Урок 42
Тема: Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей
Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини
Мета: ознайомити учнів зі шляхами використання бактерій людиною, сформувати уявлення про хвороботворні та корисні бактерії, їх характеристики; систематизувати знання про значення бактерій та вірусів; розвивати навички самоорганізації, мотивацію на ефективну навчальну діяльність; виховувати екологічну свідомість; відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення доброзичливої атмосфери. Налаштування на продуктивну навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Що таке бактерія ?
- Віруси відносяться до живих організмів?
2. Короткий виступ бажаючих учнів із повідомленням «Важливість дотримання правил особистої гігієни для убезпечення себе від негативних впливів бактерій та вірусів»
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
1. Завдяки зробленій роботі ви дізналися, що навіть регулярне миття рук із милом допомагає вберегтися від хвороб спричинених вірусами та бактеріями. На цьому уроці ми детальніше розберемо роль цих організмів у житті людини, знайдемо способи профілактики вірусних хвороб та з’ясуємо, як кожного дня стикаємося із корисними бактеріями.
Оголошення теми уроку
2. Опитування учнів про їх очікування від уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
«Бактерії на нашій планеті – найдавніші жителі. Тому й не дивно, що в них багато різних ролей. Патогенні бактерії спричиняють захворювання людини, тварин, рослин. Також певні види бактерій можуть псувати харчові продукти. Ціанобактерії в компанії з водоростями спричиняють «цвітіння» водойм, унаслідок якого у воді нагромаджуються шкідливі речовини і вона набуває неприємного запаху. Багато тварин, що живуть у таких водоймах чи вип’ють з них води, гинуть. На жаль, такому процесу сприяє потрапляння у водойми стічних вод з великою кількістю мийних засобів і добрив.
Проте бактерії виконують і дуже багато корисного. Зокрема, перетворюючи в ґрунті речовини відмерлих організмів, вони забезпечують його родючість. Бактерії також очищують стічні води і розкладають різноманітні відходи. Певні види мікроорганізмів брали участь в утворенні таких покладів корисних копалин, як нафта, природний газ, залізна руда. Бульбочкові бактерії, що оселяються в коренях квасолі, сої, бобів та деяких інших рослин, забезпечують їх азотом з повітря. Антибіотики, вітаміни, гормони, які утворюють бактерії, використовують у медицині. Мікроорганізми, які живуть у тілі людини, виконують дуже багато корисних функцій. Зокрема, бактерії кишківника поліпшують травлення, утворюють корисні вітаміни, сприяють нашому захисту від хвороботворних бактерій. Певні бактерії використовують для виготовлення сирів, кисломолочних продуктів, квашення овочів. Більшість вірусів не є патогенними для людини, багато з них відіграють важливу роль у формуванні біорізноманіття на нашій планеті.»
3.На яких зображеннях показані корисні бактерії? На яких шкідливі? У чому проявляється «робота» бактерій на фото?
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Обговорення.
- Чи можливим, на вашу думку, було б життя людини без бактерій?
- Як відсутність корисних бактерій вплине на процеси травлення?
- Яку роль відіграють віруси в екосистемі Землі?
2. Вправа «Мільйонер» за посиланням https://learningapps.org/9807286
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу.
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
VIІ. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 42)
- виконати роботу за посиланням https://www.liveworksheets.com/w/uk/piznaemo-prirodu/2289466