урок з української літератури
5 клас
Тема: Казка «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці, зав’язок з міфами.
Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Яйце-райце», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку; вчити розпізнавати добро і зло як у казках, так і в сучасному житті; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам’ять.
Обладнання: ілюстрації до казки, текст казки
Тип уроку: урок формування нових вмінь і навичок
І. Організаційний момент
Слово вчителя
Усім дітям та дорослим затишно у пазусі казок. Отак би й слухав про царя Салтана, Колобка, дурня, який будував чарівний летючий корабель. Про вороних коней з полуменем грив, про чаклунів, що можуть все на світі. І хто б що не говорив, а правда та добро переможе брехню та зло.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
Учні:
Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками казки «Яйце-райце», яку ви прочитали вже вдома.
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.
1. Міфологічні уявлення наших предків, пов’язані з яйцем.
Яйце — символ зародження Всесвіту, Сонця з його весняним відродженням, життя та його безсмертя й воскресіння. У міфах багатьох народів світу саме яйце є світотворчим початком.
У слов'ян яйце було символом сонячного культу, зародження життя, символ бога сонця. Також яйце посідало важливе місце у ритуалах родючості. Звідси писанка на Великдень є символом родючості. В давнину воно символізувало — добро, радість, щастя, любов, достаток.
Яйце — не тільки джерело родючості землі, але й різних щедрот. Воно дає людині не лише необхідність, а й багатство.
2. Аналіз казки «ЯЙЦЕ - РАЙЦЕ»
Тема: повчальна розповідь про те, як маленьке зернятко стало причиною великої війни між царем-жайворонком та царицею-мишею, що привело до негараздів і тривалого пошуку гармонії в протистоянні добра та зла.
Головна думка: від зла усі негаразди, тільки добро дає гармонію.
Композиція:
Зачин: «Колись була …»
Головна частина: «Цар на це діло не згодився … »
Кінцівка: «Тоді парубок згадав …»
3. Прийом «Сенкан»:
Казка
Золоте, зловіще (яйце)
Розбивається, несе лихо, приховується
Не повинно дістатися змії
Фантастика
ІV.Закріплення набутих знань, умінь та навичок.
Прийом «літературний диктант» до казки «Яйце-райце»
10.Кого зліпила дівка з тіста?
11.Чи згадав парубок дівку?
12.За жанром «Яйце – райце»…
V. Підсумок уроку
Продовжіть речення
- «Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…»
- «Для мене було новим…»
- «Найцікавішим відкриттям для мене сьогодні стала інформація про…»
VІ. Домашнє завдання