План-конспект уроку на тему:
«Екологічні групи рослин»
Підготувала учитель біології
Бахмутської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 10
Ярошенко Марина Сергіївна
Мета: Освітня. Сформулювати знання учнів про екологію, як науку, що вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям, та з основними екологічними факторами – чинниками довкілля; ознайомити з екологічними групами рослин в залежності від освітленості, температури, вологості; розкрити значення пристосувальних рис рослин до різних екологічних умов.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, екологічні фактори довкілля, екологічні групи рослин між собою; уміння робити висновки, уміння логічно мислити, спостерігати та узагальнювати вивчене.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до рослинності України; сприяти екологічному вихованню.
Формувати інформаційну, практичну та комунікативну компетентності.
Методи і методичні прийоми:
Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схеми різноманітності груп рослин по відношенню до різних екологічних факторів.
5.Когнітивні: методи порівняння, символічного та образного бачення.
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Основні поняття та терміни: екологічні групи рослин, світлолюбні, тіньовитривалі, холодостійкі, морозостійкі, посухостійкі, вологолюбні.
Обладнання й матеріали: схеми, малюнки, таблиці.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
І. Організаційний етап
Вітання
Вправа «Групове інтерв’ю»
Учні відповідають на запитання вчителя: Чого ви очікуєте від уроку?
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Прийом розминка – «Поясніть прислів’я» (прислів’я читаються через QR-код).
«Дай полю гною – дасть хліба вволю.»
|
«Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.» |
«Одно дерево – то ще не ліс» |
|
|
|
«Знайди пару»
Перейди за QR-кодом на сайт learningapps та добери пари (групи рослин-представники)
У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.
— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?
— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
Робота з понятійним апаратом с.174.
- місцезростання;
- екологічні чинники;
- чинники неживої природи;
- чинники живої природи;
- антропогенні чинники.
Складання схеми «Екологічні чинники».
Яке значення має світло для живих організмів? (проблемне питання). Порівняння з підручником с. 174.
Розповідь вчителя
Екологічні групи рослин по відношенню до світла
Фізхвилинка
Пошукова робота з підручником с.175, складання опорного конспекту.
Екологічні групи рослин по відношенню до вологи
Це цікаво! Інформація учнів про озимі культури.
Екологічні групи рослин по відношенню до температури.
IV. Узагальнення і систематизація знань
Робота у групах ( обговорення та висловлення думок)
Запитання для обговорення:
Робота з роздатковим матеріалом «Ребуси» (додаток 1)
«Міні – практикум». Робота з кімнатними рослинами
Чим відрізняються листки рослин, що ростуть у тіні, від рослин, що вимагають яскравого освітлення?
V. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів
VI. Рефлексія
«Закінчи речення»
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— Сьогодні на уроці я навчився…
VII. Домашнє завдання: опрацювати текст і малюнки §47, підготувати відповіді на тестові завдання і запитання, рубрика поміркуйте. Творче завдання - 1. Зробити малюнок, на якому показати зв’язок рослини з чинниками навколишнього середовища.
2. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.
Остапченко Л.І. Біологія. 6 кл.: Підручн. для загальноосвітн. навч. закл. – К.: Генеза, 2014 . – 224 с.: іл.
Біологія. 6 клас : Метод. Матеріали до уроку : кн. для вчителя / Т.С. Котик, П.Г. Балан. - К.: Генеза, 2014 . – 208 с.
Нечволод Л.І. Нетрадиційні уроки з біології. 7-11 класи.-Харків:Торсінг Плюс, 2007.-128с.
Додаток 1
Світло
Вода
Холод
Мороз
Рослини
Тінь
Волога
Посуха