Урок "Екологічні групи рослин"

Про матеріал
План-конспект уроку на тему: «Екологічні групи рослин» для сприяння екологічного виховання учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Екологічні групи рослин»

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель біології

Бахмутської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 10

Ярошенко Марина Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Екологічні групи рослин

Мета: Освітня. Сформулювати знання учнів про екологію, як науку, що вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям, та з основними екологічними факторами – чинниками довкілля; ознайомити з екологічними групами рослин в залежності від освітленості, температури, вологості; розкрити значення пристосувальних рис рослин до різних екологічних умов.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, екологічні фактори довкілля, екологічні групи рослин між собою; уміння робити висновки, уміння логічно мислити, спостерігати та узагальнювати вивчене.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до рослинності України; сприяти екологічному вихованню.

 Формувати інформаційну, практичну та комунікативну компетентності.

   Методи і методичні прийоми:

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивні:

а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний. 

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схеми різноманітності груп рослин по відношенню до різних екологічних факторів.

5.Когнітивні: методи порівняння, символічного та образного бачення.

6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.

 Основні поняття та терміни: екологічні групи рослин, світлолюбні, тіньовитривалі, холодостійкі, морозостійкі, посухостійкі, вологолюбні.

Обладнання й матеріали: схеми, малюнки, таблиці.

Тип уроку: Засвоєння нових знань. 

І. Організаційний етап

    Вітання

Вправа «Групове інтерв’ю»

          Учні відповідають на запитання вчителя: Чого ви очікуєте від уроку?

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Прийом  розминка – «Поясніть прислів’я» (прислів’я читаються через QR-код).

«Дай полю гною – дасть хліба вволю.»

 

«Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.»

«Одно дерево – то ще не ліс»

http://qrcodes.com.ua/c/5xz3ky0mx.png

http://qrcodes.com.ua/c/b9w3ky0v2.png

http://qrcodes.com.ua/c/9r83ky13z.png

«Знайди пару»

Перейди за QR-кодом на сайт  learningapps та добери пари (групи рослин-представники)

QR Code

У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.

— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?

— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

 III. Вивчення нового матеріалу

Робота з понятійним апаратом с.174.

- місцезростання;

- екологічні чинники;

- чинники неживої природи;

- чинники живої природи;

- антропогенні чинники.

Складання схеми «Екологічні чинники».

 

 

 

Яке значення має світло для живих організмів? (проблемне питання). Порівняння з підручником с. 174.

Розповідь вчителя

Екологічні групи рослин по відношенню до світла

  • Світлолюбні рослини (ковила, пирій, тюльпан, сосна) оселяються на відкритих , добре освітлених місцях.
  • Тіньолюбні (ялина, квасениця звичайна, копитняк, плаун булаво видний) зростають на затінених ділянках.
  • Тіньовитривалі(граб, липа, бузок) зростаючи в лісах, можуть переносити певне затінення.

Фізхвилинка

Пошукова робота з підручником с.175, складання опорного конспекту.

Екологічні групи рослин по відношенню до  вологи

  • Вища водяна рослинність (елодея, ряска, латаття) не можуть жити поза водним середовищем.
  • Вологолюбні рослини (зозулин льон, сфагнум, росичка, очерет) ростуть за умови високої зволоженості грунту.
  • Посухостійкі рослини (кактуси, ковила, типчак, верблюжа колючка, молодило) поширені в посушливих місцях.

Це цікаво! Інформація учнів про озимі культури.

  • Як ви вважаєте, яке значення має температура для рослин? (проблемне питання). Обговорення у парах, висловлення думок. Складання опорного конспекту

Екологічні групи рослин по відношенню до температури.

  • Холодостійкі (ячмінь, овес, льон) витримують тривалі періоди низьких позитивних температур.
  • Теплолюбові (кукурудза, огірок, диня, кавун, персик) потребують порівняно високих температур.

IV.  Узагальнення і систематизація знань

Робота у групах ( обговорення та висловлення думок)

Запитання для обговорення:

  1. Група – Які фактори неживої природи мають першорядне значення для рослин?
  2. Група – Яку роль відіграє вода у житті рослин?
  3. Група – Які пристосування до існування в різних умовах зволоження мають рослини?
  4. Група – Чому під соснами у лісі інколи трапляються молоді ялинки, а під ялинками ніколи не буває молодих сосен?

Робота з роздатковим матеріалом «Ребуси» (додаток 1)

«Міні – практикум». Робота з кімнатними рослинами

Чим відрізняються листки рослин, що ростуть у тіні, від рослин, що вимагають яскравого освітлення?

 V.  Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів

VI. Рефлексія 

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

VII. Домашнє завдання: опрацювати текст і малюнки §47, підготувати відповіді на тестові завдання і запитання, рубрика поміркуйте. Творче завдання - 1. Зробити малюнок, на якому показати зв’язок рослини з чинниками навколишнього середовища.

2. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.

    

 Остапченко Л.І. Біологія. 6 кл.: Підручн. для загальноосвітн. навч. закл. – К.: Генеза, 2014 . – 224 с.: іл.

Біологія. 6 клас : Метод. Матеріали до уроку : кн. для вчителя / Т.С. Котик, П.Г. Балан. - К.: Генеза, 2014 . – 208 с.

Нечволод Л.І. Нетрадиційні уроки з біології. 7-11 класи.-Харків:Торсінг Плюс, 2007.-128с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Світло

Вода


Холод

Мороз

Рослини

Тінь

Волога

Посуха

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Верезуб Оксана
    Гарна розробка уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Янкова Таміла Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
7332
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку