З досвіду роботи. Дудлей М.М

Про матеріал
Матеріал містить інформацію з досвіду роботи. Тема Впровадження іноваційних технологій на уроках географії
Перегляд файлу

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ У ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ

. Сучасний освітній процес в Україні вже кілька років знаходиться в стані пошуку. Ніхто не заперечує, що традиційні освітні технології та методи навчання не задовольняють ні вчителів, ні учнів. Система «Я надаю знання, ти їх відтворюєш” поступово змінюється принципом «навчаємося разом». На даний час цьому сприяють нові сучасні технологічні підходи, зокрема сучасні технології навчання. Географія у середнiх навчальних закладах має великі потенційні можливості у виконанні соціальних замовлень школи на сучасному етапі розвитку українського суспільства. Отож, соціальне замовлення спрямоване на формування компетентних фахівців, які здатні адаптуватись до умов загальноєвропейського освітнього простору. Йдеться про необхідність розробки таких теоретико-методичних засад природничої освіти, які б сприяли формуванню професійної компетентності особистості. У західних країнах в навчально-виховний процес почали упроваджувати інноваційні методики навчання. А саме оновлення уроку за допомогою впровадження інноваційних технологій та суперечностей, що склалися у процесі випробовування інноваційних методик, доводять актуальність та надзвичайну важливість теми дослідження на сучасному етапі. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Останнім часом були зроблені значні кроки в бік впровадження інноваційних технологій на уроках географії. Сьогодні завдання вчителя полягає в тому, аби відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес так, щоб забезпечити дослідницький, пошуковий характер, що сприятиме розвитку мислення та розумових творчих здібностей учнів. З цією метою використовують такі технології навчання: - технологія проблемного навчання; - ігрові технології; - групові технології; - інтерактивні технології . Сучасні технології навчання Проблемного навчання Групові «Акваріум» «Бесіда за круглим столом» «Коло ідей» «Мозковий штурм» . Сучасні технології навчання географії . Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій. Для того щоб розв’язати проблему перетворення учня з об’єкта педагогічного впливу в суб’єкт навчання, на мою думку, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри тощо. Основною перевагою інформаційних технологій є комп’ютерна підтримка. Комп’ютерне навчання є ефективним під час вивчення всіх курсів шкільної географії. Комп’ютер значно розширює можливості представлення навчальної інформації. Використання кольору, графіки, звуку, сучасних засобів і відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації і середовища. Комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію учня, унаочнити і урізноманітнити навчання . Сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити. підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій. Для того щоб розв’язати проблему перетворення учня з об’єкта педагогічного впливу в суб’єкт навчання, на мою думку, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри тощо. Основною перевагою інформаційних технологій є комп’ютерна підтримка. Комп’ютерне навчання є ефективним під час вивчення всіх курсів шкільної географії. Комп’ютер значно розширює можливості представлення навчальної інформації. Використання кольору, графіки, звуку, сучасних засобів і відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації і середовища. Комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію учня, унаочнити і урізноманітнити навчання . Сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити. З іншого боку, цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм об’єктивніше оцінити «Створення проблемних ситуацій» «Міжпредметні зв’язки» Ігрові Інтерактивні «Хто знає більше» «Рольова гра» «АБВ» «Метод проектів» «Прес» «Займи позицію» здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання. Щоб ефективніше використовувати час уроку, можна звернутися до однієї з форм застосування комп’ютерних технологій - мультимедійних презентацій, які істотно полегшують роботу вчителя, адже у презентації можна використати різноманітні карти, схеми, невеличкі відеоролики та аудіокоментарі . На уроках географії часто спонукаю учнів використовувати інтернетджерела. Інтернет часто виступає єдиним джерелом знань через відсутність певної інформації в бібліотеці. Саме він стає у пригоді під час вивчення міжнародних організацій, окремих країн. При цьому учні використовують свої навички, отримані на уроках інформатики. Застосування комп’ютерних технологій дає змогу замінити більшість карт, плакатів, таблиць, дидактичних моделей. Необмежені можливості комп’ютер відкриває для дослідницької роботи. Діти самостійно ведуть пошук, відбирають матеріал за завданням учителя. Відвідати багато країн, музеїв, природничих пам’яток, не виходячи з класу, допоможуть віртуальні екскурсії. Важливою є організація роботи з одержаною інформацією. Необхідно, щоб результатом такої екскурсії стала творча робота: повідомлення, доклад, відповіді на питання, презентація, заповнена таблиця, схема або відповіді на питання . Наприклад, комп’ютерна кругосвітня подорож океанами й морями, під час якої на мандрівників чекає небезпека – бурі, рифи, вулкани, землетруси, селі або комп’ютерна подорож через тисячоліття в ті далекі часи, коли формувалися материки та океани, рельєф земної кори, корисні копалини, господарювали динозаври, стають незабутніми . Спуститися на дно Маріанської западини, побувати на вершинах Гімалаїв, Кордильєр, у нетрях Амазонки, побачити загальну циркуляцію атмосфери з космосу доведеться далеко не кожному. І саме тут, в пізнанні цих куточків Землі й складних процесі комп’ютер стане учневі і учителеві вірним помічником, дружнім порадником, широким і доступним джерелом знань. За допомогою комп’ютера також можна проводити тестування за розділом, темою. Завдання можуть бути різних типів: запитання з декількома варіантами відповідей; запитання, відповіді на які повинен вводити тестований учень з клавіатури; запитання, для відповіді на які потрібно встановити відповідність між елементами двох або трьох списків; питання, де як відповідь потрібно вказати правильну послідовність елементів у пропонованому списку. Комп’ютер можна використовувати на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальненні, повторенні, перевірці та корекції знань, умінь та навичок школярів, але завжди потрібно пам’ятати про доцільність використання. Також доречне застосування електронного атласу світу у форматі 3D при вивченні курсу географії материків і океанів у 7 класі. Учні віртуально поринають у незвичайний природний світ материків і океанів. Мандруємо різними природними зонами: екваторіальними лісами, тропічними пустелями, досягають найвищих гірських висот, знайомляться з різноманітним рослинним і тваринним світом. Ігрові вправи додають можливість виділити з усього фактичного матеріалу, що пропонується дітям у навчальному плані, ті явища та факти, які можуть бути збережені пам’яттю як найбільш життєво важливі й цікаві у плані пізнання. Як правило, це кросворди, ребуси, вікторини.

Як же вибрати з великої кількості технологій яка саме потрібна на уроках? Як вирішити для себе, що вибрати в систему своєї роботи. Реалії нашого часу вимагають застосування на уроках інтерактивних технологій. Інтерактивна взаємодія виключає як домінування одного учасника навчального процесу над іншим, так і однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

 Інтерактивні технології за формами навчання розподіляються на 4 групи: інтерактивні технології кооперативного навчання, інтерактивні технології колективно-групового навчання, технології ситуативного моделювання, технології опрацювання дискусійних питань. Розглянемо деякі види інтерактивних технологій:

 Робота в малих групах (дає змогу набути навичок спілкування та співпраці). За умов роботи в групах всі діти в класі можуть отримати можливість говорити, висловлювати власну думку. Робота в парах дає можливість учням подумати, обмінятися ідеями з партнером, вона сприяє розвитку навичок спілкування, критичного мислення, вміння переконувати і вести дискусії. Під час роботи в групах можна виконати вправи, які за інших умов потребують багато часу.( 7 клас – тема « Екологічні проблеми материків»)

 Коло ідей (метою обговорення є залучення всіх до обговорення певної проблеми). Необхідно поставити дискусійне питання, розбити учнів на групи, вислухати відповіді кожної групи по черзі, під час обговорення теми на дошці скласти список усіх зазначених ідей.( 10 клас – тема « Глобалізація»)

 Акваріум (такий вид діяльності на уроці допоможе вдосконалити навички роботи в малих групах). Необхідно створити групу із 4-5 чоловік, запропонувати їм завдання, потім ця група сідає в центр класу і обговорює своє питання протягом 3-5 хв., а всі інші учні класу слухають це обговорення, після закінчення група займає свої місця, а клас обговорює чи погоджується з думкою групи, чи була їх думка аргументована і доведена, після цього місце в акваріумі займає інша група і так по черзі всі учні класу.( 6 клас – тема «Внутрішні процеси в земній корі»)

 Мозковий штурм (це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявляти свою уяву і творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень з даної теми). Для цього вчитель записує на дошці проблемне питання у обговоренні якого бере участь увесь клас і висуває різні ідеї, учень записує на дошці всі запропоновані ідеї, коли всі ідеї записані, їх групують, аналізують, вибирають ті ідеї, які на думку групи, допоможуть вирішенню поставленої проблеми.( 11 клас –« Ресурсні властивості літосфери»)

 Метод „Прес” (використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється і переконати інших у вашій правоті, метод дає можливість виражати і формувати свою думку і впливати на думку інших співрозмовників). Під час висловлювання повинні бути такі етапи: позиція (я вважаю, що...), обґрунтування (...тому що), приклад (наприклад...), висновки (тому, я вважаю...).( 8 клас – « Формування території України»)

 Займи позицію (такий вид діяльності допоможе з’ясувати, які позиції і думки можуть існувати щодо розглядуваного спірного питання, надається можливість висловлюватися кожному, продемонструвати різні думки, обґрунтувати свою позицію, висловлювати аргументи, порівнюючи їх з іншими, можна змінити свою позицію, якщо вас переконали). Порядок проведення: назвати тему і запропонувати вислухати висловлювання з даної теми, учню потрібно стати обличчям біля плакату(так, ні, не знаю), який відповідає його позиції, обґрунтувати свою позицію, назвати аргументи, які на нього вплинули, уважно вислухати аргументи інших, якщо учень змінює свою думку можна перейти до іншого плакату.( 9-10 класи – « Господарство»)

 Навчаючи - учусь (надає можливість взяти активну участь і передати свої знання іншим). Для цього вчитель роздає картки з інформацією з даної теми, учні вивчають цю інформацію і потім діляться нею.( 6,11 класи – «Світовий океан та його проблеми»)

Досвід роботи в школі дозволив мені на уроках географії спочатку пропускати все через себе, але оглядаючись, а потім використовуючи те, що підходить, щось відкидати, відточувати, застосовувати ще глибше, тобто створювати свою систему і тим самим розвивати допитливість учнів, природні здібності дітей. У своїй роботі використовую принцип: «Не обов’язково бути ходячою енциклопедією, треба розвивати в собі енциклопедичну допитливість». Усі використані мною технології направлені на пізнавальну і творчу діяльність учнів, вирішують головну задачу – формування людини з новим рівнем свідомості.

Для того, щоб організувати пізнавальну і творчу діяльність учнів на уроках, застосовую у своїй роботі технології інтенсифікації навчання на основі схемних і знакових моделей навчального матеріалу, де прагну використовувати сигнальні загадки, які можуть привести до складання конспекту у вигляді знаків, схем, складанню опорних схем – «шпаргалок». Робота із сигнальними загадками, сигнальними схемами сприяє розвитку мови учнів, оскільки опори, позначені в них, створюють в пам’яті ланцюг асоціацій і служать сигналом для відновлення розповіді, яка в цих опорах закодована. Саме сигнальні схеми і загадки на уроках географії є особливим видом наочності, що в стислому вигляді визначає певний зміст матеріалу, що вивчається. З їх допомогою програмується навчальна діяльність учнів, упорядковується засвоєння і аналіз матеріалу, що вивчається, підвищується ефективність його запам’ятовування і полегшується творче застосування, що тим самим допомагає вчителю ефективно використовувати урочний час. Наприклад, застосовую метод асоціювання – це стратегія навчання, що має сприяти вільному і відкритому висловлюванню учнями своїх думок та здійсненню зв’язків між окремими поняттями. Так у 9 класі на уроці з теми «Трудові ресурси», запитую: «Які асоціації викликає у вас термін «трудові ресурси»? на дошці пишу центральне слово, а учні записують слова і фрази, що спадають на думку з цієї теми:

Трудові ресурси:

  • невиплата зарплати
  • безробіття
  • нові професії
  • пенсіонери, які працюють
  • дорослі люди з 16 до 55 або 60 років
  • діти, які працюють

Також застосовую метод «складання кубиків». Він полегшує вивчення теми за допомогою підказки напрямку міркування. На кожному боці кубика пишеться підказка:

  • опишіть це
  • порівняйте це
  • установіть асоціації (які враження виникають у зв’язку з цим об’єктом)
  • проаналізуйте це (із чого складається?)
  • знайдіть цьому застосування (як ви це використали?)
  • запропонуйте аргументи «за» чи «проти» цього (добре це чи погано? чому?)

Я пропоную учням за 2-4 хвилини записати власні думки на задану тему. Після того, як один учень закінчує читати, другий оцінює кожну відповідь. Оцінки повинні бути конкретними та пояснювати, що саме сподобалось і чому. Наприклад, «Мені сподобалася твоя точка зору, я навіть не додумався розглянути питання саме так».

Для молодших школярів досить розглянути 3 варіанти. Це залежить від теми й об’єкта. Наприклад, вивчаючи тему «Природні зони», на гранях куба можна зобразити слова: 1) тваринний світ; 2) рослинний світ; 3) географічне положення; 4) клімат; 5) рельєф; 6) грунти.

Вирішення проблеми розвитку в учнів самостійності, творчого ставлення до справи, звички до навчання протягом усього життя покладається на метод проектів, тобто впровадження навчальних проектів у навчальний процес. Метод проектів складає основу технології проектного навчання, зміст якого полягає в самостійному освоєнні учнями навчального географічного матеріалу і створенні конкретного продукту, що дозволяє учням пережиту ситуацію успіху, самореалізації. Робота над проектом передбачає розв’язання проблемних ситуацій, що вимагає від учасників пошукових зусиль, спрямованих на розробку і обов’язковий захист і аналіз результатів. Робота проводиться в групах і складається з кількох етапів:

Перший – розподіл завдань по групах, визначення обов’язків членів групи.

Другий – добір матеріалу з певної теми, його усвідомлення.

Третій – написання доповіді, складання стислого повідомлення з теми.

Четвертий – розробка комп’ютерної презентації.

П’ятий – захист проектів.

Використовуючи цю технологію у своїй практиці, помітив, що учні із задоволенням опановують комплекс географічних умінь ( пізнавальних, практичних, оцінних), вчаться опановувати нові знання, а також інтегрувати їх, розширюють свій географічний кругозір.( 10 клас – захист проектів « Вплив ОПЕК на світовий ринок», 8 клас – « Планування маршруту поїздки країнами світу з визначенням різниці в часі в порівнянні  з київським»), 7 – «Обєкти спадщини ЮНЕСКО», 9 клас – « Діяльність ТНК в Україні»),6 клас – « Унікальні форми рельєфу Землі»), 11 клас – « Географічні наслідки параметрів і рухів Землі»).

Таким чином, впровадження інноваційних технологій є необхідним, адже це є потужним засобом для підвищення ефективності вивчення географії у школі. Різноманітні форми застосування сучасних комп’ютерних технологій дають можливість виявити здібності кожного учня, викликати непідробну цікавість до предмета, розвинути ідею співробітництва вчителя та учня, кожному учню стати активним учасником навчального процесу, засвоїти матеріал безпосередньо на уроцi, розширити та удосконалити знання з географії, працюючи з інтернетджерелами в позаурочний час. Інноваційні методи навчання мають досить широкі перспективи як ефективне доповнення до інших педагогічних технологій, що сприяють формуванню особистості - суб'єкта діяльності і соціальних стосунків. Використання комп`ютерного навчання дає змогу реалізувати особистісно діяльнісний і особистісно орієнтований підходи в освіті учнів. Ці підходи базуються на використанні знань і вмінь, отриманих у процесі навчання. Це забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію в навчанні, активізує творчу діяльність учнів. В результатi якого в учнів формується система знань, умінь і навичок, одночасно формуються пізнавальні здібності та мислення, які можуть бути ефективними тільки при умові їх пізнавальної самостійності, яка керується і спрямовується викладачами [3]. Одним з шляхiв удосконалення уроків географії є формування в учнів пізнавальної активності. Умовою високого рівня пізнавальної активності є глибоке розуміння навчального матеріалу, свідоме виконання дій, високий рівень самостійності, усвідомлення необхідності вивчення навчального матеріалу, виконання завдань високої складності.

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
8 березня 2023
Переглядів
803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку