Урок "Екологічні групи рослин"

Про матеріал
План-конспект уроку на тему: «Екологічні групи рослин» для сприяння екологічного виховання учнів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку на тему:

«Екологічні групи рослин»

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель біології

Бахмутської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 10

Ярошенко Марина Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Екологічні групи рослин

Мета: Освітня. Сформулювати знання учнів про екологію, як науку, що вивчає взаємозв’язки організмів із довкіллям, та з основними екологічними факторами – чинниками довкілля; ознайомити з екологічними групами рослин в залежності від освітленості, температури, вологості; розкрити значення пристосувальних рис рослин до різних екологічних умов.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, екологічні фактори довкілля, екологічні групи рослин між собою; уміння робити висновки, уміння логічно мислити, спостерігати та узагальнювати вивчене.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до рослинності України; сприяти екологічному вихованню.

 Формувати інформаційну, практичну та комунікативну компетентності.

   Методи і методичні прийоми:

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивні:

а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний. 

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схеми різноманітності груп рослин по відношенню до різних екологічних факторів.

5.Когнітивні: методи порівняння, символічного та образного бачення.

6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.

 Основні поняття та терміни: екологічні групи рослин, світлолюбні, тіньовитривалі, холодостійкі, морозостійкі, посухостійкі, вологолюбні.

Обладнання й матеріали: схеми, малюнки, таблиці.

Тип уроку: Засвоєння нових знань. 

І. Організаційний етап

    Вітання

Вправа «Групове інтерв’ю»

          Учні відповідають на запитання вчителя: Чого ви очікуєте від уроку?

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Прийом  розминка – «Поясніть прислів’я» (прислів’я читаються через QR-код).

«Дай полю гною – дасть хліба вволю.»

 

«Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.»

«Одно дерево – то ще не ліс»

http://qrcodes.com.ua/c/5xz3ky0mx.png

http://qrcodes.com.ua/c/b9w3ky0v2.png

http://qrcodes.com.ua/c/9r83ky13z.png

«Знайди пару»

Перейди за QR-кодом на сайт  learningapps та добери пари (групи рослин-представники)

QR Code

У тінистих і вологих лісах розкидані густі зарості кислиці. Коли кислиця розправляє всі три листочки, тримаючи їх горизонтально в одній площині,— це означає, що на неї не падають прямі сонячні промені. Варто сонячному промінчику прорватися крізь лісову хащу, як листочки її поникнуть, опустяться.

— А що може статися з кислицею, якщо зверху над нею зникнуть густі крони дерев?

— До якої екологічної групи можна віднести цю рослину?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

 III. Вивчення нового матеріалу

Робота з понятійним апаратом с.174.

- місцезростання;

- екологічні чинники;

- чинники неживої природи;

- чинники живої природи;

- антропогенні чинники.

Складання схеми «Екологічні чинники».

 

 

 

Яке значення має світло для живих організмів? (проблемне питання). Порівняння з підручником с. 174.

Розповідь вчителя

Екологічні групи рослин по відношенню до світла

  • Світлолюбні рослини (ковила, пирій, тюльпан, сосна) оселяються на відкритих , добре освітлених місцях.
  • Тіньолюбні (ялина, квасениця звичайна, копитняк, плаун булаво видний) зростають на затінених ділянках.
  • Тіньовитривалі(граб, липа, бузок) зростаючи в лісах, можуть переносити певне затінення.

Фізхвилинка

Пошукова робота з підручником с.175, складання опорного конспекту.

Екологічні групи рослин по відношенню до  вологи

  • Вища водяна рослинність (елодея, ряска, латаття) не можуть жити поза водним середовищем.
  • Вологолюбні рослини (зозулин льон, сфагнум, росичка, очерет) ростуть за умови високої зволоженості грунту.
  • Посухостійкі рослини (кактуси, ковила, типчак, верблюжа колючка, молодило) поширені в посушливих місцях.

Це цікаво! Інформація учнів про озимі культури.

  • Як ви вважаєте, яке значення має температура для рослин? (проблемне питання). Обговорення у парах, висловлення думок. Складання опорного конспекту

Екологічні групи рослин по відношенню до температури.

  • Холодостійкі (ячмінь, овес, льон) витримують тривалі періоди низьких позитивних температур.
  • Теплолюбові (кукурудза, огірок, диня, кавун, персик) потребують порівняно високих температур.

IV.  Узагальнення і систематизація знань

Робота у групах ( обговорення та висловлення думок)

Запитання для обговорення:

  1. Група – Які фактори неживої природи мають першорядне значення для рослин?
  2. Група – Яку роль відіграє вода у житті рослин?
  3. Група – Які пристосування до існування в різних умовах зволоження мають рослини?
  4. Група – Чому під соснами у лісі інколи трапляються молоді ялинки, а під ялинками ніколи не буває молодих сосен?

Робота з роздатковим матеріалом «Ребуси» (додаток 1)

«Міні – практикум». Робота з кімнатними рослинами

Чим відрізняються листки рослин, що ростуть у тіні, від рослин, що вимагають яскравого освітлення?

 V.  Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів

VI. Рефлексія 

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

VII. Домашнє завдання: опрацювати текст і малюнки §47, підготувати відповіді на тестові завдання і запитання, рубрика поміркуйте. Творче завдання - 1. Зробити малюнок, на якому показати зв’язок рослини з чинниками навколишнього середовища.

2. Підготувати повідомлення про життєві форми рослин.

    

 Остапченко Л.І. Біологія. 6 кл.: Підручн. для загальноосвітн. навч. закл. – К.: Генеза, 2014 . – 224 с.: іл.

Біологія. 6 клас : Метод. Матеріали до уроку : кн. для вчителя / Т.С. Котик, П.Г. Балан. - К.: Генеза, 2014 . – 208 с.

Нечволод Л.І. Нетрадиційні уроки з біології. 7-11 класи.-Харків:Торсінг Плюс, 2007.-128с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Світло

Вода


Холод

Мороз

Рослини

Тінь

Волога

Посуха

docx
Додано
10 січня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку