Урок 43
Тема: Які органи у квіткової рослини
Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина.
Роль органів квіткової рослини.
Мета: ознайомити учнів із будовою квіткової рослини, сформувати уявлення про органи квіткової рослини, їх характеристики; систематизувати знання проквіткові рослини, їх властивості; розвивати навички самоорганізації, мотивацію на ефективну навчальну діяльність; виховувати екологічну свідомість.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення доброзичливої атмосфери. Налаштування на продуктивну навчальну діяльність.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Яку роль відіграють бактерії у житті людини?
- Які шляхи використовування корисних бактерій ви знаєте?
- Чи правильно буде стверджувати, що при зникненні всіх вірусів на Землі нічого не зміниться?
ІІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
Оголошення теми уроку
2. Опитування учнів про їх очікування від уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Орган – це частина організму, що має певну будову та виконує певні функції.
«Рослини складаються з різноманітних органів.
Корінь – це підземний орган, основними функціями якого є закріплення рослини в ґрунті та поглинання з нього води з розчиненими речовинами. Пагін – це надземний орган рослин, який складається зі стебла і розташованих на ньому листків і бруньок.
Частина органів рослин забезпечують їхнє життя, інші беруть участь у розмноженні.
Функції органів квіткової рослини
Будова квітки та функції її частин
Нас зачаровують квітки – великі й малі, яскраві й не дуже, запашні й зовсім без запаху. Людину і тварин приваблюють насамперед пелюстки квітки, але для рослини важливіше значення мають внутрішні її частини: тичинки і маточка. З маточки внаслідок потрапляння на неї пилку (запилення) розвинеться плід з насінинами.»
- Які органи квіткових рослин забезпечують розмноження?
- Охарактеризуйте будову квітки та назвіть основні функції її органів
V. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Обговорення ситуації
«Органи рослини завжди жили дружно. Але одного разу, втомлені спекотним літом, вони почали суперечку – хто з них найголовніший.
Корінь: Звичайно, що я – найголовніший. Адже закріплюю рослину в ґрунті, напоюю всі органи водою і годую мінеральними солями. А як треба відкласти поживні речовини, щоб потім на наступний рік використати для росту – то також одразу до мене. І тоді я важко працюю – розростаюсь. Про мою важливість свідчить навіть те, що я першим з’являюся з Насінини.
Листок: От-от, Кореню, живеш собі, та ще й за мій рахунок. Адже це я утворюю під час фотосинтезу з вуглекислого газу і води ті поживні речовини, професійно використовуючи для цього сонячну енергію. А ще й виділяю кисень, яким всі дихають. І це непросте завдання, адже треба постійно контролювати, щоб не сплутати дихання і фотосинтез: вуглекислий газ спрямовувати для фотосинтезу, а виділяти кисень, кисень скеровувати для дихання, а виділяти вуглекислий газ. А як ти забагато набереш води, то я рятую рослину – випаровую (виділяю) її через свої продихи. А якщо потрібно, я тебе, Кореню, можу виростити і без насіння.
Стебло: От слухаю я вас і думаю, куди б ти, Кореню, дівав воду, а як би ти, Листку, передавав іншим органам поживні речовини без мене? Це ж мої довгі клітини як трубочки пересилають поживні речовини від Листків униз, а воду від Кореня по всій рослині. З ранньої весни до пізньої осені працюю, трохи перепочину взимку, а з настанням тепла знов беруся до роботи. А хто ж, як не я, тримає гілки з листками та розташовує їх так, щоб усі сонечко бачили.
Квітка: Які ви наївні, сперечаєтеся, хто з вас найголовніший. Усе просто. Уся ваша праця, все, що ви здобули з ґрунту, повітря, води, сонячної енергії, – для того, щоб я могла утворити плід з насінням. Не буде мене – не буде й плоду з насінинами, а не буде насіння – не буде й рослини. Тому якщо буду я – буде рослина.
Брунька: Так-то так, але не було б ні тебе, Стебло, ні тебе, Листку, без мене, ані навіть тебе, Квітко. Бо саме я захищаю вас ще малесеньких узимку від лютих морозів, ранньої весни – від несподіваних приморозків, від комах-шкідників, які б давно вас згризли. Невдячні ви.
Насінина: І все-таки я – найголовніша. Саме з мене розвивається і Корінь, і Стебло, і Листки, і Квітки, і Плоди, і нові Насінини. Тому маю найважливішу роль: захистити і забезпечити ріст та розвиток маленькому зародку рослини, щоб почалось нове життя.
Плід: Але ти забула, Насінино, що саме я захищаю тебе і борюсь з усіма негараздами за твоє життя. А хто ж, як не я, вигадує різні способи поширення, щоб перенести тебе на нове краще місце для розвитку майбутньої рослини.
І ще б, напевно, довго сперечались органи, якби не Рослина, яка почала задихатись і в’янути. Схаменулись органи і дружно взялись працювати разом, рятуючи Рослину.»
- Хто з органів Рослини, на вашу думку, був правий?
- Чи є у рослин найголовніший орган? Аргументуйте свою думку
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу.
2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
VIІ. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ 43)