ознайомити учнів з особливостями різних рослин розкривати і закривати свої квіти в різний час доби, як люди цим користуються, принципом роботи квіткового годинника, розвивати пізнавальний інтерес, пам'ять, виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
2 клас
Тема: «Запитання до природи: які рослини можуть слугувати годинником?»
Виконала вчитель початкових класів
Рєзнік Олена Сергіївна
Тема. Запитання до природи: які рослини можуть слугувати
годинником?
Мета: ознайомити учнів з особливостями різних рослин розкривати і закривати свої квіти в різний час доби, як люди цим користуються, принципом роботи квіткового годинника, розвивати пізнавальний інтерес, пам’ять, виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: малюнки рослин-символів України для роботи в парі, мікрофон, фото квіткових годинників, портрет Карла Ліннея, набори квітів для роботи в групі, пісочний годинник, фото квітів з підписами часу їх відкривання – закривання, підручник «Природознавство
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок,
Починається урок.
Наші вушка на маківці.
Очі ширше відкриваємо,
Слухаємо і запам'ятовуємо.
Ні хвилини не втрачаємо.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень. Гра «Телеведучий»
- Репортаж про стан погоди сьогодні проводить... (Дитина бере мікрофон і як ведучий телепрограми характеризує за планом-підказкою стан погоди на сьогодні.
План-підказка
Дата
Температура повітря
Стан неба
Опади
Вітер
Стан рослин
Стан тварин
Праця людей.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання «Які рослини є символами України?» (с.148).
Гра «Вчитель і учень»: учні за кожною партою розподіляються на «вчителя» і «учня», перед ними розкладені малюнки різних рослин, «учень» повинен вибрати серед них ті, які є рослинами-символами України, «вчитель» перевіряє роботу учня і обґрунтовує свою думку.
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.
- На попередньому уроці ми говорили про рослини - символи України, а про що піде мова на сьогоднішньому – ви зрозумієте, коли відгадаєте дві загадки:
1.Яскраві пелюстки
І запах пречудовий.
Нам хочеться усім
Побачити їх знову.
(Квіти)
2.Справно йде, хоч ніг немає,
цоки-цок, усім співає.
І секунди, і хвилини
нам рахує він щоднини.
(Годинник)
(Вчитель відкриває дошку із темою уроку).
V. Вивчення нового матеріалу.
Годинник — це прилад, який вимірює час у годинах, хвилинах і секундах. Годинники використовували здавна. Першими серед них були сонячні годинники, що визначали час за напрямком тіні. Та такі годинники працювали тільки за ясної погоди й зовсім не працювали вночі. Адже вночі тіні не було. З часом з'явилися водяні й механічні годинники. Точність таких годинників була невисокою. Вимірювати час допомагали й рослини.
Якщо в ясну і сонячну погоду ви відправилися на прогулянку та забули взяти з собою годинник — не засмучуйтеся. Замінять вам його багато квітучих рослин. Навіть рослини, на які ви вже давно не звертаєте уваги, допоможуть вам визначити час. Адже відомо, що кожна рослина «засинає» й «прокидається» у певну годину доби. Тому в будь-якому куточку Землі є свої живі годинники.
Та майте на увазі! У похмурі дні та перед зміною погоди
живі годинники можуть і підвести. Адже їм потрібне
Сонце!Люди здавна спостерігали за природою і ось що
помітили: квіти у різних рослин відкривають свої пелюстки
не всі одночасно, а кожна у свій час, так само і закривають
пелюстки не всі разом, а у свій час. Наприклад, о 13–14-й
годині стуляє віночки картопля, о 14–15-й годині – мак, о
17–18-й годині – мати-й-мачуха, о 19–20-й годині – шип
шина, о 20-й годині розгортає квітки запашний тютюн, о
21-й годині – нічна фіалка ( показ фото цих квітів)
Виходить, якщо знати ці особливості, то можна не боятися забути вдома годинника.
А шведський біолог Карл Лінней, (показ портрета) спостерігачи за квітами різних рослин, створив квітковий годинник, який виглядав ось так (малюнок). Суть його полягає в тому, що рослинки посаджені по кругу, в тій частині де на годиннику цифра 9 росла рослинка, квіти якої розкривалися в 9 год, в тій частині де цифра 10 – та рослинка, яка розкриває свої квіти в цей час, а після обіду, наприклад, у секторі цифри 6 росла та рослинка, яка в цю пору закриває свої пелюстки.
Проте цей годинник не завжди працював. Подумайте, коли за цим годинником не можливо визначити часу? ( В похмурі дні цей «годинник» не працює)
Пройшло багато років, а ідея Карла Ліннеє досі діє, проте трішки в інших виглядах. Сьогодні квіткові годинники побудовані в різних містах світу і в Україні вони є також. Виглядають вони так. (Малюнки). Особливістю цих годинників є те, що квіти посаджено не за принципом, коли закриваються і відкриваються їх пелюстки, а зроблено механізм на зразок справжнього годинника, прикрашеного квітами. Серед таких квіткових годинників є навіть рекордсмени. Найбільший у світі споруджено у м.Кривий Ріг.(Малюнок). Запущений 22 серпня 2011 р. Діаметр циферблата — 22 м, довжина хвилинної стрілки до 12 м. Тут висаджені 22 000 квітів 6-ти видів. Хід стрілки забезпечує годинниковий механізм, розташований під спорудою. Удень кожна година супроводжується мелодійним дзвоном, а вночі годинник підсвічується, при чому вночі хвилинна стрілка здійснює полив квітів.
VI. Фізкультхвилинка
VI. Закріплення, узагальнення та систематизація знань.
1. Робота з підручником. Яка ж рослинка не зустрічалася на нашому квітковому годиннику, проте росте в нашому краї і може підказувати час зможе відповісти уважний другокласник розглянувши таблицю на с.149 у підручнику. (Латаття біле).
2. Робота в зошиті. С.58 завд. 2. Спробуйте пояснити, як працює квітковий годинник на другому малюнку. (Час показує тінь від гномона).
3. Бесіда. Для чого людям корисно знати час відкривання і закривання квітів у різних рослин? (Метод мікрофона).
Розповідь.Один колишній американський військовий льотчика, який брав участь в другій світовій війні, розповідав таку історію. У 1945 році його літак був збитий над одним з малонаселених островів в Тихому океані. Виплигнувши з парашутом пілот приземлився в густому лісі, а його годинник і компас були пошкоджені. Проте через декілька днів йому вдалося вийти до північного краю острова, де знаходилася військова база союзників, причому в дорозі льотчикові практично безпомилково вдавалося визначати час доби. Річ у тому, що до війни льотчик захоплювався ботанікою і був не погано знайомий з особливостями багатьох квітів і дерев. Рослини допомогли йому постійно рухатися строго на північ, з їх допомогою він і визначав час.
Через багато років колишній льотчик знову приїхав в ці місця, бажаючи перевірити точність природного годинника за допомогою механічного. Під враженням від результатів проведеного експерименту він відзначав: «Природний годинник абсолютно точно показував час доби. Лише в деяких випадках він давав невеликі «збої» - «поспішав» або, навпаки, «відставав» на 5-10 хвилин».
VI. Домашнє завдання. Перевірити квіти зі стор.168 на факт чи не дає цей природній годинник «збої» у нашій місцевості. Пам’ятайте: похмурого дня цей «годинник» не працює.
VII. Підсумок уроку. Рефлексія
Про що ви довідалися на уроці?
- оберіть, який настрій був у вас на уроці.