В основі навчально-виховного процесу завжди був і поки залишається урок як форма передачі знань і контролю їхнього засвоєння. Існують старі добрі традиції проведення уроку, але сучасний урок не може далі бездоганно і невідступно додержуватись цих традицій, оскільки в умовах сучасного технічного прогресу і новітніх технологій не задовольняє запитів підростаючого покоління.
Компетентнісний підхід передбачає не засвоєння учнем окремих один від одного знань і вмінь, а оволодіння ними в комплексі. У зв'язку з цим по-іншому визначається система методів навчання. В основу їх відбору і конструювання покладена структура відповідних компетенцій і функції, які вони виконують в освіті. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей. Компетенція — суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини. Компетентність — набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається зі знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці. Інакше кажучи, це здатність встановити та реалізувати зв'язок між «знаннями — вміннями та ситуацією. Ключові компетентності — це компетентності, які використовуються у повсякденному житті. Предметна (галузева) компетентність — набутий учнями у процесі навчання досвід специфічної для певного предмета діяльності, пов'язаної із засвоєнням, розумінням і застосуванням нових знань.
Тому головною метою школи стає формування ключових та предметних компетентностей. До ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров'язбережувальна компетентності, а до предметних (галузевих) — комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна, естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та інформаційно-комунікаційна, суспільствознавча, історична і здоров'язбережувальна компетентності.
Чим урок інформатики відрізняється від інших навчальних предметів? 1. Комп'ютерний клас, де проводяться уроки, організований особливим чином: кожен учень має, з одного боку, індивідуальне робоче місце, а з іншого — доступ до загальних ресурсів; відповіді біля дошки практикуються значно рідше, ніж на інших урока, проте частіше відповідають із місця; навіть візуальний контакт з однокласниками і вчителем будується трохи інакше Якщо Ви дивитеся на рік уперед, то сійте рис. Якщо Ви дивитеся на десять років уперед, то висаджуйте дерева. Якщо Ви дивитеся уперед на все життя, навчайте людину. Китайська приказка
Учні можуть обирати завдання з перелік}', запропонованого учителем, з урахуванням індивідуальних можливостей Учитель оголошує і коментує завдання (зазвичай воно одне для всіх) Домашнє завдання Проводиться рефлексія Учитель з'ясовує, що учні запам'ятали на уроці Підсумки уроку Учні дають оцінку діяльності на уроці за її результатами (самооцінка, оцінка результатів діяльності однокласників), учитель консультує Учитель оцінює роботу учнів на уроці Оцінювання учнів Учні формулюють питання, що викликали труднощі, і здійснюють корекцію самостійно; учитель консультує, радить, допомагає Учитель у процесі виконання учнями роботи та за її результатами здійснює корекцію Корекція Учні здійснюють контроль (самоконтроль, взаємоконтроль), учитель консультує Учитель здійснює контроль за виконанням учнями практичної роботи Контроль Учні здійснюють навчальні дії за складеним планом (групові, індивідуальні методи), учитель консультує Під керівництвом учителя учні виконують практичні завдання (зазвичай фронтальний метод організації діяльності) Практична діяльність учнів Учні планують, якими способами вони досягатимуть поставленої мети (учитель допомагає, радить) Учитель повідомляє учням, яку роботу вони повинні виконати, щоб досягти мети Планування Формулюють самі учні, визначивши межі відомого та невідомого (учитель підводить учнів до усвідомлення мети і завдань) Учитель формулює і повідомляє учням, чому вони повинні навчитися Повідомлення мети і завдань Формулюють тему самі учні (учитель підводить учнів до її усвідомлення) Учитель повідомляє учням тему уроку Оголошення теми уроку Урок сучасного типу Традиційний урок Етапи уроку
Загальнопедагогічні вимоги до уроку: Приоритет особистості учня Триєдина мета уроку (освітні, виховні і розвиваючі завдання уроку) Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів Орієнтація на процес навчання Емоційно-актуальний фон навчання Педагогічний такт Пізнавальна самостійність учнів
Дидактичні вимоги до уроку Раціональне використання часу Єдність словесних, наукових і практичних методів навчання Використання активних методів навчання Зв’язок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем Формування умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично Індивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу Використання сценарних варіантів уроку
фізична активність учнів полягає в просторовому переміщенні, зміні способу дій партнерів із взаємодії, наприклад, у діловій або рольовій грі (учні можуть змінювати робоче місце, пересідати, робити презентацію біля дошки або перед аудиторією, працювати в малих групах, говорити, писати, слухати, робити малюнки тощо); соціальна активність учнів виявляється в тому, що вони ініціюють взаємодію один з одним, використовують різні прийоми й техніку обміну даними (ставлять запитання і відповідають на них, обмінюються думками, репліками, коментарями тощо); пізнавальна активність учнів виявляється в необхідності самостійно формулювати і ставити проблему, визначати способи її розв'язання, пропонувати рекомендації, приймати рішення. Активне навчання припускає внутрішньогрупову та міжгрупову активність учнів і спрямованість дій:
Новітніми підходами до організації навчання у системі сучасної загальної середньої освіти є використання різноманітних інноваційних технологій. Творчі здібності характеризуються як властивості особистості, що забезпечують успіх у будь-якій діяльності. Отже, щоб розв’язати проблему перетворення учня з суб’єкта педагогічного впливу на суб’єкт навчання, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри тощо.
• Обговорюємо домашнє завдання Роль «той, • який підводе ПІДСУМОК» Роль — «психолог» Відстрочена відгадка Опиту-вання-під-сумок Е. Кінець уроку Творчість працює на майбутнє Ідеальне завдання Особливе завдання Незвичайна звичайність Три рівні домашнього завдання Завдання масивом Д. Домашнє завдання Звичайна контрольна робота Вибірковий контроль Релейна контрольна робота Бліц контрольна робота Фактологічний диктант Ідеальне опитування Програмоване опитування Опитування пошепки Опитування ланцюжком «Світлофор» Ґ. Контроль • Показова відповідь «Ні— Так» Гра у випадковість Ділова гра «НДЛ» (науково-дослідна лабораторія) Ділова гра «Точка зору» Ділова гра «Компетентність» Перехрестя тем Обговорюємо Д/3 Опиту вання-підсумок Власні приклади Повторення із розширенням Повторення з контролем Власна опора Г. Повторення Спрощене опитування Взаємо- опиту- вання Усне програмоване опитування Тренувальна контрольна робота Ділова гра «НДЛ» (науково дослідна лабораторія) Ділова гра «Точка зору» Ділова гра «Ком- пе- тент- ність» «Ні—Так» Гра у випадковість Гра-тренінг НМШ (навчальний мозковий штурм) Прес-конференція «Лови помилку!» В. Закріплення, тренування, відпрацювання навичок Проблемний діалог Ділова гра «НДЛ» (науково-дослідна лабораторія) Ділова гра «Точка зору» Театралізація Доповідь «Лови помилку!» Питання до тексту Прес-конференція Практичність теорії Фантастична феєрія «Здивуй!» Приваблива ціль Б. Пояснення нового матеріалу Обговорюємо домашнє завдання Театралізація Гра у випадковість НМШ (фронтально, з усім класом) Взаємо- опиту- вання Ідеальне опитування Щадне опитування «Світлофор» Фантастична феєрія Здивуй! Відстрочена відгадка «Ні — так» Інтелектуальна розминка А. Початок уроку 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 \^ Функціональний \^ блок Етапи уроку
Результат: Провідні риси – працелюбність, потреба доводити розпочату справу до кінця, наполегливість (квадрат) Провідні риси – допитливість, цікавість, жвавий інтерес до всього, що відбувається, сміливість (прямокутник) Найдоброзичливіша з п'яти фігур. Висока чутливість, здатність співчувати, емоційно відгукуватись (коло) Символізує лідерство. Найхарактернішою особливістю є сила, енергія, нестримність (трикутник) Символізує творчість. Зигзагам подобається створювати щось нове, оригінальне (зигзаг)
Без вивчення інформатики неможливе формування сучасного світогляду, розуміння ролі інформаційних процесів у природі, суспільстві, техніці. Від рівня й якості опанування шкільним курсом інформатики залежить успішність подальшого продовження освіти. Це, в свою чергу, вимагає відповідного сучасного рівня методичної підготовки вчителів інформатики.