Урок №_____ Дата ___/___/___ Прізвище автора: __________
Загальна характеристика класу Ссавці
Цілі уроку:
навчальна: сформувати уявлення про ссавців; розглянути особливості їхньої зовнішньої будови, покривів, пристосування до умов існування;
розвивальна: розвивати логічне та критичне мислення учнів, пізнавальний інтерес;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до живих організмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методичне, дидактичне та технічне обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, підключення до мережі Інтернет.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель: Доброго дня всім! Думаю, що сьогодні завдяки своїй праці ви досягнете бажаного успіху. Я переконана, що ми завжди можемо більше, ніж уявляємо. І я впевнена, що й на сьогоднішньому уроці ви досягнете кращих результатів, ніж сподіваєтесь. А тему уроку вам підкаже ключове слово після розгадування кросворда.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Кросворд «Ссавці»
Питання:
1.Крила пінгвіна перетворилися на…
2.Як називаються птахи, які не мігрують, а пристосовуються до сезонних змін?
3.Як називається тонка й легка пластинка контурного пера?
4.Як називається розширення стравоходу у птахів?
5.Кістка, що утворилася внаслідок зростання кісток передплесна та плесна.
6.Як називається виріст грудини у птахів?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель:Які прогресивні риси організації ссавців порівняно з плазунами дозволили їм стати однією з панівних груп тварин на нашій планеті та зайняти всі основні середовища існування?
ІV. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Учитель: Ссавці – це хордові хребетні тварини, для яких характерне вигодовування малят молоком. Цей клас налічує понад 5000 видів. Серед усіх хребетних ссавці є найбільш високоорганізованими тваринами, які в наш час зайняли панівне становище у тваринному світі. Рисами прогресивної організації ссавців є наявність волосяного покриву, різноманітність залоз у шкірі, розташування кінцівок під тулубом, диференціація зубів і наявність у них коренів, поява легень альвеолярної будови та діафрагми, удосконалення органів чуттів, розвиток зародка в організмі матері, вигодовування малят молоком та інші. Розміри ссавців коливаються від 3,8 см і маси 1,5 г (землерийка-білозубка) до 33 м і 150 т (синій кит).
Особливості зовнішньої будови
Відділи тіла – голова, шия, тулуб, хвіст. Передні та задні п’ятипалі кінцівки розташовані під тулубом, завдяки чому тіло підняте на землею. Зовнішній вигляд ссавців дуже різноманітний і тісно пов'язаний з умовами середовища та способом життя. За способом життя виділяють наземні, риючі (підземні), водяні та літаючі форми життя. Більшість видів – наземні тварини, поширені майже скрізь на суходолі.
Покриви тіла – шкіра міцна, еластична, характеризується значною товщиною. Епідерміс дає різноманітні похідні: шкірні залози (потові, сальні, пахучі, молочні), волосяний покрив (остьове і пухове волосся та його видозміни: вібриси, щетину, голки), кігті, нігті, копита, рогові утвори, луску тощо. Волосяний покрив недовговічний і періодично змінюється на новий під час линяння. У шкірі ссавців виробляються пігменти, що зумовлюють забарвлення як її самої, так і волосяного покриву. Під шкірою багатьох ссавців утворюється прошарок жиру.
Особливості внутрішньої будови
Вправа «Т-таблиця»
Учитель: Об’єднайтеся у пари. Читаючи текст (внутрішня будова савців), працюйте з Т-таблицею, порівнюючи внутрішню будову птахів та ссавців. У одній половині таблиці записуйте спільні озаки, у другій – відмінні.
Спільне Відмінне
Учитель: Опрацюймо відеоматеріал «Клас Ссавці» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=kvWRTwpHXiQ&t=56s і допишемо в таблицю те, що відсутнє.
V. РУХАНКА
Учитель: для більшої концентрації уваги виконаймо вправу «Ніс – вухо».
Однією рукою торкаємося носа, а іншою – вуха. Потім міняємо руки. Кожен раз рука, яка торкається носа, має бути під рукою, що торкається вуха.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Учитель: напишіть 5-хвилинне есе, у якому мають бути:
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Продовжте речення:
«Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла), що…»
«Мені було цікаво…»
«У мене добре вийшло…»
«Мені було дуже складно…»
«Хотілося б навчитися…»
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте відповідний параграф підручника.
2. Розробіть міні-проект «Різноманітність ссавців».
1