Вчитель Насон С.К.
3 клас
ТЕМА. “ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ”
“КРИВЕНЬКА КАЧЕЧКА”
МЕТА. Розширювати уявлення учнів про чарівні казки. Удосконалювати вміння
учнів правильно інтонувати мову дійових осіб. Вчити ділити текст на частини, для складання картинного плану. Вчити виявляти залежність мовної та інтонаційної характеристики дійових осіб від їхньої ролі у творі. Поглиблювати етику людських стосунків. Розвивати навички , свідомого читання, пам’ять увагу. Виховувати бажання творити добро.
Ось і дзвоник пролунав,
Для навчання час настав
Визначення настрою
Діти подивіться мені в вічі, погляньте один на одного. Посміхніться
Розпочинаємо урок читання.
ІІ. СТИМУЛЮВАННЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
І як завжди, у вівторок урок розпочинаємо з поетичної хвилинки.
- Назвіть, яких українських письменників-поетів ви знаєте.
Модель “Вчитель - учень”
У вишневому садочку Червона калина,
Притулилася хатинка, Ніби засміялась
Мов маленькая дівчинка. Дівчина-дитина.
(Леся Українка) (Т. Г. Шевченко)
Де бажання і старання
Там з’являється терпець.
З ним уміння і везіння, (Грицько Бойко)
Бо терпець – всьому кінець.
А кому належать ці чудові рядочки:
Висне небо синє,
Синє, та не те.
Світить, та не гріє
Сонце золоте. (Т.Г. Шевченко, Н. Забіла, Я. Щоголів)
Модель “Учень - вчитель”
(Виконаємо завдання-навпаки. Діти зачитують вірші, а вчитель називає автора).
Гриць катався на льоду, В мене є така картина -
Не спитавшись мами. Краща від усіх.
Та й потрапив у біду – Не картина – дивина,
Впав із ковзанами. Над горою низина.
(Д. Білоус) (П. Воронько)
Світає, край небо палає, За моїм вікном ростуть
Соловейко в темнім гаї Кедри і смереки.
Сонце зустрічає. Гарне місце тут для бібліотеки.
(Т.Г. Шевченко) (Л. Костенко).
Модель “Вчитель – учень - вчитель”
Гра “Хто він?”
(Учитель дає короткі відомості про письменників, а
діти показують їх портрети).
- Чим вірші відрізняються від оповідань?
(Речення в оповіданнях не римуються).
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(Усна народна творчість).
Найбільше місце в розділі займають казки. І це звісно. Адже з давніх-давен вони є могутнім засобом виховання. Після колискової, яку співала вам мама, це був ваш улюблений твір. Головне, про що йшлося в казках, - це одвічна боротьба добра та зла. Многолике й підступне зло на землі. Але невтомні і непереможні сили добра. А починається боротьба із себе самого: з подолання в собі таких простих , звичних недоліків і хиб як лінощі, байдужість, зазнайство, лукавство, нечесність. Цьому, здебільшого, присвячуються чарівні казки.
Проблемно-інтерактивна вправа “ДЕ ТИ, КАЗКО?”
(Знайти означення терміну “казка” та вказати місце проживання в таблиці).
№ п/п |
|
|
|
1 |
Казка – це влучний вислів, у якому виражена повчальна думка чи оцінка якогось явища |
|
|
2 |
|
Казка - це невеличкий, переважно віршований твір з повчальним змістом. |
|
3 |
|
|
Казка - це переважно цікаве оповідання про вигадані фантастичні пригоди героїв. |
Казка вигадка, та в ній
Зерня сховане смачне.
Хто дістане, той почне
Думу думать про життя,
Збудить в серці почуття,
Мов торкнеться до вогню,
Вийде сміло на борню
За добро і проти зла.
В казці сила немала...
мудрість.
- На які групи поділяються казки?
Робота в групах
Завдання для І групи. Гра “ТОЧНО В ЦІЛЬ”
На дошці намальовані 3 мішені. Учням роздаються символічні ілюстрації до казок Дітям необхідно визначити за малюнком назву казки, швидко, правильно, точно “влучити” у свою мішень, тобто розподілити ілюстрації відповідно до типу казок.
“Лисиця та Рак” “Летючий корабель” “Дідова й бабина дочка”
“Пан Коцький” “Яйце-райце” “Калиточка”
Завдання для ІІ групи Кросворд “УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ КАЗКИ”
(Заповніть порожні клітинки).
По вертикалі:
1 2 3 4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
Завдання для ІІІ групи “ЗАЧАРОВАНІ СЛОВА”
Прочитайте зашифровані слова.
К в б у у р
и ї л а е о ч
в а щ и
о, ч, Д, а, к лаСмо ілпонок
- За цими ключовими словами назви казку.
(Українська народна казка “Кирило Кожум’яка”).
Сьогодні ми ознайомимося з українською народною казкою “Кривенька качечка”.
Спробуйте за назвою казки зробити припущення,
про сюжет казки. Хто ж така була Кривенька Качечка?
(Учні можуть висловлюватися, працюючи у парах.)
(читання казки учнями самостійно)
Читаючи казку, пізнавайте народну мудрість, збагачуйте своє мовлення образними, влучними висловами, насолоджуйтесь самим процесом читання, спостерігайте, як побудована казочка, визначте, до якої групи належить ця казка.
- Чи такими були ваші передбачення?
- Що підтвердилося що ні ?
- Що вас схвилювало, збентежило , зацікавило?
Читання учнями казки за системою позначок “Поміч”
Учні читають текст “Дощиком” “Блискавкою” “Відлунням”, “Хвилькою” при цьому на полях роблять позначки : “+”(плюс) - “Це я знаю”
“- (мінус) – “ Я не знаю цього”
“?” – (потребую допомоги) - “Значення
цього слова поясніть”
Словникова робота.
ПОЧИНОК – пряжа, намотана на веретено.
ВЕРЕТЕНО – дерев’яний пристрій для ручного прядіння.
КУЖІЛОЧКА – частина прядки у вигляді кілка, на яке прикріпляється волокно.
Метод “Мозкова атака”.
(Характеристика діда й баби).
добрі погані
турботливі старі
працьовиті ДІД І БАБА самотні
одинокі бездітні
Кожну відповідь учні аргументують фактами.
|
Картка – пам’ятка
|
|
Добір “звукового оформлення” до серії малюнків
Гра “Як би я був режисером”
1. Знахідка діда і баби. 1. Радість у хаті.
2.Дівчинка господарює. 2.Завзята господиня.
3. Невиправданий вчинок. 3. Спалення гніздечка.
4. Бажання полетіти. 4.Дівчинка стає качечкою.
Робота в група
Завдання для першої групки
Спробуйте домислити як дівчинка стала качечкою ще до зустрічі діда з бабою?
Завдання для другої групки
Завдання для третьої групки.” Казка навиворіт”
Виконання мовно-логічних завдань
- Хто людям ......... бажає, той і собі ...... .(добра, має)
- Робиш ..... – не кайся, робиш ....– зла й сподівайся. (добро, зло)
- .......... діло далеко розходиться, а ........... – ще далі. (Добре, лихе)
- Коли тебе ............. люди шанують, ............ й сам. (добрі, шануйся)
Інтерактивна вправа “Дожени хвилинку”
(Швидке опитування)
“Зробимо так: скажемо, що йдемо по гриби, а самі заховаємося та й будемо виглядати, хто до нас понесе воду ”? (Бабі)
“Онде наша іва. Онде наша діва”? (Гусенятам)
“Не полечу з вами ? ” (Дівчинці)
V. Підсумок уроку
“За добро добром платять”
Доведіть свою думку.
Виключити з життя добро, все одно що позбавити світ сонячного світла.
Ми завжди повинні задумуватись над своєю поведінкою. Бути добрими, чуйними, щирими. Ми повинні завжди розуміти інших та поспішати їм на допомогу. Ми повинні пам’ятати, що на добро потрібно відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятайте, що зло тимчасове, а добро вічне. Урок, діти, хочу завершити словами “Спішіть поспішати творити добро”