“ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ” УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА “КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА”

Про матеріал
Розширювати уявлення учнів про чарівні казки. Удосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб. Вчити ділити текст на частини, для складання картинного плану. Вчити виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від їхньої ролі у творі. Поглиблювати етику людських стосунків. Розвивати навички , свідомого читання, пам’ять увагу. Виховувати бажання творити добро.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AN02364_

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Вчитель  Насон С.К.

 

 

3 клас

 

ТЕМА.  “ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ”

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА КАЗКА

КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА”

МЕТА.  Розширювати уявлення учнів про чарівні казки. Удосконалювати вміння

учнів правильно інтонувати мову дійових осіб. Вчити ділити текст на частини, для складання картинного плану. Вчити виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від їхньої ролі у творі. Поглиблювати етику людських стосунків. Розвивати навички , свідомого читання, пам’ять  увагу. Виховувати бажання творити добро.

 

Зміст уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 Ось і дзвоник пролунав,

            Для навчання час настав

 

           Визначення настрою

Діти подивіться мені в вічі, погляньте один на одного. Посміхніться

Розпочинаємо урок читання. 

 

ІІ. СТИМУЛЮВАННЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Поетична розминка

І як завжди, у вівторок урок розпочинаємо з поетичної хвилинки.

        -  Назвіть, яких українських письменників-поетів ви знаєте.

  • Хто є автором цих рядків?  

       

  Модель  “Вчитель - учень”

На зеленому горбочку                                   Зацвіла у лузі

У вишневому садочку                                   Червона калина,

Притулилася хатинка,                                   Ніби засміялась

Мов маленькая дівчинка.                              Дівчина-дитина.

                (Леся Українка)                                      (Т. Г. Шевченко)

 

Де бажання і старання

Там з’являється терпець.

З ним уміння і везіння,                      (Грицько Бойко)

Бо терпець – всьому кінець.

 

       А кому належать ці чудові рядочки:

       Висне небо синє,

Синє, та не те.

Світить, та не гріє

Сонце золоте.                               (Т.Г. Шевченко, Н. Забіла, Я. Щоголів)

 

Позмагаємося з поетом

          Модель  “Учень - вчитель”

  

(Виконаємо завдання-навпаки. Діти зачитують  вірші, а вчитель називає автора).

Гриць катався на льоду,                 В мене є така картина -

Не спитавшись мами.                  Краща від усіх.

Та й потрапив у біду –                Не картина – дивина,

Впав із ковзанами.                      Над горою низина.

           (Д. Білоус)                                   (П. Воронько)

 

Світає, край небо палає,            За моїм вікном ростуть

Соловейко в темнім гаї             Кедри і смереки.

Сонце зустрічає.                        Гарне місце тут для бібліотеки.

          (Т.Г. Шевченко)                                   (Л. Костенко).

 

Модель “Вчитель – учень - вчитель”

 Гра “Хто він?”

(Учитель дає короткі відомості про письменників, а

діти показують їх портрети).

 - Чим вірші відрізняються від оповідань?  

(Речення в оповіданнях не римуються).

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Який розділ ми почали вивчати?

(Усна народна творчість).

Найбільше місце в розділі займають казки. І це звісно. Адже з давніх-давен вони є могутнім засобом виховання. Після колискової, яку співала вам мама, це був ваш улюблений твір. Головне, про що йшлося в казках, - це одвічна боротьба добра та зла. Многолике й підступне зло на землі. Але невтомні і непереможні сили добра. А починається боротьба із себе самого: з подолання в собі таких простих ,  звичних недоліків і хиб як лінощі, байдужість, зазнайство, лукавство, нечесність. Цьому, здебільшого, присвячуються чарівні казки.

 

Проблемно-інтерактивна вправа     “ДЕ ТИ, КАЗКО?”

(Знайти означення терміну “казка” та вказати місце проживання в таблиці).

                        

№ п/п

 

 

 

 1

Казка – це влучний вислів, у якому виражена повчальна думка чи оцінка якогось явища

 

 

2

 

Казка - це невеличкий, переважно віршований твір з повчальним змістом.

 

3

 

 

Казка - це переважно цікаве оповідання про вигадані фантастичні пригоди героїв.

 

Казка вигадка, та в ній

У лушпинні золотім

Зерня сховане смачне.

Хто дістане, той почне

Думу думать про життя,

Збудить в серці почуття,

Мов торкнеться до вогню,

Вийде сміло на борню

За добро і проти зла.

В казці сила немала...

 

  • А чи задумувались ви над тим, чому живуть і не вмирають казки?
  • Казки безсмертні тому, що в них живе сам народ, його

мудрість.

-    На які групи поділяються казки?

 

Робота в групах

Завдання для І групи.    Гра “ТОЧНО В ЦІЛЬ”

На дошці намальовані 3 мішені. Учням роздаються символічні ілюстрації до казок  Дітям необхідно визначити за малюнком назву казки, швидко, правильно, точно “влучити” у свою мішень, тобто розподілити ілюстрації відповідно до типу казок.

 

Казки про тварин         Чарівні казки            Побутові казки

 

 

 

 

 

 

              

 

“Їжак та Заєць”       “Кобиляча голова”          “Золотий черевичок”

“Лисиця та Рак”     “Летючий корабель”       “Дідова й бабина дочка”

“Пан Коцький”       “Яйце-райце”                   “Калиточка”

 

Завдання для ІІ групи   Кросворд “УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ КАЗКИ”

(Заповніть порожні клітинки).

По вертикалі:

  1. Герой казки про тварин, який втік від баби й діда.
  2. Ім’я хлопчика, якого врятувало від баби Яги гусенятко.
  3. Назва казки про жорстокого зеленого дідка.
  4. Найпопулярніший герой українських народних казок про тварин.

      1             2    3       4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Ім’я героя чарівної казки, що народився з горошини.
  1. Ім’я сестри Котигорошка.
  2. Прізвище героя казки, що мочив і виробляв одразу дванадцять кож.

 

Завдання для ІІІ групи   “ЗАЧАРОВАНІ СЛОВА”

Прочитайте зашифровані слова.

 

 

      К  в       б   у   у  р

и      ї                 л    а  е          о   ч 

                                          в    а             щ  и  

 

о,   ч,   Д,   а,   к           лаСмо               ілпонок

 

  • Київ, булава, урочище, дочка, смола, коноплі.

-  За цими ключовими словами  назви казку.

(Українська народна казка “Кирило Кожум’яка”).

  • Саме цю казочку було вам читати вдома.
  • Що примусило Кирила Кожум’яку визволити князівну? 
  • Як народ віддячив героєві?

 

ІУ. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми ознайомимося з українською народною казкою “Кривенька качечка”.

Передбачення

Спробуйте за назвою казки зробити припущення,

про сюжет казки. Хто ж така була Кривенька Качечка?

(Учні можуть висловлюватися, працюючи у парах.)

Первинне сприйняття казки

               (читання казки учнями самостійно)

 Читаючи казку, пізнавайте народну мудрість, збагачуйте своє мовлення образними, влучними висловами, насолоджуйтесь самим процесом читання, спостерігайте, як побудована казочка, визначте, до якої групи належить ця казка.

-    Чи такими були ваші передбачення?    

        -   Що підтвердилося що ні ?

-   Що вас   схвилювало, збентежило ,   зацікавило?

  • До якого типу казок зарахуємо казку “Кривенька Качечка”? (Чарівні казки)
  • Які ж ознаки чарівності зустрічаються в казці?
Робота над казкою

Читання учнями казки за системою позначок “Поміч”

Учні читають текст “Дощиком” “Блискавкою” “Відлунням”, “Хвилькою” при цьому на полях роблять позначки :  “+”(плюс) -  “Це я знаю”

                                                                “-  (мінус) – “ Я не знаю цього” 

                                                               “?” – (потребую допомоги) -  “Значення

 цього слова поясніть”          

Словникова робота.

ПОЧИНОК – пряжа, намотана на веретено.

ВЕРЕТЕНО – дерев’яний пристрій для ручного прядіння.

КУЖІЛОЧКА – частина прядки у вигляді кілка, на яке прикріпляється волокно.

 

  • Хто ж така була Кривенька качечка?
  • Чому дівчинка не схотіла жити більше у діда з бабою?(Вони спалили її гніздечко.)
  • Саме за цей вчинок було так суворо покарано діда з бабою.
  •  

Метод “Мозкова атака”.

 (Характеристика діда й баби).

 

добрі             погані 

 

                           турботливі                                                  старі

 

                       працьовиті               ДІД   І БАБА             самотні

                         

 

                                              одинокі   бездітні

Кожну відповідь учні аргументують фактами.

  • Якщо дід і баба зробили недобрий вчинок, то якими вони були?  (поганими).
  • Що в тексті сказано про діда з бабою? (старі, самотні, бездітні, одинокі).
  • Чи можна сказати, що дід з бабою були працьовиті? (Так).
  • Доведіть це.   (Вони не лежали на печі, не лінувалися, а ходили в ліс по гриби).
  • Що ж могли зробити старі  з качечкою? (з’їсти, залишити в лісі, вбити і т д).
  • Чи вчинили вони так? (Ні).
  • Як ставилися дід з бабою до качечки? (Піклувалися за нею, жаліли її., зробили їй гніздечко, кужілочку).
  • Що ви тепер можете сказати про діда з бабою? Які вони були? (Добрі).
  • Діти зверніть увагу на два поруч записаних слова.:  добрі, погані.
  • Чи можуть дід та баба одночасно бути  добрими та поганими?
  • Що це за слова?     (Антоніми).
 
Кероване читання та словесне малювання

                            Картка – пам’ятка

  1. Учні читають та  ділять казку на кілька логічно завершених частинок.
  2. Створюють словесні малюнки до кожної частини.
  3. Складають план казки.

 

Створення  діафільму
  • Коли б нам зараз запропонували за цією казочкою скласти діафільм або мультфільм, ми очевидно б визначили найосновніші кадри. Спробуйте описати перший кадр.                                                

 

 

 

 

 

 

   

 

Добір “звукового оформлення” до серії малюнків

  • А тепер озвучимо діафільм. Як це? – запитаєте ви. Дуже легко. Казочка має чотири частинки, а один заголовок.
  • Чи підходить цей заголовок до першої частини казки? (Ні).
  • Отже, придумайте заголовки до кожної частини.

Гра   “Як би я був режисером”

  • Починайте відповідь словами. “Якби я був режисером, я б підібрав би такі титри для озвучування ... ....   ....

 

  1. Качечка в баби і діда.
  2. Розкрита таємниця.
  3. Спалене гніздечко.
  4. Дівчинка відмовляється жити в діда з бабою

 

1. Знахідка діда і баби.                         1. Радість у хаті.

2.Дівчинка господарює.                        2.Завзята господиня.

3. Невиправданий вчинок.                    3. Спалення гніздечка.

4. Бажання полетіти.                         4.Дівчинка стає качечкою.

     

  Робота в група

 

Завдання для першої групки

Спробуйте домислити як дівчинка стала качечкою ще до зустрічі діда з бабою?

 

Завдання для другої групки

  • Скласти власну кінцівку казки, ввівши в текст нового героя.  Доповнюючи казку новим епізодом, пам’ятайте, про ознаки чарівності.

Завдання для третьої групки.” Казка навиворіт”

  • Змінити сюжет казки., героям з позитивними якостями надати негативних рис, або побудувати вільну розповідь, сюжет,  якої розгортається в будь-якому іншому напрямку .Тобто, вивернути казку “навиворіт” .

Виконання мовно-логічних завдань

- Які слова пропущені? Допишіть їх.

- Хто людям ......... бажає, той і собі ...... .(добра, має)

- Робиш  ..... – не кайся, робиш ....– зла й сподівайся. (добро, зло)

- ..........  діло далеко розходиться, а  ........... – ще далі. (Добре, лихе)

- Коли тебе  .............  люди шанують, ............ й сам.   (добрі, шануйся)

      

 Інтерактивна вправа   “Дожени хвилинку”

             (Швидке опитування)

  • Коли відбуваються описані події в казці? (Восени).
  • Як звати бабу?    (Несказано).
  • Що зробив дід для Кривенької Качечки?)    (Гніздечко, кужілочку, веретенце)
  • Що зварила бабі з дідом Качечка другого дня?  (Варенички).
  • Що скинув качечці табунець, який летів над подвір’ям?    (Пір’ячко)
  • Як називається пряжа намотана на веретено?   (Починок)
  • Як називається дерев’яний пристрій для ручного прядіння?   (Веретино)
  • Кому належать такі слова: “А дід і баба знову зосталися самі” ? (Автору).

“Зробимо так: скажемо, що йдемо по гриби, а самі заховаємося та й будемо виглядати, хто до нас понесе воду ”?   (Бабі)

“Онде наша іва. Онде наша діва”?     (Гусенятам)

“Не полечу з вами ?       (Дівчинці)

  • Хто написав казку “Кривенька Качечка” (Народ)

 

V. Підсумок уроку

 

  • Чи сподобалась вам казка?
  • Що в цій казці схвалюється, а що засуджується?
  • Чи можна сказати, що головна думка казки висловлена в прислів’ї, записаному на дошці?

“За добро добром платять”

 

Доведіть свою думку.

  • Чи зрозуміли ви чому за добро треба платити добром?

Виключити з життя добро, все одно що позбавити світ сонячного світла.

Ми завжди повинні задумуватись над своєю поведінкою. Бути добрими, чуйними, щирими. Ми повинні завжди розуміти інших та поспішати їм на допомогу. Ми повинні пам’ятати, що на добро потрібно відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятайте, що зло тимчасове, а добро вічне. Урок, діти, хочу завершити словами “Спішіть поспішати творити добро”

doc
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку