План-конспект уроку для 6 класу
Тема: Ярослав Стельмах. Відомості про письменника. «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»
Дата проведення:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи уроку: розповідь, бесіда, метод вправ.
Мета:
Обладнання: портрет Я. Стельмаха, текст твору, відео, ілюстрації, дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. БЕСІДА
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Учитель.
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель.
Епіграф
Світ - це книга. І хто не подорожував по ньому - прочитав у ній тільки одну сторінку.
Св. Августин
1. Біографічні відомості про автора
З дитинства Ярослав знайомий із багатьма українськими письменниками, які відвідували їхній будинок. Дитинство було щасливим, Ярослав обожнював читати книги. «Хорошому хлопчикові Славкові Стельмаху — на день народження. Як вивчишся — будеш читати і діда Вишню згадувати». Саме так підписав книгу Стельмаху український письменник Остап Вишня.
Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, займався перекладацькою діяльністю.
Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка – збірка оповідань «Манок». Через три роки прийнятий до Спілки письменників. Потім були повісті «Химера лісового звіра», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.
Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п’єси мали неабиякий успіх: у п’ятнадцяти театрах одночасно йшла п’єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма».
Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п’єс для наймолодшого читача, Ярослав Стельмах створює «Митькозавр із Юрківки», «Вікентій Прерозумний», які свідчать про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини. Широкої популярності набули також п’єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші. За два з половиною десятиліття більше 20 п’єс Ярослава Стельмаха було поставлено театральними трупами.
Понад 30 років він працював в драматургії, написав 25 п’єс і зробив майже 50 перекладів драматичних творів. Відбулося більше 100 вистав за його творами, які зіграні 2, 5 тисячі разів, і їх подивилося понад мільйон глядачів. За п’єсу для дітей «Привіт, синичко!» ще у 1979 році він був удостоєний другої премії на Всесоюзному конкурсі на кращий драматичний твір для дітей та юнацтва, а у 1984 році з а п’єсу «Запитай колись у трав» письменникові присуджена Республіканська комсомольська премія ім. М.Островського. У 1996 році йому була присуджена премія ім. І. Котляревського, 1999 року він названий кращим драматургом року і, на кінець, за книжку повістей і оповідань для дітей «Голодний, злий і дуже небезпечний» у 2001 році він став лауреатом найвищої літературної премії, якої удостоюються дитячі письменники України – премії ім. Лесі Українки.
Ярослав Стельмах був зразковим сім’янином, мав дружину Людмилу. Прожили разом 28 років, це були казкові роки. Але 4 серпня 2001 року все змінило назавжди. На Бориспільській трасі старенький автомобіль «Жигулі», в якому Стельмах їхав до себе на дачу, раптово втратив керування, врізався в автобус «Ікарус», вилетів на узбіччя і загорівся. Саме так трагічно загинув відомий український письменник.
Хочу запросити до слова вчительку української літератури Мандрику Валентину Михайлівну, яка особисто знайома із Ярославом Стельмахом і розповість ще більше інформації про нього.
2. Історія написання твору
Учитель.
3. Перегляд буктрейлера
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=rjcTWOaW0Ks
4. Робота над твором ««Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
Учитель.
Фразеологізми:
I розділ Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі» та II розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»
Композиція І, ІІ розділів «Химера лісового озера»
І розділ.
Після успішного складання іспиту за 5-й клас. Учитель ботаніки на літо запропонувала школярам зібрати колекцію комах. Це стосувалося і героїв твору — Сергія і Митька. Для цього їм необхідно було поїхати в село юрківку до бабусі Митька. Однак батьки не хотіли відпускати Сергія зі своїм приятелем Митьком, зважаючи на те, що хлопці будуть завдавати старій зайвого клопоту. Після тривалих умовлянь вони погодилися. Хлопці їдуть потягом, і нарешті провідник повідомив про те, що незабаром їхня станція.
ІІ розділ.
Вийшовши з автобуса, хлопці зразу відчули сільське свіже повітря, яке надто відрізнялося від міського. Подорожуючи до бабусиного села, Сергій і Митько зустрілися з Василем Трошем, майбутнім майстром велосипедного спорту міжнародного класу. Він на них справив неприємне враження. Крокуючи далі, хлопці почули якесь виття, виявилося, що це дядько Гнат грав на тромбоні. Бабуся і мешканці села дуже привітливо зустріли хлопців. До Василя Троша із незадоволенням поставився і дід Трохим. Василь, приїхавши до бабусі, навіть не поцілував, не обняв її, а поїхав кататися на велосипеді. Смачно наївшись бабусиних страв, Сергій і Митько вирішують піти гуляти на річку.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розв’язування тестових завдань
І розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»
1. Ірина Семенівна була вчителькою:
а) ботаніки;
б) зоології;
в) географії.
2. Герої твору — вже учні класу:
а) п’ятого;
б) шостого;
в) сьомого.
3. Ірина Семенівна називала учнів:
а) «діточками»;
б) «лапочками»;
в) «зайчатами».
4. Яку колекцію вчителька зобов’язала зібрати школярів улітку?
а) Лікарських трав;
б) комах;
в) листя дерев.
5. З яким запитанням звернувся Митько до вчительки?
а) «А як оформляти цю колекцію?»;
б) «А можна вдвох збирати одну колекцію?»;
в) «А що повинна містити ця творча робота?».
6. Бабуся Сергія жила в селі:
а) Юнківка;
б) Юрківка;
в) Юпітерка.
7. Чому батьки Сергія вагалися щодо поїздки сина з приятелем до бабусі? Бо вони:
а) боялися відпускати хлопців самих у дорогу;
б) турбувалися про погану поведінку Сергія та Митька під час подорожі;
в) хотіли, щоб син поїхав у табір відпочинку.
8. За якої умови хлопці отримали згоду на поїздку до села? Щоб вони:
а) слухали бабусю;
б) обробляли городину старій;
в) щодня телефонували і доповідали про стан справ.
9. Що заборонила мати їсти хлопцям у дорозі?
а) Морозиво;
б) ковбасу;
в) насіння.
10. У якій кишені хлопці зберігали гроші під час поїздки?
а) Правій;
б) лівій;
в) внутрішній кишені сорочки.
11. Поїздку до бабусі хлопці не могли порівняти:
а) з подорожжю за кордон;
б) шкільним туристським походом;
в) будь-якою мандрівкою чи дослідницькою експедицію.
12. Під час подорожі до бабусі яким транспортом не користувалися хлопці?
а) Потягом;
б) автобусом;
в) автомобілем.
ІІ розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»
1. Василь Трош — це в майбутньому:
а) видатний митець живопису;
б) майстер велосипедного спорту міжнародного класу;
в) представник міської влади.
2. Василь Трош назвав хлопців:
а) дослідниками;
б) лівінгстонами;
в) зоологами.
3. Приїхавши до бабусі, хлопці відчули якесь виття, яке було пов’язане:
а) з коровою;
б) військовими тренуваннями;
в) музичним інструментом.
4. Чим хлопці вразили Троша?
а) Міською поведінкою;
б) сачками і рюкзаками;
в) манерою спілкування.
5. Про який географічний континент згадується у творі?
а) Азію;
б) Європу;
в) Африку.
6. Яка тварина не згадується Трошем під час спілкування з хлопцями?
а) Бегемот;
б) тигр;
в) крокодил.
7. По-вуличному дядька Гната звали:
а) супермузикантом;
б) лірником;
в) Фа-Дієзом.
8. Бабусю Сергія на селі кликали:
а) Іванівною;
б) Петрівною;
в) Демидівною.
9. Чим бабуся пригощала Сергія та Митька?
а) Картоплею з м’ясом;
б) пиріжками;
в) голубцями.
10. Кому з героїв твору належить цей опис зовнішності: «У темних смугастих штанях, вправлених у запилені чоботи, в синьому бувалому в бувальцях піджаку й кашкеті»?
а) Дядьку Гнату;
б) Гнатовичу;
в) незнайомцю.
11. Яким напоєм не смакували хлопці в бабусі?
а) Кефіром;
б) молоком;
в) кисілем.
12. Наївшись, хлопці вирішили прогулятися:
а) по лісу;
б) селом;
в) на річку.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Учитель.
Список використаної літератури: