Урок «Я досліджую світ» в 1 класі
Тема: Які бувають тварини?
Мета:
Формувати групу компетентностей:
- Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
- Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу;
- Здоров’язбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
- Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних джерелах.
Обладнання: підручник «Я досліджую світ» для 1 класу авт. Коршунова О. В, Гущина Н. І.; мультимедійна презентація «Які бувають тварини?» у форматі Microsoft PowerPoint; малюнки тварин різних груп; розмальовки із зображенням тварин для використання в роботі з програмою доповненої реальності мобільного додатку «Live Coloring» та «Quiver vision»; відеоматеріали.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч (слайд)
1. Привітання
В колі всіх чекаю,
Привітатися бажаю.
Добрий день вам, діти!
Добрий день!
Добрий день вам, киці!
Няв – няв – няв! -
Добрий день вам, миші!
Пі – пі – пі!
Добрий день, собачки!
Гав –гав –гав!
Добрий день вам, жабки!
Ква – ква –ква!
Добрий ранок, півнику!
Ку –ку –рі – ку!
Добрий ранок, бджілонько!
Дз – дз –дз!
Добрий ранок, джмелику!
Дж –дж – дж!
Добрий ранок, рибонько! (Прикладаємо пальчик до губок)
2. Щоденні новини (слайд)
А тепер щоденні новини. Давайте трішки поговоримо у колі. Погляньте на наш куточок.
Яка зараз пора року?
Яке сьогодні число і місяць?
Яке вчора було число?
Який сьогодні день тижня?
Який день тижня буде завтра?
А який день тижня був вчора?
Який стан неба?
Тепло чи холодно надворі?
Який стан неба?
Чи є сьогодні вітер?
Чи є опади?
Молодці!
А що у вас в руках? (іграшки-тваринки)
3. Вправа «Крісло автора» (слайд)
- Сьогодні кожен з вас приніс іграшку-тваринку. Чи може хтось розказати вірш або скласти розповідь про свого улюбленця? Пропоную вам сісти у «крісло автора».
4. Руханка «Естафета тварин» (слайд)
Вчитель показує або називає тварину, яку легко впізнати за її рухами, а діти повинні імітувати її рухи. Наприклад, зайчик, жабка, пташка, коник, рибка, крокодил, кенгуру.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося, на які групи розподіляються тварини, розглянемо відмінності диких і свійських тварин. З’ясуємо, для чого людина вдома тримає тварин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з малюнками підручника із використанням технології доповненої реальності за допомогою програми «Освіта 4D+» (слайд)
А зараз ми з вами за допомогою магії спробуємо «оживити» тварин, яких зображено на 94 та 95 сторінках підручника. Візьміть в руки мобільні телефони та за допомогою мобільного додатка «Освіта 4D+» розгляньте зображення тварин.
Кого ви побачили? (заєць, сова)
- До якої групи тварин вони відносяться?
За якими ознаками ви про це дізналися?
2. Бесіда «Які бувають тварини?» (слайд)
- До якої природи належать тварини?
- Як ви гадаєте, чи всі тварини однакові?
- Чому деякі тварини дуже схожі? Що їх об’єднує?
- Який характер мають тварини?
- Де можуть жити тварини?
- Чим харчуються тварини?
- Чи є у вас удома тварини? Які?
- Яких тварин ми називаємо екзотичними?
- Як ви гадаєте, риби – це теж тварини?
- А комахи?
- Яких тварин ви знаєте / бачили?
- Отже, ми з вами з’ясували, що тварини бувають різні. Одні з них живуть на суші, інші – у воді, під землею. Для одних тварин домівкою є ліс, для інших — лука. Деякі літають, інші – бігають, повзають або плавають. Тому й за будовою тіла вони відрізняються.
3. Робота з малюнком (слайд)
Уважно розгляньте зображених на малюнках тварин. Полічіть їх.
Скільки тварин мають ікла, скільки – плавники (хобот, крила, панцир, жало, роги, хвіст, копита, дзьоб)?
У скількох тварин тіло вкрито лускою, пір’ям, голками?
4. Робота над загадками (слайди)
Довгі вуха, куций хвіст, Невеликий сам на зріст.
На городі побував,
Нам капусту попсував.
Довгі ноги - скік та скік...
Ми погнались, він утік... (Заєць)
Має хвіст, та не літає,
має рот — не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати
і загадку відгадати. (Риба)
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг, Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь)
Вдень вона лягає спати,
Бо всю ніч їй знов літати.
Ловить мишок, гризунів,
З нею їм вже не до снів! (Сова)
Ця маленька трудівниця
Мед збирає як годиться:
Все у вулик, все у соти,
Не цурається роботи! (Бджола)
5. Робота з підручником (с. 94) (слайд)
Розгляньте ілюстрації та виберіть назви груп тварин до них.
Тварин в природі дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.
Назвіть істотні ознаки звірів? (Тіло вкрите шерстю)
Які істотні ознаки птахів? (Тіло вкрите пір'ям)
Яка істотна ознака комах? ( мають 6 лапок)
Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)
6. Фізкультхвилинка (слайд)
Раз, два, три – з нами на галявину іди, Раз, два, три, чотири, п`ять –
Будем в лісі крокувать.
Там пташок ми зустрічали,
Разом з ними політали.
Разом з зайцем пострибали,
А від вовка утікали.
Як лисичка до зайчат підкрадемося,
Як ведмедик клишоногий потанцюємо, Ледве чутно галявинкою помандруємо.
ІV. Знайомство з дикими та свійськими тваринами
1. Робота в парах (слайд)
Розгляньте фото тварин на с. 95.
Хто зображений на малюнках?
Що ви знаєте про тварин, які зображені на малюнках?
Хто з них сам про себе дбає?
Про кого піклуються люди?
У які групи можна об’єднати цих тварин? Поясніть.
2. Вправа «Мікрофон» (слайд)
Які тварини виникли раніше – дикі чи свійські?
Колись, багато тисяч років тому, усі тварини були дикими.
(На екрані зображення вовка, ведмедя, білки, лисиці, зайця, їжака, дикого кабана, рисі)
- Де живуть ці тварини?
- Чим живляться?
- Хто здобуває для них їжу?
- Хто їх лікує?
- Хто піклується про потомство?
- Хто живе в норах? У дуплах? У лігві? У барлозі?
- У кого голки на тілі?
- У яких тварин китички на вушках?
- Чи всіх тварин ми відносимо до диких?
- Які ж тварини називаються дикими?
- Дикі тварини – це тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі шукають, роблять і облаштовують собі житло, виводять потомство.
- Як же виникли свійські тварини? Хто був першим? Послухайте розповідь. У давні часи люди жили в печерах. Вони боялися хижаків. До печер часто підходили вовки. Людина стала їх підгодовувати. Вовки ставали добрішими, а їх дитинчата прив’язувалися до людини і залишилися жити з нею. Вони вже були не дикими, а свійськими. Так з’явилися собаки. Вони навчилися охороняти людину від ворогів, допомагали шукати їжу, попереджали про небезпеку. Ішов час, і число друзів серед тварин росло. Тепер людина не може жити без домашніх тварин.
- Усі свійські тварини походять від своїх диких родичів.
- Свійські тварини – це тварини, за якими доглядають люди. Вони годують їх, будують їм житло, захищають, лікують, дбають про потомство, використовують у своєму господарстві.
3. Гра «Угадай тваринку» (слайд)
Хтось із дітей задумує тваринку (комаху, рибку, пташку, звіра), а інші повинні ставити запитання. Відповідати можна тільки ТАК чи Ні.
4. Гра «Графічний редактор» (слайд)
- З’єднайте стрілочками тваринку і будиночок, в якому вона живе.
V. Робота з мобільними додатками «Quiver Vision 3D» та «Live Coloring»
1. Вправа «Розмалюй та оживи тваринку» (слайд)
Учні отримують розмальовки із зображеннями різних тварин, які необхідно розфарбувати.
Потім за допомогою мобільного додатку тваринка оживає.
VI. Цікавинки звідусіль (слайди)
Кит синій – найдовший та найважчий ссавець. Маса тварини 150 -180 т, довжина - 33 м. Кити можуть не спати три місяці, не їсти вісім місяців, не дихати до двох годин і при цьому долати гігантські відстані до декількох тисяч кілометрів. (слайд)
Кажан – єдиний ссавець у світі, який здатний літати. Може жити до 40 років. Звірята видають звуки, які людина не чує. (слайд)
Павук – тварина, яка не має зубів, а тому не може жувати їжу. З’їдають більше комах, ніж птахи та кажани разом узяті. Найбільший павук виростає до 30 см і може полювати на мишей, жаб та ящірок. Найменший може поміститися на кінчику олівця. (слайд)
Колібрі — найменші птахи на Землі. Вони більше схожі на бабок, ніж на представника пернатих. Вага самих маленьких колібрі дорослих особин не становить і 3 грамів.
Найбільший у світі птах – страус. На зріст сягає до 2 м 70 см. Дорослий самець страуса може мати масу до 100 кілограмів. Через велику масу тіла страуси не можуть літати. Розвивають швидкість до 70 км/год.
VII. Підсумок уроку
- Яка була тема нашого уроку?
- Чи сподобався вам урок?
- Що вам найбільше сподобалося?
- Що нового дізналися?
- Які ознаки диких тварин ви можете назвати?
- Чим свійська тварина відрізняється від дикої?
- У багатьох з вас вдома є свійська тварина. Як потрібно піклуватися про свійських тварин, щоб їм було добре? (Давати вчасно водичку, їжу, гратися з ними, вигулювати, не ображати…)
Ось і пролунав дзвінок — закінчився наш урок.
За роботу — по заслузі! Щиро дякую вам, друзі!
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
Гальчевська Н., Гуменюк Л., Товкало М. Навчально-методичні матеріали до Модельної навчальної програми для першого класу. Львів: Центр освітньої політики, 2018.
Климнюк В. Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. 2018. № 2. С. 207–212.
Крокуємо до успіху : ранкові зустрічі : навчально-методичний посібник / уклад. : Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова, М. О. Банник. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 114 с.
Лешко К. В. Формування професійно-пізнавальної активності майбутніх педагогів з використанням засобів доповненої реальності. Newcomputertechnology. 2019. № 17. С. 76–81.
Мисюра Л. Формування життєвих компетентностей учнів початкових класів шляхом організації пошукової діяльності // Початкова освіта. 2009. № 5. С. 70–73.
Навчально-дослідницька діяльність дітей: досвід організації, дидактичні напрацювання, особливості формування навчально-дослідницьких умінь : матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф., Київ – Черкаси – Кіровоград, 9–10 квітня 2014. 218 с.
Розвиток критичного мислення молодших школярів в умовах Нової української школи : методичний посібник / автор-уклад. Н.Б.Ларіонова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2019. 64 с.
Химинець В., Кірик М. Інновації в початковій школі. Тернопіль: Мандрівець, 2010. 135 с.
Електронні ресурси
Відео «Якими бувають тварини?». Режим доступу: канал YouTube. URL: https://goo.gl/FLbN9T
Концепція Нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/
Цікаві факти. Тварини. URL: https://tsikavi-fakty.com.ua/pryroda/tvaryny/page/3/