Загальна характеристика клімату України

Про матеріал
Матеріал містить конспект уроку та дидактичні матеріали: - тести; - завдання; - кросворд. Тема - "Загальна характеристика клімату України".
Перегляд файлу

8 клас. Географія

Тема. Загальна характеристика клімату України.

 

Мета: систематизувати знання учнів щодо основних чинників формування клімату; розкрити поняття розподілу сонячної радіації на території  України; дати оцінку типам повітряних мас, що панують на території України; продовжити формувати навички роботи з географічними картами, уміння співставляти та аналізувати матеріал; розвивати мислення, допитливість, уміння працювати у групі.

Обладнання: фізична і кліматична карта України, атлас, роздавальний матеріал (ОС), підручник.

 

Тип уроку: формування нових знань та вмінь учнів.

 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

- називати основні кліматотвірні чинники; кліматичні

пояси, в яких розташована територія України;

- показувати на карті межі кліматичних поясів;

- характеризувати вплив кліматотвірних чинників на

формування клімату України.

Структура уроку:

І.   Організаційний момент. 

ІІ.  Актуалізація опорних знань та вмінь.

ІІІ.  Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
ІV.  Вивчення нового матеріалу – формування знань та вмінь учнів.

V.  Закріплення нових знань та вмінь.

VІ.  Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

1. Привітання класу.

2. Вступне слово вчителя.

Ми закінчили вивчати тектонічні структури, геологічну та геоморфологічну будову, рельєф і мінерально-сировинні ресурси України. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з особливостями природних умов і ресурсів нашої країни. Але перш ніж перейти до вивчення нової теми, пропоную вам пригадати деякі поняття, терміни, які стануть нам у пригоді на уроці.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь:

 

1. «Географічний крос»

  • Багаторічний режим погоди, який в даній місцевості повторюється з року в рік – це …
  • Тепло і світло, що надходить від Сонця на земну поверхню …
  • Система горизонтальних і вертикальних повітряних течій у тропосфері –    це …
  • Значні об’єми повітря тропосфери з однорідними властивостями (температурою, вологістю, прозорістю) - …
  • Перехідні зони між повітряними масами з різними фізичними  властивостями - …
  • Атмосферний вихор зі зниженим тиском у центрі - ….
  • Область підвищеного атмосферного тиску з максимумом у центрі - …
  • Переміщення повітря з області високого атмосферного тиску в область  низького - …
  • Широтні смуги з відносно однорідними кліматичними властивостями –      це …
  • Величина, що характеризує відбивну спроможність сонячної радіації земною поверхнею …

 

2. Робота зі структурно-логічними схемами (малюнки).

 

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів:

 

Тема нашого уроку сьогодні «Клімат України».

Клімат – це явище,що належить до природних умов та безпосередньо впливає на життя та здоров’я людей. Тому з давніх- давен людина приділяла багато уваги спостереженням за погодою та її змінами. В наш час вплив погоди та клімату на життя людини не зменшився, а деякою мірою навіть навпаки збільшився. Вивченням клімату займається наука кліматологія, значне місце якої серед географічних наук затверджене доробком видатного вченого            О. І. Воєйкова.

Важливість клімату в житті окремої людини або цілих народів і держав добре відома. А все ж чи варто мати певний багаж знань про клімат людям різних, нібито далеких від клімату професій? Міркуйте самі. Знання про клімат допомагають правильно моделювати одяг і обирати його модель залежно від того, де живе людина – на дощовитій Волині чи в посушливому південному степу, на вологому заході чи морозному південному сході нашої країни. Так само зважатиме на кліматичні умови і досвідчений архітектор, який подбає, наприклад, про те, щоб спекотне сонце щонайменше турбувало влітку мешканців півдня України, а в Карпатах захистить місцеві житлові споруди від притаманних цьому регіону злив стрімкими дахами. На знаннях про клімат ґрунтується добре відома на українських курортах «кліматотерапія», тобто лікування кліматом, і робота авіадиспетчера, який керує польотами авіалайнерів. Не стоїть осторонь знань про клімат і винахідник сучасних комфортних транспортних засобів громадського призначення. Щодо землеробів, то їхнє незнання кліматичних умов країни завжди дорого коштує для населення, адже спричиняє серйозні проблеми в економіці держави. Зрештою, кожний з нас у повсякденному житті користується своїми знаннями про клімат. Перевірити, на скільки вони глибокі, й дасть змогу тема, яку ми розпочинаємо вивчати.

 

Сьогодні на уроці я пропоную розв’язати два проблемних питання:

1. Чи можна Україну віднести до територій з кліматичним комфортом?

2. Чи можуть в кліматичних умовах України рости  пальми?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу – формування знань та вмінь учнів:

    

1. Особливості клімату України.

Бесіда за запитаннями

У вас на партах знаходяться атласи за 7 клас, в яких треба знайти карту кліматичних поясів світу.

- Які кліматичні пояси охоплюють Європу?

- В межах яких кліматичних поясів знаходиться Україна?

Розповідь вчителя.

 

2. Взаємодія кліматотвірних чинників.

Робота зі схемою «Кліматотвірні чинники».

Робота в групах

Ми пам’ятаємо, що клімат території залежить від кліматичних чинників. Для того, щоб дізнатись про їх вплив на Україну, я пропоную скористатись текстом підручника. Ви отримаєте завдання по групах – дізнатися, який вплив вони здійснюють.

1 група: сонячна радіація;

2 група: циркуляція атмосфери;

3 група: підстильна поверхня.

 

Кожна група обирає відповідаючого і того, хто буде слідкувати за часом. Доповіді слухаємо по порядку. Учні іншої групи роблять помітки у зошитах.

 

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів:

 

1. Робота з картками-завданнями.

2. Прийом «Географічний млин».

3. Прийом «Тестування».

Для того, щоб можна було встановити рівень засвоєного матеріалу, який ми сьогодні розглядали – пропоную виконати тестові завдання. Оцінки будуть відомі після перевірки тестових завдань на наступному уроці.

 

VI. Підсумок уроку:

 

Чи зможете ви відповісти на проблемні питання, які були поставлені на початку уроку?

  •                  Територію України можна назвати кліматично комфортною тому, що кліматичні умови сприятливі для ведення с/г, роботи транспорту, відпочинку людей; Україна знаходиться в помірному та субтропічному кліматичному поясі;
  •                  На території України можуть рости пальми в межах субтропічного кліматичного поясу на ПБК (демонстрація фото).

Ми відповіли на поставлені запитання. Мети уроку досягли.

Повідомлення на тему «Прогнози змін клімату в Україні».

 

VІІ. Домашнє завдання:

 

Опрацювати текст параграфа в підручнику, відповісти на запитання в кінці параграфа, попрацювати з кліматичною картою.


Тести

«Загальна характеристика клімату України. Кліматотвірні чинники»

 

1. Основні кліматотвірні чинники:

а) радіаційний баланс, циклони, підстильна поверхня;

б) сонячна радіація, циркуляція атмосфери, антициклон;

в) сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня.

 

2. Розподіл сонячної радіації залежить від:

а) відстані до океану;

б) широти місцевості;

в) підстильної поверхні.

 

3. Найбільшу кількість сонячної радіації отримує:

а) схід України;

б) південь України;

в) Закарпаття.

 

4. Види сонячної радіації:

а) сумарна, пряма;

б) відбита, радіаційний баланс;

в) пряма, розсіяна.

 

5. Сонячна радіація, яка безпосередньо досягає земної поверхні, називається:

а) пряма;

б) сумарна;

в) розсіяна.

 

6. У центрі антициклону знаходиться область:

а) зниженого тиску;

б) підвищеного тиску;

в) нормального тиску

 

7. Циклон – це:

а) область високого тиску в атмосфері;

б) атмосферний фронт;

в) область низького тиску в атмосфері.

 

8. Поверхню стикання двох різнорідних повітряних мас називають:

а) альбедо;

б) повітряна маса;

в) атмосферний фронт.

9. Атмосферні фронти:

а) завжди спричинюють похолодання;

б) спричинюють випадання атмосферних опадів;

в) приводять до зміни повітряних мас над територією.

10. Найбільший показник альбедо має ділянка поверхні, яка вкрита:

а) водою;

б) снігом;

в) зеленою травою.

 

11. Клімат України:

а) помірний і субтропічний;

б) помірноконтинентальний і середземноморський;

в) морський і помірноконтинентальний.

 

12. Клімат Південного берега Криму:

а) помірний;

б) субтропічний;

в) тропічний.


Завдання

Завдання 1

Над узбережжям Чорного моря на висоті 7 км летить літак. Температура повітря за бортом складає -15°С. Визначте, яка температура повітря буде на цей момент на узбережжі моря.

 

Завдання 2

«Типовими» для всієї планети субтропічними широтами вважається смуга між 30 та40 паралелями. А відомий своїми сприятливими умовами Південний берег Криму лежить північніше 40°. Чому ж тут сформувався субтропічний тип клімату?

 

Завдання 3

Поясніть, чому на узбережжях Чорного та Азовського морів опадів випадає більше, ніж на відстані 40 – 50 км вглиб суходолу.

 

Завдання 4

Поясніть, чому у міст Луцьк і Суми, які знаходяться на одній географічній широті, відрізняються кліматичні умови.

 


Кросворд «Елементи клімату»

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

М

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

1.  Який елемент погоди формується під впливом енергії Сонця?

2.  Вміст водяної пари в повітрі.

3.  Рух повітря в горизонтальному напрямку.

4.  Скупчення водяної пари в атмосфері.

5.  Прилад для вимірювання атмосферного тиску.

6.  Для виготовлення якої життєвонеобхідної продукції використовують силу вітру?

7.  Показник погоди, що залежить від температури повітря.

8.  Вода в рідкому чи твердому стані, що випадає з хмар.

9.  Замкнута область з низьким тиском у центрі.

10.  Кліматологічний фронт, що формує клімат України.

11.  Яке перенесення повітряних мас характерне в Україні?

12.  Повітряні маси, що визначають клімат України.

13.  Область з високим тиском у центрі.

14.  Перехідна зона між різними повітряними масами.

15.  Рух повітряних мас атмосфери.


Гра «Вірю-не вірю»

1.  Більша частина території України розташована в межах тропічного кліматичного поясу.

2.  Протягом року над територією України переважають помірні повітряні маси.

3.  Значний вплив на формування клімату України здійснює Азорський антициклон.

4. В прибережних районах України на погоду впливає бризова циркуляція.

5.  Клімат Південного берега Криму є помірним морським.

6.  Найбільшу кількість сонячної радіації отримує північ України.

7.  Гірські хребти Карпат та Кримські гори не перешкоджають вільному проникненню холодних повітряних мас на територію Закарпаття та Південного берега Криму.

8.  Циклони надходять на територію України переважно із заходу.

9.  Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює різке потепління взимку, а влітку – опади.

doc
Додав(-ла)
Левицька Ніна
Додано
11 січня 2023
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку