Тема Загальна характеристика класу Амфібії
Мета: почати формувати знання учнів про наступний клас типу Хордові Амфібії; розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності цих тварин у зв’язку з двома середовищами існування – водою та повітрям;
розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, уміння спостерігати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати бережливе ставлення до тварин.
Хід уроку
І. Організаційний етап. Створення психологічного настрою до активної праці
До нас у лабораторію потрапили тварини, яких потрібно дослідити. Їм не звикати до лабораторних досліджень. Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобов’язано дослідам і спостереженням над цими тваринами. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено пам’ятник. Ви запитаєте хто це? Ось вам відповідь: „У зеленому жакеті галасує в очереті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак”. Так саме жаби зробили неоціненний вклад в розвиток науки.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів
Питання до учнів
Назвіть характерні ознаки класу Кісткові риби.
Як улаштовані покриви тіла риб?
Як улаштовані органи дихання риб?
Як улаштована кровоносна система риб?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«У чому проявляється винятковість земноводних?»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Сьогодні на уроці перед нами стоїть завдання дослідити цих дивовижних тварин. Давайте як справжні дослідники визначимо ціль нашої роботи (учні визначають напрямки роботи на уроці).
2. Виписати з підручника характерні особливості земноводних (ст. 183)
3. Для більш повного вивчення амфібій об’єднаємось у дві дослідницькі лабораторії. Одна група вивчатиме особливості зовнішньої будови та середовище життя тварин, інша – внутрішню будову. Після вивчення досліджуваного питання групи подадуть свій творчий звіт.
Відео про жаб
4. 1 група - Середовище життя амфібій та особливості їх зовнішньої будови.
Питання для дослідження:
Характеристика амфібій
1. Представники
2. Середовище життя
3. Відділи тіла
4. Покриви тіла
5. Органи чуття
2 група – Внутрішня будова земноводних
Питання для дослідження
1. Травна система
2. Дихальна система
3. Кровоносна система
4. Нервова система
3 група – Розмноження і розвиток амфібій
Групи звітують про пророблену роботу.
V. Показ відео про розвиток амфібій
VІ. Довідкове бюро “Амфібії та народні прикмети”
Амфібії займали не останнє місце у народних віруваннях. Вони допомагали передбачати погоду для наших предків.
- Жаби не квапляться розпочинати свої перші концерти – ще повернеться холод.
- Закумкали жаби – можна садити кукурудзу.
- Кажуть у народі: „Як жаби до Мартина кричать, то після Мартина мовчать”. Прикмета вірна. Мартинів день – 27 квітня. Якщо було тепло, то в перших числах травня ненадовго похолодає.
- Жаби в норах ховаються – на хорошу погоду.
- Жаби голосно кричать – на хорошу погоду, мовчать – перед холодом.
- Жаби активно стрибають і кумкають – буде дощ.
- Якщо жаби увечері квакають – буде погода.
- Жаби стрибають на березі, посилено квакають – протягом півдоби буде дощ.
- Жаби - крякви вилазять на дерева або кущі – протягом доби збережеться ясна, тиха погода.
- Багато жаб на стежках – на дощ.
- Жаба кваче – овес скаче: « Сій мене».
- Перед кількаденними дощами деревні жаби виходять із води і вилазять на дерева для відкладання ікри.
VІІ. Підсумок уроку.
Чим особливий цей клас тварин?
Що нового ви дізналися про амфібій?
VIII. Домашнє завдання.