З досвіду роботи: «Фізичні вправи та рухливі ігри – як ефективний засіб формування та профілактики порушень постави школярів»

Про матеріал
Робота містить теоретичні і практичні матеріали з досвіду роботи вчителя щодо проблеми організації правильного фізичного розвитку дітей, додержання ними гігієнічних правил і дбайливого ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №28

З досвіду роботи вчителя фізичної культури Петрової Т.Л.

«Фізичні вправи та рухливі ігри – як ефективний засіб формування та профілактики порушень постави школярів»

 

       На превеликий жаль, на сьогоднішній день, як показує статистика чисельних досліджень, підвищується відсоток дітей шкільного віку, які мають різні види порушень постави, сколіоз, плоскостопість.

       Ці вади негативно позначаються на роботі серцево-судинної й дихальної систем, спотворюють форму тіла, стають причиною порушень обмінних процесів. Наявність таких порушень у школярів нерідко відбивається і на їх успішності. Такі діти швидше втомлюються від статичної напруги м’язів під час уроків, а отже, частіше відволікаються, що призводить до неуважності, погіршення пам’яті, поганого засвоєння матеріалу, і, як результат, - неуспішності.

Таким чином, проблема формування правильної постави стає актуальною саме у шкільному віці, бо в цей період розвитку дитини йде інтенсивне формування опорно-рухового апарату, закладаються основи гармонізації постави й функціональних можливостей організму, фундамент ставлення до фізичної активності, яка формує майбутнє здоров’я дитини.

 

Постава – це здатність людини без особливого напруження утримувати своє тіло, зберігаючи правильну позу в різних положеннях: сидячи, під час ходьби, ігор, розваг тощо.

        Уявлення про правильну поставу дає положення учня, який стає спиною до стіни, торкається її потилицею, лопатками, сідницями і п’ятами, при цьому всі лінії правої і лівої сторони – симетричні.

 

IMG_2746

        Постава не передається спадково, а формується в процесі росту, розвитку й виховання дитини.

       Відхилення від правильної постави називають порушенням або дефектом постави. Вони спричиняються комплексом причин різного характеру, серед яких одні мають визначальне значення, а інші є сприятливим фоном для їх прояву. Виділяють такі групи причин порушень постави:

  1. Вродженого характеру;
  2. Набуті як наслідок інших хвороб;
  3. Внаслідок негармонійного розвитку окремих м’язових груп;
  4. Внаслідок неправильної пози, асиметричного статичного навантаження на фоні загального слабкого фізичного розвитку.

 

Незначні порушення постави легко усуваються в результаті систематичних занять фізичною культурою.

IMG_2744

При більш стійких відхиленнях від правильної постави необхідно тривалий час займатися коригувальними вправами. А у випадках значних порушень з яскраво вираженими деформаціями в будові тіла необхідно лікування в спеціалізованих лікарнях.

       Із вступом до школи у дітей різко знижується рухова активність, зростає обсяг розумових і фізичних навантажень. Це висуває високі вимоги насамперед до опорно-рухового апарату. Навчальне навантаження істотно впливає на процес становлення та розвитку хребта. Виконуючи шкільні завдання, діти, як правило, змушені тривалий час зберігати робочі пози, які часто не відповідають нормальній фізіології, особливо під час дистанційного навчання.

       Перше завдання в процесі виховання постави полягає у формуванні та подальшому закріпленні навички «основної стійки». Важливо з самого початку звертати увагу на правильне положення голови у вертикальній стійці. Завдання виховання постави вирішується шляхом освоєння техніки важливих рухових дій і виховання фізичних якостей, особливо таких, як сила, гнучкість, а також здатність до статичної і динамічної рівноваги.

        Особливу цінність для навичок правильної постави є вправи в умовах статичної і динамічної рівноваги. Це вправи з рівноваги на зменшеній опорі, вправи типу жонглювання і пересування з вантажем на голові.

IMG_2747

       Однак, деякі вправи можуть несприятливо впливати на поставу. До них відносяться тривалі вправи, що виконуються у зігнутому положенні, вправи з граничними обтяженнями та пов’язані з крайнім ступенем стомлення.

       Методика виховання постави дітей шкільного віку включає в себе постійний контроль і необхідну корекцію положення тіла в школі, вдома, на уроках фізичного виховання з метою створення стійкого рухового стереотипу.

       Іншим важливим компонентом виховання постави є регулярне виконання фізичних вправ, спрямованих на розтяжку і зміцнення певних груп м’язів. Важливою особливістю корекції постави у дітей шкільного віку є системність – шкільне навчання доповнюється домашніми завданнями за участю батьків. Напрямок роботи школи має бути зрозумілим батьками.

Повинно бути організовано співробітництво шкільного й домашнього навчання.

       Корекція положення тіла здійснюється за допомогою коригувальних вправ. Демонструючи ту чи іншу вправу, вчитель повинен наочно переконати дітей в тому, що перевага правильної постави в її естетичності, доцільності та здоров’ї взагалі.

DSCN2150

       Таким чином, успіху у формуванні правильної постави можна досягти, перш за все, шляхом зміцнення м’язової системи, її всебічним фізичним тренуванням з використанням найбільш ефективних засобів фізичного виховання.

       Одним із таких засобів є гімнастика. Гімнастичні вправи мають можливість вибіркового впливу на рухову, а через неї і на інші функції організму. Кожна з вправ багатофункціональна і тому може бути використана для різнобічного впливу на організм школяра.

      Стройові вправи на уроках фізичної культури є засобом виховання в учнів дисциплінованості, організованості, формування правильної і красивої постави, ходи, розвитку почуття ритму і навичок колективних дій.

 

Загально-розвиваючі вправи  складають основний зміст занять. Кількість їх величезна. Рухова структура різноманітна. Для формування гарної постави загально-розвиваючі вправи незамінні. Вони входять в комплекси гімнастики до занять і фізкультхвилинок.

 

DSCN2155

 

 Їх відмінна риса – певна, спрямована дія як на організм в цілому, так і на окремі групи м’язів  і суглобів. Загально-розвиваючі вправи можуть бути використані як профілактичні і коригувальні вправи, а використовують їх для розминки та покращення розвитку фізичних якостей, для вироблення і закріплення правильної постави (при обов’язковому збереженні правильного положення тіла).

       На уроках фізичної культури я застосовую комплекси загально-розвивальних вправ з предметами: набивними м’ячами, гімнастичними палицями, гантелями, скакалками, лавами, вправи на гімнастичній стінці та вправи без предметів.

 

       Важлива роль в заняттях відведена музичному супроводу. За допомогою музики проводиться розвиваючий емоційний тренінг, що призводить до поліпшення психологічного й фізіологічного стану організму школярів.

Прикладні вправи – це ходьба, біг, стрибки, лазання, перелазання, кидки та ловля набивних м’ячів, вправи з рівноваги. Методично правильно проведені такі вправи виробляють звичку зберігати правильну поставу, зміцнюють м’язи плечового поясу, спини, живота.

Акробатичні вправи – один із засобів удосконалення фізичних і вольових якостей, за їх допомогою розвивають силу, спритність, швидкість реакції.

Художня гімнастика відіграє велику роль у вихованні граційності, пластичності, координації рухів. Яскраві і цікаві за змістом ігрові й танцювальні вправи привертають увагу тих, хто має порушення постави, опорно-рухового апарату та інші відхилення у стані здоров’я. Однією із позитивних рис  художньої гімнастики є забезпечення гармонійного розвитку організму завдяки різноманітності її засобів. Вправи художньої гімнастики формують правильну поставу, розвивають силу, витривалість, збільшують рухливість суглобів, покращують координацію рухів, сприяють естетичному вихованню дітей.

семинар здоровье 146

      Аеробіка. Вагомим аргументом на її користь є її доступність, ефективність і емоційність. Доступність  аеробіки полягає в тому, що її зміст базується на знайомих усім вправах, а ефективність - в різнобічному впливі на опорно-руховий апарат, серцево-судинну й дихальну системи. Високого емоційного фону заняття аеробікою набувають під час використання музичного супроводу.

 

Атлетична гімнастика– прекрасний засіб і метод розвитку м’язової сили юнаків, функціональних можливостей організму, залучення до систематичних занять фізичними вправами, формування здорового способу життя, відволікання від паління та інших шкідливих для здоров’я і становлення особистості захоплень.

 

      Фітбол. В останні роки стають все більш популярними вправи, що виконуються за допомогою спеціального спортивного м’яча – фітболу. Ці вправи дуже корисні для поліпшення почуття рівноваги, а також для проведення профілактики патологічних станів, пов’язаних з болями в хребті.

       Стрибки зі скакалкою розвивають м’язи ніг, роблять їх стрункими і красивими, служать профілактикою плоскостопості; сприяють формуванню правильної постави; ліквідують застійні явища в організмі; розвивають серцево-судинну й дихальну системи; розвивають почуття ритму і координацію рухів; зміцнюють м’язи тазового дна. Існує багато різних вправ зі скакалкою. Найбільш поширеними з них є стрибки: на обох ногах, обертаючи скакалку вперед, на одній нозі, з навперемінними стрибками на одній, іншій нозі, з використанням бігового кроку, на місці і з переміщенням.

Живий інтерес представляють стрибки в естафетах, стрибки з завданням, які служать розвитку координаційних здібностей. Це можуть бути стрибки з просуванням вперед, назад; з чергуванням напрямку – вліво-вправо.

 

Рухливі ігри для дітей молодшого шкільного віку також можуть бути спрямовані на формування правильної постави. Їх можна використовувати на уроках фізичної культури, рухливих перервах, «годинах здоров’я», у групах подовженого дня. Тривалість кожної гри – не більше 5-7 хвилин. Правила ігор повинні передбачати дотримання правильної постави.

IMG_2752

       Гігієнічна гімнастика  проводиться у формі ранкових занять, має велике оздоровче значення. Такі заняття покращують кровообіг, роботу серцево-судинної системи та обмін речовин, сприяють переходу організму від пасивного стану до активного.

       Для формування правильної красивої постави необхідно додатково використовувати вправи дихальної гімнастики.

Крім вправ загального впливу, для зміцнення й оздоровлення організму в цілому є вправи лікувальні. Їх дія спрямована на усунення порушених функцій певних систем і органів. Призначає такі вправи лікар.

 

Лікувальна гімнастика направлена на попередження та лікування різних захворювань опорно-рухового апарату, серцево-судинної та дихальної систем.

 Поряд з гімнастичними засобами ефективними є спортивні ігри, різні види спорту (ковзани, лижі, теніс, плавання), заняття вправами на свіжому повітрі.

 

       Таким чином, процес формування постави має проходити через фізкультурно-оздоровчі заходи, систематичні заняття фізичною культурою і спортом, здійснюватися у всіх розділах навчального матеріалу за допомогою як спеціальних вправ, так і загальних вправ масового та індивідуального характеру в умовах школи та вдома.

docx
Додано
21 квітня 2023
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку