З ДОСВІДУ ВИКОРИСТАННЯ ПРОЕКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАУРОКАХ ІСТОРІЇ
«Головною метою освіти повинно бути виховання молоді, яка може творити нові речі… Яка є творча, винахідлива та дослідницька, яка може критично та докладно ставитися до всього, а не тільки сприймати те, що їй надається» Ж. Піаже
Ми маємо цілеспрямовано розвивати підприємницькі та інновативні таланти усіх молодих людей – заохотити їхні ініціативність, цікавість, уяву, креативність та навички співпраці, а також аналітичні здібності – разом із такими необхідними рисами характеру, як наполегливість, емпатія та міцна моральна основа. [3;44]
Під час проектної діяльності учні навчаються командній роботі, отримують навички міждисциплінарного вирішення проблеми, у них виникає відчуття спроможності, яке надає людям впевненість задля ризику. «Для мене особисто відчуття спроможності означає, що студенти по закінченню навчання можуть застосовувати те, чого навчилися, для вирішення зовсім нових завдань за допомогою тих засобів, які вони ніколи раніше не застосовували». [3;82]
Крім того використання методу проектів на уроках суспільно-гуманітарного циклу має ще і інші переваги:
У навчальній програмі «Історія Америки» штату Канзас одна з цілей програми курсу – це розуміння сучасності з розумінням минулого; спостереження та розуміння людей у різний час. Завдання – це навички оцінювання, дослідження, аналізу, а не просто відтворення навчального матеріалу. Учні на уроках аналізують навчальний матеріал, роблять власні висновки, розвивають критичне мислення. Тобто діти отримують практичні навички та знання. На мій погляд ми можемо цього досягти через проектну діяльність під час уроків та у позакласній роботі.
Наведу приклади практичного застосування проектних методик під час уроків.
1. Телевізійна програма
Завдання: Підготувати телевізійну програму новин у об’єднаних групах.
Серед учнів групи обираються: головний випускового редактора; відповідальний за весь випуск; телеведучий, відповідальних за окремі фрагменти програми. Команди представляють якусь умовну державу, і в інформаційний випуск вносять такі розділи:
• офіційні новини вашої «держави»;
• сюжет з коментарем із внутрішнього життя країни;
• інтерв’ю з відомою особою;
• новини міжнародного життя, тобто події в інших «державах»;
• новини культурного життя й спорту;
• й на закінчення, як звичайно, – погода.
За відведений головним редактором час необхідно підготувати свій сюжет і в тому ж порядку по оголошенню головного редактора подати його «в ефір». Отримані випуски зніміть на відео та змонтуйте единий сюжет теленовин
2. Опис історичного роману
Завдання: Оберіть історичний роман про життя видатної особи або важливу подію тієї чи іншої історичної епохи.
Композиція опису:
1. Вступ:
2. Зміст книги:
3. Основна частина:
4. Критика:
5. Висновки:
3. Аналіз фільму
4. Проект «газетні статті»
Пропоновані теми:
Завдання:
А. Підбирайте статті з українських газет та журналів, навіть із зарубіжних видань газет, якщо вони відповідають темі.
Б. Виберіть 10 статей. Усі статті повинні бути датовані: на один місяць або на семестр чи півріччя.
В. Намагайтеся вибрати не більше 4 статей з однієї газети чи журналу.
Г. Зміст папки:
- на титульній сторінці вкажіть загальну тему газетних добірок, прізвище та ім’я, клас, дату, прізвища вчителя, власну ілюстрацію до теми;
- вступ – стислий опис мети створення папки;
- обрану тему прикріпіть до аркушу паперу, на якому вкажіть для кожної статті:
- назву газети, дату, автора статті;
- мету, з якою написана стаття;
- тип статті – інформативна, контрверсійна (подає різні погляди) чи висловлення власних думок автора (редакційна);
- джерело, звідки автор отримав інформацію (автор – свідок подій, чи цитує когось, чи подає статистичні матеріали). Наведіть приклади;
- чи стаття переконлива, збалансована, чи подає різні погляди?
- підсумок: що Ви думаєте про цю статтю?
Д. Загальні висновки до теми:
√ Чого Ви навчилися?
√ Про що нове Ви довідалися зі статей?
√ Чи сподобалося Вам працювати з газетними матеріалами?
5. Проект «Аспекти життя середньовіччя»
Пропоновані теми проектів
1. Одяг і прикраси. Їжа і напої
2. Пірати середньовіччя.
3. Зброя та військове спорядження.
4. Життя лицаря.
5. Житло. Середньовічні замки.
6. Середньовічні школи і університети.
7. Розвиток медицини.
8. Архітектура.
9. Судочинство та право, закони.
10. Міста.
11. Жінка Середньовіччя.
Представлення може бути у формі:
Отже головне завдання школи – не вчити, а навчати вчитися, підготувати учня до неперервного навчання. Мають змінитися функції учня і функції учителя. Перший повинен буде разом із засвоєнням відповідних знань розвивати в собі здатність, навички, уміння самостійно їх шукати, тобто оволодівати науковим методом пізнання. Другий же відповідно – допомогти першому навчитися вчитись.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1