Конспект уроку з я досліджую світ на тему:
«Яке значення водойм для життя людей»
Клас: 4
Тема уроку: Яке значення водойм для життя людей.
Мета уроку: Закріпити знання учнів про водойми на території України, поглибити знання школярів про значення водойм у житті людей, про їх використання як важливого природного багатства. Розвивати увагу, спостережливість, вміння раціонально і економно використовувати воду, бажання охороняти водойми. Виховувати дбайливе ставлення до води
Тип уроку: інтегрований
Методи та види роботи: фізкультхвилинка; розповідь з елементами бесіди; робота з підручником ; вправа
Форми організації роботи: фронтальна, парна.
Інтерактивні технології навчання: вправа «Вірю- не вірю», «Передай мені», «Долонька», «Мікрофон», робота групах
Обладнання: ноутбук; проектор; екран; мікрофон; підручник.
Засоби наочності: демонстраційний матеріал: презентація, таблиці, зображення водойм
роздатковий матеріал: картки з завданнями для груп
Рекомендована література:
1. Грущинська І.В. Природознавство: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч.закладів/ І. В. Грущинська. - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2015.-192 с. : іл.
2. Державний стандарт
План формування природничих уявлень і понять:
- Яке значення має озеро, річка, водосховище
- Для чого потрібна вода сьогодні
- Чому люди прагнули оселитися поряд з водоймами?
- Чому треба економно використовувати воду ?
Перебіг уроку:
1. Організація класу
1.1. Вітання
Доброго здоров’я, діти, доброго дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здоровий і веселий – щастя не мине!
1.2. Перевірка готовності до уроку
— Діти, приберіть все зайве з парт, щоб вам нічого не заважало
1.3. Гігієнічні вимоги до уроку
— Сядьте всі рівненько, ручки покладіть на парти
2. Актуалізація опорних знань/ чуттєвого досвіду
2.1. Перевірка фенологічних спостережень
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
2.2. Інтерактивна вправа «Вірю - не вірю»
3. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Вправа “Передай мені”
- За допомогою жестів передайте сусідові воду
3.2. Вправа « Конструктор»
-Для того щоб дізнатися яка тема, розшифруйте слово. З окремих літер потрібно викласти слова, ставлячи літери в порядку зростання чисел.
Яке значення водойм для життя людей.
4. Повідомлення теми та мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся більше про використання водойм та їх охорону
.5. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу
5.1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Вода за народними віруваннями, - найвеличніший дар неба. Як і вогонь, вода нетерпима до всякої нечистої сили: вогонь спалює, а вода змиває і топить напасті злих духів. У народі кажуть: «Будь багатий, як земля, а здоровий, як вода!». (Слайд 2)
- Які з водойм можуть виявитися придатними для водокористування, а які – ні і чому? (Найбільш придатні ріки і підземні джерела.) (Слайд 3)
- Яку роль відіграють ріки у житті людини?
- У житті людей ріки відіграють величезну роль. Здавна людина використовує їхню воду для своїх потреб. Ріки є шляхами сполучення; на берегах річок є луки; у річках ловлять рибу. Вздовж берегів річок виникли перші райони найдавнішого землеробства в Китаї, Єгипті, на території інших країн. Уже багато століть тому енергію річкових вод почали використовувати як рушійну силу – спочатку для водяних млинів, потім для приведення в рух механізмів на фабриках і заводах, а в наші часи – для гідроелектростанцій. У посушливих районах, де мало опадів, ріки використовуються для штучного зрошування ланів, садів, пасовищ. Зрошування й обводнювання перетворюють неродючі, посушливі землі у квітучі поля, сади, виноградники та пасовища. (Слайд 4, 5, 6)
- Яке значення мають озера?
- Озера мають велике господарське значення. Вони багаті на рибні ресурси. Озера є засобом сполучення між окремими поселеннями. У солоних озерах видобувають кухонну сіль. На берегах озер розміщуються санаторії, курорти, будинки відпочинку. Озерні відклади використовують для лікування. Озера пом’якшують навколишній клімат. (Слайд 7, 8, 9.)
- До яких водойм відносимо водосховища?
(Водосховище – штучна водойма, переважно у руслі річки або в пониженні земної поверхні.) (Слайд 10)
- Для чого створюють водосховища?
(Його створюють, будуючи греблі, перемички та ін. Водосховища необхідні для регулювання стоку води (з метою вирівнювання роботи ГЕС, поліпшення умов судноплавства та ін.). Невеликі водосховища називають ставками. В Україні є Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Каховське водосховище.) (Слайд 11)
- Яке значення має створення водосховищ?
(Створення водосховищ має позитивне і негативне значення. Позитивне те, що у водосховищах нагромаджується вода під час розливу рік, а згодом використовується для побутових потреб, промисловості, зрошення та ін.
До негативних явищ належить затоплення значних площ родючих земель. Навколо водосховищ підвищується рівень грунтових вод, грунти перезволожуються.) (Слайд 12, 13)
5.2. Фізкультхвилинка
Гімнастика для очей
https://www.youtube.com/watch?v=8G87kg9s1HM
6. Осмислення, узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок
6.1. Робота з підручником
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 142
- Де, крім водойм, міститься вода в природі?
- Доведіть, що вода – колиска життя; душа врожаю; великий санітар.
- Чи достатньо питної води в місцевості, де ми живемо?
- Поясніть, як на практиці можна реалізувати народну мудрість: «Не виливай каламутну воду, доки чисту не знайдеш».
6.2. Робота в групах
1 група.
Доведіть, що вода потрібна людині як для життєзабезпечення, так і для розвитку.
2 група.
- Прочитайте мудрі народні прислів’я і приказки. Поясніть їх значення.
Росою ставок не наповниш.
Пролиту воду назад не збереш.
3 група.
Доведіть, що вода — джерело життя на планеті.
6.3. Узагальнююча бесіда
- Для чого потрібна вода сьогодні?
-Чому люди прагнули оселитися поряд з водоймами?
-Яку воду використовує людина?
- Які запаси прісної води на планеті?
7. Підсумок уроку. Рефлексія
7.1. Вправа «Долонька»7.2. Підсумок уроку
Отже, тепер ви знаєте яке значення водоймищ. Тому, давайте не забруднювати водоймища та використовувати воду економно!. Дякую за увагу, старанність і активність на уроці.
8. Повідомлення домашнього завдання
Підручник, с. 141-142 – читати і розповідати.
Творче завдання: дібрати загадки, приказки і прислів’я про воду та водойми.