Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.

Про матеріал
Поданий матеріал уроку допоможе вчителю ознайомити учнів із різноманіттям життя на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій та вірусів. Допоможе дітям розвивати вміння аналізу та синтезу інформації, здатність знаходити спільні ознаки в різних об’єктів; виховувати розуміння єдності людини і природи та бережливе ставлення до всього живого.
Перегляд файлу

Урок 3                                                                                                                       Біологія 6клас

Тема:Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про віруси.

Мета: ознайомити учнів із різноманіттям життя на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій; розвивати вміння аналізу та синтезу інформації, здатність знаходити спільні ознаки в різних об’єктів; виховувати розуміння єдності людини і природи та бережливе ставлення до всього живого.

Обладнання: таблиці із зображенням об’єктів вивчення біології.

Основні поняття і терміни: біологія, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси, клітини, систематика, таксон, вид.

Тип уроку:комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань учнів («Розумний куб»):

- Що вивчає біологія?

- Які властивості характерні для живих організмів?

- Чи здатні рослини до руху? Наведіть приклади.

- Чому обмін речовин вважають необхідною умовою існування живих організмів?

- Що таке подразливість? Наведіть приклади подразливості у рослин і тварин.

- Що таке розмноження? Яке значення має розмноження організмів для існування життя на Землі?

III. Мотивація навчальної діяльності.

Світ живих організмів відзначається великою різноманітністю і налічує за сучасними даними понад 2 млн.видів живих істот.

  • Як розібратися в цьому розмаїтті живих істот?
  • Чим вони відрізняються одні від одних?

На ці питання ми постараємося дати відповідь, вивчивши тему сьогоднішнього уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Різноманітність живих організмів на планеті(розповідь):

З давніх-давен і до ХVІІІ ст. вважалося, що на планеті є лише дві групи живих організмів – це рослини і тварини. Але з часом люди, які займалися наукою переконалися, що існують ще й інші живі організми, тобто щоб описати різноманітність проявів життя на планеті рослин і тварин зовсім недостатньо. Так було з’ясовано, що у нас наявні ще і гриби, які поєднують ознаки рослин і тварин, а також невидимий світ мікроскопічних організмів, які невидимі оком людини. Тому в другій половині ХХ ст. вченими-біологами було виділено чотири групи живих організмів – рослини, тварини, гриби та мікроскопічний світ бактерій.

Нині відомо понад 100 тисяч видів грибів, 500 тисяч видів рослин і понад 1,5 млн. видів тварин. Клітини їх мають ядро, тому і входять до групи надцарство ядерних організмів – Еукаріоти. Бактерій відомо десь 30 тис.видів. В їхніх клітинах відсутнє ядро, тому їх називають Прокаріоти.

Крім клітинних існують і неклітинні форми життя – віруси. Вони не виявляють ознак життя поза межами організму хазяїна, але, проникнувши в нього, починають рости і розмножуватися. 

 

 

 

2.Робота в зошиті. Складання схеми.

3. Порівняльна характеристика царств живих організмів(робота з таблицею, підручником, зошитом):

Царство

Які організми

належать

Особливості будови й життєдіяльності

Віруси

Віруси

Неклітинна форма життя. Можуть розмножуватися тільки в клітинах інших організмів

Дроб’янки

Бактерії, ціанобактерії

 

У клітинах немає ядра. Відрізняються значним різноманіттям біохімічних процесів у клітинах

Гриби

Гриби

У клітинах є ядра. Необхідні для життя речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин

Рослини

Водорості, вищі

спорові рослини, насінні рослини

 

У клітинах є ядра. Потрібні для організму сполуки синтезують з неорганічних речовин, використовуючи енергію світла

Тварини

Найпростіші,

безхребетні тварини, хребетні тварини

 

У клітинах є ядра. Необхідні для життя речовини поглинають з навколишнього середовища через поверхню тіла. Потрібні для організму сполуки синтезують за рахунок готових органічних речовин

 

 

4. Поняття про віруси(розповідь, демонстрація):

Особливістю вірусів є те, що вони не мають клітинної будови та розвиваються тільки всередині клітин живих організмів, оселяючись у них. Поза клітинами віруси переходять у кристалічний стан, що сприяє їх збереженню. Найдрібніші віруси, наприклад збудник ящуру, за розмірами є ненабагато більшими, ніж молекули яєчного білка, проте трапляються й такі віруси (наприклад збудник віспи), які можна побачити у світловий мікроскоп.

Запитання до учнів:

— Як ви вважаєте, якими шляхами вірус може потрапити до організму тварини, людини чи рослини?

Очікувані відповіді учнів:

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму людини чи тварини:

 з їжею;

 через кров;

 через дихальні шляхи;

 через шкіру.

Основні шляхи потрапляння вірусу до організму рослини:

 через пошкоджені покриви;

 через переносника (наприклад комаху).

5. Середовища існування організмів(бесіда з елементами розповіді, демонстрація):

Нікому не є таємницею, що на кожному клаптику Землі хтось живе. Живі організми населяють досить різноманітні середовища і живуть у різних умовах:

  • Де мешкають живі організми?
  • Наведіть приклади організмів, які живуть в наземно-повітряному середовищі.
  • Які водні організми вам відомі?
  • Які організми мешкають в грунті?
  • Які живі істоти за середовище існування обрали інші організми?

Середовище існування організмів – частина природи, яка оточує живі організми, з якою вони взаємодіють:

- водне – ставки, озера, річки, моря;

- наземне – ліси, степи, долини, пагорби, пустелі, луки, гори, болота;

- підземне – грунт;

- організми – паразити.

6. Значення живих організмів(бесіда):

Кожен живий організм чи групи організмів мають певне значення на планеті, яке може бути не лише корисним, а й шкідливим чи нейтральним.

- Як ви це розумієте?

Наприклад, у залежності від використання рослини діляться на:

1.Їстівні та кормові: хлібні злаки, овочеві, бобові, олійні, плодоягідні, цукрові, кормові трави.

2.Технічні рослини: прядильні (льон, бавовник, кенаф); дубильні (дуб, ялина, верба); ефіроолійні для фармацевтичної, кондитерської, парфумерної промисловості та миловарення (коріандр, тмин, аніс, роза, лаванда; каучукові (ваточник, кендир); красильні (дуб, барбарис, береза, бузина, плаун, спориш).

3.Лікарські рослини.

4.Дерев’янисті, з яких використовують деревину.

5.Декоративні.

V. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.

1.Бесіда:

- Які організми входять до царства Дроб’янки?

- Які організми входять до царства Тварини?

- Які організми входять до царства Гриби?

- Які властивості притаманні організмам, що входять до царства Рослини?

- Які властивості притаманні організмам, що входять до царства Віруси?

2.Вправа «Коло ідей»:

Доведіть, що гриби й рослини належать до різних царств.

VІ. Підведення підсумків уроку.

Підніміть ліву руку вгору. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.

Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього вистрибнула ваша улюблена тварина і говорить до вас. 

А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий…).

Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізує мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янок (від дрібний, маленький).

Залишається великий палець, який направлений вбік від інших – нехай він позначає царство Віра (віруси) – неклітинні форми життя. 

Щоб краще все запам’ятати, складіть кулак і побачите, що чотири пальці символізують рослин, тварин, грибів і бактерії (організми клітинної будови), бо вони тримаються разом, а великий - віруси (мають неклітинну будову), окремо, лише торкається до них.

VІІомашнє завдання:

  • опрацювати § 3;
  • виконати тестові завдання 1-2 (с.14).\
  • скласти «Тести для друга» по 5шт

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Аліса Скрипченко
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
8623
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку