Тема: Японія країна сонця, що сходить.
Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного положення країни, особливостями сучасного розвитку господарства, характеристикою галузевої та територіальної структури промисловості, особливостями сільського господарства, транспортною інфраструктурою, зовнішньоекономічними зв'язками;
формувати вміння цілісного аналізу тексту, навчати учнів розкривати головну ідею матеріалу та знаходити відповіді на проблемні питання; ознайомити учнів з особливостями японських традицій і культури; виховувати повагу й інтерес до самобутньої культури Японії, почуття дружби й краси, спостережливість та вдумливість, комунікативні здібності, інтелект, логічне та просторове мислення, вміння робити висновки.
Тема: Японія країна сонця, що сходить.
Мета: ознайомити учнів з особливостями географічного положення країни, особливостями сучасного розвитку господарства, характеристикою галузевої та територіальної структури промисловості, особливостями сільського господарства, транспортною інфраструктурою, зовнішньоекономічними зв'язками;
формувати вміння цілісного аналізу тексту, навчати учнів розкривати головну ідею матеріалу та знаходити відповіді на проблемні питання; ознайомити учнів з особливостями японських традицій і культури; виховувати повагу й інтерес до самобутньої культури Японії, почуття дружби й краси, спостережливість та вдумливість, комунікативні здібності, інтелект, логічне та просторове мислення, вміння робити висновки.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:підручник географії, атласи, контурні карти, політична карта світу, ілюстрації з краєвидами країни, мультимедійне обладнання з презентаціями, фрагмент музичного твору, оздоблення інтер'єру в «японському стилі».
Опорні поняття: географічне положення, населення, міста, господарство, галузева структура, територіальна структура, промисловість, сільське господарство, інфраструктура, зовнішньоекономічні зв'язки.
Структура уроку
І. Організаційний етап П. Мотивація навчальної діяльності
Доброго дня всім. Я рада знову вас бачити на своєму уроці. Чи є у нас відсутні?
О, країно! Далека й така таємнича,
Де сонце щодня виринає з пітьми,
Де сакура квітне поблизу гір мальовничих,
Сьогодні до тебе звертаємось ми ... МацуоБасьо
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя про ЕГП країни
2)Населення ( розповіді учнів)
Назвіть позитивні та негативні риси ЕГП країни, забезпеченості природними ресурсами.
Японія - одна з найрозвинутіших країн світу, країна «Великої сімки». Частка країни у світовому ВВП - 8 %, а світовому промисловому виробництві - 12 %.
Чому країна, яка практично не забезпечена природними ресурсами, потерпає від несприятливих природних явищ має такий високий рівень економічного розвитку?
Галузі спеціалізації: автомобілебудування, електронна промисловість, суднобудування, металургія, текстильна промисловість, телекомунікації.
3) Сільське господарство відіграє значну роль у господарстві (2 % ВВП).
Основа - дрібні селянські господарства.
Рослинництво:
- вилов риби (12 млн т / рік), аквакультура (водорості, молюски, риба)
3) Транспортна система – розповідь вчителя + презинтація
Формування сучасного господарського комплексу Японії було б неможливе без розвитку транспорту. За останні десятиліття тут створена ефективна транспортна система. її особливість — висока густота шляхів сполучення та відсутність міжміського трубопровідного й річкового транспорту. Найбільшу роль у вантажо- й пасажирообігу відіграє автомобільний транспорт. Країна має густу мережу автомобільних доріг із твердим покриттям, найбільше значення мають першокласні автостради, які з'єднують найбільші міста. Роль залізничного транспорту зменшується. Він посідає друге місце в країні за пасажирообігом, а у вантажообігу його частка є незначною. Предметом гордості японців є сінкансен — система швидкісних залізниць, довжина яких становить близько 2,5 тис. км. Поїзди розвивають на них швидкість /до 300 км/год. •
Країна має великий морський флот, який обслуговують десятки портів, найбільшими з яких є Тіба, Йокогама, Кавасакі, Токіо, Нагоя, Осака. Особливо великими є обсяги міжнародних вантажів, роль каботажних перевезень поступово знижується. Тгг^е V?
Постійно збільшується значення авіатранспорту. Японські авіаційні компанії входять до світових лідерів. Країна має мережу аеропортів, найбільшими з яких є Наріта (Токіо) і Кансай (Осака).
4) Зовнішньоекономічні зв'язки
5) Розвиток культури
У світі добре відома любов жителів Країни сонця, що сходить, до природи, її тонке розуміння, що проявляється і в мистецтві, і в повсякденному житті. Японська земля дуже красива: чудові японські пейзажі вулканів, бухт, гір, островів, озер є багатством самобутньої культури Японії. Але природа Японії сувора і так просто не віддає своїх багатств тим, хто не розуміє її краси, не відчуває себе щасливим від споглядання цвітіння сакури. У світі техніки, бетону й заліза людина не може побачити краси природи, тому потрібно зупинитися і вчитися бачити красу навколо тебе, виховувати в собі почуття уваги до народу, який в суворих природних умовах зумів зберегти й подарувати всім уміння бути щасливим.
-Дидактична гра «Збери прислів'я».
Із даних фрагментів складіть японські прислів'я та приказки. Як вони характеризують японський народ? Що цінують, поважають у цій країні?
Озирайся- на минуле, а людина - ім'я
Усякі діла мале.
Перлина любить ховатись з малих починаються,
Умій цінувати , три роки голоду,
Сокіл цінує свої крила а очі розплющеними,
Рік бунту - коли хочеш знати майбутнє,
Рот тримай закритим, у непоказній оболонці.
Культурний, інтелектуальний, фізичний капітал нації відіграє особливу роль в досягненні економічних висот. Чинниками, що визначають економічний розвиток Японії та оригінальність її економічної моделі, є історичні умови розвитку, рішучість у проведенні економічних реформ та їхня ефективність, специфіка соціальних відносин між урядом, бізнесом і населенням.
Всі молитви японців приходять до єдиних побажань, якими і хочеться підвести підсумок сьогоднішнього уроку: Хай обійдуть нас хвороби, нехай завжди буде спокій у родині, нехай завжди нас супроводжує вдача у справах.
Опрацювати матеріал параграфа 36.
Написати лист японському послу «Я закоханий (закохана) у Вашу країну» Намалювати ілюстрацію «Японія - країна мрія»