Його величність - хліб святий!

Про матеріал

у сценарії відбито народознавчий, християнський, історичний, фольклорний, літературно-пісенний, мовознавчий, морально-етичний та інші аспекти ставлення до хліба як основи нашого життя. Свято вийде багатим на позитивні емоції як для дітей, так і для батьків.

Перегляд файлу

                    Загальношкільне свято хліба «Його величність – хліб святий!»

                       Сценарій свята на морально-етичну тему

                                                                      Світлана Фецич, педагог-організатор                 

                                                                      Ковалівської ЗОШ І-ІІІ ст. 

                                                                           Тернопільської обл.

 

1 ведучий. Шановні гості! Щиро вітаємо вас у нашій господі на святі хліба.

2 ведучий. Сьогоднішня днина наповнила наш зал радістю, добром та теплим запахом хліба.

Пісня «Ой зелене жито, зелене»( обр. І.Білозіра)

Якщо гості з будь-якого краю завітали до нас із путі,

за народним звичаєм стрічаєм, як здавен ведеться у житті,

У селі чи навіть у столиці, на квітчастім рушнику ллянім –

 Свіжий хліб із білої пшениці, дрібок солі кримської на нім.

Хай рясніють квіти малиново, пахне свіжоспечений пиріг,

Щоб і дар земний, і  щире слово гість відчув, ступивши на поріг.

1. Дорогих гостей або людей, які прийшли з доброю місією , чистим серцем чи добрими новинами , здавна на Україні зустрічають з хлібом-сіллю.  Наших гостей ми теж вітаємо за давнім українським  звичаєм.

2. Вітаємо хлібом, бо від нього усе. І навіть ми з вами , кожен з нас – діти своїх батьків, свого народу і хліба.

 З хлібом не тільки стрічають гостей, хліб на весіллях цвіте в короваї,                                 І кращих немає на світі вістей, ніж хліб уродився у рідному краї.

  1. Сотні тисяч слів є у нашій мові, але першими з поміж усіх треба поставити : народ, праця, хліб. Це три слова, на яких тримається життя. У них суть самого життя.
  2. І тому ми завжди говоримо про хліб трепетно і щиро. А втім, послухаймо, що каже з цього приводу народна мудрість.

Пшениця колоситься – життя веселиться. Без хліба суха бесіда.

Хліб – усьому голова. Голодній кумі усе хліб на умі.

Хліб – батько, вода – мати. Паляниця – хлібові сестриця. Без солі і хліба немає обіду. Без солі не смачно, без хліба не ситно. То не з бідою, якщо хліб з водою.

  1. Отож, хліб на столі – то велика радість.  Свіжий, рум’яний – він увібрав у себе всю щедрість матінки  землі, всю наснагу і невтомність людської праці.
  2. То ж цілком закономірно, що дума про хліб знайшла відображення у кольоровій гамі нашого Державного Прапора. 

Жовтий колір  -  це колір пшеничного поля, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Це ще й колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б життєдайний хліб. Синя барва – це ясне,  чисте,  мирне небо і колір води. А невже без живлющої матері –води визрів би хліб?

 

Небеса блакитні сяють з глибини, а пшеничні й житні мерехтять лани.

Образ цей не зблідне, хоч минуть жнива, це знамено рідне – злото й синява.

Пісня «Чим пахне Україна?» ( Музика Н.Галабурди. Слова І. Салюк)

 

1.Здавна ведеться: хліб у хаті – то багатство, основа життя, найдорожча святиня. Хліб супроводжує людину від народження  і до смерті. Він єднає людей. Будь-яке   свято, ритуал чи дійство не обходиться без хліба.

2.І до сьогодні збереглися  численні народні  традиції, де хліб є символом благополуччя та достатку. Пригадаймо деякі народні обряди та звичаї, в основі яких – вияв глибокої шани хлібові.

Дідух – сніп пшениці, є уособленням Святвечора, уславленням хліборобського роду. Його заносять до хати напередодні Різдва. Кутя і калач – теж символи різдвяних свят. Недарма в щедрівках співають: «Та печіть калачі з ярої пшениці».

Дідух єднає у Святвечір живих і мертвих за столом.

Це символ хліба, символ праці з старих часів до нас прийшов.

А ще кутя стоїть медова із медом, маком, ще й горіх –

і страва ця є теж святкова – знак злуки членів роду всіх.

 

За народним звичаєм господарі пригощають колядників пампушками. А на Василя ватаги засівальників промовляють: сійся, родися, жито-пшениця і всяка пашниця…

 

Сійся, родися, жито-пшениця, на щастя, на здоров’я, на Новий рік,

Щоб вам вродило краще, ніж вторік.

Сиплю на вас жито, щоб вам довго жити,

ще й пшеницю яру, щоб горя не знали.

Сиплю на вас просо, щоб мирно жилося, сиплю ще й овес,                                           щоб вами гордився  рід увесь.

У полі зерном, а вдома добром. В печі пирогами, на столі хлібами.

Хай буде ваша хата радістю багата,                                                                  смачними пирогами і щасливими піснями.

І хай сіяє вам щоднини наша славна Україна.

Христос ся рождає!

 

На Благовіщення  колись частували дітей коржиками з маком.    А весну зустрічали традиційними тістечками – жайворонками.  Паска – символічна хлібина Великодня. Добра паска – гордість господині і вдома, і перед гістьми, бо славна паска – то на добрий рік.

 

Я – пасочка - красуня, вся в рисках і квітках.

Красу митцям несу я, їх славлячи в віках.

Я – головна над вами, мій рід із давнини.

Мене шанують радо і славлять щовесни.

Та й Паскою Великдень  звуть люди на землі.

Тоді і день великий, як паска на столі.

До того ж я багата родзинками й медком.

Їдять мене на свято і з м’ясом, й молоком.

 

На Петра пекли мандрики - сирники. На Маковія  готували шулики – коржі з маком, розламані на шматки й учинені медовою ситою. На Дмитра випікали калиту – обрядовий хліб із отвором посередині або балабушки – хлібці для ворожіння.

 

Новонароджену дитину хрестили з хлібом. Синів до війська просаджали з хлібиною. З короваєм зустрічають молоду пару. Бо хліб дарую благополуччя і щасливе майбутнє. А ще до шлюбу молодих  обсипають житом, щоб в парі довго жити. Хлібом батьки благословляють до шлюбу.

 

Входини до новоселі справляли з паляницею. Зайти до господарів без хліба вважалося великою невихованістю. А ще колись хлібиною клялися, переломивши її навпіл, закріплювали мир і злагоду.

  1. Як бачимо, вся історія  нашого народу пов’язана  з історією хліба. А ще з мистецтвом його сіяти, плекати, збирати, розчиняти  тісто, пекти хліб.
  2. Це цілий цикл, за яким можна вимірювати літа людського життя. І думали про хліб, про врожай не тільки в час жнив, а впродовж усього року, усього життя.

Пахучий хліб на нашому столі – то виборені радощі родинні.

Пахучий хліб – то щедрий дар землі за труд і розум доблесній людині.

Пахучий хліб – цілющий скарб життя, його не перевершено, - владика.

Він – гордість наша, наше майбуття, він – наша творчість і мета велика.

  1. Наш білий світ нескорено почавсь із щирого малого колоска.

З дороги жниваря і сівача – все суще залишається в віках.

  1. Бо сіль землі – то праці піт рясний – народжується важко хліба скибка.

Батьківську мудрість пронесуть сини крізь все життя отої солі дрібку.

  1. «Як уродило жито – то й будемо жити», - каже народне прислів’я.
  2.  І цю народну істину прекрасно доповнить пісня «Батьківське жито».( Слова Р.Кудлика, музика І.Білозіра).

 

  1. Чи доводилося вам  бути  в полі  і бачити, як зростає хліб?
  2. Треба бути справжнім майстром пера або ж пензля, аби передати божественну красу отої колиски хліба насущного.

Я був у полі… Визріли хліба. Згинали над шляхами буйні гриви.

Степи стояли в сонячних шапках, чекали жнив пшеничні й житні ниви.

Яскрились обважнілі колоски, мов золота висока чиста проба.

Шуміли в них пісень живі рядки натхненного поета й хлібороба.

  1. «Весна днем красна, а на хліб пісна», - каже давнє українське прислів’я.
  2. За якими ж прикметами народ передбачав добрий урожай. Послухаймо, що скажуть нам прогностики.

Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі. Багато снігу – багато хліба.

Якщо на Василя багато інею – то до врожаю зернових і до медозбору.

Як на Йордан під час освячення води паде сніг – то колоситимуться хліба і будуть в роях бджоли. Гарна погода на Благовіщення теж до доброго урожаю.

  1. В давнину говорили: хліб у домі – Бог у домі. Бо хліб – то не просто буханець, зерно, урожай.
  2. Він символ життя, материнського благословення, пошани до людей, знак достатку, символ людського безсмертя. То ж порадіймо разом, що маємо хліб насущний на столі.

У серці вдячність я проніс: то хліб домашній, добрий хліб.

Хмільний, гарячий, просто з печі. На рушнику у літній вечір

Пашить, як сонце на столі. Смачнішого і не знайти.

Зустрівся з горем чи з бідою – цілушку з’їж, запий водою –

Та й будеш сильним цілий день.

 

Візьму я в руки хліб рум’яний. Він незвичайний, він святий.

Ввібрав і пісню, й працю в себе цей хліб рум’яний на столі.

Йому до ніг вклонитись треба. Він скарб найбільший на землі.

 

Ось він хлібчик духовитий, з хрустом шкірочки смачним.

Ось він теплий і налитий щедрим сонцем золотим.

В нім здоров’я  наше й сила, в ньому радість і тепло.

Скільки рук його ростило, доглядало й берегло!

  1. А початок хліба – маленька зернина. Вона нагадує дитину в сповиточку.
  2. Це маленька іскринка життя. І зараз ми помандруємо разом  із зернятком великим шляхом до хлібини.
  1. Я переконана, що природа створила хлібну зернину у мить великого божественного натхнення, в мить щедрого осяяння, яке врешті перейшло і на саму людину.

      Християнська легенда каже, що землеробством люди займалися ще з того часу, як Адама і Єву Бог вигнав із раю. Вигнані, вони 7 днів голосили біля райських воріт. А потім Господь послав ангела, щоб сказав їм, що вони можуть засівати землю, змочену своїми слізьми. Так Адам посіяв пшеницю, а Єва – коноплі. І в такий спосіб люди одержали хліб і одяг.

  1. Як бачимо, народження хліба – завжди диво: і багато віків назад, коли наші предки вперше скуштували шматочки обвугленої зернової каші, і тепер, коли ми їмо батони, булки, калачі.
  2. Хто і коли вперше промовив це слово, тепле, пахуче важко сказати. Мовознавці вважають: воно виникло у той  прадавній час, коли зароджувалися  різні мови, і всі народи запозичили його із якоїсь більш давньої і таємничої.
  1. Сьогодні воно є лише у слов’янських мовах, схоже воно за звучанням  до грузинської версії цього слова. А колись було у готській та давньонімецькій.
  2. У давніх греків у спеціальних горщиках, що мали назву «клебанос», випікали хліб. Можливо, і звідси пішла назва першопродукту життя.  Послухаймо  інші цікаві факти із історії хлібопекарства.

Із родоводу хліба.

Першоорачіорії, що жили між Прикарпаттям і Дніпром, проклали першу борозну і спекли першу хлібину. Наші первісні предки їли розмочені у воді зерна, спершу розтерті між двома каменями. Достеменно невідомо, хто першим в історії людства спік прапрародичку  сучасного хліба – перепічку. Що б там не було, але рішучий крок  було зроблено – і хліб почали пекти на розжарених  каміннях. Це було десь 7 тисяч років тому. Зараз він зберігається у музеї міста Цюриха. Хліб було знайдено і в гробниці єгипетської цариці Хатшесут. Йому понад 3500 років. Історики вважають, що кисле – дріжджове тісто з’явилося у єгиптян, яким був відомий процес  приготування пива, а отже і бродіння. У ІІ ст.  до н.е. у римлян не було такого ремесла як пекарство. Проте на початку нової ери у Римі вже було близько 300 пекарень.

 

У спартанців хліб вважався найбільшою розкішшю, і його подавали на стіл тільки у важливих випадках. А стародавні індійці карали злочинців тим, що їм забороняли їсти хліб на певний час. Індуси були переконані, хто не їстиме хліба, той матиме погане здоров’я  і нещасливу долю. Мистецтво випікання хліба надто піднялося у середні віки. З того часу хліб у Європі майже не змінився ні за смаком, ні за формою. Змінювалася хіба що техніка його випікання.

  1. Сьогодні ми остаточно можемо сказати, що слово «хліб» - багатозначне.
  2. Його вживають на означення певних ролей. Що скажуть з цього приводу мовознавці? 

Тлумачні словники української мови дають декілька значень слова «Хліб». От приклади прямих тлумачень.

Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно. ( Зібрати 3 мішки хліба.)

Хліб – випечений виріб із борошна, продукт харчування. ( Запашний хліб лежить на столі.)

Хліб – це зернові сільськогосподарські культури. (Достигає хліб у полі.)

Існують і переносні значення цього слова. Їх використання також дуже поширене в нашій мові.

Хліб – це харчі, прожиток. ( Заробляти на хліб). Тобто забезпечувати собі добробут.Хліб – це заробіток, засіб існування. ( Жити на чужих хлібах.) Тобто на чиємусь утриманні.

Щодня до нас приходить гість – рум’яний, теплий, свіжий.

І називається він хліб, він наша перша їжа.

Звичайно, перша, головна, як сонце і повітря, -

Хлібина ніжна і смачна, пшенична або житня.

  1. Про незвичайну перепалку  між хлібобулочними виробами нам розкажуть найменші учасники свята – 1-класники.
  2.  Вірш  П.Воронька «Бублик і паляниця».

Бублик житній паляниці   говорив хвастливо:                                                                                      - Ти засмагла, чорнолиця -   зовсім не вродлива.                                                                              Я ж біленький, солоденький,  вигнутий красиво,                                                                            У малечі викликаю  усмішку щасливу.                                                                                                І сказала хвастунові   паляниця свіжа:                                                                                                               - Ти - для діток подарунок, я - буденна їжа.                                                                                   Я до кожної родини  йду щодня до хати.                                                                                       Ти, як гість, у дім приходиш, я  ж - як рідна мати.

  1. Давайте  підсумуємо усі історичні повідомлення, щоб крокувати далі нашим великим шляхом до хліба.

Імен багато має хліб, є гарні і незвичні –

Рогалик, торт, батон, пиріг, і паска, й паляниця.

Ще бакалійник і калач, перепічка і піца.

І завиванець, і погач, галушка, коржик, пляцок.

І колобок, і легуміна, і мандрик, і пампушки.

Книші, лангоші, пиріжки, сухарики і хрусти.

За п’ять-шість тисяч літ до нас вже пахло в світі хлібом.

І перший древній хлібодар ним снідав і обідав.

З тих незапам’ятних часів хліб на столі – це свято.

Скажіть: смачніше щось за хліб чи будемо ми мати?

 

Зростає колос золотий, налитий сонцем, небом,

Щоб ми вклонилися йому, були багаті хлібом.

І кожен день, і кожну мить дай, Боже, хліб насущний,

Щоб ми могли у мирі жить, щоб не були бездушні.

Молись до хліба, не кидай, хай хліб спасінням буде.

Хай не черствіє хліб святий, хай не черствіють люди!

  1. Хліб – наша совість. Хай завжди він буде на столі прикритий вишитим рушником і освячений молитвою.
  2. У щоденній молитві «Отче наш» ми прохаємо Господа як великої милостині не позбавити нас хліба, бо він – не просто основа життя. Він саме життя.
  1. Українці здавна вважають хліб святим. Богом даним, і осквернити його – тяжкий гріх.
  2. До наших днів дійшла з уст народу така християнська легенда.

       Колись під виглядом простих людей Спаситель із апостолом Петром вирішили подивитися, як живуть люди і дотримуються Заповідей Божих. Зайшли  вони до однієї жінки, а вона саме млинці пекла. «Подай, жінко  добра, подорожнім щось зі свого столу, три дні ми нічого не їли», - попрохали вони. Жінка та була скупа, а до того ще й нечупара, перед цим лишень лавку млинцем витерла, то й кинула його подорожнім. Вражений такою наругою над хлібом, спаситель вирішив покарати людей. А колись колосся починалося від самої землі. Отож вийшли вони в поле, і почав Христос теребити колос знизу догори. Побачив це якийсь пес і загавкав, почав вити. Апостол Петро вмовив змилуватись хоч над собакою і лишити невеличкий колос. Старі люди і понині кажуть, що їмо ми собачу пайку, і , коли не будемо шанувати хліб, то Господь і те відбере.

  1. Виявляється, що така легенда є чи не в усіх народів світу. Деталі різні, але суть та сама.
  2. Хлібом людина зобов’язана істотам, що живуть поруч з нею. Послухаймо киргизький варіант цієї легенди.

Колись і люди, і коні живилися травою. Її на всіх не вистачало. І Бог почав скидати на землю з неба білу крупу. Але один ледачий хлопчик вчинив злий проступок, і кінці злочину сховав у торбу з крупою. Всевишній розгнівався на людей, котрі погано виховують дітей, і з неба замість крупи почав падати сніг. Природно, що рятуючись від голоду, люди спершу поїли  тварин, а потім дібралися один до одного. І здобиччю ставали ті, хто найдовше спав. Рятуючись від голодної смерті, одна дівчина втекла в гори із собакою. Отам її через багато років  знайшов один мандрівник – серед ланів розкішного збіжжя. Виявилося, що вірний собака щодня приносив дівчині 2 пшеничні зернини – для себе і для неї. Розважлива дівчина ділила зернятко навпіл, і таким чином зекономила збіжжя для нового урожаю. Отой подорожній одружився з мудрою дівчиною, і мали вони численне потомство. Отак Всевишній провів селекцію роду людського на дбайливість і відданість тому, кого любиш.

  1. Про хліб існує багато повір’їв. Послухаймо окремі з них.

Здавна повелося, якщо окраєць хліба впав додолу, то його неодмінно треба підняти і поцілувати, а вже потім класти на стіл. Якщо так не зробити, то людей обсядуть злидні.  Якщо хтось знайшов окраєць хліба на дорозі, його обтрушували і ставили на видне місце для птахів.

За гріх вважалося недоїсти шматок хліба, цим самим людина прирікала себе на хвороби. Не позичали хліба нікому, коли вперше йшли на сівбу. А перший  хліб з нового урожаю давали собаці і котові.

Весільний коровай молоді мали з’їсти самі якнайшвидше, аби сімейні відносини не черствіли. Цілушку віддавали завше дівчатам, аби хлопці цілували.

1.Нас змалечку навчають шанувати хліб. Бо не ми хліб носим, а хліб – нас. За великий гріх вважається змести крихти додолу.

2. З давніх давен в кожній родині він був у великій пошані, бо з роду в рід в українського народу була прекрасна традиція виховувати дітей у святій повазі до хліба.

1. До хліба завше ставилися як до святині. Бо немає праці, яка б вимагала більше терпіння, розуму, душі як праця людей, які творять хліб.

2. Народна мудрість з цього приводу каже так: Найсмачніший хліб від свого мозоля.  Чужий хліб боком вилізе. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

1. Хліб дешевий по ціні, але дорогий за своєю суттю. Бо без нього ні нафти не добути, ні сталі не виплавляти, поля не зорати, не здобути знань у школі.

2. Ніхто не візьме на себе сміливість стверджувати, вартість хліба обчислюється тільки грішми. У нього немає ціни.

1. Справжню ціну хлібові знають люди, які пережили лихоліття, голод.

2. У роки страшного Голодомору на Україні загинуло більше 10 мільйонів осіб.

1. Протягом 1933 року щодня помирало 25 тисяч чоловік, щогодини – і тисяча, щохвилини – 17 людей.

2. Найбільше вразило голодне лихоліття дітей. Бо третина всіх померлих від голоду – це були діти.

                   Лист до материної пам’яті (Віктор Соколов)

Ні крихти у роті вже стільки діб… немов у гарячці. Я марю їжею…                                           І раптом - десь голосно: «Свіжий хліб! Кому, громадяни, хліба свіжого?»                                             Що кажете? Хліб? Біля нашого дому? А голос, мов дражне, лунає на ганку...                          І я - задихаюсь, бо синя судома  змією здавила мою горлянку.                                           Немовби і справді змію скидати, тягнусь я до горла рукою кволою,                                  І раптом - кричу у нестямі: — Дайте! Ви чуєте? Дайте, бо я — збожеволію.                        Хоч скибку, хоч крихту... Тримала ся я стійко,                                                                                    Та більше не можу, та більш — не зумію,                                                                                    Бо я — ще ж дитина, тринадцятий тільки,                                                                                                           І я — ще нічого не розумію. Ще вірю я в Бога, в дурні прикмети,                                                     І де мені знати, це звідки зло: чи пухне від голоду вся планета,                                                   Чи тільки моє журавлине село?                                                                                                         Вже з’їли усе ми... Усе, що могли: і всяке бадилля, і всяке лушпиння,                                                  І навіть з повітки  лелеку стягли... Прости нас, лелеко,- ми, птахо, не винні...                        Ми, птахо, голодні  вже стільки діб. І в нас порятунку немає іншого…                                         І раптом десь голосно: Свіжий хліб! Кому, громадяни, хліба свіжого?»                                 Мені – хоч скоринку , ви чуєте, люди?! Мені! Я благаю! Нехай і не свіжого…                      Ні-ні, я не їсти. Я нюхати буду! Понюхаю тільки, і знаю – виживу…

  1. На щастя, ми  з вами живемо в час, коли хліба вдосталь. Є справжнє розмаїття виробів з борошна, але це не означає, що поводитися з ним можна будь-як.
  2. Зараз ми сформулюємо золоті правила поводження з хлібом. Вдумаймось в них і запам’ятаймо назавжди, аби керуватися ними у повсякденному житті.

Не топчи хліба, не кидай недоїденого, не гордуй ним.                                                               Побачиш хліб - нахилися, підніми, очисти від пилу, поклади осторонь. Нехай з'їдять його птахи.                                                                                                                                                    Про людину суди з того, як вона шанує хліб.

 Твої батько й мати дали тобі перший хліб. Твій обов'язок - дати їм останній.                                                 Старі люди вміють шанувати хліб - шануй і ти їх за це, вчись у них.                                                             Не відрізуй собі шматок хліба більший, ніж можеш з'їсти. Пам'ятай про тих, кому через це може не дістатись ані крихти.

 Якщо людина попросила хліба в тебе - переламай свій шматок навпіл, навіть якщо він у тебе останній.                                                                                                                             Коли ти нарізаєш хліб, по старшинству наділяй ним усіх, хто сидить за столом. Собі ж запиши останній шматок. Шануй у хлібі чужу і свою працю. Поважай у ньому людську мудрість.

 

  1. У скибці хліба все: і праця, і наука, і пісня, і мрії, і щастя людське. Хліб – найбільша святість, і є такою ж необхідністю як життя, мати, сонце і як мир.
  2. Від хліба починається усе: дитя і пісня, радість і тривога.

Натхнення і життя ясна дорога, яка на крилах радість нам несе.

Від хліба починається усе.

  1. А якщо говорити про сам процес випікання хліба – то це було колись справжнє священнодійство. Бо перед тим, як пекти хліб, спочатку господиня очепурила  світлицю, чистим рушником витирала руки і зі словами «Бог на поміч» готувала тісто. Вчиняли його у четвер, а пекли у жіночий день – у п’ятницю.
  2. У час науково-технічного процесу , що чим раз віддаляє нас від предковічних традицій хлібопекарства, на селі і досі продовжують у домашніх умовах випікати хліб. Наші мами, а частіше  бабусі священнодіють над випіканням хлібин, булочок, а в свята – калачів, пасок, тістечок і тортів.

Бабусин хліб. (Ірина Корицька)

Сьогодні в мене свято – бабуся хліб пече.                                                                          Мелодія співанки, мов річенька, тече.                                                                                                              І сиплеться у діжу  білесенька мука,                                                                                                     І з кухля воду лиє  спрацьована рука.                                                                                         Вже тісто, наче сонце, росте собі й росте,                                                                                         А вітер хмарку в небі  кудись за ліс несе.                                                                                Вогонь в печі танцює,  по хаті жар іде.                                                                              Бабусенька працює – у  пічку хліб кладе.                                                                                            І ось на рушникові  лежить він на столі —                                                                        Найкращий в цілім світі  пахкий бабусин хліб!

 

  • Як пахне хліб?- я у весни спитаю. – Барвистими пахучими квітками.                             Теплом землі, весняним розмаїттям і хліборобськими невтомними  руками.
  • Як пахне хліб? – спитаю я у літа. – Червневим сонцем й росами густими.       Веселим подихом замріяного вітру і щедрістю співаючої ниви.                                 А осінь відповість мені завзято, що пахне хліб роботою і святом.                                       Та розуміння прийде лиш з роками – хліб пахне материнськими руками.

Пісня «Материн солодкий хліб»( музика Н.Галабурди, слова Н.Зубицької)

 

Він вічний і святий – цей житній хліб. Чи в паляниці на столі у хаті,                                          Чи зв'язаний в важкий тужавий сніп, де колоски шепочуться вусаті.

Він чув у полі крик перепелів, чув жайворонків передзвін весняний,                                            Він виріс для пісень і добрих слів, тому що народився під піснями.

Віки проходять тисячами діб, і новим днем земля безмежно рада.

Він вічний і святий, цей житній хліб, так, як життя, добро, кохання, правда.

  1. Дорогі діти, запам’ятайте:якщо вам кажуть, що є легкий хліб, то знайте, що це неправда. Є хліб гіркий – прошений, солодкий – зароблений.
  2. Є чорний – позичений, є білий – дарований. Є солоний – згорьований. Але легкого хліба немає.

Ми кажем: хліб. У слові цім - усе: Життя, котре виблискує червоно.                                          Весна, що цвіт калиновий несе, і  осені хмільне достигле гроно.                                                      В путі не впав, з дороги не зійшов ніхто, якщо у нього сила.                                                              Ми кажем – хліб. І знов живе любов, а в хлібороба виростають крила.                                        Ми кажем: хліб. Так важко він росте . На нього спеки, буря, град і злива.                                               Як часто те колосся золоте калічиться незгодами на ниві.                                                                   Та хліборобське серце не із тих, які здаються у полон розпуки.                                       Співаєм славу людям, у яких міцнішають після роботи руки!

Пісня

  1. А яке ж свято хліба без пригощання?
  2. Ми пропонуємо нашим гостям  пиріжки щастя для солодкого життя. І додаєм до цього ще й рецепт.
  1. До двох повнісіньких жмень думок додати серця свого шматок,

     Додати трішки вибачливості і 2 ложки ввічливості.

  1. Відтак 2 грами порозуміння і ясного усміху щире проміння.

     І ще повну склянку без вагань доброзичливих додати бажань.

  1. Щедрості душі не пожаліти, щирістю все це здобрити.

Трішки привітності в тісто додати – все це добре премішати.

  1. Потім пекти в спеціальній печі, щоб пиріжки були усім до душі.

А як вже смаколики готові – то посипте ще зерням любові.

  1. Саме на такій щирій розмові ми завершуємо наше свято.
  2. Щирі друзі, добрі люди! Хай завжди вам добре буде!

Вік живіть у вашій хаті і щасливі, і багаті!

  1. В ім’я хліба земного і пісні небесної нехай долається зло і кривда.
  2. В ім’я  справедливості і добра нехай благословенною буде рука, яка сіє хліб.
  1.  Шануймо хліб – і він віддячить нам добром, забродить у діжі запарою й вином, жива його душа в мені, і золото перейде у пісні!
  2. Так хай же щедро наливає соком і колоситься золотистий сніп. І хай же родить з кожним роком  його величність годувальник хліб!

 

Танець «Із сиром пироги».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 січня 2018
Переглядів
2571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку