Тема: ЯКІ ПРИКМЕТИ У ЗИМИ?
Мета: сформувати в учнів уявлення про характерні ознаки зими в неживій природі; розвивати спостережливість, вміння бачити прекрасне в усьому, що нас оточує; прищеплювати любов до природи.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Про яку пору року ми говорили на минулому уроці?
— Назвіть осінні місяці.
— Який самий листопадний місяць?
— Яким був найхолодніший місяць?
— Чому говорять: «В осінній час сім погод у нас»?
— А яка осінь вам більше подобається — рання чи пізня?
— Яка пора року настає після осені?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як зміни природи відбиваються на назвах зимових місяців.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником
— Розгляньте фотографію Прочитайте народну мудрість. Які зміни в природі відбуваються взимку?
— Прочитайте завдання для ведення спостережень узимку за неживою і живою природою
— — Як спостерігати за погодою взимку? Розгляньте зимовий календар природи . Які природні явища відбуваються в неживій природі? в житті рослин? в житті тварин?
— Пригадайте, коли, на вашу думку, закінчується осінь? Які ознаки зими з’являються першими?
— Зима — це шлях, який проходить природа від осені до весни.
— Розгляньте картини в художній галереї Матінки Природи
— Розкажіть, які пейзажі зобразили художники.
Про що розповідають назви зимових місяців? Що називали груднем у давні часи? Чому? Чому перший місяць зими називали ще мостовиком?
Дорожній майстер грудень
мости будує всюди,
вкриває ріки кригою,
воює із відлигою. (Т. Коломієць)
— Чому кажуть: «Січень — снігом січе»? Яка існує інша думка про походження назви місяця січня?
Сніжинки, сніжинки, сніжинки
розсипала всюди зима.
І жодної в літо стежинки
від нашої хати нема. (В. Діденко)
— Чому другий місяць року зветься лютий?
А лютує він тому, що на світі
довго бути не доводиться йому.
Хоче лютий, щоб на світі
панувала вік зима.
Та поволі сонце гріти
починає крадькома. (Н. Забіла)
Робота в групі
— Прочитайте і поясніть зміст народних висловів про зимові місяці.
— Пригадайте вірші та загадки про зиму.
Робота в парі
— Складіть розповідь на тему: « Чому ми любимо зиму?» (За бажанням використайте ілюстрації, вміщені в підручнику .)
Зразок
ЧОМУ Я ЛЮБЛЮ ЗИМУ?
Я бачила, як білокоса чарівниця-зима прилетіла на білому коні.
Торкнулася подихом верхівок дерев і кущів. І заіскрилися на них кришталеві шати, срібні мережані пишні сукні. Землю вкрила теплою ковдрою.
Надворі пахне морозом. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі. Ясного дня сніжинки іскряться і стиха кружляють у вальсі.
Всі люблять зиму. Вона радісна і весела, вітряна і морозна. Іноді срібна і красива, а буває серйозна чи сварлива.
Для допитливих
Раніше вважали, що сніг — це замерзлі краплинки води, що падає він з тих самих хмар, що і дощ. Нині вчені розгадали таємницю народження сніжинок.
Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, і тут з неї утворюються крихітні крижинки-кристалики. Вони поступово ростуть і перетворюються на дивовижні шестикутні зірочки-сніжинки.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИ СТЕМ АТИ ЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Обери зимову ознаку»
— Підкресліть ознаки зими.
Довгі ночі, короткі дні. Сонце добре світить і гріє. Сонце низьке над горизонтом. Всі дерева стоять голі. Птахи прилітають з вирію. Небо низьке, сіре, непривітне. Уночі бувають заморозки. Температура повітря вдень і вночі нижче 0°. Сніг укрив замерзлу землю. Ґрунт замерз. Водойми вкриті льодом.
2. Вікторина «Зима»
• Щедре випадання снігу називають... (снігопад).
• Підвищення температури вище за нуль градусів в холодну пору року. (Відлига)
• Пухнаста снігова бахрома на деревах і дротах. (Паморозь)
• Вода, що з’ явилася під час відлиги, і підталий сніг замерзають. На дорогах утворюється кірка з льоду. Це явище називається... (ожеледиця).
• Про що це прислів’ я: «Сам біжить, а стояти не дозволяє»? (Мороз)
• Снігопад при сильному вітрі називається... (заметіль).
Вправа «Сенкан»
- Зима – це шлях, який проходить природа від осені до весни.Він скадається з багатьох кроків. А ці кроки – це і є прикмети зими, які ми сьогодні з вами назвали. Я пропоную вам всім разом скласти вірш у стилі сенкан про зиму, в якому відобразяться знання, які ви сьогодні отримали.
Зима Казкова, сніжна
Мандрує, сніжить, зачаровує
Все навкруги неначе засинає. Сон
VI. ПІДБ ИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що сталося з сонцем? (Сонце піднімається невисоко.)
— Як це вплинуло на температуру повітря? (Мороз)
— Як змінилися опади? (Снігопад)
— Як змінилося небо? (Сірі, темні хмари.)
— Що ми спостерігаємо на деревах і дротах у мороз? (Іній , паморозь)
— А на вікнах? (Візерунки на склі.)
— Що сталося на річках, озерах, ставках? (Лід)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Метод «Сюрприз».
Діти дістають із вази завдання для себе.
Творчі завдання
1) підібрати загадки про зиму;
2) підібрати народні прикмети про зиму;
3) знайти цікаві факти про явища, які відбуваються восени;
4) скласти розповідь «За що я люблю зиму»;
5) придумати символи для зимових місяців;
6) скласти розповідь «Мої зимові розваги».
1