" Японія та Китай наприкінці XIX ст. - початку XX ст."

Про матеріал
Розробка уроку з всесвітньої історії до підручника О.В. Гісем,О.О. Мартинюк.
Перегляд файлу

   Тема: Японія. Китай.

Мета: сформувати в учнів уявлення про Японію та Китай в другій половині ХІХ ст. – початку XX ст.; проаналізувати причини й наслідки реформ у Японії в другій половині ХІХ ст.; розвивати в учнів уміння аналізувати причини і наслідки експансії; пояснювати причини самоізоляції Китаю; висвітлювати наслідки європейського проникнення у Китай; розкривати причини піднесення національно-визвольного руху Китаю, з’ясовувати його особливості; аналізувати причини, перебіг та наслідки опіумних війн і тайпінського повстання;висловлювати власну думку; продовжити формування вмінь працювати з картою, текстом підручника, історичним джерелом; виховувати інтерес до вивчення історії.     

Обладнання: підручник О.В. Гісем, О.О.Мартинюк, атлас.                                                                                                    

Тип уроку: комбінований
Поняття: «політика  самоізоляції»,  «сьогунат»,  «самурай», «революція мейдзі»; «політика самоізоляції», «опіумні війни», «тайпінське повстання», «боксерське повстання», Сіньхайська революція.

Очікувані результати

Після цього уроку учень/учениця має

• знати: час «доби Мейдзі», японо-китайської війни, російсько-японської війни; руху тайпінів, повстання іхетуанів, Сіньхайської революцій,

• розуміти: поняття «пробудження Азії»;

• вміти: показувати на карті території Японії, Китаю,; пояснити суть революцій Мейдзі, та Сіньхайської революції; висловлювати судження про значення діяльності Мейдзі, Хун Сюцюаня, Кан Ювея, Сунь Ятсена, Юань Шикая.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Учитель оголошує тему та основні завдання уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Запитання:

  1. Назвіть дату утворення Австро-Угорської дуалістичної монархії.
  2. Яка головна проблема турбувала правлячі кола Австро-Угорщини?
  3. На союз із якою країною орієнтувалися правлячі кола Австро-Угорщини?
  4. Який договір і в якому році підбив підсумки Російсько-турецької війни 1877-1878 рр.?
  5. Коли було сформовано Балканський союз?
  6. Яку  роль відігравали великі держави під час конфлікту на Балканах?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Японія і Китай дотримувалися політики «самоізоляції». Що принесло Китаю та Японії  «відкриття» їх європейцями? Дізнаємось сьогодні на уроці!

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Давайте згадаємо що означає поняття «самоізоляція»?

Учитель. У середені XVII ст. сьогун прийняв рішення про закриття Японії від європейців для збереження давніх традицій. Тільки голландцям відкрили порт Нагасакі для торгівлі.

 

Робота з поняттям:

Сьогун - найвища військова посада у домодерній Японії, голова самурайського уряду.

Сьогунат – самурайський уряд.

 

Учитель. У 1854 р. під тиском США японці були змушені відкрити свою країну. Японія потрібна була США як перевалочна база американських суден. Коли європейці проникли до Японії, то авторитет сьогуна був підірваний.

   У 1868 році війська імператора Муцухіто (Мейдзі), якого підтримували самураї півдня ,городяни і селяни розгромили армію сьогуна. Ці події мають назву революція Мейдзі.

 

Робота з датами

1867–1868 рр. – революція Мейдзі та громадянська війна;

1868-1912 рр. – доба Мейдзі.

Робота з таблицею

Слухаючи розповідь вчителя складіть таблицю

 

 

 

Орієнтовний вигляд таблиці

Назва реформи

Основний зміст

Аграрна

Селяни отримали у власність земельні ділянки, які вони обробляли. Був введений податок у розмірі 3% від вартості землі.

Фінансова

Введення єдиної монети – єни.

Військова

Армію озброїли за європейським зразком. Насаджувався дух самурайства. Введена загальна військова повинність.

Адміністративна

Знищили князівства, сформували префектури ( адміністративні одиниці), таким чино подолали роздробленість країни.

Освітня

Відкривали школи і університети за європейським зразком. Початкова освіта була обов`язковою. Жінки теж мали право на освіту.

 

Робота з датами (учні записують дату, а учитель одразу надає пояснення):

1889 рік – прийняття Конституції. В Японії встановлюється конституційна монархія.

1894 – 1895 роки – японсько-китайська війна. Почалась через конфлікт на корейському півострові. Перемогла Японія. Китай виплатив Японії величезну контрибуцію.

Робота з атласом

  1. Знайдіть на карті території, які відійшли Японії внаслідок японсько- китайської війни.

 

Робота з датами (учні записують дату, а учитель одразу надає пояснення):

1904-10950 роки – російсько- японська війна. Російські війська зазнали значних втрат. 5 серпня 1905 року був підписаний мир.

Робота з атласом:

  1. Знайдіть території, які відійшли Японії внаслідок російсько- японської війни.

 

Учитель. Китаю довелось «відкрити двері» через «опіумні» війни.

Робота за датами:

1840-1842 рр. – перша «опіумна» війна.

1856-1860 рр. – друга «опіумна» війна.

Робота з підручником.

Опрацювати рубрику «Цікаві факти» на с. 197 підручника.

Учитель. У Китаї після поразки «опіумних воєн» почались повстання. Найбільше з них – рух тайпінів, який розгорнувся у 45-50-х роках XIXст. Для них головною ідеєю була соціальна рівність. Лідером руху був Хун Сюцюань.

  У 1899-1900 рр. – відбулось повстання під керівництвом членів товариства Іхетуань.  Мета – знищення всіх іноземців.

      Обидва повстання зазнали поразки.

У 1911- 1912 рр. у Китаї відбулась Сіньхайська революція.

За розповіддю вчителя учні роблять конспект.

Орієновний вигляд конспекту.

  1. Лідери: Сунь Ятсен, Юань Шикай.
  2. Мета: народовладдя, націоналізм, народний добробут.
  3. Місце: Ухань.
  4. Перебіг:

- 2 грудня 1911 року революційні війська увійшли до Нанкіна;

 -  29 грудня 1911 року було проголошено Китайську республіку;

-   Сунь Ятсен став першим президентом, який згодом відмовився від посади на користь Юань Шикая, після того як 12 лютого 1912 року Юань Шикай примусив мати 6 –річного імператора Пу I зректися престолу;

-  У березні 1912 року прийняли Конституцію Китайської республіки;

-  Юань Шикай прагнув відродити монархію, розігнав парламент і став диктаторм;

– перед смертю відмовився від своєї цілі і зберіг республіку.

  1. Наслідки:  Від влади була усунута Маньчжурська династія, Китай став на шлях модернізації.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда

  1. Охарактеризуйте «революцію Мейдзі».
  2. В якому році прийняли Конституцію в Японії?
  3. Якою є роль війн Японії з Китаєм у її модернізації?
  4.  Якими були  наслідки Сіньхайської  революції?

VI. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати § 23-24.
  2. Вивчити дати і поняття.
  3. Виконати завдання 13 на с. 204 підручника.

   

  

 

 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
3485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку