішніх стін треба здійснювати для всього будинку, тобто воно повинно бути комплексним.

 Тепловтрати при утепленні зовнішніх стін знизяться на 15%.

Тепло в будинках також витрачається через підлогу і неопалювальний підвал. Дерев‘яна підлога – паркетна, дощата – тепліша, ніж лінолеум. Щоб тепло не виходило через холодну підлогу в довкілля, на неї бажано покласти килимове покриття. Якщо системи опалення в підвалі не утеплювати, до будинку тепла дійде значно менше. І платити доведеться ще й за обігрів підвалу.

ІІІ група «Дах, вентиляція »

 Відсутність якісно змонтованої теплоізоляції даху буде означати те, що незважаючи на всі витрати, ми будемо опалювати не будинок, а вулицю. Утеплення даху виконують пінополіуретаном, плитним утеплювачем із мінеральної вати.

Через вентиляційні канали теж втрати тепла досить великі. Для зменшення втрат теплоти через вентиляцію встановлюють в отвори вентиляційних каналів спеціальні решітки, що регулюються.

4.3 А тепер послухайте поради від Теплинки щодо поліпшення теплового комфорту у квартирах багатоповерхового будинку або кімнатах індивідуального:

Чавунні батареї можна змусити гріти краще. Треба зняти з них стару фарбу, обкорувати і  пофарбувати в темний колір.  Гладенька і темна поверхня віддає на 1/10 тепла більше. Фарбування батареї цинковими білилами також  збільшує її тепловіддачу.(Додаток 3)

Дуже старі батареї можна замінити сучасними, більш ефективними і естетичними. (Додаток 4)

Для покращення тепловіддачі батареї, можна позаду неї наклеїти тепловідбиваючий екран або скористатися звичайною фольгою. (Додаток 5)

В кімнатах встановити термометри, стежити за їхніми показниками, а на радіатори – терморегулятори або термостати для того, щоб регулювати температуру в кімнатах. (Додаток 6)

Довгі  щільні штори та меблі біля батареї помітно зменшують ефективність опалення. Тому бажано, щоб простір навколо радіаторів був вільним. (Додаток 7)

Висновок: кожен з нас може зробити свій побут комфортнішим та підвищити рівень життя, якщо спробує бути енергоощадним. Набагато простіше й дешевше зберігати тепло, ніж потерпати від протягів, вогкості і холоду у власній квартирі чи будинку та сплачувати великі рахунки за марнотратно витрачені ресурси.

V. Систематизація та узагальнення знань і вмінь  

5.1-Діти, давайте узагальнимо здобуту інформацію про теплозбереження. Розгляньте ситуації. Чи завжди персонажі робили все правильно, щоб зберегти тепло в оселі?

Робота в групах.

Щоб не було холодно вночі, дівчинка підсунула своє ліжко впритул до батареї. Чи це позначиться на температурі в кімнаті?      

Відповідь: ліжко частково прикриває батарею, і в кімнату потрапляє менше тепла.

-Що можна порадити дівчинці? (одягнути піжаму і вкритися) Узимку навколо бабусиної хати з’являються таловини. Жителі цього будинку вважають: оскільки сніг тане, значить будинок теплий. Чи добре утеплено бабусину хатину?

Відповідь: танення снігу навколо хати свідчить про те, що тепло з неї виходить назовні. Мабуть стіни будівлі погано ізольовано.

-Якби ви порадили утеплити стіни будинку?

 До настання холодів дівчинка заклеїла дерев’яні вікна паперовою стрічкою. Чи правильно вона вчинила?

Відповідь: заклеювання щілин у вікнах допоможе підвищити температуру в приміщенні на 3-4 градуси.

Під час прибирання маленька господиня завжди витирає пил на батареї. Чи стане від цього тепліше?

Відповідь: пил та бруд на радіаторі зменшує віддачу тепла.

  Готуючись до зими, тато пофарбував чавунну батарею в коричневий колір. Чи допоможе це сім’ї заощадити на опаленні?

Відповідь: батарея темного кольору віддає більше тепла, ніж світлого.

Тато установлює екран з алюмінієвої фольги між батареєю і стіною. Навіщо він це робить?

Відповідь: це дуже ефективний спосіб. Фольга між батареєю й стіною відбиває тепло, яке дає радіатор і спрямовує його в кімнату.

Дівчинка вирішила не відчиняти вікна до приходу весни.

Чи згодні ви з її рішенням?

Відповідь: це неправильно. Приміщення обов’язково треба провітрювати кілька разів на день, щоб не накопичувалися шкідливі гази та мікроби, які викликають хвороби.

Опустивши жалюзі, хлопчик  щільно зсуває довгі штори. Чи стане від цього у кімнаті тепліше?

Відповідь: жалюзі перешкоджають потраплянню холодного повітря до приміщення. Штори затуляють батарею і заважають потраплянню теплого повітря до кімнати. Їх варто підгорнути й охайно викласти на підвіконня.

5.2 Практична робота.

1.Виміряйте та зафіксуйте температуру повітря у нашому класі.

2.За допомогою спеціальних паперових смужок заклейте щілини у вікнах.

3.Завтра в той самий час знову виміряйте температуру повітря та зафіксуйте.

4.Підніміть та зафіксуйте штори на  підвіконнях так, щоб вони не затуляли батареї.

5. Наступного дня знову виміряйте і зафіксуйте температуру повітря в класі.

-Як ви гадаєте, як буде змінюватися температура повітря в класі?

-Чи будуть  ефективними для збереження тепла в приміщенні вжиті  нами заходи?

V. Рефлексія.

Діти, продовжіть речення:

Сьогодні я дізнався/дізналася…

– Я зрозумів/зрозуміла, що …..

–Тепер я знаю …….

– Було цікаво …..

– Ці знання я використаю…

Покажіть  на числовій прямій свою позначку в тому місці, яке, на ваш погляд, відображає рівень ваших знань про способи збільшення  тепла в квартирі та будинку. (Додаток 8)

Покажіть смайликом, з яким настроєм ви закінчуєте урок.(Додаток 9)

-Які відкриття зробили для себе?

-Чим був корисним для вас цей урок?

VI Підсумок

Теплинка: Що ж, мої друзі, я була рада побувати у вас на уроці. Отримала масу позитивних вражень від вашої роботи. Сподіваюсь, що здобуті сьогодні знання будуть для вас корисними та принесуть вашим родинам  відчутні заощадження.

А на згадку залишаю вам пам’ятку про збереження тепла.

(Теплинка роздає дітям пам’ятки). (Додаток 10)

VII Домашнє завдання

– Разом з батьками вдома обговоріть, як ви готували житло до зимового періоду.

– Виміряйте температуру у житлових кімнатах та кухні своєї квартири або будинку. Порівняйте ці температури з нормованими. Поміркуйте, чому на кухні нормована температура є меншою, ніж у кімнатах?

Словничок

Герметичний-щільно закритий, непроникний.

Комплексний – єдиний, цілісний.

Естетичний – вишуканий, красивий, витончений.

Терморегулятор або термостат – пристрій, який кріпиться до батареї і дозволяє регулювати  температуру повітря у приміщенні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток 1

 

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus.png     Двері

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Нова папка\rebus.png   Вікна

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus (2).png        Стіни

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus (5).png   Підлога

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus (6).png Підвал

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus (3).png  Дах

E:\2021-2022н.р\ДТЕК\Задачі\rebus (7).png   Вентиляція 

 

 

Додаток 2

 

Додаток 3

 

Чим і як пофарбувати батарею опалення, якою фарбою фарбувати радіатор |  Опалення   Як пофарбувати батарею опалення • keycentre.com.ua

 

Додаток 4

 

http://www.z271750.infobox.ru/assets/images/images/catalog/otoplenie/konner/chug_konner/konner_hit_light.jpg  

 

Додаток 5

http://obalkonah.ru/wp-content/uploads/batarei-na-balkon-vynos.jpg  

Додаток 6

http://e-ogo.com.ua/images/podbor-radiatorov-otoplenija-dlja-kvartiri-bit_2.jpg

Додаток 7

 

radiador2.jpg

 

 

Додаток 8

 

 

Додаток 9

 

https://i.pinimg.com/564x/ab/2a/2e/ab2a2e7aa6b6fae60acd1fc232398ab3.jpg

 

Додаток 10

ПАМ’ЯТКА

1.Не перекривай дорогу теплу. Радіаторні екрани, довгі штори чи жалюзі, невдало розставленні меблі та інші речі, розташовані перед радіаторами, поглинають до 20% теплової енергії.

2.Заклей щілини у вікнах. Біля 40% тепла, що надходить в приміщення, втрачається взимку через вікна. Елементарні заходи з теплоізоляції допоможуть підвищити температуру в квартирі на 4-5° С.

3.Наклей фольгу на обидві сторони ДСП та розмісти на стіні за батареєю.  Це підвищить тепловіддачу радіатора на 20%. При цьому витрати на опалення приміщення зменшуються на 4%.

4.Не перегрівай приміщення – вдягайся тепліше. При завищеній кімнатній температурі зростає ризик простудних захворювань. За  даними лікарів сон у прохолодному приміщенні корисніший. Біля 40% тепла, що надходить в приміщення, втрачається взимку через вікна

5.Провітрюй приміщення протягом 10-15 хвилин. Через привідчинені впродовж багатьох годин вікна значно втрачається тепло. Краще провітрювати протягом 10-15 хвилин при широко відчиненому вікні.

6.Постав лічильники. Витрати на опалення приміщення зменшуються до 40%, якщо ти маєш індивідуальне опалення або лічильники тепла.

7.Закривай двері в під’їзді. Тепловтрати через відкриті двері та розбиті вікна в під’їзді становлять 5-15% від сумарних теплових втрат будинку.

8.Постав склопакети. Склопакети мають такий опір теплопередачі, як цегляна стіна товщиною 50 см та мають надвисокий ступінь теплоізоляції, що скорочує  втрати тепла до 50%.

9.Використовуй жалюзі. Жалюзі або короткі штори допоможуть скоротити втрати тепла на 8-15%, яке виходить через скло..

 

 

Список використаних джерел

1.Таємниці енергоефективного будинку: посібник для 4 кл.      закл. заг. середн. освіти / К.Р.Сафіуліна.- Київ: Поліграф Плюс, 2019.-82 с.: іл.

Інтернет-ресурси:

2.Генератор ребусів http://rebus1.com/ua/index.php?item=main

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
13 вересня 2022
Переглядів
1242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку