Досить часто вчитель стикається з проблемою, коли потрібно пояснити складну задачу в класі, де учні мають слабкий та середній рівень сприйняття. Тому приходиться вигадувати різні прийоми щоб, по-перше, зацікавити учнів, так як на складний матеріал вони не хочуть витрачати ні свій час, ні свої знання та здібності; по-друге, задачу потрібно пояснити учням у доступній, зрозумілій на їхньому рівні сприйняття формі; по-третє, щоб розв’язання задачі їм запам’яталося на тривалий час.
Я хочу продемонструвати це на прикладі задачі з підручника для 5 класу (авт. А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір). Ця задача позначена символом «*» і пропонується авторами підручника для математичних гуртків і факультативів. На превеликий жаль у нашій школі таких можливостей немає (школа має технологічний напрям). На мою думку, ця задача досить цікава, і я вирішила запропонувати її для моїх п’ятикласників.
Більшість дітей люблять математичні головоломки. Перед тим, як пояснити цю задачу, учням пропоную одну з таких головоломок:
І, власне, сама задача:
№76*. ВІдомо, що АЕ=12 см, АQ=QB, BM=MC, CK=KD, DR=RE, MK=4. Знайдіть довжину відрізка QR.
Введемо позначення:
Маємо:
Учні сприйняли таке пояснення задачі з цікавістю, виявили жвавий інтерес та приймали актину участь при її розв’язанні .