Конспект уроку: "Йонний, ковалентний, металічний і водневий хімічні зв’язки. Донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку на прикладі катіону амонію"
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними типами хімічних зв’язків: йонним, ковалентним, металічним та водневим. Пояснити донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку на прикладі катіону амонію. Розвинути навички групової роботи та взаємодії у команді для вивчення та пояснення різних типів хімічних зв’язків. Виховувати допитливість, увагу до деталей і прагнення до глибокого пізнання світу. Формувати культуру наукової дискусії та толерантність до інших точок зору. Розвивати командний дух, взаємодопомогу та відповідальність під час групової роботи.
Обладнання: Роздаткові матеріали, схеми утворення хімічних зв’язків, комп'ютер для демонстрації відеоматеріалів, картки з завданнями для груп.
Епіграф до уроку:
"Природа не терпить порожнечі. Кожен її зв’язок – це символ гармонії, де найменша частинка знаходить своє місце у всесвіті."
Альберт Ейнштейн
Хід уроку:
I. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
II. Актуалізація знань
Коротке опитування:
-
Що таке хімічний зв'язок?
-
Що таке валентність?
-
Які типи хімічних зв’язків ви знаєте?
Учні згадують основні поняття для плавного переходу до теми уроку.
III. Мотивація навчальної діяльності
Розповісти учням про важливість розуміння різних типів хімічних зв'язків у реальному житті, наприклад:
-
Йонний зв’язок зустрічається в солях, які використовуються у побуті (наприклад, кухонна сіль — NaCl).
-
Ковалентний зв'язок – основа органічної хімії та біохімічних процесів.
-
Металічний зв’язок обумовлює властивості металів, які застосовуються у будівництві, виробництві техніки.
-
Водневий зв’язок важливий для біологічних молекул (ДНК, білки), забезпечуючи їхню структуру.
-
Чому сіль розчиняється у воді або чому метали проводять електричний струм?
-
Чому вода в річках і океанах не випаровується миттєво на сонці завдяки водневим зв’язкам?
-
Як металеві сплави допомагають будувати мости та міцні конструкції завдяки металічному зв’язку?
Це приклади того, як знання хімії допомагає створювати технології та досліджувати властивості речовин, що оточують нас, а також розуміти хімічні процеси в нашому тілі, ґрунтуючись на їхній молекулярній структурі.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учнів ділять на 4 групи, кожна з яких отримує завдання дослідити один із типів хімічних зв'язків. Кожна група працює над своїм матеріалом, вивчає надану інформацію, після чого представляє результати роботи всьому класу.
Група 1: Йонний зв’язок
-
Теоретична частина: Йонний зв’язок утворюється між атомами з дуже різними електронегативностями, коли один атом передає електрон іншому, утворюючи йони. Наприклад, натрій (Na) передає електрон хлору (Cl), утворюючи Na⁺ і Cl⁻, які притягуються і створюють NaCl.
-
Завдання:
-
Пояснити на прикладі NaCl, як утворюється йонний зв’язок.
-
Розглянути, як електронегативність впливає на йонний зв’язок.
-
Визначити фізичні властивості речовин із йонними зв’язками (висока температура плавлення і кипіння, розчинність у воді, здатність проводити електричний струм у розчині).
Група 2: Ковалентний зв’язок (у тому числі донорно-акцепторний)
-
Теоретична частина: Ковалентний зв’язок утворюється при спільному використанні електронних пар між атомами. Якщо електрони надає один із атомів, а інший їх приймає, такий зв’язок називається донорно-акцепторним.
-
Приклад донорно-акцепторного механізму: катіон амонію (NH₄⁺), де атом Нітрогену (N) віддає пару електронів для утворення зв'язку з протоном (H⁺).
-
Завдання:
-
Пояснити механізм утворення катіону амонію NH₄⁺.
-
Визначити різницю між звичайним ковалентним зв'язком та донорно-акцепторним.
-
Навести приклади речовин з ковалентними зв’язками та обговорити їх фізичні властивості (низькі температури плавлення, нерозчинність у воді).
Група 3: Металічний зв’язок
-
Теоретична частина: Металічний зв'язок утворюється в металах, де валентні електрони вільно рухаються між позитивними іонами металу, створюючи «електронний газ».
-
Завдання:
-
Пояснити модель "електронного газу" в металах.
-
Розглянути фізичні властивості металів, які пояснюються металічним зв’язком (пластичність, електро- і теплопровідність, блиск).
-
Навести приклади застосування металів на основі їхніх властивостей.
Група 4: Водневий зв’язок
-
Теоретична частина: Водневий зв’язок утворюється між молекулами, де атом Гідрогену з'єднаний з високоелектронегативним атомом (наприклад, Оксигеном у воді). Внаслідок такого зв'язку молекули можуть притягуватися одна до одної.
-
Завдання:
-
Пояснити, як утворюється водневий зв’язок, використовуючи приклад води (H₂O).
-
Описати значення водневих зв’язків для біологічних систем (наприклад, у ДНК та білках).
-
Навести приклади речовин із водневими зв’язками та їх фізичні властивості (висока температура кипіння, здатність утворювати асоціати).
V. Закріплення знань
Творче групове завдання
Учні повертаються до своїх груп і отримують наступне завдання:
-
Скласти порівняльну таблицю основних типів хімічних зв’язків, де зазначаються:
-
Принцип утворення зв’язку
-
Приклади речовин
-
Основні фізичні властивості
-
Презентація: Кожна група презентує свою таблицю, після чого всі разом обговорюють і доповнюють матеріал.
Тест зі взаємоперевіркою
Учні отримують 10 запитань, що охоплюють вивчений матеріал. Після виконання тесту учні обмінюються тестами для взаємоперевірки.
Приклади тестових запитань:
-
Який тип хімічного зв’язку утворюється між атомами натрію та хлору?
-
а) Йонний
-
б) Ковалентний
-
в) Водневий
-
Що є основою для металічного зв’язку?
-
а) Донорно-акцепторний механізм
-
б) "Електронний газ"
-
в) Спільна пара електронів
-
Який з типів зв’язку утворюється між молекулами води?
-
а) Йонний
-
б) Металічний
-
в) Водневий
-
Як називається механізм, коли електронна пара надається одним атомом?
-
а) Ковалентний зв’язок
-
б) Металічний зв’язок
-
в) Донорно-акцепторний механізм
-
Які властивості пояснює металічний зв’язок?
-
а) Плинність та м'якість
-
б) Блиск і теплопровідність
-
в) Висока температура кипіння
Після перевірки учні обговорюють правильні відповіді та отримують додаткові пояснення від вчителя, якщо потрібно.
VI. Підсумок уроку
-
Обговорення головних результатів
Домашнє завдання
-
Теоретична частина:
-
Опрацювати конспект уроку.
-
Підготувати коротке пояснення з прикладами для кожного з типів хімічних зв’язків.
-
Практична частина:
-
Завдання 1: Написати приклад йонної, ковалентної та металічної речовини, які можна знайти вдома, пояснити їхні основні властивості, виходячи з типу хімічного зв’язку.
-
Завдання 2: Намалювати схему утворення катіону амонію (NH₄⁺), пояснивши донорно-акцепторний механізм зв'язку.
-
Додаткове завдання (за бажанням):
-
Дослідити, як водневий зв'язок впливає на структуру ДНК, підготувати невелике повідомлення або презентацію.