Мета:
Материал та обладнання:
аудіозапис «Шум моря», герой-Краплинка, ілюстрації із зображенням водоймів(море, річка, океан, криниця т.д.), казка В.О. Сухомлинського «Камінь», прислів’я про воду, конструктор «ЛЕГО» ( на кожну дитину), загадки про криницю.
1
І. Вихователь вмикає запис «Шум моря», «Шум течії води з крану».
-Що ви почули? Про що вам нагадали ці звуки?( відповіді дітей)
(з’являється гостя-Краплинка)
Краплинка: Я-Краплинка невеличка
в мене є малі сесетрички
І по світу ми гуляємо
усіх водою напуваємо
Але де живемо не знаємо
Дітки нам допоможіть
Де живемо розкажіть.
ІІ.
Вихователь: Діти давайте пригадаємо де живее вода?Допоможемо нашій гості?
( діти розглядають карту, глобус, ілюстрації) Відповідають(в морях, океанах, річках, криницях, )
Розповідь вихователя « Заглянемо в давнину»
З давних давен люди селились якомога ближче до води.Вода і вогонь є священними стихіями всіх народів на землі.У народі до будь-якої криниці надзвичайно шанобливе ставлення. Це символ знань,чистоти , мудрості, гадали на власну долю, напоївши коней вирушали у дорогу.
Викопати криницю- тяжкий труд.Нові криниці копли до свят Івана Купала.З них дівчата обливали вінки ,хлопці пригощали дівчат водою. Біля криниці садили калину, щоб оберігала від спеки і прикрашали ії.
Місце для криниці в кожному селі шукали по- своєму.В народі кажуть «Де вода , там життя».
Є такий звичай.Старий дід, який знався на тому, як шукають воду, ходив усюди по селу і там, де густа зелена трава, прикладав вухо до землі і слухав, чи шумить вода.Якщо він чув це, то в тому місці копали криницю. Вода в ній була холодна, чиста і смачна. В селі була одна або дві криниці. Коли криниця викопана до неї будують дашки, приладнують ручки, жолобки. Щоб не псувалась вода на дно опускали срібний предмет.Після цього освячують з священником.
Гра «МІРКУВАЛКИ»
-Чи замислювались , ви, про життя на Землі без води?(відповіді дітей).
-Чи міркували ви колись над тим , як дії людини можуть знищити воду,а разом з нею природу?
Сьогодні я вам розкажу казку В.О.Сухомлинського «Камінь».
Запитання:
-Яку користь приносе людям криниця?
-Що зробив хлопчик-пустун?
-Для чого він кинув камінець у криницю?
-Що трапилось внаслідок бездумного вчинку хлопця?
-Чи змінилась природа навкруги? Чому? Чому стало сумно на лузі?
2
-Як ви вважаєте, чи здогадався дідусь, хто винен у тому, що засохла криниця і зникла навколишня природа?
-Чому нас навчає казка?
-Чи можна сказати «Без води не можна жити»?
Вихователь: Давайте пригадаємо прислів’я про воду
« Без води і не туди , і не сюди»,
«Зелена трава-недалеко вода»,
«Чиста вода, як сльоза»
«Не плюй в криницю, доведеться води напиться»
«Глибока вода не каламутиться»
«Без води і борщу не звариш»
« Чим глибша вода, тим більша риба»
Вчорашньої води не дожинеш»
« Пролиту воду назад не забереш»
Вихователь:
Зраділа наша Краплинка, що вона сама важлива для всього живого
і пропонує побудувати криницю із казки В.О. Сухомлинського «Камінь»
( вихователь пропонує створити пейзаж , який вам більше сподобався)
Творча , самостійна робота дітей із конструктором «ЛЕГО» «Криниця.»
(розгляд робіт, обговорення, обмін думками.)
ІІІ.
Краплинка:
Я дуже вдячна вам,за те, що ви побудували мені рідну домівку,чисту криницю.
А тепер відгадайте загадки:
Вихователь: Жива вода дає життя
Всьому живому в світі,
Якщо живе жива вода
Тоді земля у квітах.
Бережіть природу вона мати наша.З природою не можна пустувати!
3
Заняття для дітей старшого дошкільного віку з використанням твору В.О.Сухомлинського»Камінь»
Підготувала та провела
Стеченко О.В.